059f.mp3
86.4K
🔰خوارج کشته میشوند
خطبه اي است از آن حضرت (علیه السلام): اين سخن را در هنگام تصميم به جنگ خوارج، موقعيکه به آن حضرت گفتند: خوارج از پل نهروان عبور کرده اند، فرموده است:
جايگاه هلاکت آنان نزد آب نهروان است. سوگند به خدا، از اين مهلکه از آنان ده نفر رها نخواهد گشت و از شما ده نفر کشته نخواهد شد.)
📙#خطبه_59
🔶#محمدتقیجعفری
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️أَلاَ وَ إِنَّ لِکُلِّ دَم ثَائِراًوَ لِکُلِّ حَقٍّ طَالِباً، وَ إِنَّ الثّائِرَ فِي دِمَائِنَا کَالْحَاکِم في حَقِّ نَفْسِهِ، وَ هُوَ اللهُ الَّذِي لاَ يُعْجِزُهُ مَنْ طَلَبَ، وَ لاَ يَفُوتُهُ مَنْ هَرَبَ
🌑آگاه باشيد! هر خونى خونخواهى دارد و هر حقّى صاحب و طالبى، و انتقام گيرنده خون هاى ما مانند کسى است که داور خويش است و او خداوندى است که از گرفتن کسى ناتوان نگردد و هيچ کس از پنجه عدالتش نگريزد!
📘#خطبه_105
🔶 @Nahj_Et
علی علیهالسلام می فرماید:
🔸️وَکَمْ مِنْ عَقْل أَسِیر تَحْتَ هَوَى أَمِیر
🔸️چه بسا عقل ها که در چنگالِ هوا و هوس هاى حاکم بر آنها اسیرند.
✍️مى دانیم خداوند دو نیرو به انسان بخشیده است: یکى نیروى عقل که خوب و بد را با آن تشخیص مى دهد و راه و چاه را مى شناسد و دیگرى انگیزه هاى مختلف نفسانى است که آن هم در حد اعتدال براى بقاى انسان ضرورى است . خواه علائق جنسى باشد یا علاقه به مال و ثروت و مقام و قدرت
✍️اما هنگامى که این انگیزه ها طغیان کنند و به صورت هوا و هوس سرکش درآیند، عقل را در چنگال اسارت خود مى گیرند به گونه اى که گاه از تشخیص واضح ترین مسائل باز مى ماند و گاه دست به کارهایى مى زند که یک عمر باید جریمه و کفاره آن را بپردازد. به همین دلیل در آیات قرآن و روایات اسلامى هشدار زیادى به این موضوع داده شده است.🍀☘️🌿
📘#حکمت_211
🔶 @Nahj_Et
.
🔸️ دژهاى استوار🔸️
امام علی علیه السلام :
🔵 پس سپاهیان به فرمان خدا، مردمان را دژهاى استوارند و والیان را زینت و وقار. دین، به آنان ارجمند، و راهها، بدانان امن است و کار مردمان، جز به سپاهیان قرار نگیرد.
🔵فالْجُنُودُ، بِإِذْنِ اللّهِ، حُصُونُ الرَّعِیَّةِ، وَ زَیْنُ الْوُلاةِ، وَ عِزُّ الدِّینِ، وَ سُبُلِ الَامْنِ، وَ لَیْسَ تَقُومُ الرَّعِیَّةُ إِلَّا بِهِمْ.
نهج البلاغه #نامه_53
✍️ فراهم کردن امنیت در همۀ وجوه فردى، اجتماعى، سیاسى، فکرى، معنوى، فرهنگى، اقتصادى، قضایى و امنیت مرزى از اهداف مهم حکومت است.
امیر مؤمنان على علیه السلام، از همان ابتداى به دست گرفتن حکومت، به این امر مهم اهتمام کرد و مواضع روشن خود را در لزوم فراهم کردن امنیت در وجوه مختلف آن، بیان نمود و در خطبهها و سخنان خود و مکتوبات سیاسى، عهدنامهها و فرامین حکومتى، این هدف را دنبال کرد و از بیعت تا شهادت در راه این مقصد استوار ایستاد.
