مولاامیرالمومنین(ع):
الصادق عَلی شفا منجاة وكرامة
والكاذب عَلی شرف مهواة ومهانة
راستگو در مسیر نجات و بزرگواری و دروغگو بر لب پرتگاه سقوط و خواری قرار گرفته است.
نهج البلاغه،خ85ص208
🔶 @Nahj_Et
🔰 #درسهای_نهج_البلاغه | روش پیامبر(ص) در برخورد با گمراهان
🔺️ مروری بر استناد حضرت آیت الله خامنهای به نهج البلاغه در دیدار جمعی از مردم اصفهان ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
🔶 @Nahj_Et
🌌علت سکوت امام علی(ع):
امير المؤمنين مي فرمايد:
🚨«به خدا سوگند اگر خطر ايجاد اختلاف و شكاف در ميان مسلمانان نبود و بيم آن نمي رفت كه بار ديگر كفر و بت پرستي به سرزمين اسلام باز گردد واسلام محو و نابود شود. من موضع ديگري در برابر آنان مي گرفتم، لكنا علي غير ماكنالهم عليه».
منبع اهل تسنن:
📚شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج1، ص 307، چاپ اول قاهره، دارالاحياء الكتب العربيه، 1378 هجري قمري.
🔶 @Nahj_Et
⭕️ خیرُ الکلام ما قلّ و دلّ...
💢 از واگذاری مسئولیت به آدم های خوب بی عرضه و بد اختلاسی جلوگیری شود
✅ آیت الله جوادی آملی در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی:
🔹 نباید مسئولیت اجرایی را به آدمهای خوب بی عرضه و یا بد اختلاسی داد؛ حضرت امیرالمؤمنین، کمیل را مسئول منطقه ای نمود، سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند، حضرت نامه ای به کمیل نوشته که در نهج البلاغه آمده، مضمون آن این است که برخی تنها به درد دعای کمیل می خورند ولی توان اداره یک منطقه را ندارند! لذا باید از واگذاری مسئولیت به آدم های خوب بی عرضه در کشور جلوگیری شود و همچنین جلوی آدمهای بد اختلاسی و نجومی نیز گرفته شود.
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺پیامبر اکرم(ص):
نیکی وقتی درونت ساکن شود اطمینان به سوی قلبت میآید و گناه که درونت وارد شود تردید درون سینهات میشود.
📚(شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید) ج۲۰ص۲۹۹ح۴۱۵
🔶 @Nahj_Et
💎 یاد قبر درمان متکبر
❤️ امیرالمؤمنین علیهالسلام:
🔸 ضَعْ فَخرَكَ واحطُطْ كِبرَكَ واذكُرْ قَبرَكَ
🔹 فخرفروشى را كنار بگذار
➖ و تكبر را فرو نِه
➖ و به ياد قبرت باش.
📚 نهج البلاغه، حكمت ۳۹۸
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت پنجم
🔰امام عليه السلام به يکى ديگر از اوصاف پرهيزکاران پرداخته ، مى فرمايد:
✨عَظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَادُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ
💠آفريدگار در روح و جانشان بزرگ جلوه کرده، به همين دليل غير او در چشمانشان کوچک است»
🖊هر گاه کسى در کنار اقيانوس پهناور و بى کرانى باشد، طبيعى است که يک قطره آب در نظرش بسيار حقير و ناچيز است و آن کس که چشم به آفتاب عالمتاب دوخته، پرتو شمع کوچکى در نظرش بى مقدار است.
✔️آرى پرهيزکاران با آفريدگار جهان هستى، با قدرت و علم بى پايان او آشنا شده اند و به قدر استعداد خود، عظمت ذات پاک او را دريافته اند. بديهى است که غير او در نظرشان کوچک و بى مقدار است و يکى از دلايل تقوا و پرهيزکارى و بالاتر از آن، عصمت و مصونيت از گناه همين است. هر قدر معرفت انسان به خدا بيشتر شود، ما سوى الله در نظرش کوچک تر مى شود و به اين اشياى حقير و ناچيز، دل نمى بندد و به جهت آنها گناه نمى کند.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
شرحی بر خطبه ۵۷ نهجالبلاغه
«این خطبه درباره شخص نکوهیده اى است و سپس امام (علیه السلام) از صفات برجسته خود سخن مى گوید.»
در این که امام این سخن را درباره چه کسى فرموده، بین شارحان نهج البلاغه گفتگوست; ولى مشهور این است که این سخن درباره معاویه است.
