eitaa logo
نهج البلاغه
37هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠وَ قَالَ [عليه السلام] لِكُلِّ مُقْبِلٍ إِدْبَارٌ وَ مَا أَدْبَرَ كَأَنْ لَمْ يَكُنْ . 💠و درود خدا بر او ، فرمود : آنچه روى مى آورد ، باز مى گردد؛ وچيزى كه بازگردد ، گويى هرگز نبوده است! 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربار حكمت‌آميزش خطاب به فرزندش امام حسن مجتبى عليه السلام و در واقع خطاب به همۀ انسان‌ها مى‌فرمايد: «فرزندم! چهار چيز و چهار چيز را از من حفظ كن كه با آن هر كار كنى به تو زيان نخواهد رسيد»؛ (قَالَ‌ لْاِبْنِهِالْحَسَنِ‌ عليه السلام: يَا بُنَيَّ‌، احْفَظْ عَنِّي أَرْبَعاً، وَ أَرْبَعاً، لَا يَضُرُّكَ‌ مَا عَمِلْتَ‌ مَعَهُنَّ‌) . در اينجا اين سؤال پيش مى‌آيد كه امام عليه السلام چرا نفرمود من هشت چيز را به تو توصيه مى‌كنم، بلكه فرمود: چهار چيز و چهار چيز. پاسخ سؤال اين است كه امام مى‌خواهد بدين وسيله مخاطب را متوجه تفاوت اين دو را با هم سازد، زيرا چهار قسمت اول ناظر به صفات «اخلاقى» است و چهار قسمت دوم ناظر به امور «رفتارى» و اضافه بر اين چهار قسمت اول از باب اوامر است و چهار قسمت دوم از باب نواهى. امام در چهار قسمت اول نخست مى‌فرمايد: «(فرزندم) بالاترين سرمايه‌ها عقل است»؛ (إِنَّ‌ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ‌) . 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربار حكمت‌آميزش خطاب به فرزندش امام حسن مجتبى عليه السلام و در وا
💠ادامه حکمت۳۸ 🔹انسانى كه داراى عقل كافى است هم از نظر معنوى غنى است و هم از نظر مادى؛ از نظر معنوى عقل، او را به سوى خدا و اعتقاد صحيح و فضايل اخلاقى و اعمال صالحه دعوت مى‌كند، زيرا عواقب شوم رذايل اخلاقى را به خوبى درك مى‌نمايد و او را از آن باز مى‌دارد و در امور مادى با حسن تدبير و همكارى صحيح با ديگران و تشخيص دوست و دشمن و درك فرصت‌ها و استفادۀ صحيح از نيروى ديگران به فوايد و بركات مادى مى‌رساند، بنابراين سرمايۀ پيروزى در دنيا و آخرت عقل است. استثنايى كه بعضى از شارحان به اين اصل كلى زده‌اند كه منظور از عقل، آنجاست كه از طريق مشورت نتوان كارى كرد صحيح به نظر نمى‌رسد، زيرا در مورد مشورت نيز عقل است كه انسان را به استفاده از افكار ديگران و عمل كردن به نتيجۀ مشورت دعوت مى‌كند 🔶 @Nahj_Et
💠🔹اين خطبه پيرامون آداب و فنون جنگ سخن مى‌گويد مشهور اين است كه امام عليه السّلام آن را در «ليلة الهرير » يا نخستين روز جنگ صفّين ايراد فرمود. خطبه در يك نگاه امام عليه السّلام در اين خطبه، آداب و فنون جنگ و جهاد حق طلبانه را با دقّت تمام و در عباراتى فشرده بيان مى‌كند و آن را با ارزش‌هاى معنوى چنان مى‌آميزد كه انگيزه‌هاى جهادگران را در حدّ بالا نگه دارد و آنان را به ايثار و فداكارى در راه خدا وادارد. در ضمن اشارتى به ويژگى‌هاى جنگ «صفّين» و وظايف مؤمنين در اين جنگ دارد. در اين كه امام عليه السّلام اين خطبه را چه زمانى ايراد فرمود، ميان شارحان «نهج البلاغه» گفتگو است. «ابن ابى الحديد» مى‌گويد: «اين خطبه را امام عليه السّلام در آن روزى كه به «ليلة الهرير» منتهى مى‌شد - طبق نقل بسيارى از روايات - ايراد فرمود» در حالى كه «نصر بن مزاحم» مى‌گويد: «امام عليه السّلام آن را در نخستين روز جنگ «صفّين» در ماه صفر سال 37 هجرى ايراد كرد.» مؤلّف كتاب «مصادر نهج البلاغه» از «طبرى» نويسندۀ كتاب «بشارة المصطفى» - كه از علماى قرن ششم هجرى است - از «ابن عبّاس» چنين نقل مى‌كند كه مى‌گفت: «زنان جهان، ديگر نمى‌توانند شخصيّتى همچون على عليه السّلام بزايند. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹اين خطبه پيرامون آداب و فنون جنگ سخن مى‌گويد مشهور اين است كه امام عليه السّلام آن را در «ليلة ا