📙حکومت و مدیریت در نهج البلاغه، ص ۷۴
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 حضرت امام صادق (عليه السلام) فرمودند :
« القُضاةُ أربَعَةٌ : ثَلاثَةٌ فِي النّارِ و واحِدٌ فِي الجَنَّةِ : رَجُلٌ قَضى بِجَورٍ و هُوَ يَعَلَمُ فَهُوَ فِي النّارِ ، و رَجُلٌ قَضى بِجَورٍ و هُوَ لايَعلَمُ فَهُوَ فِي النّارِ ، و رَجُلٌ قَضى بِالحَقِّ و هُوَ لايَعلَمُ فَهُو فِي النّارِ و رَ جُلٌ قضى بِالحَقِّ و هُوَ يَعلَمُ فَهُوَ فِي الجَنَّةِ »
🔹 قاضيان چهار گروهند: سه گروه دوزخىاند و يك گروه بهشتى: مردى كه، دانسته، حكم ناحق مىدهد، دوزخى است. مردى كه ندانسته حكم ناحق دهد نيز دوزخى است. مردى كه ندانسته حكم حق دهد نيز دوزخى است، و مردى كه دانسته حكم به حق دهد، بهشتى است.
📌 بخشی از نامه ۵۳ نهج البلاغه (عهدنامه مالک اشتر) ؛ قاضیان
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 در دنیا به نعمتی نمی رسید جز با از دست دادن نعمتی دیگر.
📚 نهج البلاغه، #خطبه_145
#کرمان_تسلیت
#شهدا
🔶 @Nahj_Et
🔴عکسی از یکی از شهدا کرمان
😞کلیدی که درب خانه را باز نکرده کلید بهشت شد...
شهادت جمعی از هموطنانمان را در حمله تروریستی روز گذشته در گلزار شهدای کرمان را تسلیت عرض می کنیم🥀🖤
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
✨وَ الاَْذْواقِ وَالْمَشامِّ وَالاَْلْوانِ وَ الاَْجْناسِ، مَعْجُوناً بِطينَةِ الاَْلْوانِ الْمُخْتَ
🍃🌹عَلَيْهِ بِدارِ الْمُقامِ وَ مُرافَقَةِ الاَْبْرارِ. فَبَاعَ الْيَقينَ بِشَكِّهِ، وَالْعَزيمَةَ
بِوَهْنِهِ، وَ اسْتَبْدَلَ بِالْجَذَلِ وَجَلاً، وَ بِالاْغتِرارِ نَدَماً. ثُمَّ بَسَطَ اللّهُ
سُبْحانَهُ لَهُ فى تَوْبَتِهِ، وَ لَقّاهُ كَلِمَةَ رَحْمَتِهِ، وَ وَعَدَهُ الْمَرَدَّ اِلى جَنَّتِهِ،
فَاَهْبَطَهُ اِلى دَارِ الْبَلِيَّةِ، وَ تَناسُلِ الذُّرِّيَّـةِ.
وَ اصْطَفى سُبْحانَهُ مِنْ وُلْدِهِ اَنْبِياءَ اَخَذَ عَلَى الْوَحْىِ ميثاقَهُمْ،
وَ عَلى تَبْليغ ِ الرِّسالَةِ اَمانَتَهُمْ، لَمَّا بَدَّلَ اَكْثَرُ خَلْقِهِ عَهْدَ اللّهِ اِلَيْهِمْ،
فَجَهِلُوا حَقَّهُ، وَ اتَّخَذُوا الاَْنْدادَ مَعَهُ، وَ اجْتالَتْهُمُ الشَّياطينُ عَنْ
مَعْرِفَتِهِ، وَاقْتَطَعَتْهُمْ عَنْ عِبادَتِهِ. فَبَعَثَ فيهِمْ رُسُلَهُ، وَ وَاتَرَ اِلَيْهِمْ
اَنْبِياءَهُ، لِيَسْأْدُوهُمْ ميثاقَ فِطْرَتِهِ، وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِىَّ نِعْمَتِهِ،
وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْليغ ِ، وَ يُثيرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُولِ، وَ يُرُوهُمُ
🍃🌹همنشینى اش با نیکان رشک برد و او را بفریفت. آدم (به وسوسه دشمن) یقین را به تردید، و عزم محکم را به
دو دلى، و شادى را به ترس جابجا کرد، و ندامت را به خاطر فریب خوردن به جان خرید. آن گاه خداوند سبحان
درِ توبه را به رویش گشود، و کلمه رحمت را به او تلقین کرد، و بازگشت به بهشت را به او وعده داد،
سپس او را به این دنیا که محل آزمایش و ازدیاد نسل است فرود آورد.
