eitaa logo
نغمه های حسینی شهرستان قدس
222 دنبال‌کننده
426 عکس
80 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نغمه های حسینی شهرستان قدس
انواع سبک های سینه زنی: سبک زمينه ـ سبک نوحه ـ سبک مظلوم كشيدن ـ سبک واحد سنگين ـ سبک ذكر دو دمه ـ
سبک زمينه چنانچه از نام اين بخش برداشت مي شود زمينه در واقع حکم زمينه سازي مجلس براي سينه زني را دارد. خصوصيات سبک زمينه به شرح زير است: ضرب: در زمينه فاصله بين هر ضرب زياد است. حالت مستمع هنگام سينه زدن: در زمينه معمولا مستمع به صورت نشسته جواب مي­دهد و به سينه مي­زند. و به اين وسيله، به مستمع فرصت داده مي­شود که خود را براي سينه زني آماده نموده و همين طور که آرام آرام جواب کوتاه آن را تکرار مي­کند ، صفهاي سينه زني را تشکيل دهد. محتوا: محتواي اين بخش مرثيه است و مستمع با گريه به سينه مي زند؛ چراكه اين بخش حلقه اتصال بين روضه و سينه زني مي باشد. جواب: در زمينه قديم گاهي از مستمع جواب گرفته نمي شود و مستمع فقط به سينه مي زند و اشك ميريزد . البته معمولا براي زمينه مخصوصاً زمينه هاي اخير جواب در نظر گرفته مي شود. اشعار: در گذشته اشعار اين بخش از جهت طول مصراع يكنواخت بود اما در حال حاضر، در هر بند بعضي زمينه ها اشعار با طول مصراعهاي كوتاه و بلند وجود دارد. سبك: در گذشته تنوع سبكي چنداني در زمينه ديده نمي شد. اما در حال حاضر، سبكهاي متنوعي در هر بند زمينه وجود دارد. کانال نغمه های حسینی شهرستان قدس https://eitaa.com/Naghmehaye_hoseyni
سبک نوحه در روش سينه زني سنتي بعد از زمينه نوحه دم داده مي شود. خصوصيات نوحه به شرح زير است: ضرب: فاصله هر ضرب در نوحه معمولا كمتر از واحد و بيشتر از ضرب تك است. حالت مستمع هنگام سينه زدن: در نوحه مستمع ايستاده و معمولا دست را بالا برده و به سينه مي زند. محتوا: محتواي نوحه معمولا مرثيه مي باشد. جواب: نوحه همواره با جواب مستمع همراه است؛ اما گاهي يك بخش كوتاه آخر بند به عنوان جواب انتخاب مي شود و گاهي بند اول به طور كامل. اشعار: اشعارهربند نوحه معمولاً داراي طول مصراعهاي كوتاه و بلند است. سبك: نوحه از جهت سبكي متنوع است ومعمولاً يك چهارچوب كلي مشخص سبكي در هر بند تكرار مي شود ؛ و در حقيقت بندها با هم يك سبك دارند اما درون هر بند ابيات داراي سبكهاي متنوعي هستند. کانال نغمه های حسینی شهرستان قدس https://eitaa.com/Naghmehaye_hoseyni
سبک مظلوم كشيدن پس از نوحه براي آماده سازي مستمع براي سينه زني سنگين، مياندار با كلمه مظلوم ناله سر مي دهد و مستمعين ناله حسين(عليه السلام). سپس مياندار كلماتي چون: شهيد، غريب، عطشان و... را بيان مي كند و مستمعين هم ذكر حسين(عليه السلام) ؛ تا اينكه مياندار با ضرب واحد سنگين عبارت يا ابا عبدالله را ادا مي كند و مستمعين آن را تكرار كرده و سنگين به سينه مي زنند؛ در ادامه مياندار، دعاهايي