🔵مشكلات رسالت
▫️نَحْمَدُهُ عَلَى مَا وَفَّقَ لَهُ مِنَ الطَّاعَةِ وَ ذَادَ عَنْهُ مِنَ الْمَعْصِيَةِ، وَ نَسْأَلُهُ لِمِنَّتِهِ تَمَاماً وَ [لِحَبْلِهِ] بِحَبْلِهِ اعْتِصَاماً. وَ نَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، خَاضَ إِلَى رِضْوَانِ اللَّهِ كُلَّ غَمْرَةٍ وَ تَجَرَّعَ فِيهِ كُلَّ غُصَّةٍ، وَ قَدْ تَلَوَّنَ لَهُ الْأَدْنَوْنَ وَ تَأَلَّبَ عَلَيْهِ الْأَقْصَوْنَ، وَ خَلَعَتْ [عَلَيْهِ] إِلَيْهِ الْعَرَبُ أَعِنَّتَهَا وَ ضَرَبَتْ إِلَى مُحَارَبَتِهِ بُطُونَ رَوَاحِلِهَا، حَتَّى أَنْزَلَتْ بِسَاحَتِهِ عَدَاوَتَهَا مِنْ أَبْعَدِ الدَّارِ وَ أَسْحَقِ الْمَزَارِ.
💠و شهادت مى دهيم كه محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بنده و فرستاده اوست، كه در راه رضايت حق در كام هر گونه سختى و ناراحتى فرو رفت، و جام مشكلات و ناگواريها را سر كشيد. روزگارى خويشاوندان او به دو رويى و دشمنى پرداختند، و بيگانگان در كينه توزى و دشمنى با او متّحد شدند. اعراب براى نبرد با پيامبر عنان گسيخته، و با تازيانه بر مركب ها نواخته و از هر سو گرد مى آمدند، و از دورترين سرزمين، و فراموش شده ترين نقطه ها، دشمنى خود را بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرود آوردند.
📘#خطبه_194
🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_حکمت_۱۹_و_۲۰_و_۲۱_و_۲۲.mp3
10.71M
شرح حکمت ۱۹
مرد و نامرد
هرکه نامرد زیست عاقبت بد مرد و هر چه کرد با خود برد
أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ- فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ
شرح حکمت ۲۰
حسن انتخاب
هیبت یا مودت : هیبت و ابهت سزای نامردان بی درد ، با محبت و مودت دیگران را دریاب
قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ
حیاء ناپسند : شرم حق خواهی و حق گوئی از میان بردار، هرچه خواهی بگو و باک مدار
وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ
بهترین زمان : گر نور و نسیمی جلوه کرد فرصت غنیمت دان همیشه ابر صلاح نیست در آسمان
وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ
شرح حکمت ۲۱
حاکمیت علوی
درحاکمیت علوی به نااهلان و مردم نادان ندهند زمام مراد
لَنَا حَقٌّ فَإِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ- وَ إِنْ طَالَ السُّرَى
شرح حکمت ۲۲
پسر بی هنر
چه سود از پدر گربود فرزند به دیگر صفات ؟ کوری بود غمزه به چشم پدر میکرد
مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ
📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد #میرزامهدی_صادقی
#حکمت_19
#حکمت_20
#حکمت_21
#حکمت_22
#شرح_صوتی
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
▫️وَالزَّكاةَ تَسْبِيباً لِلرِّزْقِ
💠خداوند زكات را سبب روزى قرار داد
📘#حکمت_252
🔶 @Nahj_Et
21.mp3
7.39M
🔆🔆🔆🔆🔆🔆
🟠 قسمت 21
🔸 مشورت علی(ع) به عمر بن خطاب، زمانی که قصد داشت به جنگ ساسانیان برود... .
🔹 سال۱۳ هجری؛ ابوبکر قصد دارد عمر را به عنوان جانشین خود انتخاب کند/ اما بعضی اطرافیانش، این انتخاب را صحیح نمیدانند.
🔹 ابوبکر در حالی که در بستر بیماری بود و حتی یکبار بیهوش شد و دوباره به هوش آمد، جانشینی عمر را اعلام کرد.
🎤استاد محمد هادی روشن
🕰 ۱۵ دقیقه
#تاریخ_اسلام
#تاریخ_امام_علی_علیه_السلام
🔶 @Nahj_Et
20.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نهج البلاغه
شرح خطبه اول جلسه هشتم ولادت حضرت محمد (ص) مردم منتظر آمدن حضرت محمد (ص) بودند و نشانه هایش را میدا
شرح_صوتی_خطبه_۱_جلسه_۹.mp3
7.71M
📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد #میرزامهدی_صادقی
#خطبه_1
#شرح_صوتی
جلسه نهم
🔶 @Nahj_Et
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤شرحی از نهج البلاغه
⭕️بزرگترین---- «درد»---امیرالمومنین⭕️
جهل بشر 🔓🔓🔓
#خطبه_6
حجتالاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
امیر ملک کلام مولا علی علیه السلام میفرمایند
دنیا آدمی را مشغول خود میکند تا چیز دیگری را جایگزینش نکند.
به راستی که اهل دنیا هیچ بهره ایی از دنیا بر نگیرند؛ مگر آنکه دندان طمع او و تمایلش به دنیا بیشتر میشود
آنچه از دنیا به بنده میرسد، به درد نیاز های آخرتش نمیخورد
روزی خواهد رسید که مردم از آنچه جمع کرده اند،جدا میشوند و آنچه مستقر کردهاند از هم میپاشد
حال اگر فردی قبل از رسیدن مرگ اندرزی گرفت و به کاربست
فقط اوست که میتواند از مانده دنیایش حفاظت کند. والسلام.
📙نهج البلاغه #نامه_49
🔶 @Nahj_Et
شرح #حکمت_252
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
▫️وَالزَّكاةَ تَسْبِيباً لِلرِّزْقِ
💠خداوند زكات را سبب روزى قرار داد
✍اين عبارت دو تفسير دارد: نخست اينكه پرداختن زكات، روزىِ فقرا را تضمين مىكند، زيرا در حديث آمده كه اگر مردم زكات اموالشان را بدهند، فقيرى در سراسر جهان اسلام پيدا نخواهد شد. تفسير ديگر اينكه پرداختن زكات سبب مىشود خداوند روزى را بر زكات دهنده فراوان كند و اموال او را از خطرات تجاوز گرسنگان حفظ نمايد وجمع ميان اين دو تفسير در جمله بالا بعيد نيست، همانگونه كه در حديثى از امام على بن موسىالرضا عليه السلام نيز آمده است كه مىفرمايد: «أَنَّ عِلَّةَ الزَّكَاةِ مِنْ أَجْلِ قُوتِ الْفُقَرَاءِ وَتَحْصِينِ أَمْوَالِ الاَْغْنِيَاء؛ علت تشريع زكات تأمين قوت فقرا وحفظ اموال اغنياست».
🔶 @Nahj_Et