https://www.pasokh.org/fa/Question/View/10940/كمي-درباره-فرق-روان-در-اخلاق-اسلامي-و-روان-شناسي-معاصر-(غربي
https://www.pasokh.org/fa/Question/View/10940/%D9%83%D9%85%D9%8A-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%82-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%8A-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B5%D8%B1-(%D8%BA%D8%B1%D8%A8%D9%8A
کتاب پرورش فرزند: مقایسه روانشناسی غربی و اسلامی [چ1] -کتاب گیسوم
https://www.gisoom.com/book/11525967/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C/
تفاوت روانشناسی معاصر و روانشناسی اسلامی - - - دانشگاه شیراز
https://shirazu.ac.ir/-/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A6-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B5%D8%B1-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A6-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A6
https://civilica.com/doc
/320440/مواجهه مدل های تربیت غربی با مدل تربیت اسلامی
SID.ir | تربیت اسلامی و تربیت غیر اسلامی با نگاه مقایسه ای
https://www.sid.ir/fa/seminar/ViewPaper.aspx?ID=93607
تفاوت در نظام تعلیم و تربیت اسلامی و غربی، تفاوت در مبانی و ارزشهاست · پایگاه خبری-تحلیلی مفتاح
http://meftaah.com/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D8%BA%D8%B1%D8%A8/
3 محور اساسی تربیت اسلامی/ تفاوت نظریه تربیت اسلامی و غرب - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
https://www.mehrnews.com/amp/1263720/
جایگاه تربیت و اخلاق در اسلام / تفاوت تربیت اسلامی با تربیت لیبرال و غربی چیست؟ - خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه
http://shabestan.ir/detail/News/693054
کتاب رویکردی اسلامی به علوم تربیتی و تعلیم و تربیت
https://www.gisoom.com/book/1792433/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA/
مقاله «جریان شناسی روان شناسی اسلامی در عصر حاضر» ، رفیعی هنر ☝️
روانشناسي روز تا چه حد، مورد تأييد اسلام است؟
https://www.pasokh.org/fa/Question/View/10951/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%8A-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AA%D8%A7-%DA%86%D9%87-%D8%AD%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D8%A3%D9%8A%D9%8A%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
تفاوت دیدگاه روانشناسی اسلامی و روانشناسی جدید کلاسیکی
https://hawzah.net/fa/Article/View/85728/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%DA%A9%DB%8C
آيا روانشناسي اسلامي ممكن است؟ (مقاله) | استاد محمد کاویانی ارانی
https://drkavyani.com/2019/02/09/%D8%A2%D9%8A%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%8A%E2%80%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A%E2%80%8C-%D9%85%D9%85%D9%83%D9%86%E2%80%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D8%9F/
روانشناسی اسلامی دارای روش اجتهادی است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
https://www.mehrnews.com/news/4173525/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
کتاب به سوی روانشناسی اسلامی [چ1] -کتاب گیسوم
https://www.gisoom.com/book/11628114/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C/
کتاب روانشناسی مدرن و حقیقت فراموش شده انسان
https://www.gisoom.com/book/1980176/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86-%D9%88-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86/
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✨👌بیانات رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با مداحان پانزده بهمن ۹۹
✅نیمه پایانی درباره #اخلاق_علوی
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47254
✨👌توصیهی آخر این است که
#ادب_اسلامی را در جامعه #بگسترانید.
عزیزان من! یکی از چیزهای بسیار مهم، حفظ ادب اسلامی در #سخن_گفتن است که متأسّفانه امروز با گسترش فضای مجازی بتدریج این ادب اسلامی دارد کمرنگ میشود. #بدزبانی، #بدگویی و مانند اینها #بایستی در جامعه #جمع بشود.
امروز بعضی سعی میکنند یا #بیتوجّهی میکنند و این در جامعه، بخصوص در بعضی از رسانهها -چه رسانههای صوتی، چه رسانههای تصویری- و بخصوص در #فضای_مجازی رو به گسترش است. شما #بایستی در #بیان خودتان، در #شیوهی_کار خودتان، به نحوی عمل بکنید که گسترش این [بدزبانی و بدگویی] وجود نداشته باشد. مکتب ائمّه (علیهم السّلام) و #مکتب_علوی و فاطمی از این چیزها مبرّا است.
شما نگاه کنید فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) دو خطبهی #طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبهی به معنای واقعی کلمه طوفانی: یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر [است] از مطالب بسیار مهم و اعتراضی -اعتراض- و تنبیه نسبت به مفاهیم برجستهی اسلامی که فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) در مورد آنها خطر را احساس میکرد، لکن در این دو خطبهی #مهم و #بزرگ و #پُرشور، یک کلمهی هتک و زشت و توهینآمیز وجود ندارد؛ [و همهی کلمات،] کلماتِ محکم و مستحکم، بیاناتِ متین و متقن. باید این جوری عمل کنید؛ در #اظهارات، در #صحبتها، #قول_به_غیرعلم #نباید باشد، غیبت #نباید باشد، تهمت #نباید باشد و #بدگویی و #بدزبانی نباید باشد.
