007-03-alemran (5).mp3
10.97M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 7
✨ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ اوست كسى كه اين كتاب [=قرآن] را بر تو فرو فرستاد. پاره اى از آن آيات، محكم [=صريح و روشن] است؛ آنها اساس كتابند و [پاره اى] ديگر متشابهاتند [كه تاويل پذيرند] اما كسانى كه در دلهايشان انحراف است براى فتنه جويى و طلب تاويل آن [به دلخواه خود] از متشابه آن پيروى مى كنند با آنكه تأويلش را جز خدا و ريشه داران در دانش كسى نمى داند [آنان كه] مى گويند ما بدان ايمان آورديم. همه [چه محكم و چه متشابه] از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان كسى متذكر نمى شود
✨ @Nafaahat
🤔 سؤال: قرآن در یكجا همهى آیات خود را محكم دانسته و فرموده: «كتاب اُحكمت آیاته» و در جای[1] دیگر همه را متشابه دانسته و فرموده: «كتاباً متشابهاً»[2] ولى در این آیه بعضى را محكم وبعضى را متشابه معرّفى نموده است، مسأله چیست؟
✅ پاسخ:
🔸 آنجا كه فرمود: تمام آیاتِ قرآن محكم است، یعنى سخن سست و بىاساس در هیچ آیهاى نیست و آنجا كه فرمود: همهى آیات متشابه هستند، یعنى سیستم و آهنگ آیات قرآن، هماهنگ، یكنواخت و شبیه بهم است.
اما با این حال، از نظر فهم مردم همهى آیات یكسان نیستند، بعضى صریح و روشن و همه كس فهم، ولى بعضى داراى معانى بلند وپیچیدهاند كه همین امر موجب شبهه و اشتباه آنان مىگردد.
___________________________
1) هود، 1
2) زمر، 23
✨ @Nafaahat
🤔 سؤال: چرا در قرآن آیات متشابه به كار رفته است؟
✔️ پاسخ:
💠 اوّلاً: وجود آیات متشابه زمینهى فكر و تدّبر در آیات است.
💠 ثانیاً: موجب رجوع مردم به رهبران آسمانى مىشود. آرى، اگر همهى درس آسان باشد، شاگرد احساس نیاز به استاد نمىكند.
💠 ثالثاً: متشابهات وسیله آزمایش مردم است. گروهى كژاندیش، از لابلاى آنها به سراغ اهداف شوم خود مىروند و گروهى اندیشمند، به فرموده امام رضا(علیهالسلام) با مراجعه به محكمات، معناى صحیح آیات را كشف مىنمایند.[1]
_______________________
1) مَن ردّ متشابه القرآن الى محكمه هدى الى صراط مستقم». بحار، ج2، ص185.
✨ @Nafaahat
🤔 سؤال: نمونه آیات متشابه كدام است؟
✅ پاسخ: در قرآن مىخوانیم: «الى ربّها ناظرة»[1] در قیامت، چشمها به پروردگارشان مىنگرند. چون عقل سلیم، جسم بودن را براى خداوند محال مىداند و در آیات دیگرِ قرآن نیز، مىخوانیم: «لاتدركه الابصار»[2] چشمها او را درك نمىكنند، لذا مىفهمیم كه مراد از نگاه به پروردگار، نگاه به لطف و پاداش او در قیامت است.
همچنین مراد از «دست خدا» در آیهى «یداللّه فوق ایدیهم» قدرت اوست، چنانكه در فارسى نیز مىگوییم: فلانى در فلان شهر یا اداره دست دارد، یعنى قدرت دارد. وگرنه خداوند كه جسم نیست تا دست و پا داشته باشد. قرآن نیز مىفرماید: «لیس كمثله شىء»[3] او همانندى ندارد.
این گونه آیات، سبب انحراف ساده اندیشانى شده كه به آیات دیگر توجّه ندارند و از مفسّران واقعى یعنى اهلبیت پیامبر(علیهم السلام) جدا افتادهاند و شاید به جهت همین خطرات باشد كه قرآن، خود به ما سفارش نموده است هنگام قرائت قرآن از شرّ شیطان به خداوند پناه ببرید. «فاذا قرأت القرآن فاستعذ باللّه من الشیطان الرجیم»[4]
___________________________
1) قیامة، 23.
2) انعام، 103.
3) شورا، 11.
4) نحل، 98.
✨ @Nafaahat
🤔 سؤال: تأویل قرآن به چه معناست؟
✔️ پاسخ: مراد از تأویل، اهداف و معارف و اسرار پشت پردهاى است كه بعد روشن مىشود. نظیر تعبیر خوابى كه حضرت یوسف (علیهالسلام) دید و بعد روشن شد و یا اسرارى كه در شكستن كشتى توسط خضر و موسى (علی نبینا و آله و علیهماالسلام) بود كه بعد روشن شد.