خداوند سبحان پیامبرانى از فرزندان آدم برگزید که در برنامه وحى، و امانتدارى در ابلاغ
رسالت از آنان پیمان گرفت، آن زمان که اکثر انسانها عهد خدا را به امور باطل تبدیل نموده،
و به حق او جهل ورزیدند، و براى او از بتان همتا گرفتند، و شیاطین آنان را از معرفت به خداوند
بازداشتند، و رابطه بندگى ایشان را با حق بریدند. پس خداوند رسولانش را برانگیخت، و پیامبرانش را به دنبال
هم به سوى آنان گسیل داشت، تا اداى عهد فطرت الهى را از مردم بخواهند، و نعمتهاى فراموش شده او را به یادشان آرند
و با ارائه دلایل بر آنان اتمام حجت کنند، و نیروهاى پنهان عقول آنان را برانگیزانند
ادامه دار.....
📙شرح خطبه استاد#حسین_انصاریان
#خطبه_1 بخش هفتم
🔶 @Nahj_Et
💎توصیف اسلام
▫️وَ نُوراً لِمَنِ اسْتَضَاءَ بِهِ، وَ فَهْماً لِمَنْ عَقَلَ، وَ لُبّاً لِمَنْ تَدَبَّرَ
🟠اسلام براى کسانى که از آن روشنایى بطلبند، نور (و هدایت) است و براى آنها که آن را درک کنند، مایه فهم است و براى آنها که تدبّر کنند، سرچشمه عقل است»
✍از آنجا که براى رسیدن به یک حقیقت، سه مرحله وجود دارد: نخست، پیدا کردن جایگاه آن. سپس، فهمیدن. و بعد، تحلیل دقیق نمودن است. امام(علیه السلام) در سه جمله کوتاه مراحل سه گانه را بیان فرموده; نخست مى فرماید: اسلام نور درخشانى است که افراد را به سوى خود فرا مى خواند تا به آن برسند. سپس مى گوید: قابل درک است براى کسانى که آن را تعقّل کنند. و سرانجام مى فرماید: آنها که در آن تدبّر نمایند، به مغز و حقیقت آن مى رسند.و به راستى، اسلام واجد همه این صفات است! چرا که قرآن که شرح و مبیّن اسلام است، همه جا بر دلیل و برهان و بر منطق عقل تکیه مى کند
📘#خطبه_109
🔶 @Nahj_Et
⛈بار خدايا هنگامى به سوى تو بيرون آمديم كه خشكسالى پياپى هجوم آورده، و ابرهاى پر باران از ما پشت كرده و خشك و نامهربان بدون بارش قطره اى باران گذشتند.
⛈خدايا تو اميد هر بيچاره و حل كننده مشكلات هر طلب كننده مى باشى، خدايا تو را مى خوانيم، در اين هنگام كه همه نا اميد شده اند، و ابر رحمت بر ما نمى بارد و حيوانات ما نابود گرديدند، ما را به كردار ما عذاب نكنى، و به گناهان ما كيفر ندهى.
⛈خدايا رحمت خود را با ابر پر باران و بهار پر آب و گياهان خوش منظر شاداب بر ما نازل فرما، بارانى درشت قطره بر ما فرو فرست كه مردگان را زنده و آنچه از دست ما رفته به ما باز گرداند.
📙#خطبه_115
🔶 @Nahj_Et
مطلبی که آیت الله بهجت بیش از صد بار تکرار کرد!
