eitaa logo
حجت‌الاسلام رضایی
190 دنبال‌کننده
112 عکس
85 ویدیو
2 فایل
ادمین: @Mr0696 🔹مقطع سطح ۴ حوزه (دروس خارج) 🔹دکترای فلسفه اسلامی 🔹مدیر موسسه معیار اندیشه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دشمن‌شناسی را باید از منظر هستی‌شناسی و انسان‌شناسی بررسی کرد 🔺از منظر فلسفه، رفتار انسانها متناسب با عقاید، اندیشه‌ها و بالاتر از آن هم‌سنخ با ذات آنهاست. انسانهای صالح افعالشان حَسَن است و انسانهای ناصالح افعالشان قبیح است. در آموزه‌های دینی نیز بر این مساله تاکید شده است: 🔺امام علی(ع) می‌فرماید: 1. «الجُودُ مِن کَرَمِ الطَّبیعَة: جود، از طبیعت کریم ناشی می‌شود.(غررالحکم. ج 1. ص 194) 2. «النَّفسُ الدَّنیةُ لاتَنفَکُّ عَنِ الدِّنائاتِ: نفس پَست از پَستی‌ها جدا نمی‌شود.(غررالحکم. ج 1. ص 407) 🔺انسان‌های شرور که شرارت جزئی از وجود آنها شده، همواره در حال فتنه‌‌گری و فتنه‌انگیزی هستند، اگر در یک نقطه آتش فتنه را کم‌فروغ کنند، در نقطه دیگری آن را برمی‌افروزند. 🔺محور شرارت در عالم یعنی رژیم صهیونیستی و آمریکای جهانخوار که در رویارویی با رزمندگان حزب‌الله به اهداف خود نرسیدند و موقتا آتش جنگ را در لبنان فروکش کردند و ناچار به اعلام آتش‌بس شدند، بلافاصله آتش جنگ و فتنه را در نقطه‌ای دیگر از جهان اسلام یعنی کشور سوریه فوران کردند و با تحریک و سازماندهی گروههای تکفیری، به دنبال سیطره بر کشور سوریه و قطع پشتیبانی از محور مقاومت هستند. 🔺«دشمن‌شناسی» را باید از سطح «علوم سیاسی» رایج ارتقاء داد و از منظر و به آن نگریست. از نگاه هستی‌شناسی و انسان‌شناسی جبهه کفر و استکبار غیر از «شرارت» چیز دیگری از آن صادر نمی‌شود. هیچ خیری از آن نمی‌توان توقع داشت. با مذاکره و نشستن بر سر یک میز هم ذات شرارت‌طلب آنها تغییر نخواهد کرد. 🔺قرآن کریم به خوبی می‌فرماید این افراد هر گاه به قدرت برسند، حرث و نسل را نابود می‌کنند: «وَ إِذا تَوَلَّى سَعى‌ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْفَسادَ»/ بقره آیه 205 و هرگاه به قدرت و حكومت رسد براى فساد در زمين و نابودى زراعت‌ها و نسل كوشش مى‌كند در حالی که خداوند فساد را دوست ندارد. 1403/9/8 ✍️ محسن رضایی 🆔 @MohsenRezaei
🔰تمدّن ایرانی از قدیم با تدیّن همراه بوده است 🔺رهبر معظم انقلاب: 🔹اصفهان نشان میدهد که جریان تدیّن و تشرّع با جریان علم و صنعت و فرهنگ و تمدّن و امثال اینها درهم‌تنیده‌اند... این نمونه‌ای از تمدّن ایرانی ما است؛ تمدّن ایرانی که روزگاری در قلّه‌ی تمدّن بشری قرار داشته، از قدیم، از قبل از اسلام حتّی با دین همراه بوده، با تدیّن همراه بوده. 🔹اینکه بعضی تلاش میکنند، سعی میکنند که پیچ‌ومهره‌های مجموعه‌ی تمدّن ایرانی را بِزور از همدیگر باز کنند، بین دین و بین علم و صنعت و فرهنگ و هنر و مانند اینها فاصله بیندازند، این کار، هم غلط و خلاف واقع است، هم بیهوده است و امکان‌پذیر نیست. ۱۴۰۳/۸/۲۱
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷فهرست بلند علمای اصفهان؛ نشانه دین‌داری مردم اصفهان ✏️رهبر انقلاب: دین‌داری مردم اصفهان را از فهرست بلند علمای اصفهان میشود شناخت. حالا شما مرحوم آسیّد ابوالحسن اصفهانی را اسم آوردید؛ خب بله، ایشان ملّای بزرگی بودند. اگر نگاه کنید در دوره‌ی اساتید خود آسیّد ابوالحسن اصفهانی (رضوان اللّه علیه) در اصفهان، این‌قدر علمای بزرگ در اصفهان در سطح استادِ مرحوم آسیّد ابوالحسن اصفهانی و میرزای نائینی که اینها همه طلبه‌ی اصفهانند، وجود دارد که انسان متحیّر میماند که این‌همه عالِم را چه جوری توصیف کند. 🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ی ملی شهدای استان اصفهان. ۱۴۰۳/۸/۲۱ 🔹️مطالعه متن کامل بیانات: khl.ink/f/58421
