﷽ ؛
نکته ها
در جلد اوّل تفسیر، دربارهى آیه «بِسم اللّه الرّحمن الرّحیم» گفته شد كه از جایگاه خاصّى برخوردار و خود آیهاى مستقل است. گفتن آن در اوّل هر كار سفارش شده و تكرار آن در ابتداى هر سوره، نشانهى اهمیّت آن است. «بسماللَّه» مخصوص اسلام نیست و پیامبران دیگر نیز این آیه را با همین عبارت بكار بردهاند. اینكه «بسماللَّه» با حرف «باء» شروع شده كه به معناى استمداد و كمكخواهى است، نشانهى آن است كه بدون خواست و اراده او، هیچكارى صورت نمىگیرد.
استعانت از خدا، یعنى كمك گرفتن از تمام صفات او. او رحمن و رحیم است و چشم امید ما به رحمت اوست، رحمتى گسترده و عمومى براى این جهان و آن جهان. آرى! دیگران یا رحم ندارند و یا رحمشان محدود به افراد خاص و یا زمان و مكان خاصّى است و هدفشان از رحم كردن بازگشت آن است، نظیر علفى كه به حیوان یا دانهاى كه به مرغ مىدهند تا از او بهرهمند شوند. رحمتى گسترده و ابدى براى همه بدون قصد بازگشت مخصوص خداوند است. پس از چنین خداى رحمن و رحیمى استمداد كنیم و بگوییم: «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
✨ @Nafaahat
#قرار_روزانه | 050
#تفسیر آیه به آیه استاد #قرائتی حفظهاللهتعالی
╭┅────────┅╮
✨ @Nafaahat
╰┅────────┅╯
👇👇👇
001_03-alemran (1).mp3
3.03M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 1 - 2
✨ الم ❁ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ الف لام ميم ✧ خداست كه هيچ معبود [بحقى] جز او نيست و زنده [پاينده] است.
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات :
➖
✨ @Nafaahat
#تفسیر_نور
💭 چنانكه در سورهى بقره ذكر شد «الم» از حروف مقطعه است. شاید مشهورترین و بهترین نظر درباره #حروف_مقطعه همین باشد كه بگوییم رمزى است میان خدا و پیامبرش.[1] و یا اعلام این موضوع باشد كه قرآن، كلام الهى نیز از همین حروف الفبا تألیف یافته، ولى با این حال معجزه است. اگر شما هم مىتوانید از همین حروف، كتابى همچون قرآن بیاورید. همانگونه كه قدرت الهى از خاك، انسان مىآفریند ولى بشر از خاك، سفال و آجر و كوزه مىسازد. این تفاوت قدرت الهى با قدرت بشرى است.
حروف مقطّعه «الم» در ابتداى شش سوره بقره، آلعمران، عنكبوت، روم، لقمان و سجده آمده است.
____________________________
1) امام صادق علیه السلام فرمودند: «الم» در اوّل سوره آلعمران، رمزِ این جمله است: «اَنا اللّه المجید» یعنى منم خداى مجید. تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 309.
✨ @Nafaahat
#تفسیر_نور
🏷 نکته ها
📖 «قَیّوم» به كسى گفته مىشود كه خود به دیگرى تكیه نداشته باشد، ولى دیگران به او تكیه دارند و یا قوامبخش همه چیز است.
خداوند در آفریدن، تدبیر و تسلّط كامل دارد. عوامل و اسباب مادّى وسیلهى پیدایش مىشوند، ولى مستقل نیستند و سبب بودنشان از خودشان نیست. موجودات دیگر، علم، حیات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها او زندهاى است كه زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست.
📖 در دعاى جوشنكبیر مىخوانیم: او قبل از هر زندهاى زنده و بعد از هر زندهاى زنده است. هیچ زندهاى شریك او نیست و به كسى نیاز ندارد. جان همهى زندهها و رزق آنها به دست اوست. او زندهاى است كه زنده بودن خود را از كسى ارث نبرده است.
📜 پيام ها
1- توحید، سرلوحهى كتب آسمانى است. «لااله الاّ هو»
2- شرط معبود شدن، داشتن كمالات ذاتى است و تنها خداوند است كه قائم به ذات خویش و بىنیاز مطلق است. «الحىّ القیّوم»
✨ @Nafaahat
003_03-alemran (2).mp3
2.92M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 3
✨ نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ أَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ اين كتاب را در حالى كه مؤيد آنچه [از كتابهاى آسمانى] پيش از خود مى باشد به حق [و به تدريج] بر تو نازل كرد و تورات و انجيل را .
