4.65M
🔵 جلسه مجازی آنلاین با فرهیختگان
عناوین مطرح شده :
1. دشمنان اسلام از آغاز تا امروز: تلاش برای خاموشی نور جاودان
2. فتنههای صدر اسلام: انحراف مسیر ولایت و آغاز تفرقه در امت اسلامی
3. نبرد امویان و عباسیان با نور هدایت: تاریخسازی در دوره خلفا
4. ظهور انقلاب اسلامی و فتنههای جدید دشمنان
5. فتنههای معاصر: فتنههای 1378، 1388، 1396 و 1398
6. جنگ نرم و فتنههای رسانهای: خطرات فضای مجازی و نقش بصیرت
7. شهید آرمان علیوردی: نماد مقاومت و بصیرت جوانان ایرانی
8. شهادت آرمان علیوردی: الگویی برای نسل جوان در راه انقلاب
🎤 موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 مناظرهای داغ ، دیپلماسی مقاومت یا انزوای بینالمللی؟
مناظره بین آقایاری از ایران و شکرانی از هلند
شکرانی (از هلند) : در تحلیل اخیرم، به سیاستهای جمهوری اسلامی در منطقه پرداختم و به این نتیجه رسیدم که حمایت جمهوری اسلامی از گروههای نیابتی، مانند حزبالله و حماس، هزینههای سنگینی برای ایران داشته است. این دخالتها نه تنها تنشهای منطقه را افزایش داده، بلکه ایران را در عرصه بینالمللی منزوی کرده است. آیا شما با این تحلیل موافقید؟
آقایاری (از ایران): خانم شکرانی بزرگوار ، دیدگاه شما قابل توجه است، اما در ایران، این گروهها را نیابتی صرفاً برای اهداف سیاسی نمیبینیم. حزبالله و حماس نه فقط نیروهای نیابتی بلکه نیروهای مقاومتی هستند که از کشور، دین و ناموس خود دفاع میکنند. حمایت از این گروهها نه تنها هزینه نیست، بلکه بخشی از استراتژی کلان جمهوری اسلامی برای مقابله با تهدیدات خارجی است. ما با تهدیدات مستقیم از سوی اسرائیل و آمریکا مواجهایم و این حمایتها در جهت دفاع از امنیت ملی و جلوگیری از تهدیدات جدیتر انجام میشود.
شکرانی : شما از این گروهها به عنوان مدافعان دین و کشور نام میبرید، اما باید قبول کنیم که حمایت از این گروهها منجر به تشدید تنشها در منطقه شده است. اسرائیل و آمریکا در تلاشاند تا این نیروها را از منطقه پاکسازی کنند. آیا این سیاستها به نفع ایران است یا بیشتر به تنشها دامن میزند؟
آقایاری : هرچند تلاشهایی برای تضعیف نیروهای مقاومت وجود دارد، اما این گروهها بهخاطر ریشههای مردمی و مذهبی عمیقشان در منطقه همچنان مقاوم هستند. حمایت ایران از آنها نه تنها بهعنوان یک استراتژی دفاعی، بلکه در راستای همکاری با جنبشهای مردمی است که خودشان به دنبال دفاع از کشور و هویت خود هستند. همچنین ایران توانسته از طریق دیپلماسی و نیروی نظامی، موقعیت این نیروها را حفظ کند و دشمنان را از تسلط کامل بر منطقه بازدارد.
شکرانی : اما مردم ایران چطور؟ آیا واقعاً از این سیاستها حمایت میکنند؟ در تحلیل من، مردم ایران خواهان صلح و آرامش هستند و این جنگها به آنها تحمیل شده است. آیا جمهوری اسلامی واقعاً به خواستههای مردم خود توجه میکند؟
آقایاری: البته که ملت ایران خواهان جنگ نیستند و ما هم نمیخواهیم جنگی درگیر شود. اما سیاستهای جمهوری اسلامی برای تأمین امنیت ملی و جلوگیری از تهدیدات خارجی ضروری است. ما با تهدیدات جدی از سوی اسرائیل و آمریکا روبرو هستیم و بیتوجهی به این تهدیدات میتواند امنیت کشور را به خطر بیندازد. در نتیجه، حمایت از مقاومت منطقهای بخشی از دفاع ملی است.
شکرانی : در بخشی از تحلیل من اشاره شده که اسرائیل توانسته حزبالله را به شدت تضعیف کند. آیا شما همچنان معتقدید که حزبالله یک نیروی قوی در منطقه است؟
آقایاری : تضعیف کامل حزبالله توسط اسرائیل یک ادعای نادرست است. حزبالله همچنان بهعنوان یک نیروی نظامی و سیاسی قوی در لبنان حضور دارد و نقش مهمی در ثبات این کشور ایفا میکند. هرچند اسرائیل بارها به مواضع حزبالله حمله کرده، اما نابودی کامل آن هنوز اتفاق نیفتاده و بعید است که به این زودیها هم رخ دهد.
شکرانی : به نظر میرسد که ایالاتمتحده و همپیمانانش، از جمله اسرائیل، در تلاشاند تا به ناآرامیهای منطقه پایان دهند و نفوذ ایران را کاهش دهند. آیا شما فکر میکنید این تلاشها موفق خواهد بود؟
آقایاری : تلاشهای غرب برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه قابلتوجه است، اما واقعیتهای ژئوپلیتیکی منطقه و قدرت جمهوری اسلامی نشان میدهد که این امر بسیار پیچیدهتر از آن چیزی است که تصور میشود. ایران از طریق همکاری با دولتهای منطقه، نظیر سوریه و عراق، و با حمایت از جنبشهای مردمی، موقعیت قویای در منطقه دارد و به سادگی قابل حذف نیست.
شکرانی : با این حال، باید دید که آیا این سیاستها در بلندمدت به نفع جمهوری اسلامی خواهد بود یا به انزوای بیشتر ایران منجر خواهد شد.
آقایاری : سیاستهای جمهوری اسلامی بر اساس دفاع از امنیت ملی و مقاومت در برابر تهدیدات خارجی شکل گرفتهاند. این سیاستها به سادگی تغییرپذیر نیستند و در طول زمان نشان دادهاند که توانستهاند تهدیدات بزرگتر را دفع کنند. آینده نشان خواهد داد که این استراتژیها تا چه اندازه موفق بودهاند.
✍ تنظیم کننده متن مناظره : مهسا شکرانی
🆔 @Myidea
🔵 در وصف چهار شهید ارتش دلاور
چهار دلاور از فرزندان شجاع و غیور ارتش جمهوری اسلامی، به صف ایستادند، سینههای خود را سپر کردند و در برابر تیرهای تهاجم بیامان رژیم جعلی و متجاوز ایستادگی کردند. هر کدام از آنها، آسمان دلیر ایران را به سان مادر خود بوسیدند و در لحظاتی از ایمان و اخلاص، تمام وجودشان را برای وطن و مردم به میدان آوردند. حضور آنان در صحنهی دفاع، نمادی از عشق بیپایان به سرزمین بود و قطره قطرهی خون پاکشان در راه حفظ امنیت و آزادی بر خاک وطن ریخت.
این دلیران ، در حماسهای جاودانه، دلهای بزرگ خود را در قلب سامانههای پدافندی جای دادند و با ایستادگیشان، از آزادی و امنیت ایرانیان به قیمتی عزیز محافظت کردند. آنان با چشمهایی فروزان و دلی سرشار از اخلاص و ایمان، در لحظات نبرد، تا آخرین نفس جنگیدند و در زمرهی سپاه سربازان خدا قرار گرفتند. این قهرمانان، جانهای خود را در برابر دشمنان ملت تقدیم کردند تا ما و آیندهگان در آرامش و امنیت بمانیم.
