💠الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی شَرَعَ الإسْلَامَ فَسَهَّلَ شَرَائِعَهُ لِمَنْ وَرَدَهُ وَ أَعَزَّ أَرْکَانَهُ عَلَی مَنْ غَالَبَهُ فَجَعَلَهُ أَمْناً لِمَنْ عَلِقَهُ وَ سِلْماً لِمَنْ دَخَلَهُ وَ بُرْهَاناً لِمَنْ تَکَلَّمَ بِهِ وَ شَاهِداً لِمَنْ خَاصَمَ عَنْهُ وَ نُوراً لِمَنِ اسْتَضَاءَ بِهِ وَ فَهْماً لِمَنْ عَقَلَ وَ لُبّاً لِمَنْ تَدَبَّرَ وَ آیَهً لِمَنْ تَوَسَّمَ»
🔹 چنانچه انسان دارای فقر مادی باشد به وسیله خرد ورزی می تواند با اجرای فرامین عقل و با تلاش و کوشش این نیازهای مادی خود را برطرف نماید و چنانچه دچار فقر معنوی باشد بوسیله اندیشه و تدبیر که از کارهای خرد می باشد می تواند به کسب دانش و کمالات اخلاقی بپردازد و اعتبار و محبوبیت خویش را در نزد مردم افزایش دهد، و رضایت خداوند را در نظر داشته باشد. و بدینگونه خرد ثروتی است که می تواند انسان را از بسیاری مشکلات برهاند و او را بی نیاز از مطالب غیر مفید نماید.
عقل همچون وسیله دفاعی محکم در مقابل هجوم هوس هایی که دشمن انسان هستند می تواند مقاوم و موثر باشد.
📙#خطبه_106
🔶 @Nahj_Et
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ؛ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْم إِلاَّ أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ.
اگر بردبار نیستی، خود را بردبار نشان ده، زيرا اندک است کسی که خود را همانند مردمی کند و از جملهی آنان به حساب نیاید.
✍ شرح حکمت:
امام (عليهالسلام) در اين حکمت راه رسيدن به بردباری را بيان میكنند كه چون افرادى داراى اين صفت نيستند خود را وادار به آن كنند.👌
😡 مثلاً حادثه خشم آورى پیش آمده و انسان عصبانى میگردد و از درون میجوشد و میخروشد؛ ولى خودش را كنترل كند و قیافهای همچون بردباران به خود بگيرد.
اين كار در نخستینبار ممكن است بسيار مشكل باشد، ولى هرچه تكرار شود آسانتر میگردد تا زمانیکه انسان به آن عادت میكند و تبديل به حالت و سپس تبديل به ملكه میشود. 💯
👈 البته تمام صفات فضيله را میتوان از اين راه بهدست آورد...
😰 مثلاً علماى اخلاق درباره افراد ترسو میگويند: خود را در میدانهای ترسناك وارد كند و شجاعت را بر خويش تحميل نمايد، پس از مدتى عادت میكند و ملكه شجاعت در او پيدا میشود.
✅ جمله «قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْم» نيز دليل بر اين كليت و عموميت است، و در واقع امام (ع) آن را بهعنوان درسى فراگير در مسير بهدست آوردن فضايل تعليم دادهاند، و اين همان چیزیست كه نه تنها علماى اخلاق، بلكه روانشناسان نيز بر آن اصرار دارند و آن را يكى از راههای رفع نقايص روان میشمارند.
