👤 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
💜 وَ قَالَ (عليه السلام): لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا الْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ وَ ذَلِكَ الْقَلْبُ وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا
💚 درباره قلب :
و درود خدا بر او فرمود: به رگهای درونی انسان پاره گوشتی آویخته كه شگرف ترین اعضا درونی اوست، و آن قلب است، چیزهایی از حكمت، و چیزهایی متفاوت با آن، در او وجود دارد.
📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت_108
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه در حقيقت مىخواهد حريصان در دنيا را از حرص بازدارد و به كفاف و عفاف قانع سازد و از مسابقۀ گناهآلودى كه براى به چنگ آوردن اموال بيشتر در ميان گروهى از دنياپرستان رايج است جلوگيرى كند، مىفرمايد: «به يقين بدانيد خدا براى بندهاش - اگرچه بسيار چارهجو و سختكوش و در طرح نقشهها قوى باشد - بيش از آنچه در كتاب الهى براى او (از روزى) مقدر شده قرار نداده است»؛ (اعْلَموا عِلْماً يَقِيناً اِنَّ اللّٰهَ لَمْ يَجْعَلْ لِلْعَبْدِ - وَ إِنْ عَظُمَتْ حِيلَتُهُ، وَ اشْتَدَّتْ طِلْبَتُهُ، وَ قَوِيَتْ مَكِيدَتُهُ - أَكْثَرَ مِمَّا سُمِّىَ لَهُ فِي الذِّكْرِ الْحَكِيمِ)
#حکمت_273
🔶 @Nahj_Et
#نعمت_در_سایه_اتحاد
#نهج_البلاغه
💥ایاکم و التلون فی دین الله؛ فان جماعه فیما تکرهون من الحق، خیر من فرقه فیما تحبون من الباطل. و ان الله سبحانه لم یعط احدا بفرقه خیرا ممن مضی، و لا ممن بقی.
🌗مبادا در دین دورویی ورزید که همبستگی و وحدت در راه حق گرچه کراهت داشته باشید از پراکندگی در راه باطل گرچه مورد علاقه شما باشد بهتر است؛ زیرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه به آیندگان چیزی را با تفرقه عطا نفرموده است.
📘 #خطبه_176
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانهاش، به عالمان بىعمل اشاره كرده نخست مىفرمايد: «علم خويشتن را جهل قرار ندهيد»؛ (لَا تَجْعَلُوا عِلْمَكُمْ جَهْلاً) . اشاره به اينكه هرچيزى آثارى دارد كه از آثار آن مىتوان آن را شناخت، هنگامى كه اثر و خاصيت خود را از دست بدهد به منزلۀ معدوم است؛ هرچند ظاهراً وجود داشته باشد. قرآن مجيد دربارۀ انسانهايى كه چشم و گوش دارند؛ اما آثارى كه از چشم و گوش انتظار مىرود يعنى شنيدن و عمل كردن و ديدن و عبرت گرفتن، در كار آنها نيست، تعبير به ناشنوا و نابينا كرده و حتى آنها را مردگان بىجانى شمرده است، مىفرمايد: «إِنَّكَ لاٰ تُسْمِعُ اَلْمَوْتىٰ وَ لاٰ تُسْمِعُ اَلصُّمَّ اَلدُّعٰاءَ إِذٰا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ وَ مٰا أَنْتَ بِهٰادِي اَلْعُمْيِ عَنْ ضَلاٰلَتِهِمْ إِنْ تُسْمِعُ إِلاّٰ مَنْ يُؤْمِنُ بِآيٰاتِنٰا فَهُمْ مُسْلِمُونَ» ؛
#حکمت_274
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانهاش، به عالمان بىعمل اشاره كرده نخست مىفرمايد: «علم خويشت
💠🔹تو نمىتوانى سخن خود را به گوش مردگان برسانى و نمىتوانى صداى خود را به گوش كران برسانى در آن هنگام كه پشت مىكنند و از سخنان تو مىگريزند * و نيز نمىتوانى كوران را از گمراهىشان برهانى؛ تو فقط مىتوانى سخن خود را به گوش كسانى برسانى كه آمادۀ پذيرش ايمان به آيات ما هستند و در برابر حق تسليمند!». امير مؤمنان على عليه السلام نيز ثروتاندوزان بخيل و خودخواه را مردگان برخوردار از حيات ظاهرى مىشمرد و مىفرمايد: «هَلَكَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ»
#حکمت_274
🔶 @Nahj_Et
#وحدت_اسلامی
#نهج_البلاغه
🔴فَإِذَا تَفَکرْتُمْ فِی تَفَاوُتِ حـَالَیهِمْ فـَالْزَمُوا کلَّ أَمـْرٍ لَزِمَتِ الْعِزَّةُ بـِهِ شـَأْنَهُمْ...وَ وَصَلَتِ الْکرَامَةُ عَلَیهِ حـَبْلَهُمْ مـِنَ الِاجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ وَ اللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ وَ التَّحَاضِّ عَلَیهَا وَ التَّوَاصِی بِهَا»؛
💠پس آن گاه که در زندگی گذشتگان مطالعه و انـدیشه مـی کنید، عهده دار چیزی باشید که عامل عزّت آنـان بـود...که از تفرقه و جـدایی اجـتناب کردنـد، و بر وحدت و همدلی هـمت گماشتند، و یکدیگر را به وحدت واداشته به آن سفارش کردند».