اکنون، چهار ستاره درخشان، به آسمان پیوستند و خورشید شهادت در زندگی آنان غروب نکرده است؛ بلکه بر تارک تاریخ، جاودانه میدرخشد. نام و یاد این شهیدان، همچون نسیمی از گلزار شجاعت و ایمان، بر دلهای ما وزیدن گرفته و آتش عشق و وفاداری به وطن را شعلهورتر میکند. ما مدیون خونی هستیم که این سربازان در راه وطن هدیه کردند، و راه آنان همچنان با آرمانهای بلندشان در دلهای ما زنده و پویا است.
#یاد_شهداء
#غیرت
#امنیت
#رسوایی_رژیم_جعلی_صهیونیستی
#شکست_مفتضحانه_اسرائیل
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 صلح در سایه مقاومت : نه سازش، نه تسلیم
در جریان تاریخ، هیچ ملتی بدون ایستادگی در برابر ستم و بیعدالتی، به جایگاه واقعی خود نرسیده است. زمانی که سخن از مقاومت و دفاع از آرمانهای عدالت و حقانیت به میان میآید، برخی به نام صلح از این حقیقت فرار میکنند و میپندارند که سکوت و سازش میتواند آزادی و امنیت را برای ما به ارمغان آورد.
بیتردید، رهبر انقلاب اسلامی با درایت و روشنبینی کامل، سیاست عزتمندانهای را برگزیده که در برابر دشمنان ملتهای مظلوم، ایستادگی را اساس کار قرار میدهد. چگونه میتوان از کسانی که تمام سالیان با ملت مظلوم فلسطین و مسلمانان منطقه با قساوت رفتار کردهاند، درخواست صلح داشت؟ آیا صلح واقعی، در ازای کرنش و چشمپوشی از خون شهدای بیگناه است یا در سایه اقتدار و مقاومت حاصل میشود؟
این عده که سخن از صلحطلبی میزنند، شاید تفاوت میان صلح مقتدرانه و سازش ذلتبار را درک نمیکنند. ما طرفدار صلح هستیم، اما صلحی که در سایه اقتدار و استقلال به دست آید؛ نه از مسیر دست برداشتن از حق و سکوت در برابر ظلم. رهبر ما با بیباکی، خواهان صلحی واقعی است؛ صلحی که بدون پذیرش تحقیر و ذلت به دست میآید، نه صلحی که تنها نامی از آن باقی است.
✅ آنهایی که از رویارویی با اسرائیل طفره میروند، باید بدانند که در این جهان نابرابریها، هرگاه در برابر دشمنان سکوت پیشه کنیم، گام به گام در دام اسارت و وابستگی و ذلت ها گرفتار خواهیم شد. انقلاب اسلامی ایران پیرو انقلاب حسینی در کربلا به ما آموخته که عزت و استقلال را در سایه ایمان و ایستادگی در برابر ستمگران میتوان حفظ کرد.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 مؤلفه های قدرت در ایران اسلامی
قدرت ایران اسلامی، همچون درختی استوار و ریشهدار است که در خاک غنی از ایمان و غیرت مردمانش ریشه دوانده و بر ستونهای متنوع و متعددی بنا شده است. این توان و اقتدار، هم بر پایه عناصر سختافزاری و نظامی و هم بر ستونهای نرمافزاری و فرهنگی استوار است. برخی از این پایهها و مؤلفههای ماندگار و عزتآفرین عبارتاند از :
1. توان نظامی و دفاعی بیهمتا : ایران اسلامی، با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتشی مقتدر، به ویژه در زمینههای موشکی و پهپادی، توانسته است امنیتی پایدار و دژی شکستناپذیر در برابر تهدیدات بیگانگان بنا کند. توان نظامی ایران، نهتنها ابزار بازدارندگی، بلکه ضامنی برای صلح و امنیت منطقهای است.
2. نفوذ راهبردی و محور مقاومت : با حمایت از محورهای مقاومت، از حزبالله قهرمان در لبنان گرفته تا مقاومتهای فلسطینی، ایران توانسته است صدای حقطلبی و آزادگی را در منطقه طنینانداز کند و نقشی اثرگذار در معادلات منطقهای داشته باشد.
3. استقلال سیاسی بینظیر : جمهوری اسلامی ایران، در پرتو انقلاب شکوهمند خود، دستهای قدرتهای خارجی را از سرنوشت کشور کوتاه کرده و توانسته با تکیه بر استقلال و عزت ملی، خود را به عنوان بازیگری مستقل و غیر وابسته در عرصه جهانی معرفی کند.
4. قدرت نرم و ایدئولوژی انقلابی : ایران اسلامی، با ایدئولوژی انقلابی خود، پیام اسلام ناب و مقاومت را به جهان مخابره میکند و از ابزارهای فرهنگی، رسانهای و شبکههای اجتماعی برای بیداری مسلمانان و مستضعفان جهان بهره میگیرد. این قدرت نرم، پیام انقلاب اسلامی را در قلبها زنده نگه داشته است.
5. پیشتازی علمی و فناوری : با گامهای بلندی در علم و فناوری، از نانو تکنولوژی تا علوم پزشکی و فناوری هستهای، ایران به یکی از قطبهای علمی منطقه تبدیل شده است و دستاوردهای بومی خود را درخشانترین نماد استقلال و توسعه علمی میداند.
6. جمعیت جوان و توانمند : نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده ایران، موتور محرک رشد و پیشرفت کشور است. این نسل پرشور و هوشمند، افقی درخشان برای آینده ایران ترسیم کرده و با استعداد و عزم خود، آرمانهای ملت را تحقق خواهد بخشید.
7. منابع اقتصادی و طبیعی : ایران، با داراییهای عظیم نفت و گاز، از توانمندیهای اقتصادی کمنظیری برخوردار است. این منابع، قدرتی اقتصادی و ابزاری برای تأمین امنیت انرژی و توسعه زیرساختها فراهم آورده است.
8. حضور فعال در سازمانهای بینالمللی : ایران با حضور در سازمانهای منطقهای و جهانی، صدای ملتهای آزاده و نمادی از مقاومت و استقلال را به گوش جهان میرساند.
✅ این مؤلفههای بیبدیل و اصیل، ایران اسلامی را به قدرتی چند بعدی و شکستناپذیر تبدیل کرده است که همچون درختی تنومند، در برابر بادهای سهمگین تهدیدات خارجی سر خم نمیکند و همچنان پرچم عزت و شرف را در منطقه و جهان به اهتزاز درمیآورد.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 #مقاومت در #قرآن :
۱. مقاومت حضرت موسی ع در برابر #فرعون
۲. مقاومت حضرت ابراهیم ع در برابر #نمرود
۳. مقاومت پیامبر اسلام (ص) و یارانش در برابر مشرکان مکه
۴. استقامت اصحاب کهف
۵. مقاومت مؤمن آل فرعون
۶. صبر و پایداری حضرت ایوب علیهالسلام در برابر ابتلائات
۷. پایداری حضرت یوسف ع در برابر فتنهها
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
طلوع فکر و اندیشه
🔵 #مقاومت در #قرآن : ۱. مقاومت حضرت موسی ع در برابر #فرعون ۲. مقاومت حضرت ابراهیم ع در برابر #نمرو
🔵 #مقاومت در #قرآن
۱. مقاومت حضرت موسی علیهالسلام در برابر #فرعون:
سوره طه، آیه ۴۷:
«فَأْتِیَاهُ فَقُولا إِنَّا رَسُولا رَبِّکَ فَأَرْسِلْ مَعَنَا بَنِی إِسْرَائِیلَ وَ لَا تُعَذِّبْهُمْ قَدْ جِئْنَاکَ بِآیَةٍ مِّن رَّبِّکَ وَ السَّلَامُ عَلَی مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَی»
پس نزد فرعون بروید و به او بگویید: ما دو فرستاده از سوی پروردگارت هستیم، پس بنیاسرائیل را با ما بفرست و آنان را عذاب نکن. ما نشانهای از سوی پروردگارت برای تو آوردهایم و درود بر کسی که هدایت را پیروی کند.
