💠قَالَ علیه السلام کُلّ مُعَاجَلٍ یَسأَلُ الإِنظَارَ وَ کُلّ مُؤَجّلٍ یَتَعَلّلُ بِالتّسوِیفِ
💠(هر که شتاب و تعجیل دارد، مهلت خواهد، و هر که را مهلت دهند، با امروز و فردا کردن بهانه جویی می کند). این عبارت امام (علیه السلام) سرزنشی است برای کسانی که در حال تعجیل و در مهلت و فرصت از عمل صالح دوری می جویند.
📙شرح#حکمت_285
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص289
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام قَطَعَ العِلمُ عُذرَ المُتَعَلّلِینَ
🍃🌹(علم، راه را بر بهانه جویان می بندد). یعنی علم به امور دینی و آنچه از مژده و بیم که پیامبر (صلی الله علیه و آله) آورده است، راه بهانه را به کسانی که می گویند: ما از آن ناآگاه بودیم، می بندد، همانطوری که خداوند متعال فرموده است: رسلا مبشرین و منذری
📙شرح#حکمت_284
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص288
🔶 @Nahj_Et
حکمت 181 نهج البلاغه.mp3
3.05M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_181(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام مَا قَالَ النّاسُ لشِیَ ءٍ طُوبَی لَهُ إِلّا وَ قَد خَبَأَ لَهُ الدّهرُ یَومَ سَوءٍ
💠(مردم در هیچ مورد نگفتند، خوشا به حالش، مگر آن که روزگار، روز ناخوشی را برایش مخفی داشت). یعنی مردم را در دنیا تحسین نکردند، مگر این که روزگار زمینه ی نابودی آن را برای روزی فراهم کرد و هر بالقوه ای ناگزیر از رسیدن به فعلیت است.
📙شرح#حکمت_286
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص290
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه حکمت ۲۵۲
حضرت علی علیه السلام فرمود: خدا «ايمان» را برای پاكسازی دل از شرك، و «نماز» را برای پاك بودن از كبر و خودپسندی و «زكات» را عامل فزونی روزی و «روزه» را برای آزمودن اخلاص بندگان و «حج» را برای نزديكی و همبستگی مسلمانان و «جهاد» را برای عزت اسلام و « امر به معروف» را برای اصلاح توده های ناآگاه و «نهی از منكر» را برای بازداشتن بيخردان از زشتی ها، «صله رحم» را برای فراوانی خويشاوندان و «قصاص» را برای پاسداری از خونها و اجرای «حدود» را برای بزرگداشت محرمات الهی و ترك ميگساری را برای سلامت عقل و دوری از دزدی را برای تحقق عفت و ترك (زنا) را برای سلامت نسل آدمی و ترك (لواط) را برای فزونی فرزندان و (گواهی دادن) را برای به دست آوردن حقوق انكارشده و ترك (دروغ) را برای حرمت نگهداشتن راستی و «سلام كردن» را برای امنيت از ترسها و «امامت» را برای سازمان يافتن امور امّت و (فرمانبرداری از امام) را برای بزرگداشت مقام رهبری واجب كرد.
📙#حکمت_252
🔶 @Nahj_Et
🍃سُئِلَ عَنِ القَدَرِ فَقَالَ طَرِیقٌ مُظلِمٌ فَلَا تَسلُکُوهُ وَ بَحرٌ عَمِیقٌ فَلَا تَلِجُوهُ وَ سِرّ اللّهِ فَلَا تَتَکَلّفُوهُ
🍃و فرمود وقتی که پرسیدند او را از سرّ قدر پس فرمود راهیست تاریک پس در مروید بآن و دریائیست بی پایان پس مروید بآن و سر نیست از اسرار خدا پس خود را در رنج میندازید
📙شرح#حکمت_287
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص291
🔶 @Nahj_Et
حکمت 182 نهج البلاغه.mp3
1.04M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_182(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💢 توبه، فرصتی برای جبران گناه
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ما أَهَمَّنِي ذَنْبٌ أُمْهِلْتُ بَعْدَهُ، حَتَّى أُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ وَ أَسْأَلَ اللَّهَ الْعَافِيَةَ.
