آیت الله العظمی جوادی آملی:
عمل خالصانه آن است که انسان، نیت خود را از هرگونه آلودگی و ناخالصی پاک کرده، عمل را تنها برای خشنودی خدا انجام دهد و ستایش دیگران در او اثر نداشته باشد.«العَمَلُ الخالِصُ الّذی لا تُريدُ أنْ يَحْمَدَكَ علَيهِ أحَدٌ إلاّ اللّه ُ عزّ و جلّ»[۱]
📚[۱]الکافی ج۲ ص۱۶
سلونی قبل ان تفقدونی (تحریر نهج البلاغه) ج۴ ص۵۲۸
🔶 @Nahj_Et
❄️الصّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنجِحٌ وَ أَعمَالُ العِبَادِ فِی عَاجِلِهِم نُصبُ أَعیُنِهِم فِی آجَالِهِم
❄️صدقه داروئی است سودمند و شفاءدهنده (زیرا صدقه دل را متوجه دهنده آن می نماید و آن سبب شود که خدایتعالی درد را از او رفع فرماید، و از این رو پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است: داوو امرضاکم بالصدقه یعنی بیمارانتان را به صدقه دادن معالجه و درمان نمائید) و کردار بندگان در دنیاشان در آخرت جلو چشمهاشان است (زیرا آخرت سرای شهود است که هر نهانی آشکار و دیده شود، چنانکه خداوند متعال در قرآن کریم س 3 ی 30 می فرماید: یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا و ما عملت من سوء تود لو ان بینها و بینه امدا بعیدا یعنی روزی که هر کسی کار نیکوئی کرده پیش روی خویش آشکار بیند، و بدی که کرده آرزو نماید که ایکاش بین او و کار بدش مسافتی جدائی بود )ای کاش آن کار را به جا نیاورده بود
📙شرح#حکمت_7
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص 12 شرح فیض الاسلام
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒تقسیم مردم به دو گروهی که در صفین بودند و نبودند
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_122/ قسمت2
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
✨تَمامُ نَهْجِ الْبَلاغه
کتابی به زبان عربی، حاوی سخنان امام علی(ع) به تحقیق سید صادق موسوی است. مطالب این کتاب، از نهج البلاغه بیشتر است. بهگفته نویسنده، این کتاب پس از ۲۰ سال پژوهش نوشته شده است. در کتاب تمام نهجالبلاغه، همه ادعیه و مناجاتهای امام علی(ع) همراه با سند ذکر شده است.
✍متن اصلی نهجالبلاغه در این کتاب، با خط پر رنگ و متنهایی که اضافه شده با خط کمرنگ بهنگارش درآمده است. این کتاب ابتدا در هشت جلد و سپس در سال ۱۳۹۲ش در یک جلد به چاپ رسید. حسن حسنزاده آملی این کتاب را تمجید کرده است.
🔶 @Nahj_Et
درس های نهج البلاغه | تضاد نداشتن اسلامیّت و ایرانیّت
▫️مروری بر حدیث استفاده شده در بیانات حضرت آیتالله خامنهای (حفظه الله) در دیدار دستاندرکاران برگزاری دومین کنگره ملی بزرگداشت شهدای استان همدان ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
#حدیث_زندگی
#حکمت_217
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿كُلُّ وِعَاء يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلاَّ وِعَاءَ الْعِلْمِ، فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِه
🍚هر ظرفى بر اثر قرار دادن چيزى در آن از وسعتش كاسته مى شود مگر پيمانه علم كه هرقدر از دانش در آن جاى گيرد وسعتش افزون مى گردد!