در روایات مىخوانیم: آیات ناسخ، از محكمات وآیات منسوخ از متشابهات قرآن است و ائمه معصومینعلیهم السلام مصداق بارز راسخون در علم هستند.[1]
همچنان كه خروج كنندگان بر حاكم اسلامى، كج اندیشانى هستند كه به دنبال آیات متشابه مىروند.[2]
_______________________
1) تفسیر نورالثقلین
2) تفسیر درّالمنثور، ج2، ص 148.
✨ @Nafaahat
📣 پيام ها ؛
1- هر كَس همهى آیات را نمىفهمد. «و اُخر متشابهات»
2- قلبهاى منحرف، منشأ فساد و فتنه است. «فى قلوبهم زیغ فیتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة»
3- فتنه، تنها آشوب نظامى و فیزیكى نیست، تفسیر به رأى و تحریفِ فرهنگ و معانى آیات، نیز فتنه است. «ابتغاء الفتنة»
4- گاهى حقّ، دستاویز باطل مىشود. «ابتغاء الفتنة»
5 - هدف نهایى و مقصد اعلاى آیات الهى را تنها خدا و راسخان در علم مىدانند. «و ما یعلم تأویله الا اللّه و الراسخون فى العلم»
6- نام راسخانِ در علم در كنار نام مقدّس خداوند آمده و مقامشان بعد از مقام الهى است. «ومایعلم تأویله الا اللّه و الراسخون فى العلم»
7- علم، درجاتى دارد كه بالاترین آن آشنا شدن به تأویل و رسیدن به هدف نهایى است. «ومایعلم تأویله الا اللّه و الراسخون فى العلم»
8 - عالمان واقعى بىتكبّرند. «و الراسخون فى العلم یقولون امنّا به»
9- گرایش به باطل، مانع از رسوخ علم است. «الراسخون فى العلم» در برابر «فى قلوبهم زیغ» قرار داده شده است.
10- هر چه را نمىفهمیم انكار نكنیم. «كل من عند ربّنا»
11- نزول آیات محكم و متشابه، در مسیر تربیت است. «كل من عند ربّنا»
✨ @Nafaahat
008-03-alemran (6).mp3
2.45M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 8
✨ رَبَّنَآ لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِن لَّدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ (راسخان در علم مىگویند:) پروردگارا! پس از آن كه ما را هدایت كردى، دلهاى ما را به باطل مایل مگردان و از سوى خود ما را رحمتى ببخش. به راستى كه تو خود بسیار بخشندهاى.
✨ @Nafaahat
پيام ها
1- به علم و دانش خود مغرور نشویم، از خداوند هدایت بخواهیم. «ربّنا لاتزغ قلوبنا...»
2- نشانهى علم واقعى و رسوخ در علم، توجّه به خدا و استمداد از اوست. «الاّ الراسخون فى العلم... ربّنا لاتزغ قلوبنا»
3 - محور هدایت و گمراهى، قلب و افكار انسانى است. «لاتزغ قلوبنا»
4- در خط قرار گرفتن خیلى مهم نیست، از خط خارج نشدن بسیار اهمیّت دارد. «بعد اذ هدیتنا...»
5 - هدیه و هبهى دائمى و بىمنّت، مخصوص اوست. «انّك انت الوهّاب»
✨ @Nafaahat
009-03-alemran (7).mp3
2.11M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 9
✨ ربَّنَآ إِنَّكَ جَامِعُ الْنَّاسِ لِيَوْمٍ لَّا رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ (راسخان علم در ادامه دعا گویند:) پروردگارا! همانا تو مردم را براى روزى كه در آن شكى نیست گرد آورى. همانا خداوند وعدهى خود را تخلّف نمىكند.
✨ @Nafaahat
پيام ها
1- راسخان در علم، به آینده و قیامت چشم دوختهاند. «انك جامع الناس لیوم...»
2- توجّه به حالات روحى در دنیا؛ «لاتزغ قلوبنا» وپاسخگویى به اعمال در آخرت، نشانهى دانشمندان واقعى است. «لیوم لاریب فیه»
3- روز قیامت، هم روز جمع است كه مردم یكجا براى حسابرسى جمع مىشوند؛ «جامع الناس» و هم روز فصل است كه بعد از محاكمه، هر یك جداگانه به جایگاه خود مىروند. «انّ یوم الفصل كان میقاتاً»[نبأ |17]
4- راسخان در علم به قیامت یقین دارند، «لاریب فیه» چون به وفاى خداوند یقین دارند. «لایخلف المیعاد»
✨ @Nafaahat
#قرار_روزانه | 051
#تفسیر آیه به آیه استاد #قرائتی حفظهاللهتعالی
╭┅────────┅╮
✨ @Nafaahat
╰┅────────┅╯
👇👇👇
010-03-alemran (8).mp3
3.08M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 10 - 11
✨ إنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَأُولَئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ ❁ کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ در حقيقت كسانى كه كفر ورزيدند اموال و اولادشان چيزى [از عذاب خدا] را از آنان دور نخواهد كرد و آنان خود هيزم دوزخند ✧ [آنان] به شيوه فرعونيان و كسانى كه پيش از آنان بودند آيات ما را دروغ شمردند پس خداوند به [سزاى] گناهانشان [گريبان] آنان را گرفت و خدا سخت كيفر است
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات :
➖
✨ @Nafaahat
نکته ها
«وَقود» به معناى مادّهى سوختنى است.