سوره شعراء، آیه ۶۱-۶۲:
«... قَالَ أَصْحَابُ مُوسَیٰ إِنَّا لَمُدْرَکُونَ قَالَ کَلَّا إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ»
وقتی یاران موسی گفتند: ما گرفتار شدیم و راه فراری نداریم، موسی گفت: هرگز! پروردگارم با من است و به زودی مرا راهنمایی خواهد کرد.
۲. مقاومت حضرت ابراهیم علیهالسلام در برابر #نمرود:
سوره انبیاء، آیه ۶۸-۶۹:
«قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانصُرُوا آلِهَتَکُمْ إِن کُنتُمْ فَاعِلِینَ قُلْنَا یَا نَارُ کُونِی بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَی إِبْرَاهِیمَ»
(قوم ابراهیم) گفتند: او را بسوزانید و خدایان خود را یاری کنید، اگر کاری میکنید. ما گفتیم: ای آتش، برای ابراهیم سرد و بیخطر باش.
سوره صافات، آیه ۹۵-۹۸:
«قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ... فَأَرَادُوا بِهِ کَیْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْفَلِینَ»
(ابراهیم به قومش) گفت: آیا چیزهایی را میپرستید که خود میتراشید؟... پس آنان قصد (آزار) او را کردند، ولی ما آنان را خوار و ذلیل ساختیم.
۳. مقاومت پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله و یارانش در برابر مشرکان مکه:
سوره فرقان، آیه ۵۲:
«فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا»
پس از کافران پیروی مکن و با قرآن با آنان جهادی بزرگ انجام بده.
سوره احقاف، آیه ۳۵:
«فَاصْبِرْ کَمَا صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل لَّهُمْ...»
پس مانند پیامبران اولوالعزم شکیبا باش و برای آنان شتاب مکن.
۴. استقامت اصحاب کهف:
سوره کهف، آیه ۱۳-۱۴:
«... إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًی وَرَبَطْنَا عَلَی قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَن نَّدْعُوَاْ مِن دُونِهِ إِلَهاً...»
آنان جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما هدایتشان را بیشتر کردیم. دلهایشان را استوار ساختیم، هنگامی که ایستادند و گفتند: پروردگار ما، پروردگار آسمانها و زمین است و جز او معبودی را نمیپرستیم.
۵. مقاومت مؤمن آل فرعون:
سوره غافر، آیه ۲۸:
«وَقَالَ رَجُلٌ مُّؤْمِنٌ مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ إِیمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ...»
مردی مؤمن از خاندان فرعون که ایمان خود را پنهان میداشت، گفت: آیا مردی را میکشید به خاطر اینکه میگوید پروردگار من خداست؟
۶. صبر و پایداری حضرت ایوب علیهالسلام در برابر ابتلائات:
سوره ص، آیه ۴۱-۴۴:
«وَاذْکُرْ عَبْدَنَا أَیُّوبَ إِذْ نَادَی رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الشَّیْطَانُ... إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا نِّعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ»
و بنده ما ایوب را یاد کن هنگامی که پروردگارش را ندا داد: شیطان مرا به رنج و عذاب گرفتار کرده است... ما او را شکیبا یافتیم، چه بنده خوبی که بسیار بازگشتکننده به سوی خدا بود.
۷. پایداری حضرت یوسف علیهالسلام در برابر فتنهها :
سوره یوسف، آیه ۲۳-۲۴:
«وَرَاوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِهَا عَن نَّفْسِهِ... کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ...»
و زنی که یوسف در خانه او بود، از او درخواست کامجویی کرد... اینگونه ما بدی و فحشا را از او بازداشتیم.
سوره یوسف، آیه ۳۳:
«قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ...»
یوسف گفت: پروردگارا، زندان برای من دوستداشتنیتر است از آنچه که مرا به سوی آن میخوانند.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 نبرد خاموش در سرزمین عقلها : گریزانها، ستیزانها و پذیرانها
در جهان عقل و خرد ، سه دسته راهی به سوی مقصد زندگی برمیگزینند : عقلگریزان، عقلستیزان، و عقلپذیران . هر یک از اینان با نگاهی متفاوت، راهی متمایز در مسیر سرنوشت خود دارند.
1. عقلگریزان ، گوهر عقل را نمیبینند. آنان، به مانند کسی که در گرمای تابستان به سایهای دلخوش میکند، از هر چالشی که نیاز به تفکر عمیق و تصمیمگیری مسئولانه داشته باشد، میگریزند. رفتارشان همواره با گرایش به راحتی و آسودگی همراه است؛ گویی به تعبیر قرآن کریم، همان کسانی هستند که خداوند دربارهشان میفرماید: «کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» (سوره اعراف، آیه 179)؛ همچون چهارپایاناند بلکه گمراهتر. در جهان امروز، شاید مصداق این گروه را در کسانی بیابیم که در مقابل فرهنگهای سطحی و سرگرمیهای بیمحتوا بهراحتی تسلیم میشوند و از خودشان نمیپرسند که به کدام سوی میروند.
2. عقلستیزان ، اما چیزی بیش از بیتوجهی را در پیش گرفتهاند؛ آنان با ستیز و دشمنی، آگاهانه چراغ عقل را خاموش میکنند. آنان از شنیدن ندای خرد فراریاند و آن را سد راه خود میپندارند. گویی که به جای نور، در تاریکی آسودهترند. قرآن کریم این گروه را با عبارات سنگینی همچون «یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا» (سوره کهف، آیه 104) وصف میکند؛ کسانی که گمان میکنند کارشان نیکوست، حال آنکه در وادی گمراهیاند. امروز مصادیق این دسته را در افرادی میبینیم که با نفی عقل و منطق، در مقابل هرگونه اصلاح و پیشرفت مقاومت میکنند، در حالی که این مقاومت جز برای حفظ باورهای کهنه و ایستادگی بر احساسات خود نیست.
3. عقلپذیران ، اما زمرهای دیگرند ؛ آنان نور عقل را چونان مشعلی فروزان در مسیر خود بهکار میگیرند و به هر قدمشان معنا میبخشند. افراد این گروه، چون مؤمنانی که قرآن دربارهشان میفرماید: «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» (سوره زمر، آیه 18)، سخن را میشنوند و بهترینش را پیروی میکنند. اینان در هر فرصتی از دانش و تفکر بهره میگیرند و از تجربیات خود و دیگران برای رشد و بهبود استفاده میکنند. در دنیای امروز، شاید این گروه را در کسانی ببینیم که با دقت به مسائل جامعه مینگرند و با خردمندی، در تصمیمگیریهایشان، هم سود خود و هم سود دیگران را در نظر میگیرند.
