eitaa logo
💠کانون‌ملا‌فتح‌اله-مسجدتمنایی💠
221 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
356 ویدیو
50 فایل
✴کانال‌رسمی‌کانون‌فرهنگی‌هنری‌ملافتح‌اله نذرفرهنگی ۶۰۳۷-۹۹۱۷-۷۶۷۵-۶۷۲۲ چله کش-ملی 09353206415 @admin_kanon_masjed 🔸️ #کانون_فرهنگی_هنری_ملافتح_الله #مسجد_مرحوم_تمنایی 🔰خیابان شهیدشمس آبادی کوچه شهیدرضاییان مسجدمرحوم تمنایی
مشاهده در ایتا
دانلود
_زندگی_لذت_ببریم جواب اصلی فقط همین است ما بقی جواب فقط توضیح همین است هرچند جوابهای دیگر هم خیلی خوب هستند کلا قرآن میفرماید از اهل بیت فاصله گرفتن غم می آورد آیه 153سوره آل عمران: 💢إِذْ تُصْعِدُونَ وَلَا تَلْوُونَ عَلَىٰ أَحَدٍ وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْرَاكُمْ فَأَثَابَكُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِّكَيْلَا تَحْزَنُوا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا مَا أَصَابَكُمْ ۗ وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ 💢 (به یاد آرید) هنگامی که به مکانهای دوردست می‌گریختید و توجه به احدی نداشتید در حالی که پیغمبر شما را به یاری دیگران در صف کارزار می‌خواند! پس خداوند (به کیفر این بی‌ثباتی) غمی بر غم شما افزود تا از این پس بر آنچه از دست رفت یا برای رنج و المی که به شما می‌رسد اندوهناک نشوید، و خدا به هر چه کنید آگاه است.👌 ✅شان نزول این آیه در یکی از جنگها بود که کفار که کمی غلبه کردن مسلمانها پیامبر را رها کردن خداوند میفرمایید چون از پیامبر فاصله گرفتن خداوند بخاطر این فاصله گرفتن از پیامبر و یاری نکردن پیامبر برای تنبیه مسلمانان غمگینشان کرد(فاثابکم غما بغم...) 🌹گروه قرآنی-تربیتی عین الحیات🌹 @EINOLHAIAT
❓چرا ما از زندگی لذت نمیبریم🤔 ✅👌دلایلی که سبب میشود ما از زندگیمون لذت نبریم یا چیزی در زندگیمون نمیبینیم که بخواهیم لذت ببریم یا خیلی ریز میبینیم لذا قابل ستایش و لذت بردن نیست. 💯اما علتهای لذت نبردن از زندگی👇👇 1. آرزوهای دور و دراز یه آقایی است به نام استرلین اقتصاد دادن آمریکایی است یه پارادوکسی هست معروف به نام پارادوکس استرلین که میگوید هر چقدر در آمد مردم افزایش پیدا بکند سطح رضایت مندیشون افزایش پیدا نمیکند حال آنکه همین شخص قبلا میگفت اگر من فلان چیز را داشتم دیگه چیزی نمیخواستم استرلین میگوید هرچقدر در آمدها بالا بیاد آرزوهای مردم هم بالا میاد ولذا همچنان این فاصله بین آرزو و سطح رضایت مندی از زندگی است استرلین میگوید آرزوها علت نارضایتی مردم است. ✅👌همین منطق در روایت ما به نام آرزو های دور و دراز معروف است امام علیه السلام میفرمایند: مَنْ كَثُرَ مُنَاهُ قَلَ‏ رِضَاهُ‏.هرکسی آرزوهایش افزایش پیدا بکند رضایت مندیش کاهش پیدا میکند امام چقدر خوب تحلیل کردند در این روایت علت این نارضایتی از زندگی که آرزوها بوجود آورده بیان میفرمایند 👇👇 عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ تَجَنَّبُوا الْمُنَى از آرزوهای دور و دراز پرهیز بکنید (چرا باید پرهیز بکنیم)👈فَإِنَّهَا تُذْهِبُ‏ بَهْجَةَ مَا خُوِّلْتُمْ چون لذت زندگی را از ما میگیرد (1.از داشته خودمون نمیتونیم لذت ببریم)وَ تَسْتَصْغِرُونَ بِهَا مَوَاهِبَ اللَّهِ تَعَالَى عِنْدَكُمْ نعمتهای خداوند را کوچک میشماریم(2.