eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
219 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر. جلسه ۱۳.mp3
5.05M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 تفسیر آیات منتخب، جلسه 13 آیات ولایت امیرالمومنین علیه السلام (5) ▫️کیفیت دلالت واقعه غدیر بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام ▫️ "اصل اولی" در مساله حکومت، انتصاب است یا انتخاب؟ https://eitaa.com/elmetawhid
آداب الصلوه. جلسه ۱۹.mp3
5.43M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 شرح کتاب آداب الصلوة امام خمینی، جلسه 19 شروع مقاله سوم، فصل اول ▫️ مراتب وجودی انسان و روابط ظاهر و باطن ▫️ ادب مطلق پوشش https://eitaa.com/elmetawhid
8.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕑 #ساعت_مناجات 📺 #ببینید 📌 فرصتی برای آشنایی با آداب دعا و مناجات با خدا ◽️«ادب باطنی و رسم ظاهری دعا» (جلسه بیست و هفتم) «ادب دهم؛ ناز کنیم!» - چگونه برای خداوند ناز کنیم؟ ▫️ ⏰ ساعت خود را به وقت #طه کوک کنید... 🔰 ... طه ... بهترین‌ها برای شما 😇 🆔 @TahaFamily_ir
▫️ دو گروه مخالف فلسفه اسلامی 🔹مخالفان فلسفه اسلامی دو دسته اند: دسته اول مومنینی که به سبب وجود معارف و اندیشه های زیربنایی دین خود را از فلسفه (به معنای تفلسف) مستغنی می دانند. دسته دوم ملحدینی هستند که زخم خورده از استحکام پولادین فلسفه بوده و "علم زدگی" ایشان، سبب هجمه های تناقض آلود به علم شریف فلسفه شده است. 🔸گروه اول اگر مناسبات علم و دین را خوب و عالمانه برای خویش حل کنند درخواهند یافت که فعالیت فلسفی (تفلسف درباره اندیشه های زیربنایی) سبب رونق علم فلسفه و تدقیق و تحقیق محققانه معارف دینی خواهد شد. 🔹حکیم انقلاب در این خصوص چنین فرموده اند: "فلسفه‌ ملاصدرا فلسفه‌ای‌ عقلی‌، ذوقی‌ و شرعی‌ است‌ و در حقیقت‌ ملاصدرا فلسفه‌ عقلی‌ و ذوقی‌ را برمبنای‌ شرع‌ مقدس‌ پی‌ریزی‌ کرده‌ است‌ برای‌ او تعبد محض‌، مبادی‌ رسیدن‌ به‌ افکار عالی‌ فلسفی‌ بوده‌ است‌ و این‌ جریان‌ عظیم‌ و جوشان‌ و تمام‌ نشدنی‌ در دوران‌ ریاضت‌ به‌ روح‌ مقدس‌ وی‌ افاضه‌ و نازل‌ شده‌ است‌‌." (1374/ 11/ 15) 🔸گروه دوم نیز لازم است از قرن نوزدهم و بیستم جدا شوند و دریابند "انسان" قرن بیست و یکم در جستجوی معناست و فهم "معنای زندگی" محتاج تامل فلسفی. 🔹و فرمایش مقام معظم رهبری: " امروز آن چیزی که من در محیطهای عملىِ دانشگاههای اروپا مشاهده کردم، نیاز به ملاصدرا و شیخ انصاری است. شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است؛ ملاصدرا حکمت الهی است. میگوید من میبینم امروز اینها تشنه‌ی ملاصدرا و شیخ انصاریاند. این برداشتِ یک استاد غرب شناسِ زبان‌دانِ مسلط به چند زبان اروپائی است که سالها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است."(1386/ 07/ 09)
10.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕑 #ساعت_مناجات 📺 #ببینید 📌 فرصتی برای آشنایی با آداب دعا و مناجات با خدا ◽️«ادب باطنی و رسم ظاهری دعا» (جلسه بیست و هشتم) «مظلومِ ظالم» - دعای مظلومِ ظالم را مستجاب نمی‌کنم! ▫️ ⏰ ساعت خود را به وقت #طه کوک کنید... 🔰 ... طه ... بهترین‌ها برای شما 😇 🆔 @TahaFamily_ir
هدایت شده از محمد ابراهیم کفیل
بسم الله الرحمن الرحیم 💠جابر بن عبد الله الأنصاري قال: دخلت علی رسول الله صلی الله علیه وآله في آخر جمعة من شهر رمضان فلما بَصُرَ بي قال لي: یا جابر هذا آخر جمعة من شهر رمضان فودعه، وقل: 🔺«اللهم لا تجعله آخر العهد من صیامنا إیاه فإن جعلته فاجعلنی مرحوماً ولا تجعلنی محروماً»🔺 فإنه من قال ذلك ظفر بإحدی الحسنیین، إما ببلوغ شهر رمضان من قابل وإما بغفران الله ورحمته. 📗جامع أحاديث الشيعة