✅ پس تفاوتها، تنها در یک نگاه خلاصه نمیشود؛ بلکه هر رویکرد، عمقی دارد که نشان از نگرش و ارزشگذاری خاصی به نعمت بیهمتای عقل است.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 پیشنهادهایی برای اهالی دلسوز در راستای احیای فرهنگ شهری
درخشش فرهنگ در هر شهری، مدیون دلسوزی و همت مردمانی است که به ارزشهای اصیل، احترام و حیا پایبندند. در این راستا، پیشنهاداتی برای تقویت ریشههای فرهنگ و ایجاد همدلی عمیق در بین مردم ارائه میشود :
1. کارگاهها و دورههای آموزشی، پنجرهای به فردای روشن
برگزاری کارگاههای آموزشی با محوریت اخلاق و آداب معاشرت برای نوجوانان و جوانان، بستر مناسبی است تا ارزشهایی چون احترام به بزرگترها و رعایت حریم اجتماعی در میان نسل جدید ریشه بدواند. دورههای ویژهای در خانواده و تربیت اسلامی که در کنار آموزش روانشناسی، رویکردی دینی دارند، به نهاد خانواده کمک میکند تا فرهنگ صحیح را به نسلهای آینده منتقل کند.
2. رسانههای محلی، سفیران فرهنگ و هویت
راهاندازی رسانهها و کانالهای اجتماعی با تمرکز بر معرفی و پاسداشت ارزشهای بومی، میتواند همچون تکیهگاهی در مقابل موجهای فرهنگی بیگانه عمل کند. انتشار کتابچهها و بروشورهای فرهنگی با زبان ساده و تاثیرگذار، نه تنها موجب انتقال ارزشها میشود، بلکه هویت مردم را تقویت میکند.
3. هنر و فرهنگ، پلی به قلب جامعه
برگزاری جشنوارههای هنری، تئاتر و نمایشگاههایی که موضوعات اخلاقی و فرهنگی را منعکس میکنند، به رشد و انسجام فرهنگی کمک میکند. مسابقات هنری در زمینههای نقاشی، عکاسی و داستاننویسی با موضوعاتی همچون احترام و حیا، فرصتهایی برای درخشش استعدادهای مردمی فراهم میآورد.
4. حمایت از آیینها و برنامههای مذهبی، احیای روح معنویت
مراسمهای مذهبی و رویدادهای معنوی، پایگاهی است برای تقویت همبستگی اجتماعی و اخلاقی. از ظرفیت مساجد و حوزههای علمیه میتوان برای ایجاد فضای گفتگو و تبادل اندیشههای فرهنگی بهره گرفت.
5. آموزش به کودکان و نوجوانان، سرمایهگذاری برای آینده
قرار دادن موضوعات فرهنگی و اجتماعی در برنامه درسی مدارس، به تربیت شهروندانی آگاه و مسئول منجر میشود. برنامههایی مانند "روز احترام به بزرگترها" یا "هفته فرهنگی"، کودکان و نوجوانان را با مفاهیم اخلاقی و ارزشی آشنا میکند.
6. پروژههای اجتماعی و مشارکت مردمی، تجلی حس مسئولیت
طرحهایی چون پاکسازی محلهها و کمپینهای مردمی با هدف کمک به نیازمندان، حس مسئولیت و همکاری را در افراد زنده میکند. این فعالیتها، پلی است که پیوند میان اهالی یک شهر را عمیقتر میسازد.
7. مسابقات و جشنوارههای محلی، بستری برای گرامیداشت ارزشها
مسابقات ادبی و هنری در زمینههای شعر، مقالهنویسی، و نقاشی، فرصتی است برای تشویق کسانی که در حفظ و ترویج فرهنگ نقش دارند. این برنامهها، الگویی مثبت از پایبندی به ارزشها در جامعه به نمایش میگذارد.
8. پشتیبانی از خانوادهها و مشاوره فرهنگی، ریشههای تربیت
جلسات مشاورهای برای خانوادهها در جهت تقویت بنیانهای اخلاقی و فرهنگی، فضایی برای انتقال تجربههای نسلهای گذشته به جوانترها فراهم میکند. این امر نه تنها به پایداری ارزشها کمک میکند، بلکه روابط خانوادگی را نیز استوارتر میسازد.
✅ این فعالیتها، اگر با همکاری مردمی، مسئولان فرهنگی و نهادهای آموزشی و مذهبی به اجرا درآیند، بیشک موجب تقویت فرهنگ و افزایش همبستگی اجتماعی در جامعه خواهند شد.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 در آغوش طوفان : سفر به سوی امید و رفاقت
چقدر به درد هم میآییم؟ چقدر مهربانیم؟ در رقابتیم یا در رفاقت؟ این سوالات، چون آینههایی هستند که نه تنها چهرهی ما، بلکه عمق وجودمان را به چالش میکشند. در جهانی که هر روزش با طوفانها و چالشهای جدیدی همراه است، مهمتر از هر چیز این است که ما چگونه با یکدیگر رفتار میکنیم.
در این طوفان سهمگین دنیا، هر ذرهای از وجودمان چون درختی ریشهدار در زمین ایمان استوار میماند. بیتابیهای زندگی، مانند خروش امواج دریا، میکوشند تا ما را به ساحل ناامیدی بکشانند؛ اما در دل این طوفان، نغمههای امید به گوش میرسد. درست همانند قهرمانانی که در میانهی طوفان دریا، قایقهای خود را به سمت افق پیش میبرند، ما نیز باید با عزمی راسخ، به سوی آیندهی روشنتر حرکت کنیم.
چگونه است که در این چالشها، ما میتوانیم همچون چراغی در شب، به یکدیگر نور ببخشیم؟ آیا مهربانی ما در کنار هم، میتواند دلسوزیهای حقیقی را به ارمغان آورد؟ برای مثال، در یک جامعهای که افرادش به جای حسادت و رقابت، دست در دست هم میگذارند و در کنار هم رشد میکنند، هر یک از آنها میتواند به یک دیگر به مانند پروانههای زیبا کمک کند تا در دنیای نامساعد رشد کنند و شکوفا شوند.
آیا نمیتوانیم رفاقت را بر رقابت ترجیح دهیم و در کنار هم، بر قلههای پیروزی ایستاده و با لبخند به زندگی بنگریم؟ گاهی اوقات، رقابت میتواند انگیزهای برای پیشرفت باشد، اما آیا نباید در کنار آن، رفاقت را نیز به عنوان ابزاری برای شکوفایی در نظر بگیریم؟ هر بار که ابرهای تیره بر سر ما سایه میافکنند، یادآور میشوند که بعد از هر طوفانی، آسمان دوباره آبی و پر از ستاره خواهد شد. مانند باغی که پس از بارانهای سیلآسا، با گلهای رنگارنگ خود دوباره جان میگیرد، ما نیز میتوانیم از چالشها بیاموزیم و دوباره رشد کنیم.
✅ اینجا، در این دنیای شگفتانگیز و پر از تحولات، میآموزیم که هر چالش فرصتی است برای شکوفایی و رشد. بیایید با قلبی سرشار از شکرگزاری و روحی آکنده از محبت، بر قلههای بلندترین رویاهایمان بایستیم و در این طوفان، همچون یاران وفادار، به یکدیگر امید ببخشیم. اینگونه است که میتوانیم به درد هم بیاییم، مهربان باشیم و در دنیایی که به چالشهای آن غلبه کنیم، در رفاقت به یکدیگر دست یاری بدهیم.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 گسترش فرهنگ اسلامی در شهرستان ؛ راهکارها و نقش سازمان تبلیغات اسلامی
سازمان تبلیغات اسلامی می تواند چون فانوسی در دل تاریکی، راهنمای حقیقت و هدایت جامعه باشد و دلها را با نور معرفت الهی سیراب کند. همچون جویباری زلال، فرهنگ اسلامی را در جامعه جاری سازد تا عطش معنوی را فرو نشاند و جانها را به سرچشمههای ایمان پیوند دهد. این سازمان می تواند ، همچون کوهی استوار، در برابر طوفانهای فرهنگی از هویت جامعه پاسداری کرده و چراغ راهی برای نسلهای امروز و فردا باشد.
