💠 جمع آوری«خطب امیرالمومنین» توسط حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
🔹آیت الله خامنه ای دام ظله :
❇️ شخصیّت جناب عبدالعظیم هم شخصیت علمی بوده، هم شخصیت جهادی بوده و هم ابتكاراتی داشته است. مرحوم «شیخ نجاشی» میگوید: «ایشان #خطب_امیرالمؤمنین را جمعآوری كرد.» با این حساب، ایشان در حدود صد و هفتاد سال قبل از تألیف#نهجالبلاغه، خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری كرده است؛ این كارِ خیلی مهمّی است. هیچ بعید نیست كه سیّدرضی رضواناللَّهعلیه از نوشتهی ایشان استفاده كرده باشد.
۱۳۸۲/۳/۱۲
🔶 @Nahj_Et
💠🔹و قال علیه السلام لَا خَیرَ فِی الصّمتِ عَنِ الحُکمِ کَمَا أَنّهُ لَا خَیرَ فِی القَولِ بِالجَهلِ
💠🔹امام علیه السلام (در نکوهش بجا گفتن و بیجا گفتن) فرموده است: لاخیر فی الصمت عن الحکم (تا آخر، این فرمایش عینا همان فرمایش یکصد و هفتاد و سوم است که ترجمه و شرحش گذشت). امام علیه السلام در دعائی که به آن (از خدا) طلب باران می نمود عرض کرد: خدایا ما را آب ده با ابرهای رام گشته فرمانبر (ابرهای باران دار مانند شتران رام بارکش) نه با ابرهای سخت نافرمان (ابرهای بی باران مانند شتران سرکش که بار نکشند. سیدرضی رحمه الله فرماید:) این فرمایش از جمله سخنی است که فصاحت و رسا بودنش شگفت آور است ،و آن این است که امام علیه السلام ابرهائی را که دارای رعدها و صداهای ترس آور و برقها و روشنیها و بادها و صاعقه ها و آتشها هستند تشبیه نموده به شترهای سرکش که بر می جهند با بارها (تا پالانها و بارهائی را که در پشت دارند بیفکنند) و برمی جهانند سواران را (که آنها را بیندازند) و ابرهای خالی از این چیزهای ترسناک را تشبیه نموده به شتر رام که شیرشان را می دوشند و آنها فرمان برند، و بر پشتشان می نشینند و آنها خوشرفتارند
📙شرح#حکمت_471
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص475
🔶 @Nahj_Et
💦وَ قَالَ علیه السلام فِی دُعَاءٍ استَسقَی بِهِ أللّهُمّ اسقِنَا ذُلُلَ السّحَابِ دُونَ صِعَابِهَا
💦(خدایا ما را آب ده، از ابرهای رام فرمانبردار، نه با ابرهای سخت نافرمان). سیدرضی می گوید: این سخن از کلماتی است که فصاحتش شگفت آور است، توضیح این که امام (علیه السلام) ابرهایی را که دارای رعد و برق و صاعقه ها هستند به شتران سرکش که برمی جهند با بارها و برمی جهانند سواران را و ابرهای خالی از این چیزهای ترسناک را تشبیه کرده به شتر رام که شیرش را می دوشند و به آن فرمان می دهند و بر آنها سوار می شوند و آن حیوانی خوش رفتار است. کلمات (الذلل) و (الصعاب) به دلیل همان وجه شبهی که سیدرضی فرمود، استعاره برای ابر آورده شده اند. در عبارت سیدرضی: (قصت به راحلته) یعنی با بارها برمی جهند و سوارها را نیز برمی جهانند به حدی که نزدیک است بیفتند. روایع، یعنی امور ترسناک!
📙شرح#حکمت_471
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص476شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
▫️وَايْمَ الله لَئِنْ فَرَرْتُمْ مِنْ سَيْفِ الْعَاجِلَةِ، لاَ تَسْلَمُوا مِنْ سَيْفِ الاْخِرَةِ
🟤به خدا سوگند اگر از شمشير دنيا فرار کنيد از شمشير آخرت در امان نخواهيد بود!»
✍تعبير به «سيف الآخرة» (شمشير آخرت)، اشاره به عذابهاى الهى است که دامان فرارکنندگان از ميدان جهاد را مى گيرد و بى شک فرار از جهاد از بزرگترين گناهان است چرا که گاه فرار چند نفر سبب شکست لشکر عظيمى مى گردد و تمدن درخشانى به سقوط کشانده مى شود و يا ضربات سنگينى جبران ناپذيرى بر پيکر اسلام وارد مى شود.