11.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اَلسَّلامُ عَلَی الحُسَین(ع) وَ عَلَی عَلیِّ بنِ الحُسَین(ع) وَ عَلی اَولادِ الحُسَین(ع) وَ عَلی اَصحابِ الحُسَین(ع) 🆔 @MohsenRezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شهید رئیسی عالم بود، اسلام‌شناس بود، تفکرات انحرافی یا التقاطی نداشت، با توجه به اینکه از جوانی درون ساختار و نظام سیاسی کشور مسوولیت داشت، نظام حکمرانی را به خوبی می‌شناخت، پر کار و فعال بود، رویکردش گسترش عدالت بود، در سیاست خارجی فعالانه عمل می‌کرد، در مقابل شرارت دشمنان تهاجم داشت و منفعل نبود، نسبت به دوستان رافت و رحمت داشت و نسبت به نظام سلطه غلیظ و شدید بود، جبهه مقاومت را به معنای واقعی باور داشت و با تمام وجود به آن کمک می‌کرد. 🔺جمله معروف او در سازمان ملل و در مهد کفر در دفاع از قرآن یک دنیا ارزش داشت: «آتش توهین و تحریف، حریف حقیقت نخواهد شد.» 🔺خدا رحمت کند او را، فقدانش هر روز بیشتر احساس می‌شود. 1403/9/9 ✍️محسن رضایی 🆔 @MohsenRezaei
🔰اولین نظریه پرداز ولایت فقیه 🔺نهم آذر، روز بزرگداشت شیخ مفید(ره) 🔹موضوع «حکومت اسلامی در عصر غیبت» یکی از پُرچالش‌ترین و مهم‌ترین مسائل فقهی و کلامی معاصر است که همواره توجه خِیل کثیری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است، لذاست که نظریه ولایت فقیه نیز در همین راستا در فقه سیاسی شیعی ظهور و بروز چشمگیری یافت. 🔹«شیخ مفید» محدث و متکلم شهیر شیعی قرن چهارم و پنجم را اولین نظریه پرداز ولایت فقیه نام برده‌اند و همواره در پژوهش‌هایی با محوریت اندیشه سیاسی شیعیان، نظرات ایشان سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. برخی مستشرقین امام خمینی(ره) را ادامه دهنده شیخ مفید معرفی می‌کنند. 🔹«تمیمه بیگم دائو» مستشرق انگلیسی در کتابی با عنوان «شیخ مفید» می‌نویسد: « مفید در روند مشروعیت بخشی نقش اجتماعی علما سهیم بود، روندی که در زمان ما به آموزه آیت الله خمینی منتهی شد. بر پایه این آموزه در زمان غیبت امام، حاکم آرمانی ولیّ‌فقیه است.» 🔹طرفدارن اسلام حداقلّی و سکولار، چنین نگاهی را القا می‌کنند که به‌دست‌گیری حکومت توسط فقها و شیعیان در عصر غیبت مسئله جدیدی است که اسلاف علمای شیعه بدان توجهی نکردند، درحالیکه با دقت نظر در بیان ایشان به سادگی می توان به اصالت مقوله سیاست و ولایت فقیه نزد علمای شیعه پی برد. 🔸مشرق 🆔 @MohsenRezaei
🔰دسته‌بندی حکام از منظر شیخ مفید 🔹در قاموس فکری شیخ مفید «حاکم اسلامی» بر سه دسته اطلاق می‌شود: ۱- امامان معصوم که منصوصاً و مستقیماً از سوی خدای تعالی تعیین و مشخص شده‌اند. ۲- حاکمانی که توسط ائمه معصوم برای اجرای احکام و سیاست‌های اسلامی گماشته شده‌اند (نوّاب خاص). ۳- فقها و علمای شیعه (نوّاب عام). 🔹البته شیخ مفید توجه دارد که چه بسا برای فقیهان شیعه امکان عمل به این وظیفه الهی فراهم نشود کما اینکه قرون متمادی این شرایط برای فقها فراهم نشد و این سری آموزه‌های فقهی تنها در ساحت «نظر» بررسی می‌شد، لذا ایشان با قید «با فرض امکان»، به این مطلب اشاره می‌کند و سپس در ادامه می‌فرماید: اگر فقیهی بتواند حدود الهی را در مورد فرزندان و غلامان خود جاری کند و از سلطان جور و حاکم ظلم بر این مطلب خوف ضرری نداشته باشد، باید آن‌ را اجرا کند. 🆔 @MohsenRezaei
