💠مظلومیت امیرالمومنین (ع) و نفرین ظالمین
👈 ابن ابی الحدید معتزلی شارح کتاب ارزشمند نهج البلاغه در کتابش به یکی از این تظلم خواهی های امیرالمؤمنین (علیهالسلام) اشاره می کند و می نویسد:
«روزی اميرالمؤمنين (عليهالسلام) در حال خواندن خطبه بودند. در این هنگام عرب بادیه نشینی وارد مسجد شد و با صدای بلند فریاد می زد كه در حق من ظلم شده است. امیرالمؤمنین (عليهالسلام) آن عرب بادیه نشین را نزد خود فراخواندند و سپس به او فرمودند: ای اعرابی! در حق تو تنها يک ظلم واقع شده است، اما به تعداد قطرات باران و شن بیابان [ذرات عالم هستی] در حق من ظلم شده است. وای بر تو! به خدا من هم مظلوم هستم. نزديکتر بیا تا در حق كسانی كه نسبت به ما ظلم كردهاند، با همدیگر نفرين كنيم.»
📚 شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحديد، ج4، ص106.
🔶 @Nahj_Et
💠 از امام علی (عليه السلام) پرسيدند: برترينِ شعراى عرب كيست؟
🍃 امام (عليه السلام) فرمود: شاعران همه يک روش نداشتند و در يک ميدان به مسابقه نپرداختند تا پيشگام آن ها مشخص شود و اگر ناگزير بايد به اين سوال پاسخ داد بايد گفت: برترين آن ها همان سلطان گمراه بود.
👈 منظور امام(عليه السلام) امرؤ القيس، شاعر معروف عرب است.
📚 نهج البلاغه #حکمت_455
🔶 @Nahj_Et
آیا کسانی که ولایت و امامت ائمه علیهم السلام را قبول ندارند جهنمی می شوند؟.Mp3
927.2K
⭕️ سوال
⁉️ آیا کسانی که ولایت و امامت ائمه علیهم السلام را قبول ندارند جهنمی می شوند؟
🎙 استاد #محمدی_شاهرودی
🔶 @Nahj_Et
💠 امام علی عليه السلام فرمود:
🍃 الْإِيمَانُ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ، وَ أَلَّا يَكُونَ فِي حَدِيثِكَ فَضْلٌ عَنْ عَمَلِكَ، وَ أَنْ تَتَّقِيَ اللَّهَ فِي حَدِيثِ غَيْرِكَ.
🔹 نشانه ايمان اين است كه راستى را در جايى كه به زيان توست بر دروغى كه به سود توست مقدم بدارى، و اينكه گفتارت از كردارت بيشتر نباشد، و در سخن گفتن درباره ديگرى از خدا پروا كنى.
📚 نهج البلاغه #حکمت_458
🔶 @Nahj_Et
#كدام_برتر_است_عدل_يا_جود؟
💎از امام پرسیدند عدل یا بخشش، کدام یک برتر است، فرمود:
💌عدالت: هر چیزی را در جای خود می نهد، در حالی که بخشش آن را از جای خود خارج می سازد. عدالت تدبیر عمومی مردم است، در حالی که بخشش گروه خاصّی را شامل است، پس عدالت شریف تر و برتر است.
#حکمت_437
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اندرز مهمى به فرزندش مىدهد و مىفرمايد: «هرگز كسى را به مب
💠🔹هرگاه كسى ما را در غير ميدان جهاد به مبارزه طلبد نه تنها پذيرش دعوت او مطلوب نيست بلكه حرام است، زيرا القاى نفس در تهلكه است تنها جايى كه مىتوان دعوت به مبارزه را پذيرفت ميدان جهاد است، زيرا در بسيارى از ميدانهاى جهاد در آغاز، جنگهاى تن به تن انجام مىشد؛ كسى از لشكر دشمن بيرون مىآمد و مبارز مىطلبيد، ديگرى در برابر او قرار مىگرفت و سرانجام يكى از آن دو بر خاك مىافتاد. مسلمانان دستور داشتند آغازگر مبارزه در ميدانهاى جنگ نباشند؛ ولى در صورتى كه كسى از لشكر دشمن در وسط ميدان قرار گرفت و مبارز طلبيد، سكوت در برابر او جايز نيست، زيرا چنين سكوتى مساوى با شكست به شمار مىآيد
#حکمت_233
🔶 @Nahj_Et
🔵 حکایتی عجیب از امیرالمؤمنین علیه السلام
✍ شخصی خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام رسید، عرض کرد: علی جان! هزار دینار در این شهر نزد فلان شخص گذاشتم و به مدینه آمدم، اکنون میگویند که او مرده است. به پسرش مراجعه کردم، گفتم: من نزد پدر شما هزار دینار امانت گذاشتم، آمدهام بگیرم. پسرش گفت: والله پدر ما در هیچ کجا، نه در دفتری و نه در وصیتش، چیزی نگفته است.