#حکمت_207
🔶 @Nahj_Et
💠چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران
🔹در بخش معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
✳️به میزبانی شهر مقدس قم
🕜زمان:
🔸افتتاحیه: سه شنبه 19 دیماه 1402 ساعت 18 الی 20
🔸مسابقه خواهران و برادران:
20 الی 22 دیماه 1402 ساعت 8 صبح الی 20 شب
🔸اختتامیه: شنبه 23 دیماه 1402 ساعت 9:30 الی 11:30
❇️مکان: قم/بلوار 15 خرداد/سالن همایش امامزاده سید علی علیه السلام
#شهر_مقدس_قم
#مسابقات_معارفی
🔶 @Nahj_Et
📿پيوند اخلاق نيك با يكديگر
▫️ إِذَا كَانَ فِي رَجُل خَلَّةٌ رَائِقَةٌ، فَانْتَظِرُوا أَخَوَاتِهَا
🟤هرگاه در انسانى خوى و خصلت خوب و خوشايندى باشد انتظار همانندهايش را نيز (در او) داشته باشيد»
✍ طبيعى است كه وقتى بر شاخه درختى ميوه خوب و جالبى ببينيم دور از انتظار نيست كه همانند آن در شاخه هاى ديگر نيز يافت شود. همچنين هرگاه انسان در جايى به قطعه سنگ قيمتى اى برخورد كند چه بسا كه نشانه وجود معدنى از آن در آن جا باشد. اين سخن در وجود انسان دليل روشنى دارد و آن اين كه كارهايى كه انسان به طور مكرر انجام مى دهد يك ريشه باطنى دارد كه در نهاد اوست و اين ريشه باطنى سبب مى شود كه مشابهات آن نيز در وى ظاهر گردد.
📚#حکمت_445
🔶 @Nahj_Et
💠خرد و زنان
🔹معَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الإِیمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُولِ»
ای مردم ایمان زنان ناقص است برخورداری زنان از سهم الارث ناقص است عقول آنان ناقص است.
🔹« وَ لاَ تَهِیجُوا النِّسَاءَ بِأَذًی وَ إِنْ شَتَمْنَ أَعْرَاضَکُمْ وَ سَبَبْنَ أُمَرَاءَکُمْ فَإِنَّهُنَّ ضَعِیفَاتُ الْقُوَی وَ الأَنْفُسِ وَ الْعُقُولِ»
و با وارد کردن اذیت بر زنان آنان را به هیجان درنیاورید هر چند آبروی شما را ببرند (به نوامیس شما دشنام بدهند) و به فرماندهان شما ناسزا بگویند زیرا آنان از حیث انواع نیروها و نفس و خرد دستخوش ناتوانی هستند.
📚خطبه 80.
📚نامه 14.
🔻پی نوشت:
از آنجا که زنان توان نبرد ندارند، کينه خود را با دشنام دادن ابراز مى کنند و از آنجا که روح و خردشان ضعيف است، انتقام جويى را در بدگويى و بدزبانى نشان مى دهند; به همين دليل افراد آگاه و بيدار نبايد در برابر بدزبانى آنها واکنش نشان دهند. بگذارند عقده دل را با اين سب و دشنام ها وا کنند و آرام بگيرند و به يقين اگر در برابر اين سخنان زشت عکس العملى نشان داده شود، هيجان آنها بيشتر مى شود و چه بسا سر از کفرگويى در آورند.
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠خرد و زنان 🔹معَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الإِیمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ
🔻نکته:
💠 موقعيت زنان در نهج البلاغه:
در چندين مورد از خطبه ها و نامه ها و کلمات قصار نهج البلاغه نکوهشى از زنان ديده مى شود و بعضى از ناآگاهان آن را به عنوان زن ستيزى تفسير مى کنند در حالى که قرائنى همراه اين بيانات امام(عليه السلام) است که نشان مى دهد نظر امام(عليه السلام) به گروه خاصى است.
مثلا بعضى از اين عبارات بعد از جنگ جمل که يکى از آتش افروزانش يکى از همسران مشهور رسول خدا(صلى الله عليه وآله) بود، وارد شده که نشان مى دهد هدف امام(عليه السلام)
نکوهش از چنين زنانى است که مسير صحيح را رها کرده و آلت دست فرصت طلبان سياسى مانند طلحه و زبير مى شوند، کارى که منجر به ريخته شدن خون هزاران نفر از مسلمانان شد و امام(عليه السلام) در پايان جنگ، آن زن را به احترام پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) با نهايت تکريم همراه برادرش و گروهى از محافظان به مدينه بازگرداند.
