eitaa logo
طلوع فکر و اندیشه
646 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
739 ویدیو
22 فایل
ارتباط با نویسنده کانال : @Musa1364 تا بنده نباشی تابنده نباشی مردمی ام ، وابسته به هیچ ارگان دولتی نیستم ، حمایت از کانال : 6063731057889736
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 نقش کلیدی مجریان در سیاست خارجی؛ فراتر از تصمیم‌سازی کلان ، ( ظریف تطهیر و تبرئه نشود ) 🔸 اینکه افرادی مانند وزیر امور خارجه یا رئیس‌جمهور را فاقد نقش مؤثر در سیاست خارجی قلمداد کنیم، دیدگاهی افراطی و غیرواقع‌بینانه است. این افراد نه‌تنها در تصمیم‌سازی و تدوین راهبردها، بلکه در چانه‌زنی دیپلماتیک و اجرای سیاست‌ها نقشی بسیار کلیدی ایفا می‌کنند. هرچند خطوط کلی سیاست خارجی توسط رهبری و شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌شود، اما تصمیم‌گیری‌های اجرایی و جزئیات عملیاتی بر عهده مجریان است که تأثیر مستقیمی بر موفقیت یا شکست سیاست‌ها دارند. 🔸 موفقیت یا ناکامی در مسائلی چون برجام، صرفاً به تصمیمات شورای عالی سیاست خارجی یا رهبری معظم محدود نمی‌شود. اجرای این تصمیمات، مدیریت مذاکرات و تنظیم جزئیات توافقات، از وظایف اصلی وزرا و رؤسای جمهور است. بنابراین، تمرکز تمام مسئولیت بر شورا و نادیده گرفتن سهم مجریان، به معنای ساده‌سازی بی‌مبنای موضوع است. 🔸 اینکه تمام موفقیت یا شکست‌ها را صرفاً به تصمیمات شورای عالی سیاست خارجی نسبت دهیم، نوعی تحلیل تقلیل‌گرایانه است. سیاست خارجی و دیپلماسی عرصه‌ای پیچیده است که از متغیرهای داخلی و بین‌المللی متعدد تأثیر می‌پذیرد. در این میان، توانایی و عملکرد نهادهای اجرایی و تیم‌های مذاکره‌کننده، از جمله عوامل اصلی در نتیجه‌بخشی سیاست‌ها به‌شمار می‌آید. 🔸 با وجود آنکه سیاست‌گذاری کلان بر عهده شورا و رهبری است، اما نحوه مذاکره، کیفیت توافقات و نحوه اجرای آن‌ها به تیم مذاکره‌کننده و دولت وابسته است. ازاین‌رو، مجریان نه‌تنها نمی‌توانند مسئولیت خود را انکار کنند، بلکه باید پاسخگوی نقش مستقیم خود در اجرای سیاست‌ها و توافقات باشند. هرگونه بی‌توجهی به این واقعیت، تصویری ناقص و نادرست از روند سیاست‌گذاری و اجرای سیاست‌های خارجی ارائه می‌دهد. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 جنایات محمد رضا پهلوی در دوران سلطنت امروز در یک گفتگوی صمیمانه با فردی در فضای حقیقی، صحبت‌مان به مسائل سیاسی و جنایات حکومت شاهنشاهی کشید. او از رژیم پهلوی دفاع می‌کرد ، و من فرصت را غنیمت شمرده و به برخی از جنایات محمدرضا پهلوی اشاره کردم : 🔸 سرکوب مخالفان سیاسی ، ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) به عنوان یکی از ارکان اصلی سرکوب، به دستگیری، شکنجه و اعدام مخالفان سیاسی و منتقدان رژیم پهلوی معروف بود. مخالفان اعم از گروه‌های مذهبی، ملی‌گرا و چپ‌گرا تحت تعقیب قرار می‌گرفتند. 🔸 کشتار 15 خرداد 1342 ، در اعتراض به بازداشت امام خمینی (ره) و مخالفت مردم با انقلاب سفید شاه، حکومت پهلوی اعتراضات را سرکوب کرد. این سرکوب منجر به کشته شدن صدها نفر در قم، تهران و دیگر شهرها شد. 🔸 واقعه سیاهکل (1349) ، برخورد نظامی با گروه‌های چریکی مانند فدائیان خلق در جنگل‌های سیاهکل، به کشته شدن اعضای این گروه‌ها و گسترش سرکوب سیاسی انجامید. 