eitaa logo
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
2.2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
2.7هزار ویدیو
1.1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
➖آخر مهربانی و لطافت 🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاكَ قَالُوا خَفَّفْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ 🔰 روزی حضرت آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله) نماز ظهر را به جماعت می خواندند که ناگهان دو رکعت آخر نماز را سریع به پایان رساندند. اصحاب پس از نماز از حضرت سوال کردند: چرا نماز را سریع تمام کردید؟ پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: مگر صدای گریه کودکی را نمی شنوید؟ نماز را سریع تمام کردم تا به کودکی که گریه می کرد، رسیدگی کنند. 📚: الکافی،۶، ص۴۸ . اللهم عجل لولیک الفرج..‌. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چه شد که آموزش و پرورش موتور تولید بی‌عدالتی شد؟! ▶️: 🔹ما وارد یک صحنه عظیم از مسائل حکمرانی شده‌ایم، اما با خلاء تئوریک! سیاستگذاری در خلاء تئوریک به نتیجه نمی‌رسد! 🔸مثلاً در سند تحول ، یک بند وجود دارد که ده کلمه بیشتر نیست ولی بسیار مسئله‌ای بنیادی است. آنجایی که گفته تقویت و گسترش مدارس غیر‌دولتی از طرق تغییر مقررات و قوانین. اینجا یک ماجرای هنگفتی است! 🔹هر نظریه‌ای درباره ، حتی در جریانات لیبرال، این نقطه را جای درنگ بزرگی قرار می دهد. 🔸پایه‌ای‌ترین و فراگیرترین نهاد در حل ساختاری، آپ است. اگر آپ عمومی و رایگان از دستور کار خارج شد «نابرابری‌های ساختاری» ایجاد می‌کند؛ نه نابرابری‌های موردی! این نابرابری که از طریق غیرمنصفانه کردن فرصت‌ها به وجود می‌آید؛ ساختاری است! 🔹سند همین میزان مدارسی که غیرانتفاعی و غیردولتی شده را کافی نمی‌داند! گفته مقررات را هم تغییر بدهید! این نقض است! 🔸مسئله بعد، شکاف بین سیاست‌گذاری و اجرا است. کل سند که یکباره اجرا نمی‌شود! این قسمت بلافاصه و قسمت‌های دیگر هم فعلاً اجرا نمی‌شود. _-_-_-_-_-_--_-_-_- 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔻تیم کشتی فرنگی نوجوانان ایران قهرمان آسیا شد 🔹تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان در رقابت‌های قهرمانی آسیا که روزهای ۲۰ و ۲۱ خردادماه در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار شد با کسب ۴ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز، پس از چهار سال بعنوان قهرمانی دست یافت. 🇮🇷 @Sh_Aviny ✴️ Eitaa.com/Sh_Aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی زندان‌ها بر دانش‌آموزان اولویت دارند 🔹آیا می‌دانستید ایالات متحده بیشترین تعداد زندانی در جهان را دارد؟ هر ایالت در آمریکا برای یک فرد زندانی، خیلی بیشتر از یک دانش‌آموز مدرسه‌ی دولتی هزینه می‌کند. به‌عنوان مثال کالیفرنیا می‌تواند به ازای هر فرد زندانی در این ایالت حداقل پنج کودک را به مدرسه بفرستد! 🇮🇷 @Sh_Aviny ✴️ Eitaa.com/Sh_Aviny
هدایت شده از نوشته‌ها
این روزها دغدغه‌ی ذهنی من شده مراسمات دخترانه با حضور مداحان و بلاگران جوان مرد، مسیری انحرافی که باز شده و توسط مسؤولان و فعالان فرهنگی شهر به شهر داره جلو می‌ره و قطعا آسیب‌های هویتی به دنبال داره، این چند استوری رو حول همین دغدغه در اینستاگرام منتشر کردم اینجا هم با شما به اشتراک می‌ذارم، بدونیم این مسیر به ترکستانه ✍مریم اردویی @zananegiii
