هویت دینی برنامه درسی
PDF صفحات اول کتاب
نویسنده:حسن ملکی
گرافیست:محسن خرقانی
ناشر: موسسه فرهنگی مدرسه برهان
سال انتشار: 1400
شابک: 9789640822456
تعداد صفحات: 388
زبان: فارسی
نوبت چاپ: 1
شمارگان: 500
ارتباط با ناشر
02188490415
https://book.icfi.ir/book/491522/%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C
آسیبشناسی تربیت دینی
PDF صفحات اول کتاب
نویسنده:محمدعلی حاجیدهآبادی
ویراستار:سعیدرضا علیعسگری
ناشر: پژوهشکده حوزه و دانشگاه
سال انتشار: 1399
شابک: 9786002983343
تعداد صفحات: 188
زبان: فارسی
نوبت چاپ: 1
https://book.icfi.ir/book/372575/%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C
#عفافگرایی
#عفاف_کودکان
📚معرفی کتاب الکترونیکی
🍎 پای سیب
🛍 گلابتون
✴️پای سیب داستان موزونی است که در قالب 68 بیت و 20 صفحه، به موضوعاتی نظیر #حجاب، #عفاف و #امر_به_معروف پرداخته است.
🌿 لاله شخصیت اصلی داستان پای سیب، دختری حدوداً ۹ ساله است که اعتقادی به رعایت حجاب ندارد. اما دوستانش روناک و محدثه که #حجاب خود را رعایت می کنند، سعی دارند دوست خود لاله را نیز، به حجاب #دعوت کنند.
✅ویژه دختران 8 الی 10 سال
🍃🍎🍃🍎🍃
✴️گلابتون داستان موزونی است که در قالب 35 بیت و 20 صفحه، به موضوعاتی نظیر #عدم_نمایش، #عفاف و #پیامد_جلوه_گری پرداخته است.
🌿گلابتون، روایتگر اتفاقات یک روز شخصیت ریحانه است. ریحانه که حدوداً ۱۰ سال دارد، با رفتارهایش در یک مهمانی، متوجه میشود که #جلوه_گری میتواند پیامدهای ناگواری را برای او و اطرافیانش داشته باشد.
✅ویژه دختران 9 الی 11 سال
🎈🎁🎈🎁🎈
👈کاری از اعضای کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی
✏️شعر: فاطمه غلامی
📝مشاوران و ویراستاران محتوایی و ادبی:
👥دکتر محمود سعیدی رضوانی و دکتر علیرضا رسولی
💰قیمت: 5000 تومان
❇️نسخه الکترونیکی "پای سیب" در فروشگاه طاقچه 👇
https://taaghche.com/book/115312/
❇️نسخه الکترونیکی "گلابتون" در فروشگاه طاقچه 👇
https://taaghche.com/book/111203/
@umefafgaraei
70613870802.pdf
600.5K
راهنماي دروني کردن ارزش هاي اخلاقي از طريق برنامه درسي
نویسندگان: خسروي زهره, باقري خسرو
چکیده: در مقاله حاضر، بحث دروني شدن ارزش ها بر اساس اين پايه نظري انجام مي شود که عمل آدمي بر مباني سه گانه شناختي، گرايشي و ارادي شکل مي گيرد. بنابراين، دروني شدن ارزش هاي اخلاقي به اين معناست که مباني شناختي، گرايشي و ارادي مناسب در مورد رفتارهاي ارزشي، در درون فرد فراهم گردد. با نظر به مبناي شناختي رفتار اخلاقي، دروني کردن ارزشها به معناي آن است که فرد، نسبت به ويژگي هاي رفتار مورد نظر، آگاهي يافته باشد و رفتار وي مبتني بر آگاهي مزبور ظهور کند. هنگامي که ارتباط اين بعد را با محور شيوه هاي تربيتي در نظر مي گيريم، مي توان از سه دسته روش هاي مستقيم، نيمه مستقيم و غير مستقيم براي فراهم آوردن مبناي شناختي رفتار اخلاقي سخن گفت. در اين جا، از روش «تبيين ارزشها» به منزله روش مستقيم، از روش «بحث و گفتگو» به منزله روش نيمه مستقيم و از روش «الگو پردازي عملي» به منزله روش غير مستقيم سخن گفته شده است. با نظر به مبناي گرايشي نسبت به رفتارها و هنجارهاي اخلاقي نيز مي توان از اين شيوه هاي سه گانه استفاده کرد. در اين مورد، از روش مستقيم تحت عنوان «تشويق رفتارهاي ارزشي»، از روش نيمه مستقيم تحت عنوان «تاکيد بر شخصيت هاي اخلاقي در قالب داستان گويي» و از روش غير مستقيم تحت عنوان «الگوپردازي عملي» سخن به ميان آمده است. سرانجام، براي فراهم آوردن مبناي ارادي ارزشها نيز مي توانيم از شيوه هاي مستقيم، نيمه مستقيم و غير مستقيم استفاده کنيم.