کوچک شمردن نعمتها طرف میگه که من چیزی ندارم چون سطح آرزو جای دیگری است و با داشته های شما هم خوانی نداره جالب اینکه روایت میگوید نعمتهای که عندکم است را نمیبیند تا چه رسد نعمتهای که علی الظاهر نزد مانیست) وَ تُعْقِبُكُمُ الْحَسَرَاتِ فِيمَا وَهَّمْتُمْ بِهِ أَنْفُسَكُمْ‏.(۳.همیشه حسرت چیزهای که ندارید میخورید) الکافی (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 86 👌✅💯آرزوها سارق هستند سارق لذت بردن است. ۲.به نعمت نگاه کردن نه به دهنده نعمت در متون دین ما راه دیگرآمده برای لذت بردن نگاهتون را از داشته ببرید به دهنده شما اگر یک آدم معمولی یه چیزی بخواهد بمون بدهد میگوییم هرچقدر بیشتر بهتر ولی اگر شخصیت مهمی بدهد میگوییم کمش هم غنیمت است مثلا امام یه انگشتر به ما بدهد چقدر ما خوشحال میشویم لذا در روایت میفرماید نگاه کن که چه کسی به تو داده نه اینکه چقدر به تو داده است خیلی از این علوم ساخته شدن که همین بعد آرزو را تقویت بکنند یه زمانی میگفتم اگر یه وسیله ای اگر باشه فقط منو جابه جا بکنه کافیه کم کم آرزو هایم رنگانگ شده حالا کمتر از هواپیمای شخصی راضی نمیشوم. 🌹گروه قرآنی-تربیتی عین الحیات🌹 @EINOLHAIAT
82 82 🌹گروه قرآنی-تربیتی عین الحیات🌹
💢 🔄در فرایند تربیت، گذشته از شناخت و پذیرش نقاط اشتراک، كه از راه برقراری به دست می‌آید، 🌀 نیز تربیت را كیفی‌تر می‌كند و از جمله ظرافت‌های فرمایش امام علی علیه‌السلام این است كه ایشان دست روی یكی از ظرافت‌های روان‌شناختی فضای روانی نوجوان می‌گذارند و می‌فرمایند: «المؤمّل ما لا یدرك.» 👈او شخصیتی است كه فضای روانی‌اش شهر آرزوها است، شهر آرمان‌ها است. ☺ او شهروند شهرک آرزوها است. ◀ مسلّط‌ترین گرایش در بخش گرایش‌های نوجوان عبارتند از: ، و حتی . 🔄 اولین دریچه زمانی گشوده می‌شود كه مطمئن باشد مربّی او و ظرافت‌های وجودی و شخصیتی او را ـ چنانچه هست ـ شناخته است. 🌹گروه قرآنی-تربیتی عین الحیات🌹
(ع) 👦 نوجوانی که می داند مسیرش سخت است، انتظار سختی را دارد، با هر پیش آمدی نشده و دست و پایش را گم نمی کند و به ورطه افسردگی کشیده نمی شود. 👈کسی که می داند گردنه های دیرگذر در انتظارش است، خواه ناخواه صبر را فرا گرفته و درگشایش کارهایش از صبر کمک می گیرد. 👤همچنین لازم است فرزند ما بداند که مرگ، ملازم زندگی است. چرا همیشه او را از مفهوم مرگ و مردن دور نگه می داریم؟ 💢 کودک و نوجوان باید با اینگونه مفاهیم آشنا شوند. 👥 شما مسئولید که او را با تمامی حقایق آشنا کنید اما به روشی که کمترین آسیب را داشته و برخاسته از محبت درونی شما باشد. 🌹گروه قرآنی-تربیتی عین الحیات🌹
✳️❇️ ده یادآوری به سرگروه ۱- هيچ‌وقت در گروه از "این کار را بكن و آن کار را نكن" سخن نمي‌گوييم ۲- دينداري را با سخت‌گيري به بچه‌ها تحميل نمي‌كنيم ۳- با كمك سه عنصر لبخند، تواضع و صميميت، “رفاقت” را به اعضاي گروه هديه مي‌كنيم ۴- تلاش مي‌كنيم تا روحيات، انديشه‌ها، آرزوها و احساسات مخاطبانمان را بشناسيم ۵- با لحن قيم مآبانه و بزرگ‌منشانه با آنان سخن نمي‌گوييم ۶- با ديدن ظاهر افراد در مورد آنها قضاوت منفي نمي‌كنيم ۷- به شخصيت آنها بهاء مي‌دهيم و سخنانشان را مي‌شنويم ۸- جلوه‌هاي زيباي دينداري و الگوهاي عملي هم‌سو با جاذبه‌هاي فطري جوانان و نوجوانان را به آنها معرفي مي‌كنيم ۹- دين را مخالف شادي، نشاط، زندگي و سرزندگي معرفي نمي‌كنيم ۱۰- ادبيات گفتارمان به روز است، سعه صدر داريم و شيوه برخوردمان با متربيان ناصحانه و آمرانه نيست 🌹گروه قرآنی-تربیتی عین الحیات🌹
83 83 🌹گروه قرآنی-تربیتی عین الحیات🌹