تربیت اولاد را پیش شما کوچک کردند. تربیت اولاد بالاترین چیزی است که در همه‌‌ی جوامع از همه‌ی شغل‌ها بالاتر است. 🔸هیچ شغلی به شرافت نیست و این‌ها منحط (پست) کردند این را. این خیانت بزرگی است که به ما کردند و به ملت ما کردند. 🔸مادرها را منصرف کردند از بچه‌داری... بچه‌داری را یک چیز منحطی حساب کردند؛ در صورتی که از دامن همین مادرها مالک اشتر پیدا می‌شود، از دامن همین مادرها حسین بن علی پیدا می‌شود... 📖 صحیفه امام خمینی؛ ج۷، ص۴۴۷
هدایت شده از اشتیاق ریشه‌دار
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴این خانم رو کی میشناسه؟ 🔹میزان ناآگاهی و خودتحقیری مصاحبه شوندگان رو ببینید. این ویدیو رو تا انتها ببینید! ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇 @BDON_SANSOR
معرفی مقاله پژوهشی طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی آموزش امامت برای دوره کودکی (6تا 12 سال) نویسنده: رضا ابراهیمی نیا ، محمود نوذری* ، حسن نجفی پیام: نوع مقاله: مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر) چکیده: آموزش مفاهیم دینی، مخصوصا معرفت، محبت و اطاعت از امام علیه السلام به کودکان، مانند هر علم دیگری نیازمند شناسایی و به‌کارگیری اصول و روش‌های صحیح، کارآمد و موثر است. بنابراین همان‌گونه که شناخت خصوصیات و توانایی‌های کودکان در بهینه‌سازی آموزش مفاهیم دینی امری مسلم است؛ شناخت اصول و روش‌های مربوط به آموزش مفاهیم دینی به کودکان نیز ضرورت دارد. ما با استفاده از روش تحلیلی استنباطی، به پژوهش درباره ارایه الگوی آموزشی امامت به کودکان پرداختیم. از مهم‌ترین یافته‌های نگارش حاضر این است که توانستیم الگوی آموزشی امامت را طراحی و اعتباریابی کنیم و آن را برای اعتباریابی، در اختیار متخصصان حوزه‌های مختلف مثل مطالعات برنامه درسی، تربیت دینی، روان‌شناسان تربیتی و معلمان قرار دادیم که موفق شد با میانگین بالا توافق جمعی ایشان را کسب و مورد تایید قرار گیرد. این الگو، کودکان را در جهت کسب معرفت، محبت و اطاعت شایسته این ذوات مقدس هدایت می‌کند؛ تا آنان مسیر کمال و قرب الهی را بهتر، مطمین‌تر و سریع‌تر طی کنند و از مسیر اهل‌بیت به سعادت دنیا و آخرت نایل شوند. کلیدواژگان: تربیت دینی غیررسمی ، آموزش امامت ، کودکان 6 تا 12 سال ، طراحی برنامه درسی زبان: فارسی انتشار در: ماهنامه معرفت، سال سی‌ام شماره 6 (پیاپی 285، شهریور 1400) https://www.magiran.com/paper/2340905
راهکارهای همکاری خانه و مدرسه در راستای تقویت تربیت دینی دانش آموزان دوره ابتدایی نویسنده: محمود افشارمنش* ، محمود نوذری پیام: نوع مقاله: مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر) چکیده: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل و فرصت های موجود در رابطه خانه و مدرسه جهت تقویت تربیت دینی دانش آموزان ابتدایی، از طریق مصاحبه با کارشناسان تربیت دینی (حوزه های علوم تربیتی، روان شناسی، علوم اسلامی و مدیران و معلمان موفق) می باشد. پرسش تحقیق عبارت است از: عوامل و فرصت های موجود در رابطه خانه و مدرسه، که می تواند موجب تقویت تربیت دینی دانش آموزان دوره ابتدایی شود، از دیدگاه کارشناسان تربیت دینی کدام است؟ مطالعه حاضر پژوهشی کیفی بوده و از مصاحبه نیمه باز و روش نمونه گیری هدفمند برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. تعداد مصاحبه شوندگان 25 نفر بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای جهت دار بهره گرفته شده است. پس از ارزیابی مصاحبه ها و استخراج مقوله ها، با انجام مقایسه مستمر بین داده ها، مقولاتی که با یکدیگر هم پوشانی داشته اند، یکی شده و ذیل یک عنوان کلی تر ارایه شده اند. عمده ترین عوامل و فرصت های شناسایی شده در این مطالعه، فعالیت ها، برنامه ها و اقداماتی است که مربوط به پنج حوزه ذیل می باشد: ارتباط کادر مدرسه با والدین، اعتمادسازی بین خانه و مدرسه، تقسیم وظایف بین مدرسه و خانواده، فوق برنامه و اوقات فراغت، توانمندسازی کادر مدرسه، خانواده ها و انجمن اولیاء و مربیان. کلیدواژگان: تربیت دینی ، خانواده ، مدرسه ، دانش آموزان ، مقطع ابتدایی ، رفتارهای تربیتی ، مشاوره دینی زبان: فارسی انتشار در: نشریه پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی، سال یکم شماره 4 (پاییز 1400) صفحات: 7 تا 30 لینک کوتاه: magiran.com/p2477074  
مراحل شکل گیری ایمان از دیدگاه فولر و نقد آن نویسنده: محمود نوذری ، مهدی غلامی پیام: نوع مقاله: مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی) چکیده: در میان نظریه پردازانی که به بررسی تحول ایمان از منظر روان شناختی پرداخته اند، فولر به عنوان صاحب نظری مهم، برجسته و تاثیرگذار شناخته شده است. این مقاله به بررسی سه مسئله مهم در این عرصه از دیدگاه او پرداخته است. اول اینکه، فولر ایمان را چگونه توصیف و تحلیل می کند؟ دوم اینکه، ایمان چگونه در طول عمر متحول می شود؟ سوم اینکه، نقاط قوت و ضعف نظریه وی کدام است؟ روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و انتقادی است. یافته ها در پاسخ به این پرسش ها چنین است که ایمان کنش عام انسانی است و هر انسانی بماهو انسان با آن درگیر می شود و به کسب و اکتساب ایمان می پردازد. وی تحول ایمان را در قالب یک پیش مرحله و شش مرحله به تصویر می کشد. تاثیرپذیری وی از آموزه های مسیحی، تمرکز بر ساختار و عدم توجه به مضمون و محتوای ایمان و ابتنای مراحل تحول ایمان بر دیدگاه پیاژه از مهم ترین اشکالات و نقدها بر دیدگاه وی در نظر گرفته می شود. کلیدواژگان: فولر ، ایمان نامتمایز ، ایمان فرافکنانه ، ایمان داستان سرایانه ، ایمان عرفی ، ایمان فردی شده ، ایمان عاطفی ، ایمان جهان شمول زبان: فارسی انتشار در: نشریه اسلام و پژوهش های روان شناختی، سال سوم شماره 2 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1396) صفحات: 65 تا 83 لینک کوتاه: magiran.com/p1985987  
بررسی مراحل تحول مولفه عاطفی ایمان به خدا در کودکی و نوجوانی نویسنده: مجتبی حیدری ، علی عسگری ، محمود نوذری ، سید محمدرضا موسوی نسب چکیده: این پژوهش، با هدف بررسی مراحل تحول مولفه عاطفی ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان، با روش مقطعی انجام شده است. 198 دانش آموز دختر و پسر 7 الی 17 ساله شهر قم، به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های پژوهش بر پایه روش بالینی و از طریق مصاحبه انفرادی نیمه ساخت یافته گردآوری و توسط پنج کارشناس نمره گذاری شدند. داده ها با روش تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که با افزایش سن، سطح عاطفه ایمانی نیز افزایش و دگرگونی می یابد. همچنین بر پایه نتایج به دست آمده، روند تحول مولفه عاطفی ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان دارای مراحل ذیل است: احساس خدا، به عنوان موجودی مهربان، درد دل کردن با خدا، داشتن رابطه نزدیک و صمیمانه با خدا، داشتن حس شکرگزاری یا شرمندگی در مقابل خدا. همچنین، مقایسه نمرات دختران و پسران بیانگر تفاوت معنادار دو جنس در این مولفه، و بالاتر بودن نمره دختران نسبت به پسران است. کلیدواژگان: مرحله ، تحول ، ایمان به خدا ، مولفه عاطفی ایمان ، کودکی و نوجوانی زبان: فارسی انتشار در: فصلنامه روان شناسی و دین، سال نهم شماره 3 (پیاپی 35، پاییز 1395) در صفحه: 5 لینک کوتاه: magiran.com/p1586114  