آیت الله مفیدی از شاگردان آیت الله بهجت می فرمایند:
من این قطعه تاریخی را بدون اغراق بیش از صدبار از حاج آقا شنیدم
فرزند«مغیرة بن شعبه»می گوید همراه پدرم نزد«معاویه»رفته بودیم و پدرم غالبا نزد او میرفت و با او سخن میگفت و هنگامی که باز میگشت عقل و هوش سرشار او را میستود ولی شبی از شبها از نزد«معاویه»بازگشت، در حالی که بسیار ناراحت بود حتّی شام نخورد و بسیار غمگین به نظر میرسید!
مدّتی انتظار کشیدم امّا حالش همانگونه بود، گمان کردم ما کار خلافی انجام دادیم.
گفتم چرا امشب این چنین ناراحتی؟
گفت: فرزندم«جئت من عند أکفر النّاس و أخبثهم، از نزد کافرترین و خبیث ترین مردم میآیم! »
گفتم مگر چه شده است؟
گفت: امشب با معاویه خلوت کرده بودم به او گفتم: «سنّی از تو گذشته است اگر عدالت پیشه کنی و نیکوکاری را گسترش دهی به جاست، تو بزرگ شده ای اگر نسبت به برادرانت از «بنی هاشم»نیکی کنی و صله رحم به جای آوری بسیار شایسته است، زیرا آنها امروز برای تو خطری محسوب نمی شوند و این نیکوکاری ثواب دارد و نام تو به نیکی در تاریخ اسلام باقی میماند. »
«معاویه» (عصبانی شد و) گفت: چه نامی از من باقی بماند!
«ابوبکر»مدّتی عهده دار خلافت بود و کارهایی انجام داد، امّا همین که از دنیا رفت نام او هم از خاطرهها محو شد، تنها مردم میگویند: «ابوبکر چنین و ابوبکر چنان!»
سپس عمر به خلافت رسید و ده سال هر چه خواست کرد، او هم که از دنیا رفت نام او هم برچیده شد، جز اینکه میگویند: «عمر چنین و عمر چنان! »
ولی در مورد«ابن ابی کبشه [#] » (پیامبر اسلام) همه روز پنج بار مردم فریاد میکشند: «أشهد أنّ محمّدا رسول اللّه»
(و پیوسته نام او را با عظمت هر چه بیشتر، زنده نگه میدارند)
با این حال چه عملی از من باقی میماند و چه نام و خاطره ای در تاریخ از ما وجود خواهد داشت، ای بی پدر!
سپس افزود: «لا و اللّه إلاّ دفنا دفنا، نه به خدا سوگند! هیچ راهی جز این نیست که این نام (نام پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله) دفن شود و از خاطرهها محو گردد»!
(این سخن بود که«مغیرة بن شعبه»را که خود مرد منحرفی بود چنان ناراحت ساخت که نه تنها«معاویه»را تکفیر نمود، بلکه او را از کافرترین مردم شمرد! ).
----------
«علاّمه مجلسی»در«بحار الانوار»در شرح این مطلب که چرا«معاویه»از پیغمبر به«ابن ابی کبشه»یاد کرد میگوید: «مشرکان عرب پیامبر ار به این نام مینامیدند و او را تشبیه به«ابن ابی کبشه»که مردی از طائفه «خزاعه»بود و با طائفه«قریش»در مسأله بت پرستی مخالف بود مینمودند. »
(بحار الانوار، جلد ۱۸، صفحه ۲۱۳. )
نقل مطلب از :
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید،
جلد ۵، صفحه ۱۲۹.
🔶 @Nahj_Et
وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ.
⚡️ ترجمه :
و جهاد زن شوهردارى شايسته اوست.
🔴 در میدان جهاد مشکلات فراوانى است: هم بذل مال است و هم بذل جان و هم جدایى از زن و فرزند و بستگان و در بسیارى از موارد، جراحات سخت جسمى.
زن ها نیز هنگامى که در برابر مشکلات خانه دارى و گاه اعتراضات و زخم زبان هاى شوهر قرار مى گیرند، اگر تحمل و بردبارى نشان دهند، جهاد مهمى را انجام داده اند.