در نامه مورد بحث نيز از زنانى نکوهش شده که زبان آنها آلوده به دشنام و بدگويى و سخنان زشت و خشن مى شود. امام(عليه السلام) آنها را ضعيف العقل و ناتوان مى شمرد.
بنابراين اگر قراين حاليه و مقاليه را در همه جا در نظر بگيريم پاسخ اين گونه ايرادات روشن مى شود.
لذا در حديثى در اصول کافى از امام باقر(عليه السلام) آمده است که بعد از اشاره به عيب و نقصان گروهى از زنان در پايان مى فرمايد: «إِلاَّ الْمُسْلِمَاتُ مِنْهُنَّ; غير از زنان مسلمان»(کافى، ج 5، ص 505، ح 4)
در حديث ديگرى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «الاِمْرَأَةُ الصَّالِحَةُ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ رَجُل غَيْرِ صَالِح; يک زن صالحه برتر است از يک هزار مرد ناصالح».( وسائل الشيعه، باب 89 از ابواب مقدمات نکاح، ح 2)
در حديث مفصلى از امام صادق(عليه السلام) که در کتاب کافى آمده نيز تقسيم بندى روشنى درباره زنان ديده مى شود که امام(عليه السلام) گروهى از آنان را مايه سعادت مردان مى داند و گروهى را اسباب غبن مى شمارد; «فَمَنْ يَظْفَرْ بِصَالِحِهِنَّ يَسْعَدْ وَمَنْ يُغْبَنْ فَلَيْسَ لَهُ انْتِقَام».( کافى، ج 5، ص 323، ح 3 باب اصناف النساء.)
روايات سه گانه بالا و همچنين روايات ديگرى که در همان باب از کافى (باب اصناف النساء) آمده قرينه روشنى است بر تفسيرى که درباره سخنان على(عليه السلام) در نهج البلاغه آورديم.
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📙 حاکمیت امام(ع) به قیمت ظلم و ستم بر مردم نیست
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_126/ قسمت4
🔶 @Nahj_Et
☄بلا در لباس نعمت و نعمت در شكل بلا
▫️أَيُّهَا النَّاسُ لِيَرَكُمُ اللّهُ مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ، كَمَا يَرَاكُمْ مِنَ النِّقْمَةِ فَرِقِينَ إِنَّهُ مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَرَ ذلِکَ ....
🟤اى مردم! بايد خداوند، شما را به هنگام نعمت ترسان ببيند همانگونه كه از بلا و نقمت ترسان مى بيند؛ زيرا كسى كه خدا به او نعمت گستردهاى بخشيده و آن را (احتمالا) استدراج (مقدمه مجازات تدريجى) نشمرد از امر خوفناكى خود را ايمن دانسته است
✍منظور از نعمت هاى استدراجى كه در قرآن به آن اشاره شده: اين است كه خدا افرادى كه طغيان را به مرحله شديد رسانده اند نخست مشمول نعمتهاى خودش قرار مى دهد و هنگامى كه غرق نعمت شدند ناگهان نعمت را از آنها مى گيرد و به سختى آنها را مجازات مى كند كه اين مجازات بعد از نعمت، بسيار دردناك است. همچون كسى كه از درختى بالا مى رود هرچه بالاتر رود به هنگام سقوط براثر طوفان يا لغزشى، به زمين خوردن او دردناكتر است امير مومنان عليه السلام در اين كلام پرمعنا به صاحبان نعمت هشدار مى دهد كه مراقب باشيد مبادا اين نعمتها مقدمه نقمت شديدى باشد. احتياط را از دست ندهيد، به اعمال خود مغرور نشويد و دائمآ از درگاه خدا عذر تقصير بخواهيد.
📚 #حکمت_358
🔶 @Nahj_Et
44.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠گروه سرود:
🔹در مدح نهج البلاغه
🔹در آستان مقدس امامزاده علی بن جعفر علیه السلام قم
🔰چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به میزبانی شهر مقدس
🔶 @Nahj_Et