سّلام)». [۲۲]
علی بن عیسی اربلی که احادیث بستن درها را نقل کرده، در حدیثی به نقل از سعید بن ابی وقاص مینویسد: برای علی (علیهالسّلام) مناقبی بود که برای احدی آن مناقب و فضائل نبود:
۱) در مسجد بیتوته میکرد.
۲) روز خیبر رایت جنگ به او داده شد.
۳) ابواب را بستند به جز باب علی (علیهالسّلام). [۲۳]
۳ - جعل حدیث به نفع ابوبکر
در مقابل حدیث سد ابواب که در فضیلت علی (علیهالسّلام)است، عدهای از اهل سنت، حدیثی را ذکر میکنند و قائلاند که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هنگام وفاتش دستور داد همه درهایی که به طرف مسجد باز است بسته شود، مگر باب ابی بکر. [۲۴][۲۵]
در برخی از منابع اهل سنت آمده است که پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود:
«سدوا عنی کل خوخه فی المسجد غیرخوخه ابی بکر.» [۲۶][۲۷]
برخی از همین افراد از این حدیث، این گونه بهره برداری کردهاند که پیغمبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) ابوبکر را جانشین خویش معرفی کرده است. ابن حبان مینویسد: «پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با صدور این حدیث درباره ابوبکر، طمع دست یابی به خلافت را از دیگران گرفت.» [۲۸]
این توضیح، لازم است که راویان حدیث سد ابواب و خوخه در باره ابوبکر به صحت حدیث سد ابواب درباره حضرت علی(علیهالسّلام) معتقدند و میگویند که این دو گروه از احادیث با یکدیگر تنافی ندارند.
۳.۱ - سخن ابنکثیر
ابن کثیر پس از نقل حدیث سد ابواب درباره علی (علیهالسّلام) مینویسد: «و این منافاتی ندارد با آنچه در صحیح بخاری ثابت شده است که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در مرض موتش به بستن درهای منتهی به مسجد، مگر باب ابی بکر صدیق دستور فرمود؛ چرا که در زمان حیات پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، فاطمه (سلاماللهعلیهم) چون میخواست به دیدار پدرش برود و برای رعایت حال او، این باب باز بود؛ اما بعد از وفاتش این علت از بین رفت و احتیاج شد که باب ابوبکر باز شود؛ چرا که وی (به عنوان خلیفه) میخواست به مسجد بیاید و با مردم نماز بخواند.» [۲۹]
نکتهای که اینجا به نظر میرسد این است که اگر قبلا رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دستور بستن همه درها غیر از در خانه علی را به طرف مسجد داده بود؛ بنابراین زمان مرض موت حضرت، دری جز در خانه علی (علیهالسّلام)باز نبوده است که حضرت بخواهد دستور دهد همه درها را ببندید؛ مگر باب ابی بکر را؛ مگر بخواهیم «خوخه» را به معنای دیگر بگیریم که البته این احتمال هم بعید است. عموم راویان حدیث خوخه، معتقدند که خوخه، دری بوده است که ابوبکر هنگام نماز از این در وارد مسجد میشد.
باید توجه داشت که اهل سنت به تعارض این دو گروه از احادیث کاملا واقفاند؛ مگر اینکه عدهای از آنها در صدد توجیه برآمده باشند تا به نحوی، احادیث دربارۀ ابوبکر را نیز صحیح جلوه دهند؛ اما برخی دیگر، تنها به تنافی این دو گروه از احادیث اشاره دارند. قاضی نعمان به نقل از ابن حجر مینویسد: ظاهر احادیثی که به «سد ابواب الا باب ابوبکر» اشاره دارند با احادیث دیگر درباره علی (علیهالسّلام)مخالف است.[۳۰]
۳.۲ - سخن ابنابیالحدید
ابن ابی الحدید معتقد است، حدیث سد ابواب درباره ابوبکر از مجعولات «بکریه» است. وی مینویسد: «بکریه اتباع ابی بکرند و آنان همان کسانیاند که در مقابل احادیثی که شیعیان دربارۀ علی روایت میکردند، احادیثی ساختند؛ مثلا در برابر حدیث الاخاء، حدیث "لو کنت متخذا خلیلا... " و در برابر حدیث سد ابواب که دربارۀ علی (علیهالسّلام)صادر شده است. همین حدیث را دربارۀ ابی بکر بیان کردند.» [۳۱]
۳.۳ - سخن ابنجوزی
ابن جوزی این حدیث را رد کردهاند. ابن نجیم مینویسد:
«ابن جوزی قائل است که حدیث «سد الابواب» باطل است، و از احادیثی است که شیعیان(رافضه) آن را جعل کردهاند،[۲۱]
ولی شیخ ما حافظ بن حجر سفن، کلام ابن جوزی را رد کرده و قائل است که این حدیث از طریق گوناگون و زیاد و توسط روات موثق نقل شده است و دلالت بر این دارد که حدیث صحیح است». [۳۲]
۳.۴ - سخن علامهامینی
در خاتمه حدیثی را از «بریده سلمی» که آن را علامه امینی در الغدیر،[۳۳]
ذکر کرده است را نقل میکنیم. از بریده سلمی نقل شده، پیامبر پس از اینکه متوجه شد صحابه تمایلی به پذیرش این امر (بسته شدن درهای ایشان به جز در خانه علی (علیهالسّلام) ندارند مردم را دعوت کرد. وقتی جمع شدند بالای منبر رفت و پس از حمد و ثنای الهی فرمود: این دستوری الهی است. سپس این آیه را خواند:
«و النجم اذا هوی ما ضل صاحبکم و ما غوی و ما نطلق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی»[۳۴].