سازمان تبلیغات اسلامی شهرستانها نیز میتوانند با اجرای فعالیتهای گوناگون به ترویج و تعمیق فرهنگ دینی و مذهبی کمک کنند. برخی از این فعالیتها شامل موارد زیر اند :
1. برگزاری مراسم و مناسبتهای مذهبی : مانند اعیاد و عزاداریها، مراسم محرم و صفر، میلاد ائمه و مناسبتهای مذهبی همچون عید غدیر و نیمه شعبان.
2. پشتیبانی و ترویج فعالیتهای قرآنی : شامل کلاسهای آموزش قرآن، مسابقات قرآنی، دورههای تفسیر و محافل قرآنی برای کودکان و نوجوانان.
3. آموزشهای دینی و تربیتی : برگزاری دورههایی در زمینه عقاید، اخلاق، احکام و مسائل دینی برای عموم، بهویژه جوانان.
4. حمایت از هیئتهای مذهبی : پشتیبانی از هیئتهای مذهبی و تأمین امکانات لازم برای برگزاری مراسم.
5. تربیت و اعزام مبلغین : تربیت و اعزام مبلغین دینی به نقاط مختلف، بهخصوص مناطق محروم برای ارشاد و پاسخ به سوالات دینی.
6. برگزاری کارگاهها و نشستهای فرهنگی : کارگاههای تربیتی در موضوعات خانواده، تربیت فرزند، و رفع آسیبهای اجتماعی.
7. پشتیبانی از مؤسسات فرهنگی و دینی : حمایت از مؤسسات و انجمنهای فرهنگی و قرآنی شهرستان.
8. انتشار محتوای فرهنگی و دینی : تهیه و توزیع نشریات، بروشورها، کتابها و محتوای الکترونیکی دینی.
9. ترویج ارزشهای اسلامی در مدارس : همکاری با مدارس برای برگزاری برنامههای فرهنگی و دینی.
10. مبارزه با آسیبهای فرهنگی و اجتماعی : نشستها و برنامههایی برای مقابله با آسیبهایی مانند اعتیاد، بیبندوباری، و ترویج سبک زندگی اسلامی.
✅ این فعالیتها با هدف تقویت باورهای دینی و اخلاقی در مردم، بهویژه نسل جوان و نوجوان، انجام میشود و میتواند تأثیر بسزایی در بهبود فضای فرهنگی و اجتماعی شهرستان داشته باشد.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 طنین : ای علمای اسلام به داد اسلام برسید
ای علمای اسلام، فریاد دادخواهی دین خدا به گوش شما رسیده است؛ به یاری برخیزید و در برابر هجوم بیامان دشمنان، چون سدِ آهنین بایستید. امروز، در طوفان سهمگینی زندگی میکنیم که هر لحظه، موجهای بیامانش بر پیکره ایمان جوانان ما کوبیده میشود. دشمنان با ترفندهای نو و ابزارهای دیجیتال، به قصد محو هویت و اصالت اسلام، زهر شبهه را در ذهنها میریزند. سامریهای این دوران، با دغلبازی و فریب، گوسالههای زرین خود را در برابر دیدگان جوانان ما برافراشتهاند، آنان که بر شبکههای اجتماعی حکومت میکنند، زهر تردید و پوچی را در دلهای پاک میکارند. به اصل دین می تازند ، به مذهب تشیع می تازند ، به اصول دین و فروع می تازند ، به ولایت فقیه می تازند ، به ارزشهای دینی می تازند و... .
فرعونها و نمرودهای عصر ما در لباسهای نوین، به سیاست یذبحون ابنائکم و یستحیون نسائکم مشغولاند؛ ذبح این بار نه از جنس خون، که ذبح معنوی است، خنجرهایشان بر گلوگاه ایمان و اندیشه جوانان ما مینشیند، و با شستشوی ذهنی، آنان را به بیراهه و بیهدایتی سوق میدهند. استحیای زنان هم، نه از سر لطف، بلکه در قالب بیحیایی و بیعفتی است؛ با فرهنگ بیارزش برهنگی و آرایشهای پوشالی، روح پاک و عزتمندشان را به اسارت میکشند و ریشههای جامعه را میپوسانند. کنیزی مدرن راه انداخته اند.
در این دوران تاریک، ولی امر جامعه فریاد برآورده و **حکم جهاد تبیین** را صادر کرده است. این جهاد، همان نوری است که میتواند پردههای سیاه جهل و گمراهی را بدرد و حقایق نورانی دین را آشکار سازد. لذا ای علمای حوزه، به راستی چقدر از شما این ندا را لبیک گفتید؟ چقدر از شما پرچم جهاد را بر افراشتید و به ستیز با تیرهای زهرآگین شبهات رفتید؟ چقدر از شما همچنان در متون قدیمی کتابها ، ساعت ها وقت می گذارید روی یافتن یک مرجع ضمیر ! آیا مرجع تولید شبهات و ذهن شویی ها و بی هویت سازی جوانان مان را نیز پیدا می کنید یا نه ؟!
آری، عدهای از شما علمای ربانی ، بیدارید و دلیرانه، در کنار تدریس و تحقیق، پرچم جهاد تبیین را به دوش کشیدهاید و سینه سپر کردهاید تا حقیقت دین خدا بر همگان آشکار شود. اما آیا همه شما چنین کردهاید؟ یا برخی، غافل از درد و نیاز جامعه، همچنان در کنج انزوا، سرگرم مباحث کمکاربرد و دور از نیاز روز هستید؟ آیا این گونه به فرار یونسوار از جامعه خویش ، دست زدهاید و از رسالت بزرگ خود در هدایت مردم فاصله گرفتهاید؟!
ای علمای بزرگوار حوزه های علمیه ، این مسیر شماست؛ رسالتی بس سنگین که تنها در پیروی از فرمان جهاد تبیین و لبیک به ندای ولی جامعه ، به سرمنزل مقصود میرسد. این سکوت و بیتفاوتی، طفره روی و عدم زمان شناسی ، شایسته مقام و منزلت شما نیست و در پیشگاه خداوند و وجدان بیدار انسانها، هیچ توجیهی نخواهد داشت.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 چرایی حضور گسترده در راهپیمایی ۱۳ آبان امسال
۱۳ آبان، روزی که در تقویم ایران اسلامی بهعنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی شناخته میشود، در دل خود سه حادثه تاریخی مهم و سرنوشتساز را جای داده است. در ۱۳ سال ۱۳۴۳، رژیم طاغوت با دستگیری و تبعید امام خمینی (ره) اولین جرقههای مبارزه ملت با استبداد و استعمار را شعلهور کرد. سپس در ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانشآموزان و دانشجویان در دانشگاه تهران به خاک و خون کشیده شدند و بدینسان خون پاکشان، نهال انقلاب را آبیاری کرد. نهایتاً، در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، دانشجویان پیرو خط امام با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، استقلال و استواری ملت را در برابر استکبار جهانی به نمایش گذاشتند و سرآغاز فصلی نوین در مقاومت جهانی شدند.
امروز، ۱۳ آبان تنها یک خاطره تاریخی نیست، بلکه عهد و پیمانی تازه برای مبارزه با سلطهگران و تجدید خاطرهای است از آنچه بر این ملت گذشته و آنچه هنوز در برابر آن ایستادهاند. اما امسال ۱۳ آبان در حال و هوایی دیگر برگزار میشود؛ در روزگاری که رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی گستاخانه و بیرحمانه فرماندهان جبهه مقاومت، همچون سید حسن نصرالله، سید صفیالدین و یحیی السنوار را به خاک و خون کشیده و برای خاموش کردن شعلههای مقاومت، به میهمانان این سرزمین و حتی ایران اسلامی تعرض کرده است. آنها به خود جسارت حمله به این ملت را داده و اندیشه پلید خود را به سمت خاک ایران عزیز نشانه رفتهاند.