✍ حقيقت اين است كه در «وعاء» (ظرف) مادى گنجايش محدودى وجود دارد كه اگر چيزى در آن قرار دهند تدريجاً محدود و سرانجام پر مى شود به گونه اى كه قابل قرار دادن چيز ديگرى در آن نيست; ولى روح و فكر و قوه عاقله انسان كاملاً با آن متفاوت است; هرقدر علوم تازه در آن قرار دهند گويى گنجايش بيشترى پيدا مى كند هر علمى سرچشمه علم ديگرى مى شود و هر تجربه اى تجربه ديگرى با خود مى آورد وبه يك معنا تا بى نهايت پيش مى رود و اين دليل اهميت فوق العاده آن و اشاره است به اين كه ما از فراگيرى علوم هرگز خسته نشويم كه واقعاً خسته كننده نيست، بلكه نشاط آور و روح پرور است. هنگامى كه انسان مى بيند در كنار نهالى كه از يك مسئله علمى در سرزمين مغز خود كاشته نهال هاى ديگرى جوانه مى زند و مى رويد و اطراف خود را پر گل مى كند، قطعاً به شوق و نشاط مى آيد.
📘#حکمت_205
🔶 @Nahj_Et
انس شهید با کتاب
🔹شهید علی اسفندیاری در مسائل زندگی حلال و حرام را به خوبی رعایت می کرد و هیچگاه از مطالعه کتابهای مفید دینی و اخلاقی و تربیتی از قبیل: تفسیر نمونه، اصول کافی، کتب شهید مطهری، مثنوی معنوی، کلیات سعدی، کلیله و دمنه، تاریخ بیهقی، آداب تعلیم و تربیت، عین الحیوه، معراج السعاده، نهج البلاغه و نهج الفصاحه غافل نمیشد. به علت تعهد و اعتقادی که داشت به عنوان دبیر دینی، قرآن و پرورشی در مدارس راهنمایی «تبادکان» مشغول تدریس شد.
🔹در آخرین مرحلهای که عازم جبهه بود، خواهرش از شهید علی اسفندیاری میخواهد که به جبهه نرود و همسرش را به منزل بیاورد. ایشان در جواب میگوید: «رفتن به جبهه از هر امری واجبتر است ان شاء الله پس از برگشتن به توفیق خدا در ۲۲ بهمن همسرم را خواهم آورد.» وی میگفت: «تقاضای من از شما این است که مانع رفتن همسرتان به جبهه نشوید و آن ها را هرچه بیش تر تشویق به رفتن به جبهه کنید.»
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امیرالمومنین_علیهالسلام
من خواب نخواهم رفت...
🔶 @Nahj_Et
🌷جای خالی بهترین یاران
🔰#خطبه_182 نهج البلاغه
أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيق
َوَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ؟
أَيْنَ عَمَّارٌ؟
وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ؟
وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ ؟
وَ أَيْنَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ تَعَاقَدُوا عَلَى الْمَنِيَّةِ وَ أُبْرِدَ بِرُءُوسِهِمْ إِلَى الْفَجَرَةِ؟
قَالَ ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ [إِلَى] عَلَى لِحْيَتِهِ الشَّرِيفَةِ الْكَرِيمَة
ِفَأَطَالَ الْبُكَاء😭َ ثُمَّ قَالَ (علیه السلام):
[أَوْهِ] أَوِّهِ عَلَى إِخْوَانِيَ الَّذِينَ تَلَوُا الْقُرْآنَ فَأَحْكَمُوهُ،
وَ تَدَبَّرُوا الْفَرْضَ فَأَقَامُوهُ،
أَحْيَوُا السُّنَّةَ وَ أَمَاتُوا الْبِدْعَةَ،
دُعُوا لِلْجِهَادِ فَأَجَابُوا،
وَ وَثِقُوا بِالْقَائِدِ فَاتَّبَعُوهُ.
كجايند برادران من كه قدم در راه نهادند و همراه حق درگذشتند؟
عمار بن ياسر كجاست؟
ابن تيّهان كجاست؟
ذو الشهادتين كجاست؟
كجايند همانندان ايشان؟
برادرانمان كه با هم مرگ پيمان بستند و سرهايشان به سوى بزهكاران فرستاده شد.