🔹گناهى كه پس از آن به اندازه دو ركعت نماز مهلت برايم باشد مرا نگران نمى كند چراكه (در اين نماز يا پس از آن، عفو و) عافيت را از خدا مى طلبم (و توبه مى كنم).
📚 #حکمت_299 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
📌درد استخوان سوز کج فهمی، دروغ و مغالطه دلواپسان خلخال یهودیه!
✍️ مهدی ایوبی پژوهشگر و مدرس تاریخ اسلام
سالهاست مدعیان فهم و آزادی جمله معروفی از امیرالمومنین علی علیه السلام را که بیانگر اندوه آن حضرت از ماجرای کنده شدن خلخال از پای دختر یهودیه است بر جمهوری اسلامی و بازوان قدرت آن تطبیق داده، همچون چماق بر سر نظام اسلامی و طرفدارانش کوبیده، خطا و احیانا ظلم برخی عوامل در گوشه و کنار را به کلیت نظام تعمیم داده، نظام را مصداق آن سخن حق و مشهور معرفی کرده و نتیجه دلخواه خود را میگیرند و در این جهت حتی از ماست پاشی یک فرد خود سر بر سر کاشفات حجاب نیز گذشت نکرده و از آب آن ماست کره خود را میگیرند!
برای چه؟
به دلیل اجرای قانون و برخورد با قانون شکنان و هنجار ستیزان!
اما با مراجعه به کتاب شریف نهجالبلاغه و مشاهده خطبه ۲۷ که آن جمله معروف (سزاوار بودن دق مرگ شدن مسلمان از شنیدن این خبر) بخشی از آن است کج فهمی، دروغ و مغالطه مدعیان و دلواپسان خلخال یهودیه به راحتی آشکار میشود.
چرا ؟
زیرا در خطبه مذکور که با عنوان فضیلت جهاد و نکوهش مسلمانان از کوتاهی در این باره مشهور شده، امیرالمؤمنین علیه السلام پس از بیان فضائل جهاد و شکایت از کوتاهی اصحاب در انجام این واجب الهی و تبیین عواقب شوم آن به موضوع غارات سربازان معاویه در قلمرو حکومت ایشان و کندن زیورآلات (ابتدا) زنان مسلمان و (سپس) غیر مسلمانی که در ذمه و پناه حکومت اسلامی هستند اشاره میفرماید « ... وَ لَقَدْ بَلَغَني اَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كانَ يدْخُلُ عَلَی الْمَرْاَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الاُْخْرَي الْمُعاهَدَةِ فَينْتَزِعُ حِجْلَها وَ قُلْبَها وَ قَلائِدَها وَ رِعاثَها، ما تَمْتَنِعُ مِنْهُ اِلاّ بِاِلاْسْتِرْجاعِ وَ الاِْسْتِرْحامِ، ثُمَّ انْصَرَفُوا وافِرينَ، ما نالَ رَجُلاً مِنْهُمْ كلْمٌ، وَ لا اُريقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ اَنَّ امْرَءاً مُسْلِماً ماتَ مِنْ بَعْدِ هذا اَسَفاً ما كانَ بِهِ مَلُوماً، بَلْ كانَ بِهِ عِنْدي جَديراً.
به من خبر رسيده مهاجمی از آنان بر زن مسلمان و زنِ در پناه اسلام تاخته و خلخال و دستنبد و گردنبند و گوشواره او را به يغما برده، و آن بينوا در برابر آن غارتگر جز كلمه استرجاع و طلب دلسوزی راهی نداشته، آن گاه اين غارتگران با غنيمت بسيار بازگشته، در حالی كه يك نفر از آنها زخمی نشده. و احدی از آنان به قتل نرسيده. اگر بعد از اين حادثه مسلمانی از غصه بميرد جای ملامت نيست، بلكه مرگ او در نظر مــن شــايستـه اســت.» (دقیقاً مشابه حوادث این ماههای ایران که در یک نمونه آن به بهانهی دروغ دفاع از زن، چادر از سر زن مسلمان کشیده و در نمونههایی دیگر بانوان آمر به معروف و ناهی از منکر مانند آن همسر شهید مدافع حرم اصفهانی یا آن بانوی باغ نارنجستان شیراز را صرفاً به دلیل امر به حجاب و عفاف و حیا به باد اهانت و کتک گرفتند که اگر کسی از شنیدن و دیدن فیلم آن فجایع دق مرگ شود سزاوار است ... و از قضا دلواپسان خلخال یهودیه در تمامی این موارد خفقان گرفته سکوت میکنند).