طلبکار گفت: علی جان! من واقعاً به این پول نیاز دارم، چه کنم؟ حضرت فرمودند: من نمی گذارم که حق تو پایمال شود. به پسر بدهکار فرمود: بیرون مدینه، پشت تپه ای میروی و آنجا میایستی، تعداد سگ میآیند که یکی از سگها از همه زشت تر و بدترکیب تر است، به او بگو: چنین کسی آمده و میگوید که من هزار دینار نزد تو امانت گذاشته ام، آن را کجا گذاشته ای؟
امیرالمؤمنین علیه السلام این قدرت را دارد که گوشۀ پردۀ برزخ را کنار بزند و به پسر میّت بگوید که پدرت را ببین. نه این که حضرت آنها را به دنیا آورده باشد، چون عالم برزخ، عالمی بین دنیا و آخرت است.
یعنی شما چهار دنیا را باید طی کنید؛ رحم مادر، دنیا، برزخ و قیامت. قیامت آخرین مرز است که دیگر بعد از آن دنیایی وجود ندارد.
نه این که امیرالمؤمنین علیه السلام آنها را از برزخ به دنیا آورده باشند، بلکه پسر را فرستاد و گوشۀ پرده را کنار زد که آن دنیای برزخ را ببیند.
پسر رفت، بین آن چند سگ، به سگی که از همه سیاه تر، بدتر و زشت تر بود، گفت: پدر! چنین داستانی است، آیا این طلبکار راست میگوید؟ گفت: این هزار دینارش، در خانه و زیر فلان دیوار است. آدرس داد، گفت: برو بردار و به او بده. ای پسر! این را نیز به تو بگویم که تنها راهی که در این عالم درست است، راه علی علیه السلام است و ما بی راهه رفتیم و گرفتار شدیم. این راه ما راه علی علیه السلام نیست، بلکه راه ضدّ علی علیه السلام است و روندگان در راه ضدّ علی علیه السلام، بعد از مرگ، به همین صورت محشور میشوند.
📚 کتاب مرگ و فرصتها، استاد انصاریان
🔶 @Nahj_Et
💠🔹و مىدانيم اميرمؤمنان عليه السلام كرارا در ميدانهاى جنگ با دشمنان اسلام به مبارزه طلبيده شد و امام عليه السلام در برابر حريف خود قرار گرفت و او را از پاى در آورد كه بارزترين نمونۀ آن ميدان جنگ خندق و قرار گرفتن در مقابل «عمرو بن عبدود» است، زيرا او بارها در وسط ميدان مبارز طلبيد و هيچ كس جرأت نكرد در مقابل او ظاهر شود و اميرمؤمنان عليه السلام بارها از پيغمبر صلى الله عليه و آله تقاضا كرد كه اجازه دهد در برابر او قرار گيرد و پيامبر صلى الله عليه و آله براى اينكه ديگران را آزمايش كند رخصت نمىداد؛ ولى آخرين بار اجازه داد و آن حضرت در برابر عمرو قرار گرفت و با مبارزهاى قهرمانانه او را بر خاك افكند و حديث معروف «لَضَرْبَةُ عَلِىٍّ يَوْمَ الْخَنْدَقِ أفْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثَّقَلَيْنِ ؛ ضربهاى كه على عليه السلام در روز خندق (بر پيكر عمرو بن عبد ود) وارد كرد از عبادت جن و انس بالاتر است» را بيان فرمود
#حکمت_233
🔶 @Nahj_Et
💠 امام علی عليه السلام فرمودند:
🍃 دو كس در مورد من هلاك خواهند شد: دوستى كه در حق من افراط و غلو مى كند و دشمنى كه بهتان مى زند و افترا مى بندد.