سپس، على (علیه السلام) دست در محاسن شريف و كريم خود زد و در گريه شد و بسيار گريست سپس، فرمود:
دريغا بر برادران من، كه قرآن تلاوت كردند و آن را نيكو آموختند
و در آنچه واجب بود، انديشيدند و بر پايش داشتند
و سنت را زنده ساختند و بدعت را ميرانيدند
و چون به جهاد دعوت شدند، اجابت كردند و به رهبر خود اعتماد نمودند و از او پيروى كردند....
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒درخواست امام از مردم برای توجه کامل به سخنان ایشان
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_122/ قسمت3
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام اعجَبُوا لِهَذَا الإِنسَانِ یَنظُرُ بِشَحمٍ وَ یَتَکَلّمُ بِلَحمٍ وَ یَسمَعُ بِعَظمٍ وَ یَتَنَفّسُ مِن خَرمٍ
💠در مورد دیدن اختلاف است که چگونه واقع می شود؟ بعضی می گویند: 1- شعاعی از چشم خارج می شود و به جسم می رسد و زمینه دیدن فراهم می گردد و بعضی می گویند: 2- نیروی بینائی مستقیما با جسم ارتباط پیدا می کند و انسان می بیند و بعضی دیگر معتقدند: 3- هوای مجاور چشم تحت تاثیر قرار می گیرد و چشم را تحت تاثیر قرار می دهد و آن را آماده دیدن می کند. بعضی دیگر می گویند: 4- عکس اجسام در چشم چاپ می شود که چشم می تواند آن را ببیند. امام علی (علیه السلام) در برابر اینگونه نظرها صریحا می فرماید خود پیه می بیند! در مورد شنوائی، لاله گوش که به جاری را دار است صدا را می گیرد و داخل گوش می فرستد، صدا به پرده گوش می رسد، پشت پرده کوبنده روی استخوانی می کوبد و صدا را منعکس می سازد و به مغز خبر می دهد! در هر حال خدا بشر را ضعیف خلق کرده است و در عین حال آنقدر ریزه کاری در نهاد بشر وجود دارد که درک آن برای دانشمندان طب هنوز مشکل است.
📙شرح#حکمت_8
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص13 شرح زمانی
🔶 @Nahj_Et
✨أعْجَزُ اَلنَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اِكْتِسَابِ اَلْإِخْوَانِ، وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ
✨امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام
ناتوانترين مردم كسى است كه از يافتن دوستان ناتوان است، و ناتوانتر از او كسى است كه دوستان به دست آورده را از دست بدهد
نهج البلاغه، حکمت 12
#حکمت_12
🔶 @Nahj_Et
آنتون بارا، نویسنده مسیحی لبنانی
✍من ضمن مطالعه دیگر منابع درباره شخصیت امام علی و دیگر کتابهای تاریخی درباره زندگي و زمانه ایشان، کتاب عظیم و برجسته «نهج البلاغه» را بیش از 25 بار مطالعه کردم و هر بار نکات جدیدی درباره آن یافتم. به نظرم این کتاب فلسفیترین کتاب عالم است.
📙منبع : خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)
🔶 @Nahj_Et
📿ویژگیهای مؤمن واقعی
▫️شَكُورٌ صَبُورٌ
🟤مؤمن شكرگزار و صبور است
✍ «شكور» يعنى شخص بسيار شكرگزار؛ كسى كه پيوسته با قلب و زبان و اعضاى خود شكر نعمتهاى الهى را به جا مى آورد و از صاحب نعمت هرگز غافل نيست. حوادث روزگار او را دگرگون نمىسازد و در برابر آزمونهاى الهى صابر است. در بلاها عنان اختيار را از دست نمى دهد و زبان به شكوه نمى گشايد و جزع و بى تابى نمى كند. درواقع اين دو وصف، حال مؤمنان راستين را در نعمت و بلا ترسيم مى كند؛ به هنگام نعمت شاكر و به هنگام بلا صابرند.