«قسم به ستاره چون فرود آید، که صاحب شما هیچ گاه در ضلالت و گمراهی نبوده است و هرگز به هوای نفس سخن نمیگوید سخن او چیزی جز الهی نیست».
۴ - فضیلتی برای امیرالمومنین
سد ابواب دیگران فضیلتی مهم برای علی (علیهالسّلام) برشمرده شده است.
ابن بطریق در حدیثی به نقل از نافع، غلام عمر مین
🏴سخنان حجت الاسلام والمسلمین
رضایی محلاتی تولیت و امام جماعت
مسجد جامع در هجدهمین سالگرد
تدفین شهدای گمنام
در مسجد جامع رجایی شهر.
1_1103217197.mp3
39.07M
📝دعای اللهم یا شاهد کل نجوی
🎤حاج میثم #مطیعی
*روایت شده: هر کسی این دعا را در شب عرفه یا شبهای جمعه بخواند، خدا او را بیامرزد*
*چقدر این دعا زیباست واقعا انسان لذت می برد از خواندن این دعا،چه مناجات زیبا و عاشقانه ایست بین بنده و خدا*
*امشب این دعا را گوش کنیم تا حال دلمان عوض شود*
*انسان هر روز نیاز داره از این دنیای خاکی فاصله بگیره و مقداری با خدا مناجات کنه*
ویژه#شبهای_جمعه
#شب_عرفه
کانال
صوتهای دلنشین
هدیه به چهارده معصوم
@delneshinha
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
1_1101984377.pdf
1.82M
📚 متن کامل دعای عرفه
به همراه ترجمه
التماس دعا 🌹🌸🌹
نهم ذیالحجه به عنوان روز عرفه و از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار میرود، گرچه به اسم عید نامیده نشده است. در این روز خداوند متعال بندگان خود را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده، و سفره جود و احسان خود را برای بندگان خود گسترانده است. از ظهر این روز، زائران خانه خدا در صحرای عرفات وقوف میکنند و برای این وقوف، فضایل بسیاری ذکر شده است. آنان در غروب این روز، به مشعرالحرام میروند و خود را برای سایر مناسک پر شکوه حج آماده میکنند.
برای این روز ادعیه بسیاری ذکر گردیده که از آن میان قرائت دعای امام حسین(ع) که در کتاب مفاتیح الجنان مندرج است و نیز دعای امام زینالعابدین(ع) که در کتاب شریف صحیفه سجادیه موجود است، بیش از همه مورد تاکید قرار گرفته است. در ادامه به احادیث متناسبی برای این روز شریف اشاره میشود:
قال رسول الله(ع): ما مِن یومٍ أکثَرَ أن یعتِقَ اللَّهُ فِیهِ عَبدَاً مِنَ النّارِ مِن یومِ عَرَفَةَ (صحیح مسلم، ج 4، ص 107)
خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان را از آتش دوزخ نمیرهاند.
قال رسولالله(ع): إنَّاللَّهَ یباهِیمَلائِکتَهُ عَشِیةَ عَرَفةَ بِأهلِ عَرَفَةَ فَیقولُ: اُنظُروا إلی عِبادی أتَونی شُعثاً غُبراً (مسند أحمد، ج2، ص224)
خدا در غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه میبالد و میگوید: بندگانم را بنگرید! ژولیده و غبار آلود، نزد من آمدهاند.
قال علی(ع): مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبٌ لاتُغفَرُ إلّا بِعَرَفَاتٍ (دعائم الاسلام ، ج 1 ، ص 294)
برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمیشوند.