🔸 کشتار 17 شهریور 1357 (جمعه سیاه) ، در اوج اعتراضات مردمی علیه شاه، نیروهای نظامی در میدان ژاله (شهدای کنونی) به روی مردم معترض آتش گشودند. این واقعه یکی از خونین‌ترین سرکوب‌های دوران پهلوی بود و منجر به کشته شدن صدها نفر شد. 🔸 نقض آزادی بیان و مطبوعات ، مطبوعات و رسانه‌ها تحت کنترل شدید حکومت قرار داشتند و از بیان هرگونه انتقاد از شاه و حکومت منع می‌شدند. نویسندگان، روزنامه‌نگاران و روشنفکرانی که به رژیم انتقاد می‌کردند، بازداشت یا تبعید می‌شدند. 🔸 فساد گسترده در دربار و اقتصاد ، سوءاستفاده از منابع مالی کشور توسط خاندان پهلوی و وابستگانشان یکی از دلایل نارضایتی عمومی بود. در حالی که بخش بزرگی از جمعیت ایران در فقر زندگی می‌کردند، ثروت‌های ملی صرف جشن‌های پرهزینه، تجملات درباری و انتقال سرمایه به خارج از کشور می‌شد. 🔸 اجرای انقلاب سفید و تضادهای اجتماعی ، اصلاحات ارضی و انقلاب سفید شاه باعث تغییرات گسترده در ساختار اجتماعی و اقتصادی کشور شد. اما این اصلاحات با سرکوب سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی و مذهبی همراه بود که مخالفت‌های زیادی را برانگیخت. 🔸 همکاری با قدرت‌های خارجی ، نزدیکی بیش از حد شاه به کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا و بریتانیا، و تأمین منافع آنان در ایران، باعث از دست رفتن اعتماد مردم به حکومت شد. قراردادهای نفتی ناعادلانه و حضور مستشاران خارجی از جمله دلایل نارضایتی بود. 🛑 این جنایات و اقدامات، به همراه نارضایتی‌های عمومی از فساد، استبداد و وابستگی به قدرت‌های خارجی، از دلایل اصلی سقوط رژیم پهلوی در انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به شمار می‌رود. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 چگونه می‌توان این حقایق را دید و همچنان به سکولاریسم پایبند ماند؟!! بزنگاه‌های سیاسی در زندگی رسول خدا (ص) بیانگر حکمت، تدبیر، و درایت ایشان در هدایت جامعه و مدیریت مسائل پیچیده سیاسی و اجتماعی است. این لحظات حساس، به خوبی نشان‌دهنده نگاه راهبردی پیامبر اکرم (ص) در زمینه تعامل با افراد و قبایل مختلف، مدیریت بحران‌ها، عدم جدایی دین از سیاست و تلاش برای استقرار عدالت در جامعه اسلامی بود. در ادامه به برخی از این بزنگاه‌ها اشاره می‌شود : 🔸 پیمان حلف الفضول : پیش از بعثت، پیامبر اکرم (ص) در پیمانی شرکت کردند که هدف آن حمایت از مظلومان و مبارزه با ظلم بود. این مشارکت نشان‌دهنده اهمیت عدالت اجتماعی در نگاه پیامبر حتی قبل از رسالت ایشان بود. 🔸 هجرت به حبشه : پیامبر (ص) در مواجهه با فشارهای قریش بر مسلمانان، دستور دادند گروهی از یارانشان به حبشه مهاجرت کنند. انتخاب حبشه به دلیل عدالت‌محوری پادشاه آنجا بود و نشان‌دهنده تدبیر پیامبر در حفظ جان یاران و گسترش پیام اسلام بود. 🔸 بیعت عقبه : پیامبر (ص) در سال‌های قبل از هجرت، با گروهی از مردم مدینه پیمان بستند. این بیعت نقطه عطفی در تأسیس حکومت اسلامی بود و زمینه را برای هجرت و تشکیل جامعه اسلامی در مدینه فراهم کرد. 🔸 هجرت به مدینه : هجرت پیامبر به مدینه نه‌تنها یک اقدام عبادی بلکه حرکتی سیاسی و استراتژیک بود. این اقدام به تشکیل اولین حکومت اسلامی منجر شد و به پیامبر این امکان را داد که جامعه‌ای منسجم بر اساس اصول اسلامی ایجاد کنند. 