💢 💫چه طور با متربی ارتباط افقی داشته باشیم ؟ ◀از جمله راه‌كارهای دیگر ایجاد ارتباط افقی، ساختن ، دوستی و صمیمیت است. 🌷 امام علیه‌السلام گام‌های ارتباط عاطفی خود را در برخی از بخش‌های این نامه، با به كارگیری واژه «یا » برداشته‌اند. 👈این واژه 12 یا 13 بار در این نامه تكرار شده است. 🌹 واژه «یا بنی» در زبان و ادبیات عرب برای «تحبیب» یعنی ابراز و جلب محبت و یا جلب گرایش‌های عاطفی به كار برده می‌شود. 👆امام علیه‌السلام می‌توانستند بگویند: «ای پسرم» یا «ای بزرگ شده من» یا واژه‌ای كه هیچ پیامی عاطفی در برنداشته باشد به كار برند، ولی ایشان ظریف‌ترین ارتباط عاطفی را با فرزند خود، این چنین برقرار می‌كنند. 🌺 ای دل‌بندم، ای عزیزم، ای كسی كه دوستت دارم... 🌹گروه قرآنی-تربیتی عین الحیات🌹
(ع) 📖 قرآن بیاموز و با قرآن باش 💢در باب یادگرفتنی ها، حضرت می فرمایند: «بر آن شدم که ابتدا به تو قرآن بیاموزم و تو را از ترجمان و تأویل آن آگاه کنم» ⚡مگر راهکاری روشن تر از این هم داریم؟ 📖آموزش قرآن به کودک و نوجوان مسئله ای است که باید به آن توجه کرد و برایش وقت گذاشت و البته حفظ قرآن تنها یکی از راه های آموزش آن است. 🌀 آشنایی کودکان و نوجوانان با ، ، اما و اگرها و باید و نبایدهاست که در ذهن او یک نقشه راه ترسیم می کند و تربیت کلی او را به عهده می گیرد. ❌بنابراین از این امر مهم به هیچ وجه غافل نشوید. 🌹گروه قرآنی-تربیتی عین الحیات🌹
💯برای لذت بردن از زندگی چکار باید بکنیمجواب:یاد مرگ را در زندگیمون زنده بکنیم یاد مرده زنده را احیا میکنه توضیح👇👇 5حقیقت مربوط به مرگ حقیقت اول درباره مرگ ۱_قال الحسین علیه السلام فماالموت الاقنطره وانما تنقلون من دارالی دار 👈مرگ شما پایان زندگی شما نیست بلکه آغاززندگی شماست شما بامرگ نمی میریدبلکه زنده می شویدمرگ فنا نیست بلکه بقاست این حقیقت رامتاسفانه مردمان باورندارند ازدیدگاه اسلام ما6عالم راپشت سرمی گذاریم 1-عالم ذر2-عالم اصلاب(پدران) 3- عالم رحم(مادران) 4- عالم دنیا 5- عالم برزخ 6- عالم قیامت ما آدم ها نیامده ایم که بمیریم آمده ایم که بمانیم وبه ابدیت وجاودانگی ملحق بشویم اصلا مرگی درکارنیست فقط یک نقل وانتقال است امام حسین علیه السلام می فرماید اگر شما بروید وشگفتیهای عالم برزخ راببینیدهرگز دوست نداریدبه عالم دنیا برگردید آنقدر دیدنیها وزیبائیها زیاداست به عنوان مثال چه کسی دوست داردازعالم دنیا به عالم رحم برگردد دنیا محدوداست ومانامحدودولذانمی توانددنیای محدودمارا اشباع  کندمرگ تولددوباره وآغازنوین است . حقیقت دوم درباره مرگ ۲_ قال الحسین علیه السلام -انتم ذائقون الموت شما مرگ رامی چشیدوازبین می بریدنه اینکه مرگ شما رابچشدوازبین ببردشما که یک لیوان آب می چشیدشما چشنده هستیدوآب رامی خوریدوازبین می بریدنه اینکه آب شما راازبین ببرد آنحضرت استنادفرمودبه آیه شریفه کل نفس ذائقه الموت نفرمودکل موت ذائقه النفس لذا به مافرمودندیک بارمرگ رابچشیدکه دیگرمرگ به سراغ شمانیایدوبه ابدیت وجاودانگی منتقل شوید. حقیقت سوم درباره مرگ 3- امام حسین علیه السلام می فرمایدهی امروجودی ولاعدمی بعداستنادفرمودبه آیه شریفه هوالذی خلق الموت والحیاه مرگ جزء آفرینش خداوندمتعال است ازمقوله عدم نیست بلکه وجودی است اگرمرگ عدم بودونیست شدن قابل خلقت نبودکه خداوندآن را بیافریندبرعکس آنچه که درذهن ماست ومرگ راعدم ونیستی می پنداریم . 🌹گروه قرآنی-تربیتی عین الحیات🌹