را در بيان شعر بيان مي كند و مستمعين همان ذكر يا اباعبدالله را در جواب تكرار مي كنند و در نهايت مداح مجلس را از مياندار تحويل گرفته و شعر واحد سنگين را آغاز مي نمايد. نمونه عباراتي كه در مظلوم كشيدن به كار مي رود: مظلوم حسين شهيد حسين غريب حسين عطشان حسين يا ابا عبدالله يا ابا عبدالله يا ابا عبدالله يا ابا عبدالله شفابده يا ابا عبدالله مرضاي ما يا ابا عبدالله بنما روا يا ابا عبدالله حاجات ما يا ابا عبدالله مارا رسان يا ابا عبدالله به كربلا يا ابا عبدالله کانال نغمه های حسینی شهرستان قدس https://eitaa.com/Naghmehaye_hoseyni
سبک دو دمه «دو دمه» شعري است دو بندي که بعد از واحد سنگين و يا حرکت دسته جات سينه زني در مراسماتي چون شام غريبان، مورد استفادة زيادي دارد و در واقع نوحه هاي است که سينه زن بسيار سريع آن را ياد گرفته و فوراً به سينه­اش مي­زند . شيوة خواندن دودمه به اين شکل است که ابتدا سينه زنها به دو گروه مجزا تقسيم شده؛ دسته اول، بند اول را مي­خواند و دسته دوم فقط سينه مي­زند سپس دستة دوم، بند دوم را خوانده و دسته اول به سينه مي زند. مثل: اي اهل حرم مير و علمدار نيامد علمدار نيامد سقاي حسين سيد و سالار نيامد علمدار نيامد خصوصيات سبک دودمه به شرح زير است: ضرب: ضرب ذكر دودمه همان ضرب سينه زني است كه پس از چند بار تكرار كردن ، کم کم تند و به شور تبديل مي­شود. حالت مستمع هنگام سينه زدن: هر گروه هنگام خواندن دم، ساكن ايستاده ، دور هم حلقه زده و با دو دست به سينه مي زنند و پس از پايان ذكر ، وقتيكه گروه دوم دارد دم خود را مي خواند به حرکت و طواف کردن در مجلس پرداخته ، و با يك دست به سينه مي زنند. محتوا: محتواي ذكر دودمه معمولا مانند محتواي نوحه، مرثيه مي باشد. جواب: در حقيقت كل ذكر دو دمه جواب است كه هر بند، جواب يك گروه مي باشد و در پايان هر بند، براي اجراي بند بعدي توسط دستة ديگر، يک ذکر «حسين!» ادا مي­شود. اشعار: اشعارهربند ذكر دو دمه مانند نوحه معمولاً داراي طول مصراعهاي كوتاه و بلند است، و گاهي نيز از قالب شعر مستزاد استفاده مي شودكه در آن يك مصراع است كه چند كلمه به آن اضافه مي شود. سبك: ذكر دو دمه از جهت سبكي متنوع است ومعمولاً يك چهارچوب كلي مشخص سبكي در هر بند تكرار مي شود .
سبک شور همان گونه که از كلمه «شور» برداشت مي شود، نوعي سينه زني ، همراه با شور و هيجان و التهاب زياد است که ناشي از ريتم تند و جانسوز بودن آن مي­باشد. اين گونه عزاداري معمولاً مناسب هرگونه مجلسي اعم از بزرگ، کوچک، هفتگي، دعا و زيارت و ... مي­باشد. و چون احتياج آن چناني به مياندار، صف آرايي کردن و ... ندارد، هر کس مي­تواند در آن شرکت نمايد. به همين دليل جايگاه بيشتري در مراسمات پيدا كرده است. خصوصيات سبك شور به شرح زير میباشد: ضرب: تندترين حالت ضرب كه بين دو ضرب آن ضرب ديگري نمي توان قرار داد. حالت مستمع