🔹شیخ مفید معتقد است احکام و تکالیف شخص «مکلّف» در عصر غیبت، هیچ‌گاه نباید تعطیل شود. پس شیعیان و در رأس آنان علمای شیعه باید حتی‌الامکان در راستای اجرای احکام اسلامی در زمینه‌های مختلفی چون «اجرای حدود»، «امر به معروف و نهی از منکر» و حتی «جهاد با کفار» اقدامات و تدبیرات لازم را به جا آورند. 🔹شیخ در المقنعه تصریح می‌کند که «این امر (اجرای حدود) واجبی واضح بر کسی (یعنی فقیه) است که قدرت حاکمه او را برای این کار نصب کند، یا سرپرستی گروهی از رعایای خود را به او بسپارد. پس او باید به اقامه حدود الهی و اجرا و تنفیذ احکام شرعی و امر به معروف و نهی از منکر و جهاد با کافران بپردازد.» 🔹مسأله قابل توجهی که در سطور بالا گذشت به وضوح نمایان می‌کند که عدم تصور امکان تشکیل حکومتی شیعی به حدی قوی بوده است که در اندیشه شیخ مفید گویی اقامه حق، فقط و فقط از طریق دستگاه حکومت جائر امکان پذیر است. 🔹آن «ناگفته» شیخ مفید را این‌طور می‌توان کشف کرد که وقتی بر مکلّفین یاری رساندن به منصوب جائر برای اقامه حق واجب است، پس در صورت وجود شرایط و امکان برپایی حکومتِ حقِّ شیعی، تلاش برای اجرای حق زیر سایه چنین دستگاه حاکمیتی «اولی» است؛ اما اختناق علیه شیعیان و در اقلیت بودن آنان به شکل مطلق این احتمال را برای شیخ مفید به حداقل خود رسانده بود. 🆔 @MohsenRezaei
🔰تصویر نسخه خطی فتوای شهید آیت الله در حمایت از نهضت جنگل و شهید 🔻انتشار به مناسبت ایام سالگرد شهادت دو روحانی مجاهد آیت‌الله شهید مدرس و حجت‌الاسلام شهید میرزاکوچک جنگلی▫️ 🔸متن سؤال: آیا محاربه با جمعیتی که پنج سال است به نام اتحاد اسلام و جنگلی‌ها در حدود گیلان قیام کرده و عملاََ خودشان را به تمام اهالی ایران معرفی کرده و جز حفاظت نوامیس اسلامی و حراست از استقلال مملکت و دفاع از مقابله با دشمنان ایران و اسلام و قطع نفوذ و مداخلات ظالمانه و تعدیات جابرانه اجانب، مقصد و مقصودی نداشته و ندارند و تنها جمعیتی است که در تحت تأثیرات دیگری نبوده، فقط به قوای مادی و معنوی ایرانی اتکا و اتکال داشته و حقیقتاََ موجب افتخار و شرافت ایران و ایرانی است چه صورت دارد؟ آیا محاربین با این جمعیت در حکم محارب و محاربه با امام زمان(ع) خواهد بود؟ حکم او را بیان کنید. 🔺پاسخ شهید مدرس: بسم‌ الله الرحمن الرحیم حقیر از آقای و از اشخاصی که صمیمانه و صادقانه با ایشان هم‌آواز بودند، نیت سوئی نسبت به دیانت و صلاح مملکت نفهمیدم، بلکه جلوگیری از و سیاست آن‌ها در گیلان، عملیاتی بوده بس مقدس که بر هر مسلمانی لازم است. خداوند همه ایرانیان را توفیق دهد که نیت و عملیات آن‌ها را تعقیب و تقلید کند. پُر واضح است که طرفیت و ضدیت و محاربه با چنین جمعیتی، مساعدت با کفر و معاندت با اسلام است. 🔸فی شهر جمادی الثانیه ۱۳۳۸ [اسفندماه ۱۲۹۸] سیدحسن مدرس 🆔 @MohsenRezaei