«ابن ابى الحدید» در «شرح نهج البلاغه» خود مى نویسد:
«گروهى معتقدند که این سخن درباره «زیاد» است و گروهى دیگر آن را درباره «حجّاج» یا درباره «مغیره» مى دانند، ولى به عقیده من این سخن درباره معاویه است چرا که صفاتى که در این خطبه آمده از ویژگى هاى اوست.
سپس مى افزاید:
«معاویه بسیار غذا مى خورد و صدا مى زد سفره غذا را از مقابل من بردارید، به خدا سوگند سیر نشدم، هر چند خسته شدم».
«ابوعثمان جاحظ» در کتاب «السفیانیه» نقل مى کند که «ابوذر» در یکى از سخنان اعتراض آمیزش به «معاویه» گفت من از رسول خدا شنیدم که مى فرمود:
«هنگامى که بر امّت اسلامى مردى درشت چشم و گلوگشاد که پیوسته مى خورد و سیر نمى شود حاکم شد، امّت اسلامى باید از او بر حذر باشد».
از شباهت زیادى که این سخن کوتاه رسول خدا با برداشتى که ابوذر غفارى از آن داشته است با خطبه مورد بحث دارد، به خوبى استفاده مى شود که این خطبه درباره معاویه است.
و نیز همان نویسنده روایات متعدّدى از منابع معروف مانند «تاریخ طبرى»، «تاریخ خطیب»، «کتاب صفّین» و امثال آن از «ابوسعید خدرى» و «عبدالله بن مسعود» نقل مى کند که پیغمبر (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود:
«هنگامى که معاویه را بر منبر من ببینید او را به قتل برسانید ـ یا ـ گردن او را بزنید».
شباهت این تعبیر با تعبیرى که در خطبه مورد بحث آمده، نیز گواهى مى دهد که این خطبه درباره معاویه است.
شاهد و گواه دیگر بر این موضوع، مسأله سبّ است که در ذیل خطبه به آن اشاره شده. همه مى دانیم کسى جز معاویه مردم را تشویق به سبّ و ناسزاگویى بر امیرمؤمنان على (علیه السلام) در منابر و خطبه هاى جمعه نمى کرد و تعجب در این است که با این گواه روشن چگونه بعضى براى این خطبه مصداق هاى دیگرى را جستجو کرده اند! آیا خاستگاهى جز تعصّب دارد؟!
به هر حال امام (علیه السلام) در این خطبه از کسى سخن مى گوید که در آینده بر امّت اسلامى حاکم مى شود: مردى پرخور و زیاده طلب و شکم بزرگ که مردم را به ناسزاگویى به امام تشویق مى کند.
امام (علیه السلام) ضمن این پیشگویى، گوشه اى از وظائف مردم را در برابر چنین کسى بیان مى دارد و چنانکه تاریخ مى گوید: پیش بینى امام (علیه السلام) به طور کامل، در زمان حکومت معاویه بوقوع پیوست.
در ذیل این خطبه، امام به پاره اى از افتخارات بزرگ خود نیز اشاره مى فرماید.
🔶 @Nahj_Et
اميرالمؤمنين علی علیه السلام:
وليَکُنِ البَيعُ بَيعاً سَمحاً بِمَوَازِينِ عَدل وَأَسعَار، لاَ تُجحِفُ بِالفَرِيقَينِ مِنَ البَائِعِ وَالمُبتَاعِ.
و بايد خريد و فروش آسان و بر موازين عدل باشد، با قيمت هايى كه نه به فروشنده زيان رسانَد و نه به خريدار.
نامه_53
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نهجالبلاغه گنجی برای همه
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد حامد کاشانی
🔶 @Nahj_Et
❇امام على عليه السلام :
✳اِنَّ اللّه َ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ فَرَضَ عَلى اَئِمَّةِ الْعَدْلِ اَنْ يُقَدِّروا اَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ النّاسِ كَيْلا يَتَبَيَّغَ بِالْفَقيرِ فَقْرُهُ؛
❇امام على عليه السلام :
✳خداوند ـ عزّ و جلّ ـ ، بر پيشوايان عادل واجب كرده كه سطح زندگى خود را با مردم ناتوان، برابر كنند تا فقير را فقرش برآشفته نكند.
📚نهج البلاغه، خطبه 209.
🔶 @Nahj_Et
استضعاف فرهنگی.mp3
6.24M
•┈┈•
| #شرح_حدیث | صوتی 🎧
🏷 استضعاف فرهنگے، شيوه اے برای مستكبران!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸«زنهار! زنهار! از پيروى و فرمانبردارى اشراف و بزرگانتان، آنان كه به اصل و حسب خود مىنازند، ....