وسیلهى آتشزایى دوزخ دو چیز است: سنگها و انسانها؛ «وقودها الناس و الحجارة»[بقره، 24] خصلتها و افكار و اعمال، هویّت انسان را دگرگون مىكند و انسان به سوخت آتش تبدیل و خود عامل سوختن خود مىشود.
غیر او هیچ كَس، نه در دنیا و نه در آخرت، نیازهاى واقعى انسان را تأمین نمىكند و انسان در هر حال به او نیازمند است.
پيام ها
1- به مال و فرزند مغرور نشوید. دلبستگى به غیر خدا هر چه باشد، محكوم است. «لن تغنى عنهم اموالهم و لا اولادهم»
2- كفر، انسان را از مدار انسانیّت خارج و در حدّ اشیاى مادّى و طبیعى پایین مىآورد. «اولئك هم وقود النّار»
✨ @Nafaahat
پيام ها
1- بعد از بیان كلّیات، بیان نمونهها لازم است. «كفروا... كدأب آل فرعون»
2- تكیه بر قدرت مادّى، مال و اولاد، شیوهى فرعون است. «كدأب آل فرعون»
3- تاریخ و تجربهى گذشتگان، بهترین درس است. «كدأب آل فرعون...»
فرعون و آل فرعون كه قهرمان قدرت و زور بودند، در برابر قهر خداوند نتوانستند لحظهاى مقاومت كنند، شما به این مال و قدرت اندك خود ننازید.
4- گاهى نقش اطرافیان طاغوت از خود طاغوت كمتر نیست. «كدأب آل فرعون»
5 - گناه بد است، ولى بدتر از آن عادت به گناه و روحیّهى گناه است. «كدأب آلفرعون و...»
6- خصلتها، شیوهها واعمال و گناهان مشابه، جزا و پاداش مشابه دارد. «كدأب آل فرعون»
7- عامل هلاكت امّتها، گناهان آنان بوده است. «فأخذهم اللّه بذنوبهم»
8 - آنجا كه گناه جزو روحیّه و عادت شد، عقوبت پروردگار سخت است. «كدأب... شدید العقاب»
✨ @Nafaahat
012-03-alemran (9).mp3
2.35M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 12
✨ قلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ به كسانى كه كفر ورزيدند بگو به زودى مغلوب خواهيد شد و [سپس در روز رستاخيز] در دوزخ محشور مى شويد و چه بد بسترى است
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات :
➖
✨ @Nafaahat
نکته ها
چنانكه در تفاسیر مجمعالبیان و كبیر و مراغى آمده است: وقتى مسلمانان در سال دوّم هجرى در جنگ بدر پیروز شدند، گروهى از یهود گفتند: این پیروزى نشانهى صدق محمّد صلى الله علیه وآله است، چون در تورات آمده است: او بر دشمنانش پیروز مىشود. گروهى دیگر از یهود گفتند: عجله نكنید، شاید در جنگهاى دیگر شكست بخورد. وقتى در سال سوّم، جنگ اُحد پیش آمد و مسلمانان شكست خوردند، این گروه از یهودیان خوشحال شدند.
آیه نازل شد كه زود قضاوت نكنید، در آیندهى نزدیك، شما شكست مىخورید. طولى نكشید كه مسلمانان، یهود بنىقریظه و بنىنضیر مدینه را درهم شكستند و در فتح مكّه نیز مشركان را از بین بردند.
پيام ها
1- دلدارى مؤمنان و تهدید كفّار، نشانه رهبرى صحیح و #ایمان به هدف است. «قل للذین كفروا ستغلبون»
2- یكى از معجزات قرآن، پیشگویىهاى صادق آن است. «ستغلبون»
3- حق، پیروز و كفر، محكوم به شكست است. «ستغلبون»
4- با شایعات وتبلیغات دشمن، برخورد كنید. «ستغلبون»
5 - از شكستهایى نگران باشید كه به جهنّم منتهى مىشود، والاّ در هر جنگى احتمال شكست وجود دارد. «ستغلبون وتحشرون الى جهنّم»
✨ @Nafaahat