18.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕑 📺 📌 فرصتی برای آشنایی با آداب دعا و مناجات با خدا ◽️«ادب باطنی و رسم ظاهری دعا» (جلسه بیست و نهم) «اوقات استجابت دعا» - چه زمان‌هایی برای استجابت دعا مناسبت‌تر است؟ ▫️ ⏰ ساعت خود را به وقت کوک کنید... 🔰 ... طه ... بهترین‌ها برای شما 😇 🆔 @TahaFamily_ir
تفسیر جلسه چهاردهم.mp3
6M
🌸🍃🌸🍃🌸 تفسیر آیات منتخب، جلسه 14 آیات ولایت امیرالمومنین علیه السلام (6) ▫️ چرا "مولا" در حدیث غدیر نمی تواند به معنای دوست باشد؟ @elmetawhid
سید محمدجواد موسوی‌فرد
#تفسیر 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 تفسیر آیات منتخب، جلسه 13 آیات ولایت امیرالمومنین علیه السلام (5) ▫️کیفیت دلالت واقع
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 در تواتر واقعه غدیر هیچ اختلافی وجود ندارد و حتی نواصب وهابی در این که چنین واقعه ای رخ داده است اختلافی ندارند. سخن در این است که چگونه چنین امری دلالت بر مسأله «ولایت» می کند؟ نخست این که می بایست اصل اولی در مقام را کشف کنیم؛ اگر ما بدون نظر به قرآن کریم بخواهیم اصل اولی در مسأله را کشف کنیم چه باید بگوییم؟ به حسب اصل اولی آیا استخلاف پیامبر بالنص اصوب است یا استخلاف بالاجماع؟ راه اول این است که پیامبر خود اقدام به واجب نمودن اطاعت از خلیفه بعد از خود کند و راه دوم این که مسأله را به مردم واگذار نماید. اصل اولی از چند جهت حاکم بر آن است که مسأله انتصاب حاکم از شئون الهی است: جهت نخست) مسأله حکمت: آیا خداوندی که عقل را مانع گمراهی مملکت درون قرار داد چنین حکمتی را برای جامعه ندیده است؟ به تعبیر دیگر آیا عدم جعل علم معصوم بعد از پیامبر منجر به ختم هدایت نمی شود؟ آیا قرآن می تواند به تنهایی حجت باشد؟ مراجعه به قرآن کریم به تنهایی نمی تواند رافع اختلاف باشد چون تعیین محکم و متشابه آن کار صعبی است و همین سبب وجود اختلافات شده به گونه ای که شیعه می گوید من حق هستم و دلیل من قرآن است و هکذا السنی و المرجئی و القدری و المعتزلی و حتی الزندیق. (رک: الکافی، ج1، کتاب الحجۀ، حدیث دوم و سوم) «حکمت» خداوند را چنین نیز می شود تقریر کرد: حکمتی که در خداوندباعث شده تا برای قوای ادراکی ما، عقل را قرار دهد و آن را مانع اشتباه حواس نماید، آیا ایجاب نمی کند که برای جامعه انسانی عقل (مانع از اشتباه) قرار داده و منع از اشتباه و خطا در جامعه انسانی را موجب گردد؟ [رک: الکافی، ج1، کتاب الحجۀ، مناظره هشام بن الحکم و عمرو بن عبید] (امام موسی بن جعفر علیه السلام: إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ) جهت دوم) از لحاظ حقوقی مسأله حاکمیت از شئون خداوند است (حق الطاعۀ) چون خداوند مالک متصرف کیف یشاء است و حق انتخاب با اوست. اگر انسانها حق انتخاب داشته باشند بایست آنها رامالک سرنوشت خویش بدانیم در حالی که این اندیشه قرآنی نیست. بر اساس قرآن کریم حاکمیت از آن خداوند است: «إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّه‏» (انعام، 57) و مشروعیت به معنای حق حاکمیت تنها از جانب خداوند اعطا می شود، بنابراین تنها کسی می تواند حاکم گردد که خداوند به او اذن دهد. این استدلال را «ابن سینا» در اشارات تحت عنوان «حق الطاعۀ» آورده است که هر چند برای اثبات ضرورت نبوت است لکن امکان تعمیم آن به مسأله امامت وجود دارد: «لما لم يكن الإنسان بحيث يستقل وحده بأمر نفسه لا بمشاركة آخر من بني جنسه، و بمعاوضة و معارضة تجريان بينهما يفرغ كل واحد منهما لصاحبه عن مهم لو تولاه بنفسه لازدحم على الواحد كثير، و كان مما يتعسر إن أمكن وجب أن يكون بين الناس معاملة و عدل يحفظه شرع يفرضه شارع متميز