شیطان اینان را حیوان بارکش گمراهی نموده، و سپاه خود قرار داده که به سبب آنان بر مردم حمله میبرد، با زبان آنان سخن میگوید، تا عقلتان را بدزدد، و در دیدگانتان درآید، و در گوشتان بدمد، او شما را هدف تیرش، و مایه پایمال شدن گامهایش، و ابزار دست خویش قرار داده».
▫️ « ألاَ فالحَذَرَ الحَذَرَ مِنْ طاعةِ ساداتِكُمْ و كُبَرائكُمُ الّذينَ تَكَبَّروا عَن حَسَبِهِمْ، .....
اتَّخَذَهُمْ اِبْليسُ مَطايا ضَلال وَ جُنْداً بِهِمْ يَصُولُ عَلَى النّاسِ، وَ تَراجِمَةً يَنْطِقُ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ، اِسْتِرَاقاً لِعُقُولِكُمْ وَ دُخُولاً فِي عُيُونِكُمْ وَ نَفْثاً فِي أَسْمَاعِكُمْ فَجَعَلَكُمْ مَرْمَى نَبْلِهِ وَ مَوْطِئَ قَدَمِهِ وَ مَأْخَذَ يَدِهِ» .
📚نهج البلاغه ، خطبه ۱۹۲
🎤 استاد #احمد_غلامعلی ⏱۱۲ دقیقه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنیای فانی خطبه ای بسیار زیبا از نهج البلاغه
خطبه173
🔶 @Nahj_Et
🐜🌼
✍امام علی علیه السلام
به خدا قسم!
اگر آسمانها و زمین را به من بدهند
تا پوست دانهای جو را از
به ستم از مورچهای بگیرم
هرگز چنین نخواهم کرد.
📚نهج البلاغه، خطبه ۲۲۴
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑در آیه 6 سوره حجرات ما وظیفه داریم که درباره درستی یا نادرستی اخباری که به ما می رسد تحقیق کنیم.
چند درصد ما به این دستور عمل می کنیم⁉️
{ یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوۤا۟ إِن جَاۤءَكُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإࣲ فَتَبَیَّنُوۤا۟ أَن تُصِیبُوا۟ قَوۡمَۢا بِجَهَـٰلَةࣲ فَتُصۡبِحُوا۟ عَلَىٰ مَا فَعَلۡتُمۡ نَـٰدِمِینَ }
آگاه باشید که بین حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست‼️
[توضیح این سخن را از امام خواستند، حضرت انگشتان دست را به هم چسباند و بین گوش و چشم قرار داد، سپس فرمود:]
باطل آن است که بگویى شنیدم، و حق آن است که بگویى دیدم.
📚نهج البلاغه، خطبه 141
🔶 @Nahj_Et
💎 همگام با ولایت
🔹حضرت على عليهالسلام:«انْظُـرُوا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّـكُمْفَالْزَمُـوا سَمْتَهُمْ، وَاتَّبِعُـوا أَثَرَهُمْ،فَلَنْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ هُدًى، وَلَنْ يُعيدُوكُمْ فِيرَدًى، فَإِنْ لَبَـدُوا فَالْبُدُوا، وَإِنْ نَهَضُـوا فـَانْهَضُـوا.وَلاَ تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا، وَلاَ تَتَأَخَّرُوا عَنْهُمْ فَتَهْلِكُوا»
🔻 خاندان پيامبرتان را به دقت بـنگريد و خود را به همسويى با آنان ملزم كنيد و گامبـهگام از آنان پـيروى كنـيد، زيـرا كه آنان هرگز از راه هدايت بيرونتان نمیکنند و ديگر بار به پرتگاه جاهليت شما را نمیافكنند.
پس اگر نشستند، همراه آنان بنشينيد و اگر برخاستند با نهضـتشان هماهنگ شويد، نه بر آنان پيشى گيريد كه به گمراهى درافتيد و نه از آنان واپس مـانيد كه هـلاك شـويد.
خطبه۹۶
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠کلیپ زیبای خطبه 178 نهج البلاغه درباره رفتار انسان
🔹اگر بنده ای امور خویش را اصلاح نماید خدا نیز امر وی را اصلاح می کند؛ ویدئوی دلنشین خوانش خطبه صد و هفتاد و هشت نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین (ع)
🔶 @Nahj_Et
💠مولاامیرالمؤمنین علی علیهالسلام
🔹تن دادن به جنگ آسانتر از تن دادن به كيفر خداوند است .
رنجهای اين دنيا برايم آسانتر از تحمل مشقّتهاى آخرت است .