🔸 عقد پیمان مدینه : پس از هجرت، پیامبر اکرم (ص) با قبایل و گروه‌های مختلف، از جمله یهودیان مدینه، پیمانی را امضا کردند که حقوق و تکالیف همه اقوام را مشخص می‌کرد. این پیمان، نمونه‌ای از مدیریت تنوع و ایجاد همزیستی مسالمت‌آمیز بود. 🔸 غزوات و سریه‌ها : پیامبر (ص) در طول رسالت خود، در جنگ‌ها و مأموریت‌های متعددی شرکت کردند که هدف آن‌ها دفاع از جامعه اسلامی و مقابله با تهدیدات خارجی بود. مدیریت پیامبر در این جنگ‌ها نشان‌دهنده توانایی بالای ایشان در رهبری و تصمیم‌گیری در بحران‌ها بود. 🔸 صلح حدیبیه : پیامبر (ص) با امضای صلح حدیبیه، نشان دادند که حتی در شرایط نابرابر، مذاکره و صلح می‌تواند به تقویت جامعه اسلامی کمک کند. این پیمان به‌ظاهر به سود قریش بود، اما در عمل زمینه را برای گسترش اسلام فراهم کرد. 🔸 فتح مکه : فتح مکه اوج قدرت پیامبر (ص) بود، اما ایشان به جای انتقام‌جویی، با بخشش و عطوفت، دل‌های بسیاری را به اسلام جذب کردند. این رفتار، نمونه‌ای از مدیریت عاطفی و سیاسی ایشان بود. 🔸 حجة‌الوداع : پیامبر (ص) در آخرین حج خود، خطبه‌ای تاریخی ایراد کردند که در آن اصول اساسی دین و حقوق انسان‌ها را بیان کردند. این خطبه منشوری سیاسی، اجتماعی و اخلاقی برای همه مسلمانان است. ✅ این بزنگاه‌ها نشان می‌دهد که رسول خدا (ص) نه‌تنها پیام‌آور وحی الهی، بلکه رهبری سیاسی و اجتماعی بود که با درایت و حکمت، جامعه‌ای مستحکم و بر پایه عدالت ایجاد کرد. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 آقا یا خانم اصلاح طلب : مذاکره با قاتل سردار دل‌ها، راهکار جادویی حل مشکلات نیست. 🔸 مذاکره با کسی که دستور شهادت سردار سلیمانی را صادر کرده و آشکارا به دشمنی با ملت ایران افتخار می‌کند، نه‌تنها راهکاری جادویی برای حل مشکلات نیست، بلکه نوعی عقب‌نشینی از اصول و ارزش‌های جمهوری اسلامی است. سردار دل‌ها نماد ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار جهانی بود، و پذیرش مذاکره با قاتلان او، به معنای نادیده گرفتن خون شهدا و زیر پا گذاشتن عزت ملی است. راه‌حل مشکلات کشور، در تکیه به ظرفیت‌های داخلی و تقویت اراده ملی نهفته است، نه دست دادن به کسی که همواره به دنبال تحقیر ملت ایران بوده است. 🔸 تجربه‌های گذشته نشان داده است که مذاکره با آمریکا و هم‌پیمانانش، هیچ دستاوردی جز بدعهدی، تحریم‌های بیشتر و فشار بر ملت ایران نداشته است. برجام نمونه‌ای روشن از این حقیقت است که حتی پس از سال‌ها مذاکره و تعهد ایران به تمامی توافقات، طرف مقابل با خروج یک‌جانبه از توافق، نشان داد که به هیچ اصولی پایبند نیست. قاتلان سردار سلیمانی، همان کسانی هستند که هرگاه نتوانند از درِ مذاکره، امتیازی بگیرند، از درِ تهدید و ترور وارد می‌شوند. آیا می‌توان به چنین افرادی اعتماد کرد؟ 🔸 مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور، با اتکا به مردم، تقویت تولید داخلی، و اصلاح ساختارهای مدیریتی قابل حل است. مذاکره با قاتلان ملت ایران، نه‌تنها راهکاری جادویی نیست، بلکه موجب تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی می‌شود. آنچه کشور را از بحران‌ها عبور داده است، مقاومت در برابر زورگویی‌های دشمن و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی بوده است. برای حل مشکلات، باید عزت ملی و اصول انقلاب حفظ شود، نه اینکه در برابر کسانی که حتی به تعهداتشان پایبند نیستند، دست تسلیم بلند کرد. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 رسول رحمت؛ الگویی جاودانه برای سیاست‌ورزی اخلاق‌مدار در عصر بحران‌ها 🔸 رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، الگوی جاودانه‌ای است که زندگی سیاسی‌اش نه‌تنها برای دوران خودش، بلکه برای همه اعصار، راهنما و الهام‌بخش است. او با سعه‌صدر و عدالت، جامعه‌ای را پایه‌گذاری کرد که در آن، ارزش‌های انسانی و الهی در بالاترین مرتبه قرار داشت. امروز، جهان ما نیز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازگشت به این اصول طلایی است. ▫️ در دنیایی که سیاست‌ها گاه با دروغ و فریب عجین شده‌اند، صراحت و صداقت پیامبر (ص) چون آینه‌ای روشن، چراغ راهی برای بازگرداندن اعتماد عمومی است. آنجا که او بر کرامت انسان تأکید داشت و هیچ فردی را، خواه مستضعف و خواه صاحب‌قدرت، بی‌ارزش نمی‌دانست، امروز شاهد نظام‌هایی هستیم که فاصله طبقاتی، شانه به شانه عدالت‌گریزی پیش می‌رود. 🔸 رسول خدا (ص) در بحران‌ها، از صلح حدیبیه تا فتح مکه، تصمیم‌هایی می‌گرفت که به جای دامن‌زدن به تنش، آرامش و انسجام را تقویت می‌کرد. این تدبیر بی‌نظیر، الگوی جهان امروز است که در میان آشفتگی‌ها و جنگ‌های بی‌پایان، صلح و گفتگو را به حاشیه رانده است. 🔹 در روزگاری که مهاجران و پناهجویان در گوشه و کنار جهان با بی‌رحمی روبه‌رو هستند، یادآوری رفتار پیامبر (ص) با مهاجران مکه و مهاجران حبشه، و نیز پیمان اخوت میان انصار و مهاجرین، تلنگری است به جهانی که به همزیستی مسالمت‌آمیز بی‌توجه شده است. ▫️ پیامبر (ص) در اوج قدرت، اخلاق را به نمایش گذاشت؛ اصولی که امروز در میدان سیاست به‌ندرت دیده می‌شود. رفتار او با دشمنان، الگویی است که حتی در اختلاف‌ها، زبان مدارا را جایگزین خشونت و نفرت می‌کرد. این درس پیامبر، امروز برای حل بحران‌های اجتماعی، سیاسی و حتی خانوادگی، چراغ راه است. 🔸 چگونه می‌توان از رسولی سخن گفت که حقوق مستضعفان را پاس می‌داشت، اما در روزگاری که محرومان به حاشیه رانده شده‌اند، چشمان خود را بر روی درد آن‌ها بست؟ راه او، همان مسیری است که عدالت، مهربانی و انسانیت را در متن زندگی سیاسی و اجتماعی قرار می‌دهد. اگر امروز سیاست‌مداران، خانواده‌ها و حتی جوانان ما، رفتار پیامبر را الگو قرار دهند، بی‌شک جهان از تاریکی نجات خواهد یافت و به سوی نور حرکت خواهد کرد. 🔹 او نه فقط برای زمان خود، که برای همه دوران‌ها پیامی داشت: سیاست، اگر با اخلاق و عشق به انسان‌ها گره نخورد، چیزی جز ابزاری برای ظلم و خودخواهی نخواهد بود. راه پیامبر (ص)، راهی است که می‌تواند جان‌های خسته و جامعه‌های آشفته امروز را دوباره به آرامش و وحدت برساند. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
به مناسبت فرخنده عید مبعث، فرصتی ویژه برای محک زدن دانش دینی شما فراهم شده است. به سوالات زیر پاسخ دهید و شانس دریافت جایزه ویژه را داشته باشید شرایط دریافت جایزه: ✅ تنها افرادی که به تمامی سوالات به درستی پاسخ دهند، مشمول دریافت جایزه خواهند شد. مهلت شرکت: [تا چهارشنبه این هفته ] منتظر حضور پرشور شما هستیم. ✨ با پاسخ به این سوالات، نه تنها جایزه دریافت می‌کنید، بلکه برگی از معرفت را نیز ورق می‌زنید. جهت شرکت در مسابقه به این آیدی @musa1364 مراجعه کنید.