📘#خطبه_124
🔶 @Nahj_Et
🍃كسى از پنجه عدالت او نمى تواند بگريزد.
✍به خدا سوگند، دنيايى كه در دست شماست چونان سايه اى است گسترده كه زود به سر آمد خود نزديك مى شود .
امروز زمين براى شما خالى و گسترده ، و دستهايتان براى انجام هر رفتار نادرستى باز، و دست هاى رهبران واقعى بسته است . شمشير شما بر آنان مسلط و شمشير آنان از شما باز گرفته شده است.
آگاه باشيد هر خونى، خونخواهى دارد، و هر حقى را جستجوگرى است، انتقام گيرنده خون هاى ما ، چونان حاكمى است كه براى خود داورى كند ، و او خداوندى است كه از گرفتن انتقام از كسى ناتوان نگردد ، و كسى از پنجه عدالت او نمى تواند بگريزد.
نهج البلاغه ، فرازی از #خطبه_105
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒راه و روش فریبکاری شیطان
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_121/ قسمت9
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
▫️وَأَنَّ الدُّنْيَا لَمْ تَکُنْ لِتَسْتَقِرَّ إِلاَّ عَلَى مَا جَعَلَهَا اللهُ عَلَيْهِ مِنَ النَّعْمَاءِ، وَالاِبْتِلاَءِ، وَالْجَزَاءِ فِي الْمَعَادِ، أَوْ مَا شَاءَ مِمَّا لاَ تَعْلَمُ
🌍و دنيا پابرجا نمى ماند مگر به همان گونه که خداوند آن را قرار داده است; گاهى نعمت و گاهى گرفتارى و سرانجام پاداش در روز رستاخير يا آنچه او خواسته و تو نمى دانى (از کيفرهاى دنيوى)
✍آرى اين طبيعت دنياست و موافق حکمت خداوند است، زيرا اگر انسان هميشه غرق نعمت باشد، در ميان امواج غفلت غرق مى شود و اگر هميشه مبتلا باشد، يأس و نوميدى همه وجودش را فرا مى گيرد و از خدا دور مى شود. خداوند حکيم اين دو را به هم آميخته تا انسان پيوسته بيدار باشد و به سوى او حرکت کند و دست به دامان لطفش بزند.
📘#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
🔴سیمای منافقان
💥 حَسَدَةُ الرَّخَاءِ وَ مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ وَ مُقْنِطُو الرَّجَاءِ لَهُمْ بِكُلِّ طَرِيقٍ صَرِيعٌ وَ إِلَي كُلِّ قَلْبٍ شَفِيعٌ وَ لِكُلِّ شَجْوٍ دُمُوعٌ يَتَقَارَضُونَ الثَّنَاءَ وَ يَتَرَاقَبُونَ الْجَزَاءَ إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا وَ إِنْ عَذَلُوا كَشَفُوا وَ إِنْ حَكَمُوا أَسْرَفُوا
🌓بر رفاه و آسایش مردم حسد می ورزند، و بر بلا و گرفتاری مردم می افزایند، و امیدواران را ناامید می كنند، آن ها در هر راهی كشته ای، و در هر دلی راهی، و بر هر اندوهی اشك ها می ریزند، مدح و ستایش را به یكدیگر قرض می دهند، و انتظار پاداش می كشند، اگر چیزی را بخواهند اصرار می كننند و اگر ملامت شوند، پرده دری می كنند، و اگر داوری كنند اسراف می ورزند.
📚 #خطبه_194
🔶 @Nahj_Et
🔮وَالْغَرِيبُ مَنْ لَمْ يَکُنْ لَهُ حَبِيبٌ
🟠غريب کسى است که دوستى نداشته باشد
✍آرى! آنچه انسان را از غربت بيرون مى آورد محبّت است و کسانى که محروم از محبّت دوستانند تنهاى تنهايند. اين غربت از عوامل مختلفى سرچشمه مى گيرد. گاه کبر و غرور و خودبرتربينى است که مردم را از انسان مى راند و گاه حسادت ها و گاه بى وفايى ها و عوامل ديگر است.بنابراين براى اينکه از غربت بيرون آييم راهى جز اين نيست که اين گونه رذايل را از خود دور سازيم و جاذبه اخلاقى ما دوستان خوبى را فراهم سازد.
📘#نامه_31
🔶 @Nahj_Et