همان طور که مشهود است مسأله به گونهای دیگر و صد در صد مخالف با مطلبی است که مدعیان و دلواپسان دروغین به خورد ما دادهاند و آن حضرت آشکارا تألم و ناراحتی خود را درباره ایجاد ناامنی توسط اغتشاشگران (اضافه کنید هنجار شکنان و قانون ستیزان) غارتگر و کوتاهی لشکریان خود (بخوانید مدافعان امنیت) در برخورد و سرکوب شدید آنان و ایجاد امنیت در جامعه اسلامی اظهار میکند.
اما مخالفان انقلاب و نظام در این سالها با زیرکی مغلطه نموده و با سوء استفاده از ناآگاهی و کم اطلاعی مردم و سکوت و عافیت طلبی دانایان، قضیه را معکوس کرده، نظام را برای برخورد با بی قانونی و هنجار شکنی، ظالم و خلخال کن جلوه داده و هتاکان را با دخترک مظلوم خلخال به غارت رفته مشابهت سازی میکنند و با تغییر جای شهید و جلاد ملت را گمراه و تحریک کرده بر آتش عصبانیت مردم و اغتشاشات میافزایند!
#حجاب
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام إِذَا أَرذَلَ اللّهُ عَبداً حَظَرَ عَلَیهِ العِلمَ
💠(هرگاه خداوند بنده ای را خوار و پست کند علم و دانش را از او باز دارد). بازداشتن علم، بدین نحو است که خداوند شخص را بر کار دیگری آماده می سازد و وسایل علم را برای وی جور می کند بطوری که از آن منصرف می گردد و آمادگی فراگیری آن را نمی یابد. بدیهی است که جهل از بدترین پستی ها و بدترین دردهاست و کمبود و تفریط از فضیلت دانش و ادب است. بارها قبلا به این مطلب اشاره شده است.
📙شرح#حکمت_288
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص292
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🍃قَالَ علیه السلام کَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللّهِ وَ کَانَ یُعظِمُهُ فِی عیَنیِ صِغَرُ الدّنیَا فِی عَینِهِ وَ کَانَ خَارِجاً مِن سُلطَانِ بَطنِهِ فَلَا یشَتهَیِ مَا لَا یَجِدُ وَ لَا یُکثِرُ إِذَا وَجَدَ وَ کَانَ أَکثَرَ دَهرِهِ صَامِتاً فَإِن قَالَ بَذّ القَائِلِینَ وَ نَقَعَ غَلِیلَ السّائِلِینَ وَ کَانَ ضَعِیفاً مُستَضعَفاً فَإِن جَاءَ الجِدّ فَهُوَ لَیثُ غَابٍ وَ صِلّ وَادٍ لَا یدُلیِ بِحُجّةٍ حَتّی یأَتیِ َ قَاضِیاً وَ کَانَ لَا یَلُومُ أَحَداً عَلَی مَا یَجِدُ العُذرَ فِی مِثلِهِ حَتّی یَسمَعَ اعتِذَارَهُ وَ کَانَ لَا یَشکُو وَجَعاً إِلّا
عِندَ بُرئِهِ وَ کَانَ یَقُولُ مَا یَفعَلُ وَ لَا یَقُولُ مَا لَا یَفعَلُ وَ کَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَی الکَلَامِ لَم یُغلَب عَلَی السّکُوتِ وَ کَانَ عَلَی مَا یَسمَعُ أَحرَصَ مِنهُ عَلَی أَن یَتَکَلّمَ وَ کَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمرَانِ یَنظُرُ أَیّهُمَا أَقرَبُ إِلَی الهَوَی فَیُخَالِفُهُ فَعَلَیکُم بِهَذِهِ الخَلَائِقِ فَالزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِیهَا فَإِن لَم تَستَطِیعُوهَا فَاعلَمُوا أَنّ أَخذَ القَلِیلِ خَیرٌ مِن تَرکِ الکَثِیرِ