هنگام سينه زدن: معمولا هنگام شور مستمع نشسته سينه مي زند ، البته گاهي مستمع ، بعد از ذكر دو دمه با حالت هروله و ايستاده ، مدتي سينه مي زند و سپس مي نشيند. محتوا: محتواي شور گاهي مرثيه ، گاهي زبان حال مستمع در فراق حرم محبوب و عشق ورزيدن با آن ذوات مقدسه، و گاهي توصيف و مدح اهل بيت است. جواب: شور همواره با جواب مستمع همراه است؛ اما گاهي يك بخش كوتاه به عنوان جواب انتخاب مي شود و گاهي بند اول ضرب تك به طور كامل. اشعار:اشعارهربند سبك شور معمولاً داراي طول مصراعهاي كوتاه و بلند است. سبك:شور از جهت سبكي متنوع است ومعمولاً يك چهارچوب كلي مشخص سبكي در هر بند تكرار مي شود ؛ و در حقيقت بندها با هم يك سبك دارند اما درون هر بند ابيات داراي سبكهاي متنوعي هستند. کانال نغمه های حسینی شهرستان قدس https://eitaa.com/Naghmehaye_hoseyni
{قابل توجه نوگلان حسینی} 🔻لطفا شرکت کنندگان محترم در روز جمعه ۱۲ بهمن ماه 🔻سه مورد سبک دودمه 🔻سه مورد شعر دو بیتی صلواتی همراه داشته باشند کانال نغمه های حسینی شهرستان قدس https://eitaa.com/Naghmehaye_hoseyni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کلاس مداحی نغمه های حسینی مورخ ۱۴٠۳/۱۱/۱۲ جمعه باحضور آقای ☘️ کربلایی محسن بیننده ☘️ مکان:خیابان امام خمینی(ره)مسجد جامع شهرستان قدس ⏰زمان:۹:۳٠صبح برگزار میگردد 🌹کانال نغمه های حسینی🌹 https://eitaa.com/Naghmehaye_hoseyni
«꧁꧂☆به نام خدا☆꧁꧂» ☘️اسامی ثبت نام کنندگانِ قطعی برای شرکت در کلاس های مداحی☘️ ۱_محمدرسا پناهی ۲_امیرعباس حسین زاده ۳_محمد شیخ محمدی ۴_عرفان بابالو ۵_امیرعلی ذاکرنژاد ۶_مصطفی حیدرپور ۷_امیرمهدی عباسیان ۸_محمدکریمی ۹_محمدپارسا زرگرانی ۱٠_محمدعابدینی ۱۱_امیرحسین جهانگیری ۱۲_حسین سخندان ۱۳_علی جهانتیغ ۱۴_حسین مولوی ۱۵_سید محمدحسن میرآقایی ۱۶_علی اصغررضایی ۱۷_محمدکیان بیدگلی ۱۸_محمدیاسین قمری ۱۹_طاها تقوی ۲٠_حسین رستم خانی ۲۱_محمدرضا قهرمانی ۲۲_امیرمهدی خراسانی ۲۳_امیر مهدی رجبی ۲۴_علی اصغر ذاکرنژاد ۲۵_ابوالفضل محسن آبادی ۲۶_امیرحسین صدری ۲۷_امیرعباس احمدی ۲۸_مهزیار صاحبی ۲۹_محمدامین ارکانی ۳۰_محمد حسام ولی زاده ۳۱_علی واشقانی ۳۲_ابوالفضل اوجاقلو ۳۳_ماهان شجاعی ۳۴_امیرمهدی رجبی ۳۵_محمدقاسم زاده ۳۶_محمدطاها بارانی ۳۷_امیرمحمدعلیقورچی ۳۸_سید دانیال حسینی ۳۹_حسین قاسمی ۴۰_عرفان بندانی ۴۱_محمدطاها چنگیزیان ۴۲_محمدحسین شمخانی ۴۳_ بنیامین خراسانی ۴۴_ محمد طاها منیعی ۴۵_آراد عبدالملکی ۴۶_علی سام الیاسی ۴۷_محمدمهدی رفیعی ۴۸_ابوالفضل تکری ۴۹_امیرعلی کنعانی سادات ۵۰_مهدیار گشانی ۵۱_سید محمد مرتضی موسوی ۵۲_محمدمهدی شیرین روش ۵۳_محمدطاها دودانگه ۵۴_ محمد عابدی ۵۵_حسین یازرلو ۵۶_محمدمهدی دوست محمدی ۵۷_امیر حسین گرمه مقدم ۵۸_محمد گرمه مقدم ۵۹_ طاها شاهقلی ۶۰_ حسین قضاتلو ۶۱_امیرمهدی امان الهی ۶۲_ حسین براری