هدایت شده از هادیانه ها
✅ آموزش و پرورش ژاپن ✅
آموزش و پرورش در دنیا (۱)
✍ توجه به #تجربه دیگران در امور مختلف از جمله در امر آموزش و تربیت باعث رشد فکری و احاطه بیشتر بر مسائل است
بنا به فرمایشی که از نبی اکرم ص نقل شده داناترین مردم کسی است #علم مردم دیگر را به دانسته های خود بیافزاید
در بین کشورهای جهان، #ژاپن از ویژگی خاصی برخوردار است؛ موفقیت های صنعتی این کشور و نیز موفقیت دانش آموزان آن در تست های بین المللی توجه به سیستم تربیتی آن را مهم کرده است
👈 جناب استاد شاملی در این زمینه مقاله ای نوشته اند و در آن، زمینه های فرهنگی مثبت و منفی موجود در #آموزش_و_پرورش این کشور را گزارش کرده
⭕️بنده در ۳جدول فوق،
🔹 ۱۲ ویژگی مثبت
🔹۴ویژگی منفی
🔹۵ ویژگی بحث برانگیز
را (به همراه توضیحی اجمالی) از این مقاله لیست کرده ام
پ ن:
🔸فایل خلاصه و نقد مقاله را در پست بعدی به اشتراک می گذارم ...
🔸 در پست های آینده بنا دارم درباره آموزش و پرورش در انگلستان و فنلاند هم مطالبی بنویسم
#تربیت
#علمی
@hadianeha
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✨👌نشست علمی «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی برگزار شد!
🔸پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): نهمین نشست از سلسله نشستهای معنویتپژوهی با عنوان «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی با حضور ✨«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود نوذری» از سوی مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.به گزارش خبرنگار ایسکا، مطالب ایشان در سه محور کلی طرح شد:
🔺محور اول: موضوع و قلمرو رشد معنوی
موضوع رشد معنوی و دینی، فرایند دیندار شدن انسانهاست. در این فرایند، از این منظر که ابتدائاً چگونه شکل میگیرد؟، براساس چه مکانیسمی رشد میکند؟، نقاط و مراحل میانی این رشد کجاست و چه خصوصیاتی دارد؟ و در نهایت نقطه پایانی این رشد کجاست؟ مورد مطالعه جدی قرار میگیرد.
همچنین در زمینه قلمرو رشد معنوی، میتوان گفت که تحول دینی در انسانها در سه ساحت میتواند صورت گیرد و مورد مطالعه قرار گیرد. اول: تحولاتی دینی که در ساحت شناختها صورت میگیرد. در این گستره این نکته مورد مطالعه قرار میگیرد که فرایند رشد فهم و درک دینی چگونه اتفاق میافتد؟ دوم: تحولاتی که در احساسات انسان صورت می گیرد و نهایتاً تحولاتی که در بعد کنشها و رفتارهای دینی در انسان صورت میگیرد.
با این مقدمه می توان نظریات رشد دینی را این گونه تعریف کرد: « مطالعه فرایند دیندار شدن انسان از منظر روانشناختی و به روش تجربی، که در طول عمر و در سه ساحت شناخت، احساسات و کنشها صورت می گیرد »
🔺محور دوم: پیشینه نظریات رشد معنوی-دینی
اولین نظریه ای که به شکل منسجم در زمینه رشد دینی مطرح شد مربوط به سال 1964 است. از آن پس تا کنون حدود 40 نظریه در زمینه رشد دینی مطرح شده است.