اینها را به مردم یاد بدهید، #تعلیم بدهید؛ هم در زبان تعلیم بدهید، هم در عمل تعلیم بدهید و ببینید که چقدر اینها مهم است.
#امیرالمؤمنین فرمود «اِنّی اَکرَهُ لَکُم اَن تَکونوا سَبّابین»؛ وقتی که در لشکر #امیرالمؤمنین خطاب به لشکریان معاویه بعضیها یک مقداری #بدزبانی کردند، حضرت فرمود نه، بدزبانی نکنید، بدگویی نکنید، «اِنّی اَکرَهُ لَکُم»، من دوست ندارم شما این جوری باشید . این اخلاقِ فاطمی و علوی است.
#اخلاقِ_علوی
لشکر #امیرالمؤمنین
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
🔴 #نقش_حوصلۀ_پدر
🔰 آیت الله حائری شیرازی:
💠 #پدر وقتی خوش اخلاق و با تحمل و #باحوصله باشد، بچه باشخصیت میشود. حوصلۀ پدر، حوضی است که بچه در آن رشد میکند. بچه، مثل «ماهی» است و «حوصلۀ پدر» مثل حوض. آن پدری که حوصلهاش زیاد است، مثل #دریاچه است و بچه تا حدّ ماهیهای دریاچه رشد میکند و بزرگ میشود. پدری که از این هم باحوصلهتر است، مثل یک دریاست، بچه مثل ماهی در #دریا، به اندازۀ #نهنگ قدرت و جرأت پیدا میکند.
هدایت شده از ضرورت تربیت
بیانات رهبر حکیم انقلاب در دیدار مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: ۱۳۷۷/۰۲/۲۳
حقیقتاً باید بگویم که اگر مسئولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسئله کودک و نوجوان را آنچنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال میکنم خیلی از آنهایی که مسئولند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسئله بپردازند. امروز قضیه تربیت کودک و نوجوان، با گذشتههای دور ـ حتی با گذشتههای نه چندان دور، مثلاً با بیست سال پیش ـ خیلی تفاوت کرده است.
ما میخواهیم از این نسلی که امروز مثل ماده خامی و مثل ذخیرهای در اختیار یکایک ماست، چه ساخته شود؟ آیندهای را که آنها خواهند ساخت و پرداخت و پیش برد، چگونه تصویر کردهایم؟ اگر حقیقتاً به آرمانهای اسلامی و ملی و عظمت ایران و ایرانی و جبران راهی که دستهای استبداد سیاه در این صدوپنجاه سال، دویست سال اخیر ما را در آن کشانده است، فکر میکنیم؛ اگر اینها برایمان مهم است و به آینده به معنای حقیقی کلمه اهمیت میدهیم، پس بایستی به تربیت کودک و نوجوان خیلی بپردازیم، درباره آن خیلی فکر کنیم و اهمیت آن را خیلی بشناسیم؛ که احساس میکنم برای برخی از مسئولان امور فرهنگی ـ دستاندرکاران ـ مسئله به این شکل مطرح نیست!
بچه شما در آغوش شما، در مدرسه شما، در کتابخانه کانون و جلوِ روی شماست و شما برای او فکرهایی، آیندهای و امیدواریای دارید. ناگهان مشاهده میکنید دسترسی یک نفر که حداقل بیگانه است ـ شما با این بچه خویشاوندید، شما معلّمش، مادر یا پدرش، یا مربیاش هستید, لیکن او بیگانه و بیعلاقه به سرنوشت این بچه است ـ به این بچه، از راه همین کالاهای فرهنگی متداول و رسانههای گوناگون خبری و فرهنگی، بیشتر از شماست! این، جای نگرانی است و امروز این وجود دارد؛ چه من و شما بخواهیم، چه نخواهیم!
نتیجه چیست؟ این است که ما باید گردشِ کار را تُندتر کنیم. ما باید بیشتر تلاش کنیم و میتوانیم. من اعتقاد دارم ما میتوانیم بهتر، عینیتر، دقیقتر و سریعتر کار کنیم و نگذاریم.
پس نکته اول، در مورد اهمیت کار بر روی کودکان و نوجوانان است. من به شما عرض کنم که شما (استاد و فراگیر حوزه تربیت) شما مربی عزیز، شما که در کتابخانه با کودک مواجه میشوید، شما که قصه میگویید، شما که کتاب (می¬نویسید) و میفروشید، شما که کتاب میخوانید و شما که در کار هنری و آفرینش هنری خودتان، آن کودک را مخاطب قرار میدهید، بدانید که الان درست روی نقطه اصلی و اساسی حرکت میکنید.
شما درست آن کاری را که باید انجام گیرد انجام میدهید. آن کسی میتواند از کار خود، شاد و خشنود و از رضای الهی خاطرجمع باشد که خلأِ لحظه را پر کند. خلأِ لحظه این است و شما این خلأ را پُر میکنید. پس این نکته اول در مورد اهمیت کار بر روی کودکان و نوجوانان است یا به تعبیر بهتر، برای کودکان و نوجوانان است که در حقیقت برای آینده، برای خانوادهها، برای کشور و تاریخ است.