#خطبه_متقین
📌قسمت سی و یکم
🔰امیر المومنین عليه السلام سپس به بيان نه وصف ديگر از اوصاف برجسته پرهيزگاران مى پردازد و مى فرمايد:
✨تَرَاهُ قَرِيباً أَمَلُهُ،
💠او را مى بينى که آرزويش نزديک
✍در اين عبارت، امام نخست از کوتاهى آرزوها سخن مى گويد، زيرا آرزوهاى دور و دراز ـ همان گونه که در روايات وارد شده ـ سبب فراموشى آخرت مى گردد و نسيان آخرت، بلاى بزرگى است که سرچشمه انواع گناهان و خطاهاست.
درست است که وجود اميد و آرزو در انسان، انگيزه حرکت و فعاليت است، همان گونه که در حديث نبوى آمده است: «الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لاُِمَّتى وَ لَوْلا الاَْمَلُ ما رَضَعَتْ والِدَةٌ وَلَدَها وَ لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَراً; اميد و آرزو مايه رحمت است براى امت من و اگر نبود، هيچ مادرى فرزندش را شير نمى داد و هيچ باغبانى درختى نمى نشاند».
✔️ ولى هرگاه از حد بگذرد و به صورت آرزوهاى دور و دراز درآيد تمام نيروها و افکار انسان را مجذوب دنيا مى کند و همه چيز به فراموشى سپرده مى شود و حتى انسان با چنين حالتى از دنياى خود نيز بهره نمى برد.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
حکمت 130 نهج البلاغه.mp3
7.21M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_130(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🌹سلام همراه گرامی!
🔷 سوالات شرعی خود را از کارشناس محترم بپرسید.
در اسرع وقت در کانال 🅿️ @P_Ahkaam پاسخ داده خواهد شد.
👈🏼ارسال پرسش👉🏼
لینک حرف ناشناس👇🏼
https://6w9.ir/Harf_8899961
14.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️تقدیم به غدیری ها، دوستداران و مُحبّین امام علی علیه السلام...
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد #رفیعی
#غدیر
#عید_غدیر
#من_غدیری_ام
🔶 @Nahj_Et
🍃🌼وَ قَالَ علیه السلام مَنِ استَبَدّ بِرَأیِهِ هَلَکَ وَ مَن شَاوَرَ الرّجَالَ شَارَکَهَا فِی عُقُولِهَا
🍃🌼سه سخن از سخنان امام (علیه السلام): (هر کس تسلط یافت، خودرای می شود، و هر کس خودرای شد، هلاک می شود، و هر کس با مردان مشورت کند، شریک عقلهای آنها می گردد). یکی از آن سخنان این است که: هر کس سیطره یافت، خودرای می شود. مقصود این است که روش پادشاهان در امور مورد علاقه شان، خودرایی و تکروی است، از آن جهت که بر دیگران مسلطند و نسبت به خواهشهای نفسانی خود، بلامنازعند. و این سخن مانند ضرب المثلی است که آن را در مورد کسانی به کار می برند که به کاری دست یابند، و بعد آن را به خود اختصاص دهند و دیگران را مانع شوند. سخن دوم: هر که خودرای شد، به هلاکت رسید. زیرا تکروی انسان در فکر و نظر خود و نپذیرفتن نصیحت و مشورت دیگران در جنگ و امثال آن، او را در معرض خطا قرار می هد و باعث هلاکت او می گردد، گویا امام (علیه السلام) فرموده است: هر کس خودرای باشد، در معرض هلاکت است، بنابراین هلاکت را- از باب اطلاق م بالفعل بر مابالقوه- به جای: معرض هلاکت، به طور مجاز به کار برده است. سخن سوم: هر کس با مردان مشورت کند، شریک عقلهای آنان است. توضیح آن که در آن صورت از بهترین نظر بهره برداری کرده و آن را به کار می بندد، پس تمام خردهای مردان، در اختیار او قرار گرفته است، چه او از نتایج خردها سود می برد. و این سخن تشویق به مشورت با دیگران است
📙شرح#حکمت_161
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص165
🔶 @Nahj_Et
🍃🌺قَالَ علیه السلام مَن کَتَمَ سِرّهُ کَانَتِ الخِیَرَةُ بِیَدِهِ
🍃🌺هر کس راز خود را پنهان دارد، بر خیر و صلاح خویش مسلط است.) این سخن درباره ی وادارسازی به پنهان داشتن راز است. یعنی اختیار فاش ساختن و پنهان داشتن راز در اختیار خود اوست بر خلاف کسی که راز خود را فاش سازد، دیگر پنهان داشتن آن ممکن نخواهد بود.
📙شرح#حکمت_162
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص166
🔶 @Nahj_Et
1001 fazilat.pdf
7.97M
#پست_ویژه⭐️
🔻فایل pdf کتاب ۱۰۰۱ فضیلت از #امیرالمومنین سلام الله علیه در کتب #اهل_سنت
#احتجاج_با_اهلسنت
#عید_غدیر 💐
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام الفَقرُ المَوتُ الأَکبَرُ
💠(تنگدستی، مرگ بزرگتر است). مردن با صفت بزرگتر را برای تهیدستی استعاره آورده است. اما این که تنگدستی نوعی مردن است، به دلیل آن است که شخص بی چیز، از خواسته ها و مقاصدی که سرمایه زندگی مادی است بریده و به خاطر از دست دادن آنها غمگین است. و اما این که بزرگتر است، چون در طول زندگی شخص تنگدست، غمها و سختیهای تنگدستی پیاپی می رسد، اما غم مردن یکباره است. و این نوعی مبالغه در سختی فقر و تنگدستی است.
📙شرح#حکمت_163
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص167
🔶 @Nahj_Et
9.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاشو بریم نجف ☘
نماهنگ محمد فصولی و گروه سرود ابناءالحسن❣🌹🍃
🔶 @Nahj_Et