به طور کلی برای تقسیم بندی و طبقه بندی نظریات مطروحه در رشد دینی دو رویکرد میتوان داشت:
اول: طبقهبندی براساس رویکردها، در این دستهبندی براساس نظریات و رویکردهای کلان روانشناسیرشد میتوان دیدگاه های رشد دینی را دسته بندی کرد. به عنوان مثال: نظریات روان تحلیل گری در رشد دینی، نظریات شناختی، نظریات جامعه پذیری و غیره
دوم: طبقه بندی بر اساس رشد مفاهمی دینی در کودکان. در این گونه، تمرکز اصلی بر مفاهیمی است که به عنوان مفاهیم دینی در کودکان رشد میکند. در این نظریات رشد یک تک مفهوم دینی از آغاز شکلگیری تا اوج بلوغ و پختگی آن مفهوم در کودکان و بزرگسالان رصد میشود. مفاهیمی که روانشناسان رشد دینی عمدتاً برآنها تمرکز کردهاند عبارتند از: رشد ایمان، سیر تحول دعا در کودکان، داوری دینی، انگیزه دینی و مفهوم مرگ در کودکان.
🔺محور سوم: نظریات عمده در رشد دینی و رویکردهای انتقادی
نکته اساسی در نظریات رشد معنوی-دینی این است که در حدود نیم قرن گذشته رویکرد شناختی به رشد دینی در عمده نظریه پردازیها حاکم بوده است. رویکرد شناختی در رشد دینی دارای ویژگیهای زیر است:
1. تمرکز ویژه بر بعد شناخت و ساختارهای شناختی دارد.
2. این رویکرد رشد شناختی را مرحله ای میداند.
3. بر تعامل دوسویه ذهن و محیط به شکل فعال تأکید میکند.
4. انگیزه تحول شناختی را عدم تعادل شناختی کودک میداند.
5. تغییرات در شناخت بر حسب ساخت تفسیر می شود ( اجمالاً به این معنا که تحول شناختی منجر به تحولات کیفی در شناخت کودک میشود)
6. این تحول در سه مرحله صورت میگیرد.
اما مهم ترین نظریه پردازان شناختی در رشد دینی عبارتند از: پیاژه، گلدمن، الکایند، اوسر، فاولر و ..... درمیان این نظریه پردزان مشهورترین و برجسته ترین نظریه پرداز «فاولر» است که تحت تأثیر نظریه رشد اخلاقی کلبرگ مدلی هفت مرحله ای برای رشد ایمان دینی پیشنهاد می کند.
❌از سال 1995 به بعد دیدگاههایی شکل گرفت که معتقد بودند تحلیل شناختی موجود در تبیین رشد دینی در همه ابعاد گوناگونش ناکارامد و ناکافی است. این نظریه پردازان عبارتند از:
1. نظریه کویلسکی
2. نظریه جنبش معنوی کودک
3. نظریه نظامهای رشد محور
4. نظریات شناختاری-فرهنگی
منبع:
تاریخ خبر: 1395/9/7 يكشنبه http://www.bou.ac.ir/Portal/home/?news/39806/151257/455910/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%C2%AB%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF
✍️✨آسیبهای تربیت دینی و ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با رویکرد برنامهریزی درسی
نویسندگان
محمد رحمان پور سیدابراهیم میرشاه جعفری
دانشگاه اصفهان
چکیده
این پژوهش با هدف شناخت آسیبهای تربیت دینی به منظور ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با محوریت برنامهریزی درسی انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و روش گردآوری دادهها میدانی، از نوع کتابخانهای و مصاحبه بود. در مرحله اول، آسیبهای تربیت دینی در سه محور فرهنگی، آموزشی و مذهبی ـ ایدئولوژیکی از متون اسلامی استخراج، و با روش تحلیل محتوای اسنادی تحلیل شد. سپس با استفاده از مصاحبه، راهکارهای برونرفت از مسائل تربیت دینی از دیدگاه متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، صاحبنظران حوزه تربیت دینی در آموزش و پرورش و آموزش عالی بود که با روش نمونهگیری هدفمند با ده نفر از آنان مصاحبه به عمل آمد. مصاحبهها به صورت نیمهساختار یافته تدوین شد و روایی محتوایی آن مورد تأیید چند صاحبنظر قرار گفت. نتایج حاکی است که برخوردهای تعصبآمیز و قشریگونه، کجفهمیها، بدفهمیهای دینی از سوی افراد و همچنین ناکارامدی نظامهای تربیت دینی مهمترین آسیبها بود. راهکارهای این نوشتار نیز نشان داد که ترویج رویکرد عقلورزی، دوری جستن از تعصبات و تمایلات فردی و جمعی، لزوم رعایت تفاوتهای فردی و استفاده از روشهای آموزشی مسئله ـ محور در برنامهریزیهای درسی تربیت دینی، میتواند زمینه برونرفت از آسیبها را فراهم سازد.