📘#خطبه_192
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹تو نمىتوانى سخن خود را به گوش مردگان برسانى و نمىتوانى صداى خود را به گوش كران برسانى در آن هنگا
💠🔹به عكس، دانشمندانى را كه از دنيا رفتهاند و آثارشان در افكار و دلها باقى است زندگان جاويد مىداند و مىفرمايد: «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ» . همانگونه كه قرآن مجيد نيز شهيدان را زندگان جاويد دانسته است. بنابراين اين يك فرهنگ قرآنى و اسلامى است كه هر موضوع بىخاصيتى در حكم معدوم است و به همين دليل عالمانى كه به علم خود عمل نمىكنند در كلام امام عليه السلام به منزلۀ جاهلان شمرده شدهاند
#حکمت_274
🔶 @Nahj_Et
☝️جزر و مد دریا را دیدهاید و یا حداقل شنیدهاید. دریا دائماً در حال جزر و مد است(1)
🌊گاهی از این طرف و گاهی از آن طرف کشیده میشود و دائماً خروشان است.
👈روح انسان و به تبع آن، جامعه انسانی این حالت جزر و مدی را که در دریا هست داراست. روح انسان دائماً در حال جزر و مد است، از این طرف و آن طرف کشیده میشود.
🌇 جامعهها نیز گاهی به این طرف و آن طرف کشیده میشوند. البته منشأ کشیده شدن جامعهها ممکن است افراد یا جریانهای دیگری باشند ولی این قضیه هست.
☝️حتی ارزشهای انسانی انسان هم همینطور است(2) ؛ یعنی شما افرادی را میبینید که واقعاً گرایششان گرایش انسانی است،
📈اما گاهی در جهت یک گرایش از گرایشهای انسانی «مَد» پیدا میکنند و کشیده میشوند به طوری که همه ارزشهای دیگر فراموش میشود.
👈اینها مثل همان آدمی میشوند که فقط گوش یا بینی یا دستش رشد کرده است.
⚠️این یک نکتهای است که غالباً جامعهها از راه گرایش صددرصد به باطل، به گمراهی کشیده نمیشوند، بلکه از افراط در یک حق به فساد کشیده میشوند.
😈بسیاری از انسانها نیز از این راه به فساد کشیده میشوند
📚 #استاد_مطهری، انسان کامل، ص35، 36 ✨
🔶 @Nahj_Et
💢 خشم و خشونت، نوعی دیوانگی
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ، لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ؛ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ، فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكِمٌ.
🔹 تندخويى نوعى از ديوانگى است، چراكه صاحبش بعدا پشيمان مىشود و اگر پشيمان نشود دليل بر آن است كه جنونش مستحكم است.
📚 #حکمت_255 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💢پاکسازى روح و جان از رذايل اخلاقى
#نهج_البلاغه
⚪️ثُمَّ إِيَّاكُمْ وَ تَهْزِيعَ الْأَخْلَاقِ وَ تَصْرِيفَهَا وَ اجْعَلُوا اللِّسَانَ وَاحِداً وَ لْيَخْزُنِ الرَّجُلُ لِسَانَهُ فَإِنَّ هَذَا اللِّسَانَ جَمُوحٌ بِصَاحِبِهِ
💠سپس مواظب باشید كه اخلاق نیكو را در هم نشكنید و به رفتار ناپسند مبدل نسازید، زبان و دل را هماهنگ كنید، مرد باید زبانش را حفظ كند، زیرا همانا این زبان سركش، صاحب خود را به هلاكت می اندازد.
📘#خطبه_176
🔶 @Nahj_Et