eitaa logo
تلاوت
288 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.5هزار ویدیو
126 فایل
﷽ تلاوت و ختم قرآن کریم ———————- ⏰ #قرار_روزانه ✨ دو صفحه از مصحف شریف + ترجمه خواندنی 🎧 صوت صفحه استاد پرهیزگار و منشاوی 📖 تفسیر صوتی آیات تلاوت شده 🎞️ کلیپ یا ... مرتبط با آیات 📲 در ثواب تبلیغ معارف قرآن سهیم باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
💭 چنانكه در سوره‌ى بقره ذكر شد «الم» از حروف مقطعه است. شاید مشهورترین و بهترین نظر درباره همین باشد كه بگوییم رمزى است میان خدا و پیامبرش.[1] و یا اعلام این موضوع باشد كه قرآن، كلام الهى نیز از همین حروف الفبا تألیف یافته، ولى با این حال معجزه است. اگر شما هم مى‌توانید از همین حروف، كتابى همچون قرآن بیاورید. همان‌گونه كه قدرت الهى از خاك، انسان مى‌آفریند ولى بشر از خاك، سفال و آجر و كوزه مى‌سازد. این تفاوت قدرت الهى با قدرت بشرى است. حروف مقطّعه «الم» در ابتداى شش سوره بقره، آل‌عمران، عنكبوت، روم، لقمان و سجده آمده است. ____________________________ 1) امام صادق علیه السلام فرمودند: «الم» در اوّل سوره آل‌عمران، رمزِ این جمله است: «اَنا اللّه المجید» یعنى منم خداى مجید. تفسیر نورالثقلین، ج‌1، ص 309. @Nafaahat
۱۴ آذر ۱۳۹۹
🏷 نکته ها 📖 «قَیّوم» به كسى گفته مى‌شود كه خود به دیگرى تكیه نداشته باشد، ولى دیگران به او تكیه دارند و یا قوام‌بخش همه چیز است. خداوند در آفریدن، تدبیر و تسلّط كامل دارد. عوامل و اسباب مادّى وسیله‌ى پیدایش مى‌شوند، ولى مستقل نیستند و سبب بودنشان از خودشان نیست. موجودات دیگر، علم، حیات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها او زنده‌اى است كه زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست. 📖 در دعاى جوشن‌كبیر مى‌خوانیم: او قبل از هر زنده‌اى زنده و بعد از هر زنده‌اى زنده است. هیچ زنده‌اى شریك او نیست و به كسى نیاز ندارد. جان همه‌ى زنده‌ها و رزق آنها به دست اوست. او زنده‌اى است كه زنده بودن خود را از كسى ارث نبرده است. 📜 پيام ها 1- توحید، سرلوحه‌ى كتب آسمانى است. «لااله الاّ هو» 2- شرط معبود شدن، داشتن كمالات ذاتى است و تنها خداوند است كه قائم به ذات خویش و بى‌نیاز مطلق است. «الحىّ القیّوم» @Nafaahat
۱۴ آذر ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۴ آذر ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۶ آذر ۱۳۹۹
003_03-alemran (2).mp3
2.92M
| 3 نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ أَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ اين كتاب را در حالى كه مؤيد آنچه [از كتابهاى آسمانى] پيش از خود مى‏ باشد به حق [و به تدريج] بر تو نازل كرد و تورات و انجيل را . ____________________________ ﷽ ؛ 📝 برخی نکات : ... ✨ @Nafaahat
۱۶ آذر ۱۳۹۹