🌹🍃و درود خدا بر او، فرمود: در گذشته برادری دینی داشتم (برخی گفته اند آن شخص ابوذر غفاری یا عثمان بن مظعون) که در چشم من بزرگ مقدار بود چون دنیای حرام در چشم او بی ارزش می نمود ، و از شکم بارگی دور بود، پس آنچه را نمی یافت آرزو نمی کرد، و آنچه را می یافت زیاده روی نداشت . در بیشتر عمرش ساکت بود، امّا گاهی که لب به سخن می گشود بر دیگر سخنوران برتری داشت، و تشنگی پرسش کنندگان را فرو می نشاند . به ظاهر ناتوان و مستضعف می نمود، امّا در برخورد جدّی چونان شیر پیشه می خروشید، یا چون مار بیابانی به حرکت در می آمد . تا پیش قاضی نمی رفت دلیلی مطرح نمی کرد ، و کسی را که عذری داشت سرزنش نمی کرد، تا آن که عذر او را می شنید ، از درد شکوه نمی کرد، مگر پس از تندرستی و بهبودی ، آنچه عمل می کرد می گفت، و بدانچه عمل نمی کرد چیزی نمی گفت ، اگر در سخن گفتن بر او پیشی می گرفتند در سکوت مغلوب نمی گردید .
و بر شنیدن بیشتر از سخن گفتن حریص بود . اگر بر سر دو راهی دو کار قرار می گرفت، می اندیشید که کدام یک با خواسته نفس نزدیک تر است با آن مخالفت می کرد ، پس بر شما باد روی آوردن به اینگونه از ارزش های اخلاقی، و با یکدیگر در کسب آنها رقابت کنید، و اگر نتوانستید، بدانید که به دست آوردن برخی از آن ارزش های اخلاقی بهتر از رها کردن همه است
📙شرح#حکمت_289
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص293
🔶 @Nahj_Et
🔹قَالَ علیه السلام لَو لَم یَتَوَعّدِ اللّهُ عَلَی مَعصِیَتِهِ لَکَانَ یَجِبُ أَلّا یُعصَی شُکراً لِنِعَمِهِ
🔹حتی) اگر خداوند در برابر نافرمانی خود، وعده ی عذاب نداده بود، برای سپاس از نعمتهایش واجب بود نافرمانی نکنند). چون شکر نعمت، در گفتار و رفتار مطابق هم، عقلا واجب است، ترک معصیت هم که ملازم با طاعت واجبه است، آن هم واجب می شود، زیرا لازم واجب نیز واجب است. و مقتضای این سخن آن است که اگر خداوند در برابر نافرمانی خود وعده ی عذاب نداده بود باز هم ترک معصیت به خاطر شکر نعمت واجب بود، تا چه رسد که وعده ی عذاب هم برای نافرمانی داده است، بنابراین به طریق اولی باید ترک معصیت کرد.
📙شرح#حکمت_290
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص294
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 امام علی (ع) از زبان رهبری❤️
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨شبتون بخیر✨
در پناه حق✋
#نهج_البلاغه
🪐غَرَّارَةٌ، غُروْرٌ ما فِيْها، فانِيَةٌ فان مَنْ عَلَيْها، لا خَيْرَ فِي شَيْء مِنْ أزْوادِها إلاّ التَّقْوى. مَنْ أَقَلَّ مِنْها اِسْتَکْثَرَ مِمَّا يُؤْمِنُهُ وَ مَنْ اِسْتَکْثَرَ مِنْها اِسْتَکْثَرَ مِمّا يُوبِقُهُ وَ زالَ عَمّا قَلِيْل عَنْهُ
🌎دنيا بسيار فريبنده است و آنچه در آن است فريب و نيرنگ است، فناپذير است و هر کس در آن است نيز فانى مى شود، و همه زاد و توشه هاى آن، جز زاد و توشه تقوا، بيهوده است، هر کس به مقدار کفايت از مواهب دنيا قانع شود آرامش بيشترى به دست مى آورد، و آن کس که از آن بسيار طلبد وسيله نابودى خودرا بيشتر فراهم ساخته است (اضافه بر اين) آنچه را به دست آورده به زودى از دست او مى رود!»