https://iej.ihu.ac.ir/article_200925.html
تبیین تربیت معنوی برای کودکان از منظر کلگرایان و نقد آن با تأکید بر آموزههای اسلامی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
معصومه کیانی
استادیار، رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده
هدف این مقاله، تبیین تربیت معنوی برای کودکان از منظر کلگرایان و نقد آن با تأکید بر آموزههای اسلامی است. برای این منظور در بخش نخست مقاله، با استفاده از روش پژوهش تلفیقی یا سنتز پژوهی، رویکرد کلگرایان به تربیت معنوی کودکان در ابعاد مبانی فلسفی، مفهوم تربیت معنوی برای کودکان و دلالتهای تربیتی آن تبیین میشود و در بخش دوم نیز با استفاده از روش کاوشگریِ فلسفیِ انتقادی و با تأکید بر دیدگاه اسلامی، رویکرد کلگرایان به تربیت معنوی کودکان نقد میشود. برای رسیدن به هدف پژوهش همچنین با استفاده از روش گلوله برفی، مهمترین اندیشمندان تعلیم و تربیت کل گرا در مغرب زمین در حوزه تربیت معنوی کودکان انتخاب شدند و طبق معیارهایی مشخص، مهمترین آثار ایشان گزینش و مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مبانی فلسفی رویکرد کلگرایان با آموزههای اسلامی ناسازگار است؛ زیرا مرجع امر معنوی طبق رویکرد کلگرایان، امری مبهم و موهوم است. همچنین، این رویکرد حاکی از نوعی وحدت وجودِ مبتنی بر همه خدایی و یگانگی انسان، طبیعت و خداست. این در حالی است که طبق آموزههای اسلامی مرجع امر معنوی، وجودی واحد (الله جلجلاله) است که میتوان او را بهواسطه صفات و افعالش شناخت. درعینحال، رویکرد مذکور نکات و روشهای تربیتی مفید و مناسبی دارد که با آموزههای اسلامی سازگار است؛ مانند توجه به پرورش کلیت کودک و تربیت هنری. https://iej.ihu.ac.ir/article_206821.html
طراحی الگوی اسلامی تربیت جنسی برای کودکان با رویکرد فقهی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
مرتضی حاجی زاده 1 محمد محسنی دهکلانی 2 علیاکبر جهانی 3 علیاکبر ایزدی فرد 4
1 نویسنده مسئول: دکتری تخصصی فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران و پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3 استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
4 استاد، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده
تربیت تا بدان جا در تحول فرد و جامعه مؤثر است که میتوان ادعا کرد ارزش هر مکتبی، از تربیتشدگان آن مکتب فهم میشود. ضرورت پژوهش روشمند در تربیت جنسی، دغدغه اصلی نگارنده متن پیشِ رو است که با روش تحلیل مضمون و با رویکرد فقهی به الگویی مناسب برای تربیت جنسی کودکان دست یافته است. در این پژوهش، تحلیل مضمون با مطالعه منابع فقهی و تفسیری آغازشده تا مراد آیات و روایات، مشخص و یقینی شود ، سپس، محتوای آیات و روایات کدگذاری شده است. ابزار بهکاررفته در تحلیل مضمون شبکه مضامین است؛ به این بیان که نکات کلیدی متن ـ با بیرون کشیدن واژههای پرتکرار، کلیدواژهها و کشف واژههایی که همپوشانی یا رابطه علی دارند ـ جدا میشوند و مضامین پایه را شکل میدهند. سپس، دادهها مکتوب و با صبر و حوصله بازبینی میشوند تا ایدههای اولیه برای کشف کدهای مرتبط با هم و نحوه ارتباط آنها کشف شود که مضامین سازمان دهنده را شکل میدهند. در ادامه، با تلخیص و تلفیق شبکه مضامین مشابه به مضامین فراگیر و کانونی دست مییابیم. پس از تحلیل مضمون آیات و روایات فقهی مرتبط با تربیت جنسی با نرمافزار maxqda و بررسی 24 مضمون پایه، 10 مضمون سازمان دهنده و دو مضمون فراگیر به الگوی اسلامی تربیت جنسی رسیدهایم. https://iej.ihu.ac.ir/article_206814.html