باستحقاق الطاعة لاختصاصه بآيات تدل على أنها من عند ربه، و وجب أن يكون للمحسن و المسي‏ء جزاء من عند القدير الخبير». (اشارات، نمط نهم، فی اثبات النبوۀ و الشریعۀ) جهت سوم) انتصاب رافع اختلاف است و اجماع باعث اختلاف، اگر امر خلافت به دست خداوند و اعلام رسول الله صلی الله علیه و آله باشد اختلاف رخ نخواهد داد چون کسی که تخلف از فرمان رسول می کند ملحد است و زندیق، اما اگر به عهده امت وانهاده شود منجر به تشاغب و نزاع می گردد. این استدلال نیز از «ابن سینا» در الهیات شفاست: «ثم يجب أن يفرض السان [أی النبی] طاعة من يخلفه، و أن لا يكون الاستخلاف إلا من جهته، أو بإجماع من أهل السابقة على من يصححون علانية عند الجمهور أنه مستقل بالسياسة، و أنه أصيل العقل حاصل عنده الأخلاق الشريفة من الشجاعة و العفة و حسن التدبير، و أنه عارف بالشريعة حتى لا أعرف منه، تصحيحا يظهر و يستعلن و يتفق عليه الجمهور عند الجميع، و يسن عليهم أنهم إذا افترقوا أو تنازعوا للهوى و الميل، أو أجمعوا على‏ غير من وجد الفضلفيه و الاستحقاق له فقد كفروا بالله. و الاستخلاف بالنص أصوب [و الأصوب فی النظام الأحسن المتعین] فإن ذلك لا يؤدي إلى التشعب و التشاغب و الاختلاف‏». (الهیات شفاء، مقاله دهم، فصل پنجم)
ضمن عرض تبریک به همه عزیزان به مناسبت عید سعید فطر و آرزوی قبولی اعمال و عبادات و ادعیه و شب زنده داری های ماه مبارک رمضان به عرض می رساند: به دلیل این که اغلب عزیزانی که مفتخر به حضورشان در کانال هستم راه ارتباطی با بنده برایشان میسر بوده، تا کنون اقدام به انتشار «شناسه» (ID) نکرده بودم. لکن از این به بعد بسی مایه مسرت است که هر گونه پیشنهاد، انتقاد، سؤال اعتقادی، فلسفی و یا مشاوره تحصیلی حوزه را در صورت تمایل برای بنده بفرستید: https://eitaa.com/Mousavifard
کاش هزینه این همه سازش و عقب نشینی، رویگردانی ملت از غرب گرایان و غرب زدگان باشد!
🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🔸محَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ عُثْمَانَ الْكَرَاجُكِيُّ فِي كَنْزِ الْفَوَائِدِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ أَكَلَ مَعَهُ فَلَمَّا رَفَعَ الصَّادِقُ علیه السلام يَدَهُ مِنْ أَكْلِهِ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ هَذَا مِنْكَ وَ مِنْ رَسُولِكَ -صلی الله علیه و آله- فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَجَعَلْتَ مَعَ اللَّهِ شَرِيكا؟! فَقَالَ لَهُ وَيْلَكَ إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَقُولُ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ وَ اللَّهِ لَكَأَنِّي مَا قَرَأْتُهُمَا قَطُّ . 🔹ترجمه: از امام صادق علیه السلام نقل شده است که روزی ابوحنیفه با ایشان مشغول به خوردن غذا شد، امام صادق علیه السلام پس از اتمام غذا فرمودند: الحمدلله رب العالمین، خدایا! این نعمت از جانب تو و رسول توست! ابوحنیفه عرض کرد: یا اباعبدالله! آیا برای خداوند شریک قرار دادی؟ (العیاذ بالله یعنی مشرک شده ای؟) امام صادق علیه السلام فرمودند: وای بر تو! این خداوند متعال است که در قرآن فرموده: «اين غرور و سرمستى [از جانب کفار و منافقین] علتى نداشت جز اينكه خدا و رسولش ايشان را از كرم خود توانگر و بى نياز كرده بود». (سوره توبه، آیه 74) نیز در جای دیگر فرمود: «چه مى ‏شد اگر به عطاى خدا و پيغمبر او رضا مى ‏دادند و مى ‏گفتند خدا ما را بس است، زود باشد كه خدا از كرم خويش به ما عطا كند و نيز پيغمبر او، و ما به خدا اميدواريم» (سوره توبه، آیه 59). ابوحنیفه گفت: به خداوند سوگند! گویا تا آن هنگام این آیات را نشنیده بودم! (بحار الانوار، ج10، ص 216) @elmetawhid