عرض النموذج الإسلامی فی التربیه الروحیه للاطفال نویسنده: معصومه کیانی* ، محمود مهرمحمدی ، علیرضا صادق زاده ، محمود نوذری ، خسرو باقری نوع پرست چکیده: علی الرغم من ان «التربیه الروحیه لدی الاطفال» اخذت تنمو کفرع علمی فی الجامعات، إلا انها لم تحظ بالاهتمام فی النظام التربوی للجمهوریه الإسلامیه الإیرانیه. إثر ذلک وبسبب عدم توافر النماذج والنظریات العلمیه بالنسبه إلی النشاه الروحیه لدی الاطفال فی مجال التربیه، فسحت المجال لنشر بعض النظریات التربویه فی النمو والتی لا تشتمل علی البعد الروحی للاطفال. فمن هنا نجد من الضروری القیام بملء الفراغات فی مجال التنظیر التربوی. ویحاول البحث الحصول علی نموذج إسلامی فی مجال تربیه الاطفال الروحیه علی اساس فلسفه التربیه للجمهوریه الإسلامیه الایرانیه بما تحتوی علی ابعاد وجودیه ومعرفیه وقیمیه وإنسانیه. ویظهر من هذا النموذج ان مفهوم التربیه الروحیه للاطفال مفهوم شامل یستوعب جمیع شوون حیاه الطفل وله مستویات مختلفه فیما قبل الدیانه وبعد الدیانه. وعلی اساس هذا النموذج، فإن الطفل یبنی لنفسه المعنی ویستجده. واسلوب هذا البحث وفی بیان مفهوم التربیه الروحیه للاطفال، اسلوب التحلیل الإستعلائی، وفی إستنتاج الاصول التربویه، اسلوب الاستنتاج القیاسی ل «فرانکنا». کلیدواژگان: النموذج الإسلامی ، التربیه الروحیه ، الطفل ، الانتولوجیا (علم الوجود) ، الإبستیمولوجیا (نظریه المعرفه) ، الاکسیولوجیا (علم القیم) ، الانثربولوجیا (علم الإنسان) زبان: عربی انتشار در: مجله دراسات فی العلوم الانسانیه، سال بیست و دوم شماره 2 (پاییز 1394) صفحات: 33 تا 52 لینک کوتاه: magiran.com/p1663985  
بررسی مراحل تحول بر اساس منابع اسلامی نویسنده: محمدرضا قائمی مقدم ، محمود نوذری * ، محمد داوودی ، مسعود آذربایجانی پیام: چکیده: رشد و تحول انسان تدریجی و دارای مراحل است. در هریک از این مراحل، ساختار روانی، ویژگی ها و رفتار انسان متفاوت از مرحله قبل است. شناخت این مراحل از این جهت اهمیت دارد که به مدد همین مراحل می توان انواع مشخصی از تربیت را تعریف و طراحی کرده، اصول و شیوه های مختلفی را برای تربیت به کار برد. بسیاری از دانشمندان نیز تحقیقات خود را به بررسی و شناسایی این مراحل معطوف داشته اند. از این رو جست وجوی این موضوع در متون دینی و شناسایی مراحل رشد و تحول انسان از منظر دین، برای جامعه علمی و دینی بسیار حائز اهمیت است. سوال این است که متون دینی، عمر و زندگی را چگونه تقسیم، مرحله بندی و توصیف کرده است؟ روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و توصیفی- استنباطی است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که دین، عمر انسان را به سه مرحله کلی و نه زیرمرحله تقسیم می کند. دوران ضعف اولیه، شامل مراحل حمل، رضاع، قبل از تمیز و مرحله تمیز است. دوران قوت، شامل مراحل نوجوانی، شباب و کهولت و دوران ضعف ثانویه، شامل مراحل شیخوخیت و ارذل العمر می باشد. کلیدواژگان: رشد ، تحول ، عمر ، مرحله ، ضعف ، قوت ، طفل ، بلوغ ، شباب ، شیخ ، ارذل العمر زبان: فارسی انتشار در: فصلنامه روان شناسی و دین، سال هشتم شماره 4 (پیاپی 32، زمستان 1394) در صفحه: 23 لینک کوتاه: magiran.com/p1495490  