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات : ...
✨ @Nafaahat
#تفسیر_نور
نکته ها
كلمهى «تورات»، در زبان عِبرى به معناى شریعت و قانون است. تورات كنونى داراى پنج بخش به نامهاى: 1- سِفر پیدایش 2- سِفر خروج 3- سِفر لاویان 4- سِفر اعداد 5 - سِفر تثنیه مىباشد. از آنجایى كه در تورات شرح وفات و دفن حضرت موسىعلیه السلام مطرح شده، معلوم مىشود كه این مطالب بعد از حضرت موسى جمع آورى شده است.
كلمهى «انجیل»، ریشه یونانى دارد و به معناى بشارت است. انجیل نام كتاب مسیحیان است و قرآن هر كجا از آن نام برده، به صورت مفرد بیان كرده است، ولى امروزه در میان مسیحیان اناجیل متعدّد وجود دارد كه همه پس از حضرت عیسى علیه السلام و بدست یاران و پیروان او نوشته شدهاند. این اناجیل كه به نام خود آنان معروف است، عبارتند از: 1- انجیل مَتّى. 2- انجیل مرقس. 3- انجیل لوقا. 4- انجیل یوحنّا.
✨ @Nafaahat
#تفسیر_نور
پيام ها
1- آمدن كتب آسمانى، جلوهاى از قیّومیّت خداست. «القیّوم نزّل علیك الكتاب»
2- نزول قرآن بر پیامبر، مربوط به شخصیّت او و تكریم خداوند از اوست. «نزل علیك الكتاب» كلمه «علیك» مقدّم بر كلمه «الكتاب» است.
3- قرآن از هرگونه باطلى مصونیّت داشته و منطبق با حقیقت است. «بالحقّ»
4- كتابهاى آسمانى انبیا، مؤیّد یكدیگرند. «مصدّقا لما بین یدیه»
5 - تصدیق كتب آسمانى پیشین، عاملى براى وحدت خداپرستان و یكى از شیوههاى دعوت دیگران است. «مصدّقاً»
6- تصدیق قرآن نسبت به تورات و انجیل، حقّى بزرگ بر ادیان سابق است، و گرنه با خرافاتى كه وارد تورات و انجیل شده، آسمانى بودن آنها به كلّى فراموش مىشد. «مصدّقاً»
7- با آنكه مراحل تربیت الهى، ابزار و دستورالعملهاى آن در هر زمان و شرایط متفاوت بودهاند، ولى از آهنگ تكاملى ووحدت در هدف برخوردارند. «مصدقاً»
✨ @Nafaahat
004-03-alemran (3).mp3
2.7M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 4
✨ مِنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ أَنْزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ پيش از آن (تورات و انجیل را) براى رهنمود مردم فرو فرستاد و فرقان [=جداكننده حق از باطل] را نازل كرد كسانى كه به آيات خدا كفر ورزيدند بى ترديد عذابى سخت خواهند داشت و خداوند شكست ناپذير و صاحب انتقام است.
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات :
🔸 سنن الهی؛ بر عهده خدای متعال/ أحکام الهی بر عهده مردم
✨ @Nafaahat
نکته ها
یكى از نامهاى قرآن، فرقان است. فرقان، یعنى آنچه مایهى افتراق، جدایى و فرق گذاشتن است. از آنجا كه راه تشخیص حقّ از باطل، در همه امور، قرآن مىباشد، لذا به آن فرقان گفته شده است.
عذاب شدید مخصوص آخرت نیست. در این آیه نفرموده كه عذاب كفّار مربوط به آخرت است، زیرا گاهى سرگرمى و حرص بر اندوختن مال و #غفلت از خداوند و معنویات خود عذاب است. در آیه 85 سوره توبه مىفرماید: خداوند به گروهى مال و اولاد مىدهد تا بدانها عذابشان كند.
امام صادقعلیه السلام دربارهى «انزل الفرقان» فرمودند: هر امر محكم، فرقان است و كتاب در «انزل الكتاب»، مجموع قرآن است.[1]
___________________________
1) تفسیر عیّاشى، مجلد 1، صفحه 162.