🔰 ملاک موسیقی حلال و حرام 🔹 استفتاء از رهبر معظم انقلاب پیرامون «ملاک موسیقی حلال و حرام» 🔺پرسش: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید. ✍️ پاسخ: هر موسیقی که به نظر عرف، موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل‌الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‌شود و فرقی نمی‌کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیرکلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این‌گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد. 🆔 @MohsenRezaei
🔰 فراخوان پذیرش مقاله 🔹 دوفصلنامه علمی-پژوهشی «آئین حکمرانی» با کسب مجوز از شوراي اعطاي مجوزها و امتيازهاي علمي معاونت پژوهشی حوزه علمیه با هدف ارتقای کارآیی نظری و عملی نظام سیاسی اسلام و حکمرانی در دنیای معاصر، همچنین پاسخ به شبهات و چالش‌های مطرح در این حوزه، از اساتید، محققان و پژوهشگران دعوت می‌کند تا مقالات علمی خود را در چارچوب اهداف و محورهای این نشریه ارسال نمایند. این دوفصلنامه با رسالت گسترش دانش در زمینه «نظام‌سازی و حکمرانی اسلامی» و بررسی چالش‌های مرتبط، پذیرای مقالات علمي، پژوهشی و كابردي در این حوزه است. 🔹این دوفصلنامه از تمامی پژوهشگران دعوت می‌کند تا با مشارکت در این عرصه،سهمی در گسترش دانش و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه در زمینه نظام‌سازی، حکمرانی اسلامی، مسائل نوپدید و ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر مبانی حکمرانی اسلامی ايفا كنند. 🔸لطفاً مقالات خود را با رعایت شیوه‌نامه نگارشی اعلام شده در سایت نشریه ارسال نمایید. 💻 سایت نشریه جهت ارسال مقالات: 🌐 https://aeinehokmrani.iict.ac.ir/ 🆔 @MohsenRezaei
🔰روایات پیرامون دشمن‌شناسی/ بخش اول 🔺آموزه‌های دینی صرفا یک سری تعبّدیات که انجام آنها ثواب دارد نیستند بلکه مجموعه آنها علاوه بر ساخت منظومه فکری انسان، سیاستها، راهبردها و برنامه زندگی فردی و اجتماعی را نیز مشخص می‌کنند تا انسان مسلمان با عمل به آنها زندگی دین‌مدارانه همراه با عزّت و کرامت داشته باشد و به سعادت اخروی نائل شود. 🔺یکی از موضوعاتی که قرآن کریم و روایات معصومین بسیار درباره آن سخن گفته‌اند، کیفیت صحیح نگرش مسلمانان و به خصوص کارگزاران حکومتی درباره دشمن و نوع مواجهه با اوست. این دستورات برای شرایط امروز که درگیر جنگ منطقه‌ای با دشمنان هستیم بسیار می‌تواند راهگشا باشد. 🔻انشاءالله در قالب سلسله یادداشتهایی به برخی از روایات اهل بیت(ع) در این رابطه اشاره خواهم کرد: 🔰دشمن را کوچک نشمار 🔺قالَ أمیرالمؤمنین على عليه‌السلام: 🔺احذَرِ استِصغارَ الخَصمِ؛ فَإنَّه يَمنَعُ مِنَ التَّحَفُّظِ، وَ رُبَّ صَغيرٍ غَلَبَ كَبيراً 🔹از کوچک‌شمردن دشمن بپرهیز، زیرا این کار مانع از احتیاط می‌شود، و چه بسا کوچکى که بر بزرگى پیروز شده است! 📚 شرح نهج‌البلاغه، ج۲۰، ص،۲۸۲ ح ۲۳۱ 🔺‌در هیچ شرایطی نباید نسبت به دشمن آسوده خاطر بود و خود را از آن در امان دانست بلکه همواره باید محتاط بود و آمادگی کامل داشت. این موضوع البته اختصاص به عرصه نظامی ندارد بلکه تمام عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... را هم شامل می‌شود. 🔺این جملات کوتاه اما پر معنای حضرت، می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهبردهای مسوولین ما برای مواجهه با دشمن باشد چرا که بر اساس این راهبرد مهم، باید کشور را همواره و در همه زمینه‌ها در آمادگی کامل نگه دارند تا دچار غافلگیری(فریب سیاسی، فشار و تحریم اقتصادی، تهاجم فرهنگی، تهاجم نظامی) و خسارت از ناحیه دشمن نشویم. 1403/9/11 ✍️محسن رضایی 🆔 @MohsenRezaei