📚 #حکمت_333
🔶 @Nahj_Et
آیت الله العظمی جوادی آملی:
گزینش ابتدایی دین و گام نهادن در مسیر آن، به تنهایی برای رسیدن به مقصد نهایی کافی نیست،بلکه باید این راه روشن را تا پایان عمر رفت و در این مسیر تابناک، ثبات و استقامت داشت. بنابراین، سالک مجاهد باید ملازم بزرگراه نورانی شریعت باشد تا در ادامه مسیر دچار انحراف و لغزش نشود.
سلونی قبل ان تفقدونی (تحریر نهج البلاغه) ج۴ ص۵۴۲
🖌آیت الله #جوادی_آملی
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿ارزش محبت به مردم از دیدگاه امام علی علیه السلام
▫️خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَکَوْا عَلَیْکُمْ، وَإِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَیْکُمْ
🟤آن گونه با مردم معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک ریزند و اگر زنده مانید به شما عشق ورزند
📘#حکمت_10
🎤آیت الله #مکارم_شیرازی
🔶 @Nahj_Et
💢امیرالمؤمنین علی (صلواتاللهعلیه) :
«و الله لو اعطیت الاقالیم السبعة مع ما تحت افلاکها علی ان اعضی الله فی نملة اسلبها جلّب شعیرة ما فعلته؛
⚡️به خدا قسم اگر همه اقالیم هفتگانه را با آنچه در آنها است به من دهند تا در مقابل، پوست دانه جویی را از دهان مورچهای بگیرم، نمیگیرم.⚡️»
؛
✍نه خدا توانمش خواند
نه بشر توانمش گفت
متحیرم چه نامم
شه ملک لافتی را
📚منبع :نهج البلاغه، ص۳۴۷، خطبه۲۲۴.
🔶 @Nahj_Et
امام على علیه السلام:
عَلى لِسانِ المُؤمِنِ نُورٌ يَسطَعُ وَعلى لِسانِ المُنافِقِ شَيطانٌ يَنطِقُ؛
بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
شرح نهج البلاغه، ابن أبى الحديد، ج20، ص280، ح 218
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒یادآوری امام در مورد مکر و فریب شامیان در گرماگرم جنگ
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_122/ قسمت4
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
سیدرضى(ره)
او كه خود همت به جمع آورى این اثر سترگ گماشته و با نهج البلاغه جاودانه شده و همچون قطره اى كه خود دریا شده مى نویسد: جویندگان و سود برندگان از آن زیاد است و این به دلیل گران سنگى و قدر و منزلت این كتاب در فراهم داشتن شگفتى هاى سخن ورى و زبان آورى اوست.(1)
سیدرضى(ره) باز هم مى نویسد :
بعد از قرآن و بیانات پیامبر اكرم (ص) هر كلام و خطبه و مقاله اى را كه خواندم و شنیدم توانستم با آن رقابت كنم و بهتر از ان یا همانندش را بگویم مگر كلمات امیرالمؤمنین على ع را كه هرچه كوشیدم توانایى رقابت با آن را در خود نیافتم.
📙پی نوشت ها:
1- استادى، رضا، بحثى كوتاه پیرامون مدارك نهج البلاغه، بنیاد نهج البلاغه، تهران، 1362 .
2- محمد امین النواوى: جولات اسلامیه، بیروت، 1980، چ 3، ص 99 .
🔶 @Nahj_Et
🍃وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَنْكَرَ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى وَ هُوَ يَرَى النَّشْأَةَ الْأُولَى
⚡️ترجمه :
و تعجب مى کنم از کسى که جهان دیگر را انکار مى کند در حالى که این جهان را مى بیند.
🔴 در این دنیا صحنه هاى معاد و زندگى پس از مرگ پیوسته دیده مى شود;
درختان در فصل زمستان مى میرند یا حالتى شبیه به مرگ دارند،
هنگامى که باد بهارى مى وزد و قطرات حیات بخش بارانِ بهار فرو مى افتد، تولد تازه اى پیدا مى کنند و آثار حیات همه جا نمایان مى شود.