🔹ادامه خطبه۶۶ 💠به خدا سوگند! من جنگجوى كار آزموده‌اى را همانند على عليه السّلام هرگز نديدم! فراموش نمى‌كنم روزى در جنگ «صفّين» با او بوديم در حالى كه عمامۀ سياهى بر سر داشت و چشمانش همچون چراغ مى‌درخشيد، در كنار هر گروهى از لشكريانش مى‌ايستاد و براى آنان خطبه‌اى مى‌خواند، تا به گروه ما رسيد و اين در حالى بود كه مقدّمۀ لشكر «معاويه» كه ده هزار نفر اسب سوار بودند، نمايان شدند، گروهى از مردم هنگامى كه آنها را ديدند، به وحشت افتادند. «امير مؤمنان على عليه السّلام» رو به اهل «عراق» كرد و فرمود: اينها انسان نماهايى هستند كه دلهاى ناتوانى دارند اگر شمشير اهل حق به آنها برسد، مانند ملخ‌هايى كه در برابر طوفان قرار گيرند، به سرعت پراكنده مى‌شوند! سپس خطبه بالا را بيان فرمود 🔶 @Nahj_Et
18.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی «فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه» 🖌نامه امام علی علیه السلام به امام حسن درباره ی وظیفه ی شکرگزاری انسان در برابر نعمت ها شماره 14 🔶 @Nahj_Et
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دفاع و حمایت جانانه امیرالمؤمنین از یک زن 🔶 @Nahj_Et
امام عليه السلام در اين كلام كوتاه و پرمايه اشاره به نكته‌اى دربارۀ رابطۀ ثروت با شهوت كرده مى‌فرمايد: «مال و ثروت مادۀ اصلى همۀ شهوات است»؛ (الْمٰالُ‌ مٰادَّةُ‌ الشَّهَوٰاتِ‌) . بديهى است كه منظور از شهوت در اينجا هر گونه علاقۀ مفرط نفسانى و هوس‌آلود است. اعم از اين‌كه مربوط به شهوت جنسى باشد يا مقام يا تشريفات و زرق و برق دنيا و يا انتقام جويى و امثال آن. اين نكته نيز روشن است كه براى رسيدن به خواسته‌هاى نفسانى و هوا و هوس‌ها مال نقش اصلى را بازى مى‌كند و هر قدر فزونى يابد خطر افتادن در شهوات بيشتر است. اضافه بر اين ثروت مايۀ غرور است و غرور ريشۀ اصلى بسيارى از گناهان، به علاوه مال هر چه بيشتر شود انسان را به خود مشغول‌تر مى‌سازد و طبعاً از ياد خدا و اطاعت حق باز مى‌دارد. روى اين جهات سه گانه مى‌توان به عمق كلام امام پى برد. بديهى است آنچه امام در اين گفتار حكيمانه فرموده هشدارى است به غالب مردم كه در فزونى مال نكوشند، زيرا خطرات زيادى را به دنبال دارد اما چنان نيست كه هر ثروتمندى هواپرست و شهوت پرست باشد 🔶 @Nahj_Et
💠ادامه حکمت ۵۸ 🔹اين حكم كلى مانند احكام ديگرى نظير آن استثنائاتى دارد. گروه زيادى راه قارون را پيمودند و اموالشان مايۀ غرور و كفرشان شد، جمع اندكى نيز از مال براى رسيدن به مهم‌ترين طاعات الهى بهره گرفتند. اين معنا در آيات مربوط به قارون آمده است: ««وَ اِبْتَغِ‌ فِيمٰا آتٰاكَ‌ اَللّٰهُ‌ اَلدّٰارَ اَلْآخِرَةَ‌ وَ لاٰ تَنْسَ‌ نَصِيبَكَ‌ مِنَ‌ اَلدُّنْيٰا وَ أَحْسِنْ‌ كَمٰا أَحْسَنَ‌ اَللّٰهُ‌ إِلَيْكَ‌ وَ لاٰ تَبْغِ‌ اَلْفَسٰادَ فِي اَلْأَرْضِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ لاٰ يُحِبُّ‌ اَلْمُفْسِدِينَ‌»؛ در آنچه خدا به تو داده سراى آخرت را بطلب و بهرۀ خويش را از دنيا فراموش مكن و همان‌گونه كه خدا به تو نيكى كرده (به بندگان خدا) نيكى كن وهرگز در جستجوى فساد در زمين مباش كه خدا مفسدان را دوست ندارد» 🔶 @Nahj_Et