📙#حکمت_136
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒سرزنش امام (ع) نسبت به یاران خود
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_125/ قسمت9
🔶 @Nahj_Et
شرح #حکمت_249
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
▫️أَفْضَلُ الاَْعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَکَ عَلَيْهِ
💠برترين اعمال آن است كه خود را (به زحمت) بر آن وادار كنى
✍اشاره به اينكه، كارى است برخلاف خواسته نفس؛ مثل اينكه مىخواهد مالى ببخشد و نفس او به سبب علاقه به مال با آن موافق نيست، يا از ارتباط نامشروعى بپرهيزد كه نفس تمايل به آن دارد و يا قدرت بر انتقام پيدا كرده ونفس تمايل به آن دارد و او از انتقامجويى بپرهيزد. در تمام اين موارد كه نفس انسان تمايل به فعل معروف يا ترك منكر ندارد هنگامى كه افراد با ايمان در برابر خواسته نفس مقاومت كنند و آن معروف را به جا آورند و آن منكر را ترك كنند، عملى بسيار پرفضيلت انجام دادهاند، چراكه هم كار خير انجام شده و هم نفس سركش تحت رياضت قرار گرفته و از طغيان آن پيشگيرى شده است.
🔶 @Nahj_Et
14.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فاصله اندک حق و باطل
💠 هر چه که شنیدید، باید یک معیاری داشته باشد؛ هر شنیده ای را باور نکنید! فرمود: (بین الحقّ و الباطل اربع اصابع)، بین حق و باطل چهار انگشت است.
🔹از وجود مبارک حضرت امیر سئوال کردند که این یعنی چه؟ ایشان دست گذاشتند بین چشم شان و گوشش شان؛ فرمودند: این مساحت، مساحت چهار انگشت است. (امّا الباطل ان تقول سمعت و امّا الحقّ ان تقول رایت-نهج البلاغه / خطبه ۱۴۱).
🔹 اگر درباره دیگران مطلبی گفتند و شما شنیدی و ندیدی، بخواهی به همین شنیده ها آبروی کسی را ببری، متهم بکنی؛ این می شود (باطل)!
🔹اگر واقعاً دیدید، خودتان در صحنه بودید و خبر دارید، این گزارش حق است؛ امّا حالا به چه کسی باید بگوئید، کجا باید بگوئید؛ آن در خطبه های دیگر است که وظیفه گوینده ها را مشخص می کند.
🔹در اینجا که حضرت فرمود: " مرز حق و باطل چهار انگشت است"، باطل آن است که انسان بگوید من شنیدم، حق آن است که بگوید من دیدم؛ این معیار تشخیص حق و باطل است در مسائلی که مربوط به گزارش و اقوال و آراء دیگران است.
🌱🌱🌱
📋 نماز جمعه قم
📆 مصلّی قدس ؛ ۱۳۸۰/۱۰/۲۸
آیت الله #جوادی_آملی
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
🍃🌹عَلَيْهِ بِدارِ الْمُقامِ وَ مُرافَقَةِ الاَْبْرارِ. فَبَاعَ الْيَقينَ بِشَكِّهِ، وَالْعَزيمَةَ ب
🍃🌹ثم وجد بعد ذلك في رواية أخری موضوعا غير وضعه الأول إما بزيادة مختارة أو بلفظ أحسن عبارة فتقتضي الحال أن يعاد
استظهارا للاختيار و غيرة علی عقائل الكلام
و ربما بعد العهد أيضا بما اختير أولا فأعيد بعضه سهوا و نسيانا لا قصدا و اعتمادا
و لا أدعي مع ذلك أني أحيط بأقطار جميع كلامه ( عليه السلام) حتی لا يشذ عني منه شاذ و لا يند ناد
بل لا أبعد أن يكون القاصر عني فوق الواقع إلي
و الحاصل في ربقتي دون الخارج من يدي
و ما علي إلا بذل الجهد و بلاغ الوسع
و علی الله سبحانه نهج السبيل و رشاد الدليل إن شاء الله
و رأيت من بعد تسمية هذا الكتاب بنهج البلاغة
إذ كان يفتح للناظر فيه أبوابها و يقرب عليه طلابها
فيه حاجة العالم و المتعلم و بغية البليغ و الزاهد
و يمضي في أثنائه من عجيب الكلام في التوحيد و العدل
و تنزيه الله سبحانه و تعالی عن شبه الخلق
ما هو بلال كل غلة و شفاء كل علة و جلاء كل شبهة
و من الله سبحانه أستمد التوفيق و العصمة
و أتنجز التسديد و المعونة
و أستعيذه من خطإ الجنان قبل خطإ اللسان و من زلة الكلم قبل زلة القدم و هو حسبي و نعم الوكيل
🍃🌹پس از آن در روايتی به شكل ديگر ديده شده، يا به علت اينكه در روايت دوم لفظ يا جمله مفصل تر بيان شده، يا به سبب آنكه عبارت آن از عبارتی كه در روايت اول آمده نيكوتر و زيباتر است، بنا بر اين اقتضا داشت كه آن سخن دوباره بيان شود
تا هم تأييدی بر سخن انتخاب شده گذشته باشد، و هم بر حفظ بهترين سخنان آن جناب غيرت ورزيده نگذاريم چيزی از آن ناگفته بماند.