نکته ها كلمه‌ى «تورات»، در زبان عِبرى به معناى شریعت و قانون است. تورات كنونى داراى پنج بخش به نام‌هاى: 1- سِفر پیدایش 2- سِفر خروج 3- سِفر لاویان 4- سِفر اعداد 5 - سِفر تثنیه مى‌باشد. از آنجایى كه در تورات شرح وفات و دفن حضرت موسى‌علیه السلام مطرح شده، معلوم مى‌شود كه این مطالب بعد از حضرت موسى جمع آورى شده است. كلمه‌ى «انجیل»، ریشه یونانى دارد و به معناى بشارت است. انجیل نام كتاب مسیحیان است و قرآن هر كجا از آن نام برده، به صورت مفرد بیان كرده است، ولى امروزه در میان مسیحیان اناجیل متعدّد وجود دارد كه همه پس از حضرت عیسى علیه السلام و بدست یاران و پیروان او نوشته شده‌اند. این اناجیل كه به نام خود آنان معروف است، عبارتند از: 1- انجیل مَتّى. 2- انجیل مرقس. 3- انجیل لوقا. 4- انجیل یوحنّا. ✨ @Nafaahat
۱۶ آذر ۱۳۹۹
پيام ها 1- آمدن كتب آسمانى، جلوه‌اى از قیّومیّت خداست. «القیّوم نزّل علیك الكتاب» 2- نزول قرآن بر پیامبر، مربوط به شخصیّت او و تكریم خداوند از اوست. «نزل علیك الكتاب» كلمه «علیك» مقدّم بر كلمه «الكتاب» است. 3- قرآن از هرگونه باطلى مصونیّت داشته و منطبق با حقیقت است. «بالحقّ» 4- كتاب‌هاى آسمانى انبیا، مؤیّد یكدیگرند. «مصدّقا لما بین یدیه» 5 - تصدیق كتب آسمانى پیشین، عاملى براى وحدت خداپرستان و یكى از شیوه‌هاى دعوت دیگران است. «مصدّقاً» 6- تصدیق قرآن نسبت به تورات و انجیل، حقّى بزرگ بر ادیان سابق است، و گرنه با خرافاتى كه وارد تورات و انجیل شده، آسمانى بودن آنها به كلّى فراموش مى‌شد. «مصدّقاً» 7- با آنكه مراحل تربیت الهى، ابزار و دستورالعمل‌هاى آن در هر زمان و شرایط متفاوت بوده‌اند، ولى از آهنگ تكاملى ووحدت در هدف برخوردارند. «مصدقاً» ✨ @Nafaahat
۱۶ آذر ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۶ آذر ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۷ آذر ۱۳۹۹
004-03-alemran (3).mp3
2.7M
| 4 مِنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ أَنْزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ پيش از آن (تورات و انجیل را) براى رهنمود مردم فرو فرستاد و فرقان [=جداكننده حق از باطل] را نازل كرد كسانى كه به آيات خدا كفر ورزيدند بى‏ ترديد عذابى سخت‏ خواهند داشت و خداوند شكست‏ ناپذير و صاحب‏ انتقام است. ____________________________ ﷽ ؛ 📝 برخی نکات : 🔸 سنن الهی؛ بر عهده خدای متعال/ أحکام الهی بر عهده مردم ✨ @Nafaahat
۱۷ آذر ۱۳۹۹
نکته ها یكى از نام‌هاى قرآن، فرقان است. فرقان، یعنى آنچه مایه‌ى افتراق، جدایى و فرق گذاشتن است. از آنجا كه راه تشخیص حقّ از باطل، در همه امور، قرآن مى‌باشد، لذا به آن فرقان گفته شده است. عذاب شدید مخصوص آخرت نیست. در این آیه نفرموده كه عذاب كفّار مربوط به آخرت است، زیرا گاهى سرگرمى و حرص بر اندوختن مال و از خداوند و معنویات خود عذاب است. در آیه 85 سوره توبه مى‌فرماید: خداوند به گروهى مال و اولاد مى‌دهد تا بدان‌ها عذابشان كند. امام صادق‌علیه السلام درباره‌ى «انزل الفرقان» فرمودند: هر امر محكم، فرقان است و كتاب در «انزل الكتاب»، مجموع قرآن است.[1] ___________________________ 1) تفسیر عیّاشى، مجلد 1، صفحه 162. ✨ @Nafaahat
۱۷ آذر ۱۳۹۹