2. شهادت حضرت مسلمبن عقیل(60 ق)
مسلم بن عقیل بن ابی طالب(ع) از متقیان زمان خویش و امین امام حسین(ع) بود. امام، وی را برای بررسی وضعیت کوفه و ارزیابی میزان وفاداری کوفیان به این شهر فرستادند. زیرا آنان، با هزاران نامه، از امام حسین(ع) برای رفتن به این شهر و قیام علیه حکومت یزید بن معاویه، دعوت کرده بودند. کوفیان ابتدا از مسلم استقبال کردند، اما هنگامی که عبیداللَّه بن زیاد که مردی سنگدل و بیرحم بود بر کوفه حاکم شد، کوفیان، بر اثر فریب و خدعههای وی دست از حمایت امام(ع) کشیدند و مسلم را تنها گذاشتند. در پی آن، مسلم به دست عُمّال ابن زیاد گرفتار شد و به دستور آن حاکم پلید، وی را از بالای داُرالاماره به پایین انداخته و به شهادت رساندند.
🌹🌷🌺🌲🌺💐🌹
خداوند از همان اول نمیخواست ابراهیم(ع) اسماعیل را برای سر بریدن ببرد،
تماشای دل بریدن، لذت بیشتری داشت!
دل بریدن از وابستگی ها،
بهانه ها، رها شدن از تمام زنجیرهایی که در طول زندگی به دست و پای انسان قفل شده اند،
زنجیرهایی که گاهی از جنس عشق و علاقه هستند، گاهی از جنس ثروت و گاهی قدرت …،
دل بریدن از هر چیزی که بین انسان و معبود فاصله می اندازد.
خدا از همان اولش هم قربانی نمیخواست …،
میخواست کنار گذاشتن تزویر و ریا را یادآوری کند، یکی بودن حرف و عمل را…
سر بریدن، هرگز داستان زیبایی نبوده و نیست، بلکه دل بریدن و از سر و جان گذشتن در راه محبوب، قشنگترین اتفاق تاریخ شد.
عید قربان جشن فدا کردن شک و فریب است،
جشن روراست بودن انسان،
اول از همه با خودش …!!
سلام علیکم
عید قربان بر شما مبارک
خداوند حفظتان کند.
🤲🤲🤲🍃🤲🤲🤲
یا علی مدد. التماس دعا
💠 #حدیث روز 💠
💎 آمرزش با ریخته شدن اولین قطره خون قربانی
🔻پيامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها
✳️ با ريختن اوّلين قطره خون #قربانى [به زمين] ، صاحب قربانى آمرزيده میشود.
📚 كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۲، ص ۲۱۴
•┈┈••✾••┈┈•
◀️کانال سیره علماء:
https://eitaa.com/serae_olma
روایت کتاب کافی چنین است: «اَللهُ اَکبَرُ اَللهُ اَکبَرُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکبَر اَللهُ اَکبَرُ، و للهِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکبَرُ عَلی ما هَدانا، اَللهُ اَکبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الانعامِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ عَلی ما أبْلانا».[یادداشت ۲]
[۲۲]
زیارت امام حسین(ع)[۲۳]
روزه در عید قربان
روزه گرفتن در روز عید قربان مانند عید فطر، حرام است.[۲۴]
قربانی در مناسک حج
مقالهٔ اصلی: سرزمین منا
منا محلی است که حجاج، صبح عید قربان به آنجا وارد میشوند. اعمال سرزمین منا سه چیز است:
رمی جمره
قربانی
حلق و تقصیر
قربانی، پس از رمی جمره عقبه انجام میگیرد.[۲۵]
شرایط قربانی در حج
یکی از سه حیوان شتر، گاو و گوسفند برای قربانی تعیین شده است؛ البته قربانی شتر و پس از آن گاو، بهتر است. قربانی سایر حیوانات غیر از سه حیوان مذکور کافی نیست.[۲۶] احتیاط مستحب آن است که ذبیحه را سه قسمت کنند: قسمتی را هدیه و یک قسمت را صدقه و قدری را هم بخورند.[۲۷]
اسرار قربانی کردن
سِرّ رسیدن عبادت به قبول طولی عبادت است. مثلا طهارت شرط عَرْضی است اما برای رسیدن به سر عبادت باید پرهیزگار بود و شرط قبولِ طولی نماز، تقوا است.[نیازمند منبع] انما یتقبل الله من المتقین.[۲۸]
برای قربانی کردن اسراری ذکر شده است:
حکمت قربانی قرب و نزدیک شدن به خداوند است که اگر عمل بر پایه تقوا باشد این نزدیک شدن حاصل میشود. لَن ینَالَ اللهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَٰکن ینَالُهُ التَّقْوَیٰ مِنکمْ. ترجمه: هرگز [نه] گوشتهای آنها و نه خونهایشان به خدا نخواهد رسید، ولی [این] تقوای شماست که به او میرسد.[۲۹]