✅ ۱۳ آبان امسال، چیزی فراتر از یک روز تاریخی است؛ پژواکی از غیرت و دیانت، عشق به وطن و تعهدی برای حفظ استقلال و امنیت ملی. در این روز، ماندن در خانه بیعذر موجه چونان ترک سنگر است. فریادهای ملت ایران، در این روز پرطنینتر از همیشه، رساتر و مقتدرانهتر، اعلام خواهد کرد که ایران، همواره قلعهای استوار و آزاد برای ملتهای مقاوم و مظلوم است و هیچ دستی توانایی ریشهکن کردن درخت تنومند این ملت را نخواهد داشت.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 جوان انقلابی یعنی قلبی سرشار از نور ایمان، دستانی که برای ساختن آینده به سوی کار و تلاش دراز شده و صدایی که در طنین عدالت و حق، پژواک مییابد. او در برابر طوفانها میایستد و به ریشههایش وفادار میماند؛ همواره آرمانهای آزادی و سربلندی را دنبال میکند و هر گامش، گام به سوی ساختن دنیایی پر از امید است.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 ۱۳ آبان امسال، فراتر از یادآوری تاریخی، نمادی از عزم ملت برای ایستادگی در برابر دشمنان و دفاع از #استقلال و #امنیت کشور است. در سایه تهدیدات جدید #رژیم_صهیونیستی و گستاخی علیه مقاومت و حمله به ایران اسلامی ، حضور گسترده در این راهپیمایی پیامی قاطع از همبستگی و پایداری ملی خواهد بود.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 علم، عقل و دین ؛ کدامیک نجاتبخش جامعه است؟
این پرسش، چونان طنینِ صدایی در اعماق تاریخ، از دلِ جانهای جویا و قلبهای پرشور برخاسته است. پرسشی که برای قرنها در میان عالمان و اندیشمندان درخشیده و زوایای تاریک و روشن زندگی بشری را روشنایی بخشیده است. در جستجوی پاسخ آن، باید به عمق هر یک از این گوهرهای آسمانی، علم، عقل و دین، بنگریم و دریابیم که هرکدام، در گشودنِ رازِ نجات جامعه چه نقشی دارند.
۱. علم : علم، همان نوری است که از دلِ کاوشها و مشاهداتِ بشر برآمده و پنجرهای به سمت بیپایانی جهان میگشاید. علمی که پیوسته در حال تکامل و تغییر است و قدرتی بینظیر برای تسلط بر محیط به انسان ارزانی میدارد. اما آیا علم، بهتنهایی میتواند رهاییبخش باشد؟ بیشک، نه! چرا که علم بدون اخلاق، در مسیری ناهموار گام خواهد برداشت و بیراهنمایی اصول اخلاقی، همچون سفری است در شبِ بیپایان.
۲. عقل : عقل، آن قدرت شگفتانگیز و روشنیبخش انسان است؛ چراغی که راههای نیک و بد، درست و نادرست را برای او روشن میسازد. عقل، انسان را به تعادل میرساند، افراطها و تفریطها را کنار میگذارد و با اندیشهای والا، چالشها را به تسخیر در میآورد. با این حال، عقل نیز نیازمند الهامی است که به او جهت بدهد، تا به بیراههای نرود و در مسیر نیکی گام بردارد.
۳. دین : دین، آوای آسمانی و پیوندی الهی است که اصولی بیهمتا و ارزشهای جاودانی را به انسان هدیه میدهد. دینی که نه تنها انسانها را به زندگی در هماهنگی و عشق دعوت میکند، بلکه به عقل و علم نیز روح میبخشد و آنها را به مسیری هدایت میکند که سرانجامش رستگاری و آرامش است.
✅ پس آیا در این پرسشِ عمیق، پاسخ نهفته نیست؟ آری ، نجات جامعه در هماهنگی علم، عقل و دین است؛ در پیوندی بیهمتا که علم را به شناخت جهان، عقل را به تشخیص نیکیها و دین را به پرورش ارزشها میکشاند. این سه گوهر، در کنار یکدیگر، آینهای از نور را میسازند که میتواند جامعه را از تاریکیها برهاند و آن را به سرزمین روشنایی و آرامش هدایت کند.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 گفتگو با آرش ساکن کانادا با عنوان : نقد سیاست مقاومت جمهوری اسلامی و ارزیابی هزینهها و نتایج آن
ببینید آقای آقایاری ، مسئله این است که تئوری مقاومت جمهوری اسلامی به چه قیمتی انجام میشود و این هزینهها تا کجا موجهاند؟ اگر قرار باشد برای این سیاست هر بهایی پرداخته شود، آیا نباید بازنگری کنیم که این راهکار چقدر مؤثر است؟ در عمل، این سیاست به جای جلوگیری از درگیریها، ما را به جنگهای جدید و ناآرامیهای داخلی نزدیک کرده است. ما با نظامی مواجهیم که گویی به عصمت تصمیمگیران خود ایمان دارد و هیچ جایی برای اشتباهاتشان در نظر نمیگیرد؛ گویی تاکنون در محور مقاومت هرگز اشتباهی رخ نداده است.
یکی از اهداف محور مقاومت این بوده که جنگ را از مرزهای ایران دور کند؛ اما اکنون در خود تهران با تهدیدهای امنیتی روبرو هستیم. چنین سیاستی سبب شده تا جمهوری اسلامی فراتر از مرزهای خود به لبنان، عراق و یمن تعهداتی را بپذیرد که از نظر بسیاری، برای مردم ایران هزینهساز بوده است. آیا میتوان این هزینهها را با معیارهای عقلانی و منافع ملی توضیح داد؟ به نظر میرسد این سیاستها بیشتر بر پایه تعهدات ایدئولوژیک استوارند تا محاسبات عقلانی و منطقی.
در مقابل، در جهان سیاستهای دیگری هم وجود دارد که تغییر را در چارچوب نظام بینالملل به نفع مظلومان پیش میبرند، بدون آنکه امنیت و رفاه مردم خودشان را قربانی کنند. به عنوان مثال، فعالان فلسطینی با بهرهگیری از حقوق بینالملل توانستهاند ادبیات و افکار عمومی جهانی را تغییر دهند، بدون آنکه به نبردی نظامی نیاز باشد.
در نهایت، اگر سیاستهای جمهوری اسلامی در خدمت مردم و رفاه آنان نباشد، نمیتوان انتظار داشت که جامعه آن را بپذیرد.
▫️ نقد حقیر به مواضع آرش :
آرش عزیز جای تردید نیست که سیاست مقاومت جمهوری اسلامی، برخلاف آنچه برخی میپندارند، از یک عقلانیت عمیق و نگاه بلندمدت به مسائل منطقهای و جهانی سرچشمه میگیرد. شاید در نگاه نخست هزینههای مادی و انسانی این رویکرد برجسته به نظر برسد، اما این هزینهها را میتوان به بهای ایستادگی و عزت برای ملت ایران و همچنین پشتیبانی از مظلومان منطقه توجیه کرد.
نگاهی ژرف به سیاست مقاومت، آن را نهتنها به عنوان پاسخی به تهدیدات بیرونی بلکه به مثابه تعهدی به آرمانها و اصول متعالی نشان میدهد. ایران در این مسیر، ضمن اینکه برای خود جایگاه قدرتمندی در منطقه رقم زده، همچنین به ملتهای مسلمان و آزادیخواه یاری رسانده است؛ امری که ریشه در آموزههای اسلام و انقلاب اسلامی دارد. هدف از حمایت از محور مقاومت، ایجاد سدی برای جلوگیری از گسترش دشمن به مرزهای ایران و همچنین ایجاد اطمینان برای همپیمانان است تا در برابر تهدیدات، تنها نمانند.