پيام ها 1- هدایت مردم، یك سنّت همیشگى الهى بوده است. «من قبل» 2- مخاطب كتب آسمانى، عموم مردم هستند، نه قبیله و نژاد خاص. «للنّاس» 3- قرآن، وسیله‌ى شناخت حقّ از باطل است. «و انزل الفرقان» 4- هركجا میان سلیقه‌ها، افكار و عقاید به هر نحو دچار تحیّر شدیم، حرف آخر از آن قرآن است. (حتّى اگر در میان روایات نیز دچار حیرت شدیم، باید به حدیثى توجّه كنیم كه مطابق با قرآن باشد.) «الفرقان» 5 - بعد از نزول آن همه كتاب و اسباب هدایت، جزاى شخص لجوج، عذاب شدید است. «عذاب شدید» 6- عذاب الهى، پس از اتمام حجّت بر مردم است. «هدى للناس... الّذین كفروا... لهم عذاب شدید» 7- این آیه مایه‌ى دلگرمى و تسلیت خاطر پیامبر و مؤمنان است كه خداوند به حساب كفّار سرسخت مى‌رسد. «عزیز ذوانتقام» 8 - سرچشمه كیفر و انتقام او، عملكرد ماست، وگرنه او عزیزى است كه هیچ كمبودى ندارد. «عزیز ذوانتقام» 9- كفر مردم در خداوند اثرى ندارد. «كفروا، و اللَّه عزیز» ✨ @Nafaahat
۱۷ آذر ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۷ آذر ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۸ آذر ۱۳۹۹
۱۸ آذر ۱۳۹۹
نکته ها در چند آیه‌ى قبل، سخن از قیّوم بودن خداوند بود. در این آیه، آشكار بودن همه چیز براى او مطرح شده، كه جلوه‌اى از قیّومیّت اوست. پيام ها 1- خداوند بر همه چیز آگاه است. ما و همه‌ى هستى هر لحظه در محضر خدا هستیم، در محضر او گناه نكنیم. با توجّه به آیه قبل، استفاده مى‌شود كه كفر و معصیتِ هیچ كس بر خدا پوشیده نیست. «كفروا... لا یخفى علیه شى‌ء» 2- تعدّد افراد، تعدّد اعمال، تعدّد مكان‌ها و زمان‌ها هیچ كدام مسأله‌اى را بر خداوند پنهان نمى‌سازد. «لا...فى الارض و لا فى السماء» ✨ @Nafaahat
۱۸ آذر ۱۳۹۹
نکته ها شكل‌گیرى جنین در رحم، نشانه‌ى دیگرى از قیّوم بودن خداوند است كه در آیات قبل خواندیم. موضوع صورت‌گیرى انسان در رحم مادر، در میان دو آیه‌ى نزول كتاب آمده است، شاید رمز این باشد كه خدایى كه در رحم مادر به شما سر و سامان مى‌دهد، با تشریع قوانین الهى و ارسال كتب آسمانى، به رشد آینده و ابدى شما نیز سامان مى‌بخشد. تأثیر هریك از عوامل وراثتى، بهداشتى، غذایى ویا روانى در شكل‌گیرى صورت و جسم افراد نیز از سنّت‌هاى الهى ودر مدار قدرت وتدبیر وحكمت اوست. پيام ها 1- منشأ تكوین و تشریع یكى است. آن كه براى هدایت شما كتاب فرستاده، همان است كه شما را آفریده است. «هدىً للنّاس... یصوّركم» 2- صورت‌گرى انسان در رحم مادر، تنها بدست اوست. «هو الّذى یصوّركم» 3- اكنون كه صورت‌بندى‌ها به دست اوست، یكدیگر را به خاطر شكل و قیافه سرزنش نكنیم. «هوالّذى یصوّركم» 4- قدرت نمایى او محدود به مكان و زمان خاصّى نیست. «یصوّركم فى الارحام» 5 - تفكّر در آفرینش خود، عامل ایمان به خداوند است. «یصوّركم... لااله‌الاّ هو» 6- گرچه خداوند به هر كارى قادر است؛ «كیف یشاء» ولى كارى بر خلاف حكمت نمى كند. «هوالعزیزالحكیم» 7- صورت‌هاى گوناگون افراد بشر، نشانه‌ى قدرت و حكمت اوست. «یصوّركم... العزیز الحكیم» ✨ @Nafaahat
۱۸ آذر ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۸ آذر ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۹ آذر ۱۳۹۹
007-03-alemran (5).mp3
10.97M
| 7 ✨ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ
۱۹ آذر ۱۳۹۹