طلوع فکر و اندیشه
#اطلاعیه به مناسبت فرخنده عید مبعث، فرصتی ویژه برای محک زدن دانش دینی شما فراهم شده است. به سوالات
1. پیامبر اسلام (ص) در چه سالی به دنیا آمد؟ الف) 560 میلادی ب) 570 میلادی ج) 580 میلادی د) 590 میلادی 2. مادر پیامبر (ص) چه نام داشت؟ الف) آمنه بنت وهب ب) خدیجه بنت خویلد ج) فاطمه بنت اسد د) صفیه بنت عبدالمطلب 3. پیامبر (ص) در چند سالگی به پیامبری مبعوث شد؟ الف) 30 سالگی ب) 35 سالگی ج) 40 سالگی د) 50 سالگی 4. نخستین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شد، مربوط به کدام سوره است؟ الف) فاتحه ب) علق ج) مدثر د) ناس 5. چه کسی نخستین بار پس از بعثت به پیامبر ایمان آورد؟ الف) علی (ع) ب) خدیجه (س) ج) ابوبکر د) زید بن حارثه 6. پیمان عقبه اول در کدام سال بسته شد؟ الف) سال 10 بعثت ب) سال 11 بعثت ج) سال 12 بعثت د) سال 13 بعثت 7. چه کسی پیامبر (ص) را در هجرت از مکه به مدینه همراهی کرد؟ الف) علی (ع) ب) ابوبکر ج) حمزه د) زبیر 8. نخستین مسجدی که پیامبر (ص) در مدینه بنا نهاد، کدام است؟ الف) مسجدالحرام ب) مسجدالنبی ج) مسجد قبا د) مسجدالاقصی 9. اولین جنگی که پیامبر (ص) فرماندهی آن را بر عهده داشت چه نام داشت؟ الف) احد ب) بدر ج) خندق د) خیبر 10. در جنگ احد، چه کسی نافرمانی کرد و باعث شکست مسلمانان شد؟ الف) خالد بن ولید ب) عبدالله بن ابی ج) تیراندازان کوه د) قریش 11. معجزه شق‌القمر در کدام شهر رخ داد؟ الف) مکه ب) مدینه ج) طائف د) یثرب 12. در ماجرای صلح حدیبیه، پیامبر (ص) چه اقدامی انجام داد؟ الف) پیمان جنگی بست ب) با مشرکان مکه صلح کرد ج) به جنگ یهودیان رفت د) به مدینه بازگشت 13. چه کسی پیامبر (ص) را در ماجرای لیلة المبیت یاری کرد؟ الف) جعفر بن ابی‌طالب ب) علی بن ابی‌طالب (ع) ج) حمزه د) زید بن حارثه 14. چه سوره‌ای به سوره وداع معروف است که به نزدیک بودن رحلت پیامبر (ص) اشاره دارد؟ الف) توبه ب) فتح ج) نصر د) یاسین 15. چه کسی پیامبر (ص) را در سفر معراج همراهی کرد؟ الف) جبرئیل ب) میکائیل ج) اسرافیل د) عزرائیل 16. پیامبر (ص) چند سال در مکه و چند سال در مدینه زندگی کرد؟ الف) 10 سال در مکه و 13 سال در مدینه ب) 13 سال در مکه و 10 سال در مدینه ج) 15 سال در مکه و 8 سال در مدینه د) 10 سال در مکه و 15 سال در مدینه 17. چه کسی پیامبر (ص) را در کودکی به بادیه برد؟ الف) حلیمه سعدیه ب) آمنه بنت وهب ج) عبدالمطلب د) ابوطالب 18. در فتح مکه، پیامبر (ص) با مردم چه کرد؟ الف) آنان را عفو کرد ب) دستور به جنگ داد ج) تبعیدشان کرد د) دارایی‌هایشان را مصادره کرد 19. پیامبر (ص) در سال چندم هجری رحلت کرد؟ الف) سال 8 هجری ب) سال 10 هجری ج) سال 11 هجری د) سال 12 هجری 20. پیامبر (ص) در چه مکانی رحلت کرد؟ الف) مسجدالنبی ب) خانه عایشه ج) کعبه د) بقیع 21. لقب امین به چه علت به پیامبر (ص) داده شد؟ الف) سخاوت ب) امانت‌داری ج) شجاعت د) علم 22. پیامبر (ص) با چه کسی پیمان برادری بست؟ الف) علی (ع) ب) حمزه ج) ابوبکر د) سلمان 23. غدیر خم در کدام مسیر اتفاق افتاد؟ الف) مکه به مدینه ب) مدینه به شام ج) مدینه به خیبر د) مدینه به طائف 24. پیامبر (ص) در کدام جنگ از خندق استفاده کرد؟ الف) بدر ب) احد ج) خندق د) خیبر 25. نامه پیامبر (ص) به خسرو پرویز به چه منظوری بود؟ الف) دعوت به اسلام ب) درخواست صلح ج) تهدید به جنگ د) مبادله تجاری 26. همسر پیامبر (ص) که در جوانی با او ازدواج کرد چه کسی بود؟ الف) عایشه ب) خدیجه ج) حفصه د) صفیه 27. پیامبر (ص) چند فرزند داشت؟ الف) 6 فرزند ب) 7 فرزند ج) 8 فرزند د) 9 فرزند 28. چه کسی پیامبر (ص) را مسموم کرد؟ الف) زنی از یهودیان ب) قریش ج) منافقان د) اهل طائف 29. پیامبر (ص) در دوران کودکی تحت حمایت چه کسی بود؟ الف) عبدالمطلب ب) ابوطالب ج) عبدالله د) حمزه 30. کدام سوره قرآن به دل‌گرمی پیامبر اختصاص دارد؟ الف) کوثر ب) انشراح ج) ضحی د) حمد سؤال تحلیلی : 👇 این سوال حتما به صورت ویس ارسال شود با توجه به نقش صلح حدیبیه در گسترش اسلام، تحلیل کنید چگونه پیامبر (ص) با پذیرش شرایط ظاهراً نابرابر این پیمان، توانست زمینه‌ساز فتح مکه و گسترش اسلام شود؟ ✍ موسی آقایاری
🔵 بعثت ، طلوع عشق و عدالت در افق بشریت 🔸 بعثت پیامبر اکرم (ص) آغاز طلوع نوری بود که ظلمت تاریخ را شکافت و بشر را از گمراهی به سوی سرچشمه‌های روشنایی هدایت کرد. رسالتی که در آن انسان از زنجیرهای سنگین شرک و خرافات رهایی یافت و به عبودیتی خالصانه در برابر خالق هستی فراخوانده شد. پیامبر، روح حقیقت را در کالبد خسته بشریت دمید و راهی به سوی یکتاپرستی و معنویت گشود. ▫️ او آمد تا اخلاق انسان را به اوج کمال برساند و صفات نیکو را نه تنها در کلام، بلکه در عمل به نمایش بگذارد. اخلاق پیامبر (ص) آینه‌ای بود که انسان در آن کرامت، گذشت و محبت را بازمی‌یافت. سخنانش چون نسیمی لطیف، دل‌ها را نرم و جان‌ها را شکوفا می‌ساخت. 🔹 با ظهور او، عدالت اجتماعی از آرزو به واقعیت بدل شد. پیامبر (ص) با برقراری نظامی که در آن حقوق همه انسان‌ها محفوظ باشد، بنای ظلم را فرو ریخت و ستون‌های قسط و انصاف را برپا داشت. او جهانی را که در بند نابرابری و فساد گرفتار بود، با نور عدالت روشن ساخت. 🔸 پیام او، آغازی برای آزادی اندیشه بود. او جهل و تعصب را به چالش کشید و مردم را به دانایی و تفکر فراخواند. پیامبر، انسان را از اسارت افکار کهنه و خرافه‌های ویرانگر آزاد کرد و دریچه‌های علم و حکمت را گشود. ▫️ رسالت او، دعوتی به همبستگی و برادری بود. پیامبر (ص) شکاف‌های قبیله‌ای، نژادی و طبقاتی را از میان برداشت و انسان‌ها را به وحدت فراخواند. او نشان داد که محبت و برادری فراتر از مرزهای ظاهر، قوام‌دهنده روح انسان است. 🔹 بعثت او همچون بارانی رحمت‌آمیز، زمین خشکیده بشریت را از زندگی سرشار کرد. پیام او، بشارت امید و هشدار از عواقب گمراهی بود. با سخنانش جان‌ها را تسخیر کرد و مسیر بهشت را به روی مشتاقان گشود. 🔸 بعثت پیامبر اکرم (ص) نه یک حادثه، بلکه آغاز عصری جاودان بود. نور او، راهنمای انسان‌ها در تمام زمان‌ها و مکان‌هاست و آوای رسالتش همچنان در گوش تاریخ طنین‌انداز است. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