در عرصه بینالملل، نظام اسلامی برخلاف دیدگاههایی که تنها منافع اقتصادی را محور قرار میدهند، به ارزشهای انسانی و اسلامی نیز پایبند است. در این راه، نظام اسلامی تعهداتی اخلاقی را در قبال ملتهای مظلوم منطقه میپذیرد. در جهانی که اغلب کشورها برای منفعتهای گذرا و اقتصادی به هر سازشی تن میدهند، این پایبندی به آرمانهای بلند انسانی و اسلامی یک دستاورد نایاب و ارزشمند به شمار میرود.
اما این سخن به معنای نادیده گرفتن مسائل داخلی و رفاه مردم ایران نیست. نظام اسلامی همواره تلاش کرده است که بین آرمانهای مقاومت و رفاه ملت تعادل برقرار کند. گرچه این کار آسانی نبوده، اما ایستادگی و حفظ عزت ملی و استقلال در برابر فشارهای بینالمللی، میراث گرانبهایی برای نسلهای آینده ایران به شمار میرود.
بنابراین، اگرچه برخی مشکلات و سختیها در مسیر این آرمانها پدید آمده، اما نباید فراموش کرد که مقاومت جمهوری اسلامی یک مقاومت صرفاً سیاسی یا نظامی نیست، بلکه نماد ایستادگی در برابر ظلم و فریاد عدالت برای مظلومان است. در این راستا، بایستی به هزینههای کوتاهمدت و ملموس فراتر نگاه کرد و افقهای بلندی که این سیاستها به ارمغان میآورند را در نظر داشت.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 سقوط ستارههای توخالی ، سرنوشت سلبریتیها در غبار فراموشی
سلبریتیها، مانند ستارههای توخالی در آسمان رسانهها میدرخشند؛ جلب توجهشان تنها بازی است و پشت این ظاهرسازیها، چیزی جز زرق و برق پوچ نیست. شهرتشان همچون آتشی بیثبات است که با کوچکترین نسیمی به خاکستر تبدیل میشود، اما بسیاری از آنها بهجای عبرت گرفتن از این سرنوشت، در غرور و خودپسندی غرق میشوند و گمان میکنند که این توجهات سطحی پایدار است. آنها از قلهای که برایشان ساخته شده، از بالا به مردم نگاه میکنند و با بیاعتنایی به ارزشهای جامعه، عملاً ارتباط خود را با آنها قطع میکنند، غافل از این که بهزودی در تاریکی فراموشی فرو خواهند رفت.
این شخصیتها اغلب به وسوسههای شهرتطلبانه و جنجالهای بیپایه تن میدهند و از مسیر اخلاق و درستکاری فاصله میگیرند. آنها مثل باغبانی ناشی، بذرهایی میکارند که جز نارضایتی و سرخوردگی چیزی به بار نمیآورد. رفتاری که در ابتدا توجهی لحظهای برایشان به همراه میآورد، اما بهسرعت آنان را به چهرههایی بیثبات و بیاعتماد تبدیل میکند. چنین افرادی، با هر نقد و انتقادی متزلزل میشوند و با کوچکترین مخالفت، تمام آن توجه و حمایتی که روزگاری داشتند را از دست میدهند.
این افراد فراموش میکنند که تنها با استفاده از امتیازات ویژه و بهرهبرداری از شهرت خود نمیتوانند جایگاهشان را حفظ کنند. وقتی پای سوءاستفاده از قدرت و رفتارهای نادرست به میان میآید، در واقع به مردم خیانت میکنند و پلی که میان خود و جامعه دارند را ویران میسازند. و در نهایت، این سقوط ناگزیر است؛ آنها در حالی به تنهایی فرو خواهند رفت که از روزهای پرزرقوبرق خود تنها خاطرهای تلخ و سایهای از حسرت باقی مانده است.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 رنجنامه
سالهاست که در غربت و بیتوفیقی ، دل به دلی که در آسمان مشهد میتپد سپردهایم و هر روزمان را با آرزوی سلامی از نزدیک به ضریح مقدس ثامنالحجج علیهالسلام سر میکنیم. ده سال است که در پیچ و تاب زندگی، از زلال بارگاه رضا محروم ماندهایم؛ گویی راهی که به مشهد میرود، برایمان دورتر از همیشه و رؤیایی دستنیافتنی شده است.
گرانی و مشکلات معیشتی همچون زنجیری بر پاهایمان، مانع از پرواز به دیار دوست شدهاند و سنگینی بیخبری مسئولان از حال و روز ما، این زخم را هر روز تازهتر میکند. شاید بارها دست از امید شستیم، اما شوق زیارت، قلبمان را دوباره زنده کرد و به انتظار وعده دیدار نشاند.
✅ این واژهها را نه برای طلب ترحم و نه تمنای کمک از کسی نگاشتم. این سطوری که پیش روی شماست، #رنجنامهای است، زخمی بر لوح دل برای آنان که در خواب غفلت فرو رفتهاند؛ شاید که از این خواب برخیزند و صدای ما را بشنوند.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 عواقب دنیوی و اخروی بی دینی
♦️ بیدینی همچون باد سردی است که از جان انسان، گرمای حیات و امید را میرباید. انسان بیدین در این جهان، مانند کشتیای است که در اقیانوس طوفانی بدون نقشه و قطبنما رها شده باشد؛ بیهدف و سرگردان، به هر موجی تسلیم میشود و هر لحظه به سوی خطر تازهای رانده میشود. نبود ایمان، انسان را از ستونهای محکم درونی محروم کرده و او را به بازیچهای در دست طوفانهای روزگار تبدیل میکند. هر روز، در میان زندگی ماشینی و دنیای پر از مشغلههای پوچ، بیشتر و بیشتر از خود و حقیقت زندگی فاصله میگیرد و جای خالی آرامش را با شتابزدگی و ناامیدی پر میکند.
🔸 اما این، تنها آغاز ماجراست؛ بیدینی عواقب دیگری نیز دارد که در افقهای ناپیدای جهان دیگر خود را آشکار میسازد. لحظهای را تصور کنید که تمام هیاهوهای دنیا فروکش کرده و انسان تنها و بیپناه در برابر خالقش قرار میگیرد؛ بیدین در آنجا همانند کسی است که با دستان خالی و قلبی تهی به ملاقات معشوقش میرود. در سرای جاودان، آنچه بر جان انسان میتابد، حاصل بذرهایی است که در این دنیا کاشته است. بیدین که عمری را بهدور از نور و هدایت سپری کرده، در آن روز بزرگ چیزی جز حسرت و خلأ نمییابد؛ حسرت نوری که در دلش جای نگرفت و خلأ ایمان که در وجودش نرویید.
▪️ بیدینی مانند سایهای تاریک بر زندگی فرد و جامعه سنگینی میکند. جامعهای که از ارزشهای دینی تهی باشد، چون باغی بیبهار و بیثمر است که هرچه هم آبیاریاش کنند، جز خار و خاشاکی از آن برنمیخیزد. اخلاق و همدلی رنگ میبازند، محبتها کمرنگ و اعتمادها شکننده میشود. در این جامعه، انسانها به جای همدردی، رقابتهای بیپایان و کشاکشهای بیفرجام را تجربه میکنند و در نهایت، از خود و از همدیگر بیگانه میشوند. آری، بیدینی چون زهر در رگهای حیات جاری است و عواقبش، هم این دنیا و هم سرای جاوید را در برمیگیرد.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 وظایف روحانیون در عصر کنونی
در زمانهای که روزگار، با شتابی بیسابقه میگذرد و موجی از تغییرات فرهنگی و اجتماعی، افکار و اندیشهها را به تسخیر خود درآورده، روحانیون به عنوان نگهبانان معارف الهی، بر دوش خود بار سنگین وظایفی را حمل میکنند که در خور شأن و مقام ایشان است. آنها باید همچون چراغهایی در تاریکی، نور حقیقت را در دلهای مردم بتابانند و در گردابهای فتنه و شبهه، کشتی ایمان را به ساحل نجات برسانند.