✍ عاقل کسى است که از آن به مقدار کم (به اندازه کفاف) قناعت کند تا اسباب امنيّت خاطر فراهم سازد چرا که آنها که فزون طلبند براى حفظ اين فزونى خود را در معرض آفات فراوان قرار داده و عوامل بدبختى و نابودى خويش را به دست خويش فراهم مى سازند.
📘#خطبه_111
🔶 @Nahj_Et
✨قَالَ علیه السلام وَ قَد عَزّی الأَشعَثَ بنَ قَیسٍ عَنِ ابنٍ لَهُ
یَا أَشعَثُ إِن تَحزَن عَلَی ابنِکَ فَقَدِ استَحَقّت مِنکَ ذَلِکَ الرّحِمُ وَ إِن تَصبِر فَفِی اللّهِ مِن کُلّ مُصِیبَةٍ خَلَفٌ یَا أَشعَثُ إِن صَبَرتَ جَرَی عَلَیکَ القَدَرُ وَ أَنتَ مَأجُورٌ وَ إِن جَزِعتَ جَرَی عَلَیکَ القَدَرُ وَ أَنتَ مَأزُورٌ یَا أَشعَثُ ابنُکَ سَرّکَ وَ هُوَ بَلَاءٌ وَ فِتنَةٌ وَ حَزَنَکَ وَ هُوَ ثَوَابٌ وَ رَحمَةٌ
✨و درود خدا بر او، فرمود: (جهت تسلیت گفتن به اشعث بن قیس در مرگ فرزندش) ای اشعث! اگر برای پسرت اندوهناکی، به خاطر پیوند خویشاوندی سزاواری ، امّا اگر شکیبا باشی هر مصیبتی را نزد خدا پاداشی است. ای اشعث! اگر شکیبا باشی تقدیر الهی بر تو جاری می شود و تو پاداش داده خواهی شد و اگر بی تابی کنی نیز تقدیر الهی بر تو جاری می شود و تو گناه کاری . ای اشعث! پسرت تو را شاد می ساخت و برای تو گرفتاری و آزمایش بود، و مرگ او تو را اندوهگین کرد در حالی که برای تو پاداش و رحمت است .
📙شرح#حکمت_291
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص295
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪐فرق جايگاه زبان عاقل و احمق
#نهج_البلاغه
▫️لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَقَلْبُ الاَْحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ
🟤زبان عاقل پشت قلب او قرار دارد در حالى که قلب احمق پشت زبان اوست»
✍اشاره به این که انسان عاقل نخست اندیشه مى کند سپس سخن مى گوید در حالى که احمق نخست سخن مى گوید و بعد در اندیشه فرو مى رود به همین دلیل سخنان عاقل حساب شده، موزون، مفید و سنجیده است; ولى سخنان احمق ناموزون و گاه خطرناک و بر زیان خود او.
📘#حکمت_40
🔶 @Nahj_Et
💢 آسانی حسابرسی اعمال بر خداوند
💠 از امام عليه السلام پرسيدند: خداوند چگونه حساب همه خلق را با آن فزونى كه دارند مىرسد؟ امام عليه السلام فرمود:
🍃 و سُئِلَ (علیه السلام): كَيْفَ يُحَاسِبُ الله الْخَلْقَ عَلَى كَثْرَتِهِمْ؟ فَقَالَ (علیه السلام) كَمَا يَرْزُقُهُمْ عَلَى كَثْرَتِهِمْ. فَقِيلَ كَيْفَ يُحَاسِبُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ؟ فَقَالَ (علیه السلام) كَمَا يَرْزُقُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ.
🔹همانگونه كه آنها را با آن فزونى كه دارند روزى مى دهد. (بار ديگر) پرسيدند: چگونه به حساب آنها رسيدگى مى كند در حالى كه او را نمى بينند؟ فرمود: همانگونه كه به همه آنها روزى مى دهد در حالى كه او را نمى بينند.