و گاهی در دو جای مختلف سخنی از امام انتخاب شده آن هم نه از باب عمد بلكه به خاطر طولانی شدن زمان از روی سهو و نسيان بوده،
با اين همه ادعای احاطه به تمام سخنان امام را به نحوی كه هيچ سخنی از دست نرفته باشد ندارم،
بلكه بعيد نمیدانم كه آنچه را به دست نياوردهام بيش از آن باشد كه به دست آوردهام،
و سخنانی كه من آگاهی به آن دارم كمتر از آن باشد كه در اختيارم نيست،
با اين همه مرا وظيفه ای جز تلاش و كوشش برای جمع آوری اين سخنان نيست،
و بر خداوند است كه راه را به رويم باز كند، و در اين زمينه مرا هدايت نمايد ان شاء اللّه.
پس از آن نظرم بر اين شد كه نامش را «نهج البلاغه» بگذارم،
زيرا اين گنجينه نفيس درهای بلاغت را به روی بيننده باز می كند، و راه طلب آن را به او نزديك می نمايد.
نياز دانشمند و دانشجو، و مطلوب بليغ و زاهد در اين كتاب است.
در اثنای اين كتاب سخنان اعجاب انگيزی در توحيد و عدل
و تنزيه حق از شباهت به خلق مشاهده می شود
كه فرونشاننده سوز هر تشنگی، و شفای هر بيماری، و پاك كننده زنگار هر شبهه ای است.
توفيق و حفظ از خطا را از خدا می خواهم،
و رهنمايی و ياری را از او درخواست می كنم،
و از خطای دل پيش از خطای زبان و از لغزش سخن قبل از لغزش قدم به او پناه می برم، و او مرا بس است و نيكو وكيلی است
📙شرح خطبه استاد#حسین_انصاریان
#خطبه_1 بخش آخر
🔶 @Nahj_Et
💧بارالها! بارانى پر بار بر ما بفرست
🌨اللَّهُمَّ انْشُرْ عَلَيْنَا غَيْثَکَ وَبَرَکَتَکَ، وَرِزْقَکَ وَرَحْمَتَکَ; وَاسْقِنَا سُقْيَا نَاقِعَةً مُرْوِيَةً مُعْشِبَةً، تُنْبِتُ بِهَا مَا قَدْ فَاتَ، وَتُحْيِي بِهَا مَا قَدْ مَاتَ، نَافِعَةَ الْحَيَا، کَثِيرَةَ الْمُجْتَنَى، تُرْوِي بِهَا الْقِيعَانَ، وَتُسِيلُ الْبُطْنَانَ، وَتَسْتَوْرِقُ الاَْشْجَارَ، وَتُرْخِصُ الاَْسْعَارَ; إنَّکَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِيرٌ
⛈بار خدايا ! باران و برکات و رزق و رحمتت را بر ما بگستران، و بارانى بر ما بفرست نافع و سودمند و بارور کننده، که آنچه را خشک شده با آن برويانى، و آنچه را مرده، زنده کنى، آبى بسيار پر منفعت، پر بار که تپه ها و کوهها را با آن سيراب نمايى، رودخانه ها را به راه اندازى، درختان را پر برگ سازى، و قيمتها را با آن پايين آورى، تو به هر چه اراده کنى توانا هستى
📘#خطبه_143
🔶 @Nahj_Et