🔹 سيد رضى در ذيل اين كلام مى گويد: «اين سخن مانند سخن ديگرى است كه از امام(عليه السلام) نقل شده است: دو كس درباره من هلاك شده اند: دوست غلوكننده و دشمن كينه توز».
#حکمت_469
🔶 @Nahj_Et
💠پس از پیروزی بر اصحاب جمل در جنگ بصره در سال ۳۶ هجری یكی از یاران امام علیه السّلام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و میدید كه چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز كرد.
💥فَقَالَ لَهُ (عليه السلام) أَ هَوَي أَخِيكَ مَعَنَا فَقَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ سَيَرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ يَقْوَي بِهِمُ الْإِيمَانُ
🌎امام علیه السلام پرسید: آیا فكر و دل برادرت با ما بود؟ گفت: آری، امام علیه السلام فرمود: پس او هم در این جنگ با ما بود، بلكه با ما در این نبرد شریكند آنهایی كه حضور ندارند و در صلب پدران و رحم مادران می باشند، ولی با ما هم عقیده و آرمانند، به زودی متولد می شوند، و دین و ایمان به وسیله آنان تقویت می گردد.
#خطبه_12
🔶 @Nahj_Et
💠 امام(عليه السلام) در دعايى كه براى درخواست باران كرده، عرضه مى دارد:
🍃 خداوندا! به وسيله ابرهاى رام به ما باران عنايت كن نه به وسيله ابرهاى سركش (و خطر آفرين).
🔹 مرحوم سيد رضى بعد از ذكر اين دعاى پرمعنا مى گويد: «اين از كلمات فصيح و شگفت انگيز است زيرا امام(عليه السلام) ابرهاى پرسروصدا را كه توأم با رعد و برق و طوفان و صاعقه است تشبيه به شتران سركشى كرده كه بار خود را فرو مى افكنند و سوار خود را به زمين مى كوبند ولى ابرهاى خالى از اين هياهو را به شتران رام تشبيه فرموده كه به راحتى مى توان از آن ها شير دوشيد و بر آن ها سوار شد».
#حکمت_472
🔶 @Nahj_Et
1_1194471809.mp3
3.17M
💠 شرح نهج البلاغه
🔸 حکمت 472
🎙 استاد #محمدی_شاهرودی
🔶 @Nahj_Et
🖤﷽🖤
#حدیث_روز
🍂 هر صبح، یک حدیث🍂
▪️ امام حسن عسکری (علیه السلام):
• سیَأتِی زَمَانٌ عَلَى النَّاسِ
- وُجُوهُهُمْ ضَاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ
- وَ قُلُوبُهُمْ مُظْلِمَةٌ مُتَکَدِّرَةٌ
- السُّنَّةُ فِیهِمْ بِدْعَةٌ
- وَ الْبِدْعَةُ فِیهِمْ سُنَّةٌ
- الْمُؤمِنُ بَیْنَهُمْ مُحَقَّرٌ
- وَ الْفَاسِقُ بَیْنَهُمْ مُوَقَّرٌ
• به زودى زمانى فرا مىرسد که مردم
- چهرههایشان خندان و شادان است
- و دلهایشان تاریک و تیره.
- سنّت، در میان آنان، بدعت به شمار مىآید
- و بدعت، در میان آنان، سنّت به شمار میآید.
- مؤمن را به دیده حقارت مىنگرند
- و فاسق را محترم مىشمارند.
📚 مستدرک الوسائل ؛ ج 11 ص 380
🔶 @Nahj_Et
حکمت 475 نهج البلاغه.mp3
2.12M
💠 شرح نهج البلاغه
🔸 حکمت 475
🎙 استاد #محمدی_شاهرودی
🔶 @Nahj_Et
🔵نهج البلاغه شایسته حفظ، تدریس و ترویج
آیت الله بهجت ره:
نهجالبلاغه برای شیعه بلکه برای هرکس که غیرمعاند باشد، کتاب با عظمت و بزرگی است، و ما باید در اثر کثرت مراجعه و مباحثه، آن را حفظ باشیم. برای فهم آن احتیاج به عربیّت و بلاغت داریم.