گلوی دیو هوای نفس و طمع را باید برید و او را کشت. [۳۰] [یادداشت ۳]
از حکمتهای قربانی کردن اطعام فقرا و نیازمندان است. رسول خدا در حجة الوداع صد شتر برای قربانی با خود آوردند. پیامبر اکرم حکمت واجب شدن قربانی را رسیدگی به فقرا عنوان کردند که به وسعت از گوشت بخورند و فرمود: گوشت را به آنها بخورانید.[۳۱]
هدف از قربانی یاد خدا و یادآوری همه نعمتها از جمله دامهای حلال است و قربانی با یاد خداوند حِلّیت پیدا میکند. لِیشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیذْکرُوا اسْمَ اللَهِ فِی أَیامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَیٰ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَام. ترجمه: تا شاهد منافع خویش باشند، و نام خدا را در روزهای معلومی بر دامهای زبانبستهای که روزی آنان کرده است ببرند.[۳۲][۳۳]
شگرگزاری از خداوند برای هدایت و توفیق بندگی .برخی فقها در باره قربانی اين گونه تعبير كرده اند: «هذه الذبيحة شكراً لله علي هدايته و توفيقه»؛ «اين قربانی به عنوان شكرِ خداوند متعال، در برابر هدايت و توفيق او است. [۳۴]
عید قربان در کشورهای اسلامی
عید قربان، یکی از تعطیلات رسمی در تقویم اسلامی است که در کشورهای اسلامی از یک روز تا یک هفته به مناسبت این عید بزرگ تعطیل بوده و در این مدت جشنها و مراسم باشکوهی در این کشورها برگزار میشود. در جمهوری اسلامی ایران روز عید قربان تعطیل رسمی است.[۳۵]
التماس دعا الاحقرگودرزی فاضل
پانویس
۱-ضیاءآبادی، حج برنامه تکامل، ۱۳۸۶ش، ص۱۸۵.
۲-صادقی تهرانی، البلاغ فی تفسیر القرآن بالقرآن، ۱۴۱۹ق، ص۴۵۰.
۳- سوره صافات، آیه۱۰۴-۱۰۵.
صدوق، عیون أخبار الرضا علیهالسلام، ۱۳۷۸ق، ج۱، ص۲۱۱.
۴- سوره حج، آیه۳۷.
۵- جوادی آملی، جرعهای از صهبای حج، ۱۳۸۶ش، ص۲۲۶.
۶- دهخدا، لغتنامه، ذیل واژه «گوسپندکشان».
۷- مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۰۰.
۸- مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۰۰.
۹- مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۰۰.
۱۰- طوسی، مصباح المتهجد، ۱۴۱۱ق، ص۸۵۲؛ مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج ۹۷، ص۸۷.
۱۱- ملکی تبریزی، المراقبات، دارالاعتصام، ص۳۷۱.
۱۲- مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۰۰.
۱۳- مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۰۰.
۱۴- مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۰۰.
۱۵- مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۰۰.
۱۶- مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۰۰؛ قمی، مفاتیح الجنان، ذیل دعای ندبه.
۱۷- مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۰۰.
۱۸- مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۰۰.
۱۹- مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۰۲.
۲۰- الطباطبائي اليزدي، السيد محمد كاظم، العروة الوثقى،۱۴۱۷ق، ج۳، ص۳۹۸.
۲۱- کلینی، الکافی، دارالکتب الاسلامیه، ج۴، ص۵۱۶-۵۱۷.
۲۲- قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ذیل زیارت امام حسین (ع).
۲۳- نجفی، جواهر الکلام، دار احیاء التراث العربی، ج۱۶، ص۳۲۴.
۲۴-عطائی اصفهانی،اسرار حج، مهر استوار، ص۱۲۶-۱۲۳.
۲۵- أمام خمینی، مناسک حج، ۱۳۸۶ش، ص۲۰۷.
۲۶- أمام خمینی، مناسک حج، ۱۳۸۶ش، ص۲۱۳.
۲۷- سوره مائده، آیه۲۷.
سوره حج، آیه۳۷.
۲۸- مصباح الشريعة المنسوب للإمام الصادق (ع)،۱۴۰۰ق، ج۱، ص۴۹.
۲۹- محمدی ری شهری، حج و عمره در قرآن و حدیث، ۱۳۸۶ش، ص۲۴۸.
۳۰- سوره حج، آیه۲۸.
۳۱-جوادی آملی، جرعهای از صهبای حج، ۱۳۸۶ش، ص۲۲۶.
۳۲- «اسرار قربانی،
بسم الله الرحمن الرحیم
لااله الاانت سبحانک انی کنت من المتوکلین
سلام علیکم
هرچه حضرت امام حسین (ع) در دعای عارفانه عرفه اش ازخدا طلبید ارزانی گل وجودتان.
عید سعید قربان مبارک
التماس دعاى فرج