📚 #حکمت_300 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
حکمت 184 نهج البلاغه.mp3
6.28M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_184(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام عَلَی قَبرِ رَسُولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله سَاعَةَ دَفنِهِ
إِنّ الصّبرَ لَجَمِیلٌ إِلّا عَنکَ وَ إِنّ الجَزَعَ لَقَبِیحٌ إِلّا عَلَیکَ وَ إِنّ المُصَابَ بِکَ لَجَلِیلٌ وَ إِنّهُ قَبلَکَ وَ بَعدَکَ لَجَلَلٌ
🍃🌹امام (علیه السلام) هنگامی که پیامبر را دفن کردند، بر مزار آن بزرگوار فرمود: جلل: امر آسان و نیز امر مهم و مشکل را می گویند، این لغت از اضداد است. (صبر خوب است مگر نسبت به تو و بی تابی بد است، مگر بر تو، و غمی که از مصیبت تو رسیده بسی بزرگ، و غمهای پیش از تو و بعد از تو آسان و سهل است). این سخن که صبر در مصیب آن بزرگوار ناپسند و بی تابی در مورد او، بد نیست، برای آن است که او اصل و پیشوای دیانت است، پس بی تابی در مصیبت او باعث ادامه ی یاد او، و یاد او باعث یادبود همیشگی اخلاق، سنت و روش اوست، پس به این جهت، بی تابی روا نیست، و یا از آن رو که مصیبت وی مصیبتی بزرگ و او مهمترین چیزی است که از دست رفته است بنابراین بی تابی برای او خوب است و اما صبر، چون به معنی فراموشی و از خاطر بردن اوست، پس از این رو ناپسند است. و امام (علیه السلام) از جهتی فضیلت را ناپسند و از جهتی رذیلت را نیکو دانسته است. و بدیهی است که مصیبتی که وارد شده بود بزرگتر از مصیبتهایی بود که از شخص دیگری می رسید، زیرا هر مصیبتی چه از افراد قبل یا بعد از او، نسبت به آن، سهل و آسان است. بعضی گفته اند: مقصود امام (علیه السلام) آن است که مصیبت وارده قبلا بر مسلمانان به دلیل ترسشان بزرگ بوده است و پس از او نیز به دلیل برهم خوردن امر مردم و امر دین با فقدان آن بزرگوار عظیم است. اما معنای اولی روشنتر و بهتر است.
📙شرح#حکمت_292
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص296
🔶 @Nahj_Et
🌺شرح خطبه ۸۰نهجالبلاغه توسط محمدعلی انصاری
🟤 شرح خطبه۸۰ -بخش دوم
✨ معاشِرَ النَّاسِ، إ نَّ النِّسَاءَ نَواقِصُ الْإِيمَانِ، نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ، نَوَاقِصُ الْعُقُولِ، فَاءَمّا نُقْصانُ إِيمانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلاَةِ وَ الصِّيَامِ فِي اءَيَّامِ حَيْضِهِنَّ، وَ اءَمَّا نُقْصانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَاءَتَيْنِ كَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ، وَ اءَمّا نُقْصانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِيثُهُنَّ عَلَى الْاءَنْصَافِ مِنْ مَوَارِيثِ الرِّجالِ.
🔹اى مردم همانا زنان در مقايسه با مردان، در ايمان، و بهره ورى از اموال، و عقل متفاوتند، اما تفاوت ايمان بانوان، بر كنار بودن از نماز و روزه در ايّام «عادت حيض» آنان است، و اما تفاوت عقلشان با مردان بدان جهت كه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است، و علّت تفاوت در بهره ورى از اموال آن كه ارث بانوان نصف ارث مردان است.
📙#شرح #خطبه_80
🔶 @Nahj_Et
💠 #نهج_البلاغه | خودت را خوار نکن!
🔻 قالَ مَولَانَا أمِیرُالمُؤمِنِینَ عَلَیهِالسَّلَامُ: «رَضِیَ بِالذُّلِّ، مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ».
✍️ امام علی علیهالسّلام میفرمایند: كسى كه ناراحتى هايش را (نزد اينوآن بدون هيچ فايدهای) فاش كند، به ذلّت خويش راضى شده است.
🔹 جز برای گرفتن مشورت، اعاده حیثیت، حلّ مشکل و امثال ذلک با کسی دردودل نکن!
📚 نهج البلاغه، #حکمت_2
🔶 @Nahj_Et