🔻اگر بفهمیم قرآن چیست، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه را میفهمیم، وگرنه کسانی که میگویند قرآن را میفهمیم و نهجالبلاغه را نمیفهمیم، دروغ میگویند؛ زیرا مطالب دقیق در قرآن بسیار است که «لایعْلَمُها إِلاّ الاْوْحَدِیٌّ مِنَ النّاس» (جز افراد نادر آن را نمیدانند).
از حیث سند نیز کسانی از عامه هستند که اسناد و مدارک نهجالبلاغه را داشتهاند. ابنابیالحدید شخصی را ذکر میکند که قبل از ولادت مرحوم سید رضی خطبه شقشقیه را در کتاب خود آورده است.
🔺بنابر این کتاب نهجالبلاغه با این علو مرتبهاش یلیقُ حِفْظُهُ وَ تَدْریسُهُ وَ بَیانُ خُطَبِهِ عَلَی الْمَنابِرِ (شایسته است حفظ و تدریس آن و اینکه خطبههای آن بر بالای منبرها بیان شود)
📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۶۸
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین علی علیه السلام
🌺 شُغِلَ مَنِ الْجَنَّةُ وَ النَّارُ أَمَامَهُ سَاعٍ سَرِيعٌ نَجَا وَ طَالِبٌ بَطِيءٌ رَجَا وَ مُقَصِّرٌ فِي النَّارِ هَوَي
*🥜 سرگردانی مردم، و ضرورت تقوا :*
آن كس كه بهشت و دوزخ را پیش روی خود دارد، در تلاش است برخی از مردم به سرعت به سوی حق پیش می روند، كه اهل نجاتند، و بعضی به كندی می روند و امیدوارند، و دیگری كوتاهی می كند و در آتش جهنم گرفتار است.
#خطبه_16
🔶 @Nahj_Et
امیرالمؤمنین علی علیه السلام
🌷 هَلَكَ مَنِ ادَّعَي وَ خابَ مَنِ افْتَري مَنْ أَبْدَي صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَكَ وَ كَفَي بِالْمَرْءِ جَهْلًا أَلَّا يَعْرِفَ قَدْرَهُ
*🌺 عاقبت اعمال بد :*
ادعا كننده باطل نابود شد، و دروغگو زیان كرد، هر كس با حق درافتاد هلاك گردید، نادانی انسان همین بس كه قدر خویش نشناسد.
#خطبه_16
🔶 @Nahj_Et
💠.امیرالمؤمنین علی علیه السلام
🔹 فَرَكِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِكَهُ الشَّيْطَانُ فِي سُلْطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَي لِسَانِهِ
*🎈 شناخت پیروان شیطان :*
«شیطان» با یاری آنها بر مركب گمراهی سوار شد، و كردارهای زشت را در نظرشان زیبا جلوه داد، مانند رفتار كسی كه نشان می داد در حكومت شیطان شریك است، و با زبان شیطان، باطل می گوید.
#خطبه_7
🔶 @Nahj_Et
#مذمت_ابلیس_که_تکبر_ورزید
#نهج_البلاغه
💥کَلَّا ما کَانَ اللهُ سبحَانَهُ لِیُدْخِلَ الْجَنَةَ بَشَراً بِأَمْرٍ أَخْرَجَ بِهِ مِنْهَا مَلَكاً
🌍هرگز خداوند سبحان بشری را وارد بهشت نمی کند ، به همان عملی که به خاطر آن فرشته ای (ابلیس) را از آنجا بیرون کرد
📘#خطبه_192
🔶 @Nahj_Et
💠 امام مهدى (عج) فرمودند:
منم كه زمين را از عدالت لبريز مى كنم، چنان كه از ستم آكنده است.
📚 بحار الأنوار، ج۵۲، ص۲
❣سالروز آغاز امامت گل سرسبد عالم هستی حضرت حجة بن الحسن امام زمان (عج) بر همه شما مبارک.❣
🔶 @Nahj_Et