✨ @Nafaahat
پيام ها
1- هدایت مردم، یك سنّت همیشگى الهى بوده است. «من قبل»
2- مخاطب كتب آسمانى، عموم مردم هستند، نه قبیله و نژاد خاص. «للنّاس»
3- قرآن، وسیلهى شناخت حقّ از باطل است. «و انزل الفرقان»
4- هركجا میان سلیقهها، افكار و عقاید به هر نحو دچار تحیّر شدیم، حرف آخر از آن قرآن است. (حتّى اگر در میان روایات نیز دچار حیرت شدیم، باید به حدیثى توجّه كنیم كه مطابق با قرآن باشد.) «الفرقان»
5 - بعد از نزول آن همه كتاب و اسباب هدایت، جزاى شخص لجوج، عذاب شدید است. «عذاب شدید»
6- عذاب الهى، پس از اتمام حجّت بر مردم است. «هدى للناس... الّذین كفروا... لهم عذاب شدید»
7- این آیه مایهى دلگرمى و تسلیت خاطر پیامبر و مؤمنان است كه خداوند به حساب كفّار سرسخت مىرسد. «عزیز ذوانتقام»
8 - سرچشمه كیفر و انتقام او، عملكرد ماست، وگرنه او عزیزى است كه هیچ كمبودى ندارد. «عزیز ذوانتقام»
9- كفر مردم در خداوند اثرى ندارد. «كفروا، و اللَّه عزیز»
✨ @Nafaahat
نکته ها
در چند آیهى قبل، سخن از قیّوم بودن خداوند بود. در این آیه، آشكار بودن همه چیز براى او مطرح شده، كه جلوهاى از قیّومیّت اوست.
پيام ها
1- خداوند بر همه چیز آگاه است. ما و همهى هستى هر لحظه در محضر خدا هستیم، در محضر او گناه نكنیم. با توجّه به آیه قبل، استفاده مىشود كه كفر و معصیتِ هیچ كس بر خدا پوشیده نیست. «كفروا... لا یخفى علیه شىء»
2- تعدّد افراد، تعدّد اعمال، تعدّد مكانها و زمانها هیچ كدام مسألهاى را بر خداوند پنهان نمىسازد. «لا...فى الارض و لا فى السماء»
✨ @Nafaahat
نکته ها
شكلگیرى جنین در رحم، نشانهى دیگرى از قیّوم بودن خداوند است كه در آیات قبل خواندیم.
موضوع صورتگیرى انسان در رحم مادر، در میان دو آیهى نزول كتاب آمده است، شاید رمز این باشد كه خدایى كه در رحم مادر به شما سر و سامان مىدهد، با تشریع قوانین الهى و ارسال كتب آسمانى، به رشد آینده و ابدى شما نیز سامان مىبخشد.
تأثیر هریك از عوامل وراثتى، بهداشتى، غذایى ویا روانى در شكلگیرى صورت و جسم افراد نیز از سنّتهاى الهى ودر مدار قدرت وتدبیر وحكمت اوست.
پيام ها
1- منشأ تكوین و تشریع یكى است. آن كه براى هدایت شما كتاب فرستاده، همان است كه شما را آفریده است. «هدىً للنّاس... یصوّركم»
2- صورتگرى انسان در رحم مادر، تنها بدست اوست. «هو الّذى یصوّركم»
3- اكنون كه صورتبندىها به دست اوست، یكدیگر را به خاطر شكل و قیافه سرزنش نكنیم. «هوالّذى یصوّركم»
4- قدرت نمایى او محدود به مكان و زمان خاصّى نیست. «یصوّركم فى الارحام»
5 - تفكّر در آفرینش خود، عامل ایمان به خداوند است. «یصوّركم... لاالهالاّ هو»
6- گرچه خداوند به هر كارى قادر است؛ «كیف یشاء» ولى كارى بر خلاف حكمت نمى كند. «هوالعزیزالحكیم»
7- صورتهاى گوناگون افراد بشر، نشانهى قدرت و حكمت اوست. «یصوّركم... العزیز الحكیم»
✨ @Nafaahat
007-03-alemran (5).mp3
10.97M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 7
✨ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ اوست كسى كه اين كتاب [=قرآن] را بر تو فرو فرستاد. پاره اى از آن آيات، محكم [=صريح و روشن] است؛ آنها اساس كتابند و [پاره اى] ديگر متشابهاتند [كه تاويل پذيرند] اما كسانى كه در دلهايشان انحراف است براى فتنه جويى و طلب تاويل آن [به دلخواه خود] از متشابه آن پيروى مى كنند با آنكه تأويلش را جز خدا و ريشه داران در دانش كسى نمى داند [آنان كه] مى گويند ما بدان ايمان آورديم. همه [چه محكم و چه متشابه] از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان كسى متذكر نمى شود
✨ @Nafaahat