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ اوست كسى كه اين كتاب [=قرآن] را بر تو فرو فرستاد. پاره‏ اى از آن آيات، محكم [=صريح و روشن] است؛ آنها اساس كتابند و [پاره‏ اى] ديگر متشابهاتند [كه تاويل‏ پذيرند] اما كسانى كه در دلهايشان انحراف است براى فتنه‏ جويى و طلب تاويل آن [به دلخواه خود] از متشابه آن پيروى مى كنند با آنكه تأويلش را جز خدا و ريشه‏ داران در دانش كسى نمى‏ داند [آنان كه] مى‏ گويند ما بدان ايمان آورديم. همه [چه محكم و چه متشابه] از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان كسى متذكر نمى ‏شود ✨ @Nafaahat
۱۹ آذر ۱۳۹۹
در این آیه، چند سؤال مطرح است: 🤔🤔🤔🤔
۱۹ آذر ۱۳۹۹
🤔 سؤال: قرآن در یكجا همه‌ى آیات خود را محكم دانسته و فرموده: «كتاب اُحكمت آیاته» و در جای[1] دیگر همه را متشابه دانسته و فرموده: «كتاباً متشابهاً»[2] ولى در این آیه بعضى را محكم وبعضى را متشابه معرّفى نموده است، مسأله چیست؟ ✅ پاسخ: 🔸 آنجا كه فرمود: تمام آیاتِ قرآن محكم است، یعنى سخن سست و بى‌اساس در هیچ آیه‌اى نیست و آنجا كه فرمود: همه‌ى آیات متشابه هستند، یعنى سیستم و آهنگ آیات قرآن، هماهنگ، یكنواخت و شبیه بهم است. اما با این حال، از نظر فهم مردم همه‌ى آیات یكسان نیستند، بعضى صریح و روشن و همه كس فهم، ولى بعضى داراى معانى بلند وپیچیده‌اند كه همین امر موجب شبهه و اشتباه آنان مى‌گردد. ___________________________ 1) هود، 1 2) زمر، 23 ✨ @Nafaahat
۱۹ آذر ۱۳۹۹
🤔 سؤال: چرا در قرآن آیات متشابه به كار رفته است؟ ✔️ پاسخ: 💠 اوّلاً: وجود آیات متشابه زمینه‌ى فكر و تدّبر در آیات است. 💠 ثانیاً: موجب رجوع مردم به رهبران آسمانى مى‌شود. آرى، اگر همه‌ى درس آسان باشد، شاگرد احساس نیاز به استاد نمى‌كند. 💠 ثالثاً: متشابهات وسیله آزمایش مردم است. گروهى كژاندیش، از لابلاى آنها به سراغ اهداف شوم خود مى‌روند و گروهى اندیشمند، به فرموده امام رضا(علیه‌السلام) با مراجعه به محكمات، معناى صحیح آیات را كشف مى‌نمایند.[1] _______________________ 1) مَن ردّ متشابه القرآن الى محكمه هدى الى صراط مستقم». بحار، ج‌2، ص‌185. ✨ @Nafaahat
۱۹ آذر ۱۳۹۹
🤔 سؤال: نمونه آیات متشابه كدام است؟ ✅ پاسخ: در قرآن مى‌خوانیم: «الى ربّها ناظرة»[1] در قیامت، چشم‌ها به پروردگارشان مى‌نگرند. چون عقل سلیم، جسم بودن را براى خداوند محال مى‌داند و در آیات دیگرِ قرآن نیز، مى‌خوانیم: «لاتدركه الابصار»[2] چشمها او را درك نمى‌كنند، لذا مى‌فهمیم كه مراد از نگاه به پروردگار، نگاه به لطف و پاداش او در قیامت است. همچنین مراد از «دست خدا» در آیه‌ى «یداللّه فوق ایدیهم» قدرت اوست، چنانكه در فارسى نیز مى‌گوییم: فلانى در فلان شهر یا اداره دست دارد، یعنى قدرت دارد. وگرنه خداوند كه جسم نیست تا دست و پا داشته باشد. قرآن نیز مى‌فرماید: «لیس كمثله شى‌ء»[3] او همانندى ندارد. این گونه آیات، سبب انحراف ساده اندیشانى شده كه به آیات دیگر توجّه ندارند و از مفسّران واقعى یعنى اهل‌بیت پیامبر(علیهم السلام) جدا افتاده‌اند و شاید به جهت همین خطرات باشد كه قرآن، خود به ما سفارش نموده است هنگام قرائت قرآن از شرّ شیطان به خداوند پناه ببرید. «فاذا قرأت القرآن فاستعذ باللّه من الشیطان الرجیم»[4] ___________________________ 1) قیامة، 23. 2) انعام، 103. 3) شورا، 11. 4) نحل، 98. ✨ @Nafaahat
۱۹ آذر ۱۳۹۹