⚡️ اگر یک قصّه‌نویس بخواهد داستان حضرت یوسف را روایت کند، همۀ ماجرا را براساس یک‌سری امور اتفاقی و تصادفی تحلیل می‌کند! در حالی که خداوند متعال می‌فرماید: «وَکَذَلِک مَکّنَّا لِیُوسُفَ فِی الْأَرْض» (و ما اين‌گونه به يوسف در آن سرزمين، مُكنت و قُدرت داديم). ⚡️ حوادث زندگیِ ما اتّفاقی و تصادفی نیست، بلکه براساس مقدّرات است. 💠 آیت‌الله میرباقری: ◀️ قرار گرفتنِ مسئولیتِ «خدمتِ به آستان اهل‌بیت(ع) و سربازی امام زمان(عج)» بر دوش اشخاص، با دستِ تقدیرِ خداوند متعال رقم می‌خورد و ناشی از تصادف نیست. ◀️ خداوند متعال در قرآن کریم وقتی ماجرای یوسف صدیق(ع) را بیان می‌کند، می‌فرماید برادران یوسف او را در چاه انداختند و ماجراهایی پیش آمد، تا آنجا که به خانۀ یکی از بزرگان مصر راه پیدا کرد. این بزرگ مصر، وقتی یوسف را از بازار خرید، عظمت و بزرگی را در چهره او دید و به همسرش که فرزندی نداشت، گفت: «أَكْرِمي‏ مَثْواهُ عَسى‏ أَنْ يَنْفَعَنا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدا»، برده‌وار با او برخورد نکن، او شخصیت بزرگی است و روزی به کارمان می‌آید و اصولاً او را به‌عنوان فرزند خودش انتخاب کرد و از آنجا بود که حضرت یوسف به‌عنوان فرزندخواندۀ یکی از بزرگان مصر شد، در حالی که در چند روز قبل، او یک کودک افتاده در چاه در یک بیابان بود. ◀️ اگر یک قصّه‌نویس بخواهد این داستان را روایت کند، همۀ ماجرا را براساس تصادفات تحلیل می‌کند؛ تصادفاً برادرانِ یوسف او را در چاه انداختند، تصادفاً کاروان تشنه‌ای که مسیرش هیچ‌گاه از اینجا عبور نمی‌کرد، گذرش به اینجا افتاد، تصادفاً در اینجا تشنه شدند، تصادفاً رفتند آب بیاورند و آب نبود و به‌خاطر تشنگی، مجبور شدند که از آبِ تلخِ چاهی که حضرت یوسف در آن بود استفاده کنند، تصادفاً از این چاه آب برداشتند و تصادفاً یوسف صدیق بالا آمد، تصادفاً ماجرا چنین پیش رفت که او را ببرند و بفروشند، تصادفاً در مصر فروختند، تصادفاً یکی از بزرگان مصر مشتریِ یوسف شد، تصادفاً عظمت را از چهرۀ او فهمید و دانست که آیندۀ روشنی دارد، تصادفاً خدا به آنها بچه نداده بود و تصادفاً حضرت یوسف را به‌عنوان فرزندخوانده انتخاب کردند و تصادف‌های دیگر! ما مقدّرات الهی را این‌گونه تحلیل می‌کنیم! ولی خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «وَکَذَلِک مَکّنَّا لِیوسُفَ فِی الْأَرْض»، ما به یوسف مکنت دادیم؛ این تازه، اوّلِ تقدیری است که ما با این بندۀ خوب انجام دادیم، «وَ لِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْوِیلِ الْأَحَادِیثِ وَ اللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ». این درس بزرگی است: «وَ اللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ»، خداوند بر کار خود غالب است و هر کاری را که بخواهد، انجام می‌دهد. خداوند یک گِله‌ای هم از ما می‌کند: «وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُون‏»، اگر مردم این را می‌دانستند، به درِ هیچ خانۀ دیگری نمی‌رفتند. ◀️ این نکته را عرض کردم که ما تلقی نکنیم که تصادف شده و تصادفات دست به دست هم داده و ما آمده‌ایم و اینجا نشسته‌ایم! خیر! بلکه تقدیری پشت‌سرِ این امر است. یک دستی ما را به اینجا آورده است و فقط یک طرفِ ماجرا ما هستیم، طرفِ اصلیِ ماجرا خداوند متعال و ولیّ او وجود مقدّس امام زمان(عج) است. بنابراین فرصت‌ها را باید یک نعمت الهی تلقی کرد.‌ نعمت‌های الهی وقتی به‌سراغ انسان می‌آید، با «شکر» و «کُفرِ» انسان است که این نعمت، یا افزون می‌شود یا از دست می‌رود. ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از قم آنلاین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 صحنه‌ای نادر از افرادی که برای اولین بار دوربین فلیمبرداری را در سال 1901 در منچستر انگلیس مشاهده می‌کنند به پوشش کامل زن‌ها توجه کنید http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c ⏏️به قم‌آنلاین اولین و بزرگترین کانال خبری قم بپیوندید