طلوع فکر و اندیشه
سلام علیکم ، سوال شما درباره مفاهیم شریعت ، طریقت و حقیقت از موضوعات عمیق و پرمغز در حوزه عرفان اسلامی و معارف دینی است. این سه واژه در نگاه عرفانی به‌عنوان سه مرحله از سلوک انسانی برای رسیدن به خداوند مطرح می‌شوند. در ادامه توضیح می‌دهم: 1. شریعت: مسیر ظاهری دین شریعت به احکام و قوانین الهی گفته می‌شود که توسط پیامبران برای انسان‌ها آورده شده است. این مرحله، شامل انجام واجبات، ترک محرمات و رعایت احکام فقهی و شرعی است. شریعت مانند پوست میوه است که انسان را به هسته اصلی (حقیقت) نزدیک می‌کند. مثال: نماز، روزه، صدقه و دیگر اعمال عبادی که از سوی خداوند واجب شده‌اند، در قلمرو شریعت قرار دارند. 2. طریقت: مسیر باطنی و عملی طریقت، مرحله‌ای است که انسان از ظاهر اعمال عبادی فراتر می‌رود و به باطن آن‌ها توجه می‌کند. در این مرحله، سالک با مجاهدت نفس، پاکسازی قلب از رذایل اخلاقی و تزکیه درونی، به‌دنبال نزدیکی به خداوند است. طریقت را می‌توان راه درونی و معنوی دانست که شخص را از عبادات ظاهری به ارتباط قلبی و عاشقانه با خداوند می‌رساند. مثال: در طریقت، نماز دیگر فقط یک عمل ظاهری نیست، بلکه فرصتی است برای گفتگوی عاشقانه با خدا. 3. حقیقت: مقصد نهایی حقیقت، مرحله نهایی و غایت سلوک است که در آن انسان به شناخت عمیق و شهود واقعی از خداوند می‌رسد. در این مرحله، سالک به توحید کامل دست پیدا می‌کند و همه‌چیز را تجلی حق می‌بیند. مثال : وقتی سالک در حقیقت قرار می‌گیرد، دیگر خود را از خدا جدا نمی‌بیند و اعمال او همگی در مسیر رضای الهی قرار می‌گیرد. 🔸 رابطه شریعت، طریقت و حقیقت 1. شریعت مقدمه است: شریعت آغاز راه است و بدون آن، طریقت و حقیقت معنایی ندارند. کسی که شریعت را ترک کند، به طریقت و حقیقت هم نمی‌رسد. 2. طریقت پل ارتباطی است: طریقت، همان مسیری است که با پایبندی به شریعت آغاز می‌شود و سالک را به حقیقت نزدیک می‌کند. 3. حقیقت هدف نهایی است: حقیقت همان غایت و هدف است که شریعت و طریقت انسان را به سوی آن هدایت می‌کنند. 🔸 تشبیه ساده این سه مرحله را می‌توان به سه بخش یک میوه تشبیه کرد: شریعت : پوست میوه است که از هسته و گوهر درونی محافظت می‌کند. طریقت : گوشت میوه است که سالک باید از آن عبور کند. حقیقت : هسته میوه است که دربرگیرنده معنای اصلی و نهایی آن است. لذا ، شریعت، طریقت و حقیقت، سه مرحله متصل و مکمل یکدیگر هستند که سالک را از ظاهر دین به عمق آن می‌رسانند. گفتگوی تلگرامی ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
طلوع فکر و اندیشه
1. پیامبر اسلام (ص) در چه سالی به دنیا آمد؟ الف) 560 میلادی ب) 570 میلادی ج) 580 میلادی د) 590 م
آخرین مهلت ارسال پاسخ ها تا فردا ساعت 24 شب می باشد پاسخ ها را به @musa1364 ارسال نمایید