🔹 نخستین رسالت آنها در این عرصه، تبلیغ معارف دینی است. باید با زبانی شیوا و دلنشین، آموزههای قرآن و اهل بیت را به جامعهای که به دنبال حقیقت است، معرفی کنند. با بهرهگیری از ابزارهای نوین ارتباطی، آنان میتوانند همچون رزمندگان نبرد نرم، در جبهههای فرهنگی و اعتقادی، به دفاع از آرمانهای الهی بپردازند.
♦️ پاسخگویی به شبهات و ابهامات دینی نیز از دیگر وظایف آنهاست. در این روزگار که اینترنت و شبکههای اجتماعی، اطلاعات را به سیلابی از دادهها تبدیل کرده، روحانیون باید همچون مشعلدارانی، راه را برای جستجوگران حقیقت روشن کنند. با دانش و تسلط بر معارف دینی، میتوانند به سوالات جوانان و مردم پاسخ دهند و در این مسیر، امید و نور را به دلهای شکسته هدیه دهند.
🔹 روحانیون باید با رفتار و کردار خود، تجلیگاه اخلاق اسلامی باشند و با تربیت نسل جوان، پایهگذار جامعهای مبتنی بر فضیلت و ارزشهای انسانی گردند. این امر نیازمند برگزاری جلسات مشاوره و اخلاق است تا جوانان را در مسیر درست هدایت کنند و از انحرافات و آسیبهای اجتماعی دور نگهدارند.
🔹 خدمت به مردم و حل مشکلات اجتماعی، دیگر وظیفهای است که بر دوش روحانیون است. آنان باید به دردهای مردم گوش فرا دهند و همچون دوستی دلسوز، در حل مشکلات خانوادگی و اجتماعی یاریگر باشند. این همدلی، پیوندی عمیق میان روحانیون و جامعه ایجاد میکند که میتواند به نجات بسیاری از آسیبدیدگان اجتماعی منجر شود.
▫️ در عصر کنونی، حفظ وحدت جامعه و جلوگیری از تفرقهافکنی نیز از دیگر رسالتهای روحانیون است. آنان باید به عنوان پیامآوران صلح و دوستی، جامعه را به همدلی و انسجام دعوت کنند و با پرهیز از دامنزدن به اختلافات، برقراری دوستی و محبت را در میان اقشار مختلف جامعه ترویج دهند.
🔸 در برابر تهدیدهای فرهنگی و تهاجماتی که به ارزشهای اسلامی میشود، روحانیون باید هوشیار باشند و با درک عمیق از شرایط روز، با ارائه محتوای مناسب و برگزاری برنامههای فرهنگی، جوانان را از آسیبهای فرهنگی محفوظ نگه دارند. آنان باید به جوانان بیاموزند که هویت دینی و ملی خویش را حفظ کنند و در برابر تهاجمهای فرهنگی، مقاوم و پایدار باشند.
▫️ تلاش برای دفاع از حقوق مردم و رساندن صدای آنها به مسئولان نیز از دیگر وظایف روحانیون است. آنان باید در مسائل عدالتخواهی و رفع فسادها، به عنوان واسطهای میان مردم و حاکمیت عمل کنند و امانتدار صدای مردم باشند.
🔹 آموزش و پرورش نسل جوان از طریق مدارس دینی و دانشگاهها، دیگر رسالت روحانیون در این دوران است. با پرورش افراد متخصص و آگاه، آنان میتوانند زمینهساز تغییرات مثبت در جامعه شوند و نسل جدید را در مسیر آگاهی و بصیرت سوق دهند.
🔸 در این برهه حساس، روحانیون باید با بهروز بودن و شناخت مسائل روز، به تحلیل صحیح وضعیت جامعه پرداخته و با ارائه راهکارهایی متناسب با نیازهای آن، به ارتقاء سطح آگاهی و دینداری مردم کمک کنند.
▫️ در نهایت، ترویج سبک زندگی اسلامی و حمایت از نهاد خانواده به عنوان سنگ بنای جامعه، بر عهده روحانیون است. آنان باید با برگزاری جلسات مشاوره خانوادگی و آموزش اصول اخلاقی و دینی، خانوادهها را تقویت کنند و از آسیبهایی که این نهاد را تهدید میکند، جلوگیری کنند.
✅ به این ترتیب، روحانیون در این عصر، فراتر از یک مقام دینی، به عنوان معلمان زندگی و الگوهای رفتاری، وظیفه دارند تا با تعهد به مسئولیتهای اجتماعی و فرهنگی، در ایجاد جامعهای با ایمان و آگاه، نقش آفرینی کنند. در دستان آنان، کلید حل معضلات و چالشهای زمانه است و آنان باید با عزم راسخ و قلبی پر از عشق به خدا و خلق، به این وظایف بزرگ پایبند باشند.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 هر شهری امروزه ، یک سنگر است که نباید از آن دست کشید. قبول دارید؟
🔸 امروز، با هجوم گسترده فضای مجازی به داخل خانهها، کوچک و بزرگ گوشی در دست دارند و هر لحظه با ترفندهای گوناگون دشمن در قاب گوشی مواجه میشوند؛ ترفندهایی که سبک زندگی و رفتارها را دگرگون میسازند. در این شرایط، هر شهر به سنگری تبدیل شده که باید از آن دفاع کرد. هر شهر، همچون دژی است که ساکنانش، پاسداران آناند؛ دژی که در دل هر کوچه و دیوارش خاطرهها و تاریخ نهفته و مانند نگینی برای کشور درخشیده است. هر گام در خاک شهر، یادآور آیه فَاستَقِم كَما أُمِرت است؛ ایستادگی بر آنچه مأمور شدهایم. رها کردن هر شهر، به معنای از دست دادن یک سنگر است؛ سنگری که با ایمان و تلاش مردم نگه داشته شده است.
🔹 در این سنگر، هر خانه و هر دل، همچون شمعی در تاریکی است که میسوزد تا روشنی و امید را به همه بیافریند. همانطور که قرآن میفرماید: وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ طَيِّبَةٍ كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ ، هر خانه و تلاش پاک، مانند درختی استوار است که هم ریشههایش در خاک است و هم با باران وفاداری آبیاری میشود. هر کسی که به دفاع از شهر و فرهنگ خود برخیزد، به بارانی میماند که به این درختها جان میدهد.
▫️ همچنان که هماهنگی آسمان و زمین نمایانگر وعدههای بزرگ الهی است، دفاع از سنگر شهر نیز نشاندهنده تعهد به ارزشها و باورهاست. این سنگرها نه فقط مرزی فیزیکی، بلکه حافظ معنویت، فرهنگ و استقلالاند. نباید این سنگرها را به آسانی از دست داد؛ زیرا رها کردن هر سنگر، ایجاد شکاف در دیوار ایمان و هویت است. همانگونه که قرآن میفرماید: وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا، دست از مقاومت برندارید؛ هر شهر و هر سنگر، گوهری است که باید حفظ شود تا نور و آرامش بر سرزمینمان بماند.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
سورنا چگيني.mp3
63.54M
🔵 فایل صوتی سخنرانی استاد سورنا چگینی کارشناس مسائل امنیتی و ژئوپلیتیک
چهارشنبه ۱۶ آبان
مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام هیدج
🆔 @Myidea