بعد از شش ماه، فصل پاییز که شبیه خزان عمر است، فرا مى رسد و بار دیگر دوران مرگ، و سپس حیات تکرار مى شود.
این صحنه را بارها و بارها در عمر خود دیده ایم و بازگشت به زندگى پس از مرگ را آزموده ایم. پس چرا معاد را فراموش کرده ایم؟
#حکمت_126
🔶 @Nahj_Et
انسان باید حق مدار و حق محور باشد / روز قیامت روز حساب است نه روز عمل / دنیای کنونی مبتلا به فراموشی است و لذا جریان غزه، بشریت را تکان نمی دهد
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته پنج شنبه هجدهم آبان 1402 در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه بیان داشتند: کلمه حکیمانه و نورانی نهج البلاغه جمله 121 این است: «قال علیه السلام: شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ»؛ فرمود برخی از عمل ها لذتش زودگذر است ولی تبعات تلخ او ماندنی است و برخی از اعمال اند که رنجشان زودگذر است ولی گنجشان و آثارشان می ماند...
🔹 روز قیامت روز حساب است نه روز عمل، می فرماید به اینکه درست است که عمل ها فرق می کند عامل ها فرق می کند اهداف فرق می کند ولی خطوط کلی حاکم بر عمل یکی است و آن این است که هر عملی را با حق می سنجند. اصلش را فرمود دنیا مزرعه آخرت است، دنیا تجارت خانه است بعضی بهره می برند بعضی زیان می کنند. این سوددهی و زیان بردن این بهره وری و محروم شدن روی میزان و معیاری است. تشخیص آن معیار سخت است. فرمود در قیامت آن میزان و ترازو را ما نصب می کنیم.
🔹 هر چیزی حسابی دارد کتابی دارد. اگر دنیا با این روش کنونی پیش برود، نتیجه اش همین جنگ غزه است. اصلاً هیچ خبری از انسانیت نیست. هیچ! یک کمی بوی انسانیت هم در اینها نیست. این است که دین فرمود ما حرف تازه آوردیم که اینها را شما نمی فهمید. فرمود ما یک چیزهایی تازه آوردیم که اصلاً در فکر بشر نیست. چه آوردیم؟
گفتیم در درون شما یک غده بدخیمی است که مزاحم شماست. کدام علم می تواند این را کشف بکند؟ شما یک دشمن درونی دارید و این غده بدخیم است و این می خواهد حیات ما را از بین ببرد، سعادت ما را از بین ببرد، ما را به سوخت و سوز گرفتار کند. فرمود هوی و هوس شما بالاخره شما را به کشتن می دهد به هلاکت می دهد گرفتار این و آن می کند.
🔹 ائمه(علیهم السلام) به ما آموختند که شما حق مدار و حق محور باشید، عمده آن است که ما اگر حق شناس باشیم علماً، می شویم محقق، عملاً می شویم متحقق، آن وقت در حسابرسی راحت هستیم نه بیراهه می رویم نه راه کسی را می بندیم. دنیای کنونی براساس آیه سوره مبارکه «جاثیه» مبتلا به فراموشی است. کسانی که مانند کفار می گویند ﴿وَ قالُوا ما هِيَ إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیا﴾یک؛ ﴿نَمُوتُ وَ نَحْیا﴾دو و ﴿وَ ما يُهْلِكُنا إِلاَّ الدَّهْر﴾ سه؛ دنیا پیش اینها بدون آخرت است، مرگ و حیات است بدون اعطای مرگ و حیات و پایان کارش هم نیستی است! لذا شما ببینید جریان #غزه و امثال غزه اصلاً اینها را تکان نمی دهد. اینها مثل اینکه روی یک مشت خاک توپ می ریزند همین!
مطالعه بیشتر:
https://news.esra.ir/fa/w/2028135
آیت الله العظمی#جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/08/18
🔶 @Nahj_Et