نهج البلاغه ،خطبه ۵۴
🔶 @Nahj_Et
💠گزيده سخنان مشكل حضرت علی علیه السلام كه نياز به تفسير دارد👇
🔹فى حَديثِهِ عَلَيْهِ السَّلامُ:فَاِذا كانَ ذلِكَ ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدّينِ
در گفتار آن حضرت است: چون زمانش فرا رسد یعسوب دین بر جای حکومتش
🔹بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ اِلَيْهِ كَما يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَريفِ.
استقرار یابد، پس همچنان که ابر پاییزی به هم بپیوندند اهل ایمان گرد او اجتماع کنند.
🔹 يَعْسُوبُ الدّينِ: السَّيِّدُ الْعَظيمُ الْمالِكُ لاُِمُورِ النّاسِ يَوْمَئِذ. وَالْقَزَعُ:
یعسوب سَرور بزرگ است که آن روز زمامدار امور مردم است. و قَزَع:
🔹قِطَعُ الْغَيْمِ الَّتى لاماءَ فيها.
پـاره های ابـر بـی بـاران اسـت.
🔶 @Nahj_Et
ملاک عظمت اشخاص از منظر امیرالمؤمنین علی علیه السلام-سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی-13-10-1400- حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
14.49M
✳️ ملاک عظمت اشخاص از منظر امیرالمؤمنین علی علیه السلام-سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
🔹شرح حکمت289 نهج البلاغه
🔈 حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه
🔹خانه ی وسیع
امیر مؤ منان على علیه السلام به عیادت یكى از دوستانش بنام (علاء بن زیاد) كه در بصره زندگى مى كرد رفت ، وقتى چشمش به خانه وسیع او افتاد فرمود: (این خانه با این همه وسعت را در این دنیا براى چه مى خواهى ؟ با اینكه در آخرت به آن نیازمندتر هستى ؟)
آرى مگر اینكه بخواهى به این وسیله به آخرت برسى مانند آنكه : 1- در این خانه از مهمان ، پذیرائى كنى 2 - صله رحم نمائى و حقوق (واجب ) خود را از این خانه خارج كرده و به اهلش برسانى ، فاذا انت قد بلغت بها الاخره : (كه در این صورت با این گونه خانه به آخرت نائل شده اى ) علاء عرض كرد: اى امیر مؤ منان ! از برادرم عاص بن زیاد، پیش تو شكایت مى كنم ، امام فرمود: براى چه ؟ مگر چه كرده ؟
علاء عرض كرد: عبائى (ناچیز) پوشیده و از دنیا كناره گرفته است . على علیه السلام فرمود: او را نزد من بیاور، وقتى كه عاصم به حضور على علیه السلام آمد، حضرت به او فرمود: (اى دشمنك جان خود، شیطان در تو راه یافته و تو صید او شده اى آیا به خانواده ات رحم نمى كنى ؟ تو خیال مى كنى خداوند خداوند كه طیبات (زندگى خوب ) رابر تو حلال كرده ، دوست ندارد كه از آنها بهره مند شوى ؟!
انت اهون على الله من ذلك : (تو بى ارزشتر از آنى كه خداوند با تو چنین كند).
عاصم عرض كرد: (اى امیرمؤ منان ! ولى تو با این لباس خشن و غذاى ناگوار بسر مى برى ) (و من از تو پیروى مى كنم )
امام فرمود: عزیزم ! من مثل تو نیستم ان الله تعالى فرض على ائمه العدل ان یقدروا انفسهم بضعفه الناس ، كیلا یتبیغ بالفقیر فقره ، (خداوند متعال بر پیشوایان عدل و حق ، واجب شمرده است كه بر خود سخت گیرند، و شیوه زندگیشان را همآهنگ با وضع زندگى طبقه ضعیف مردم قرار دهند، تا نادارى فقیر موجب نافرمانى او از جدا نشود یا (- تانادارى فقیرى ، موجب آن نشود كه به او سخت بگذرد)(1)
به این ترتیب على علیه السلام یك درس مهم اقتصاد اسلامى را تعلیم داد و از افراط و تفریط شدیدا نهى كرد و وظیفه رهبران حق را مشخص نمود.
پی نوشت:
1- نهج البلاغه صبحى صالح خطبه 210.
🔶 @Nahj_Et
✅علت ترس از مرگ چیست ؟
اصلا چرا باید از مرگ بترسیم ؟
🔸 عمدهترین عوامل ترس و نگرانی غیرطبیعی از مرگ عبارتاند از:
1. ناآگاهی از حقیقت مرگ:
حضرت امام هادی علیهالسلام، به یکی از یاران خویش که در بستر بیماری بود و از ترس مرگ بیتابی کرده و میگریست، فرمود: «یا عبدالله تخاف من الموت لانک لاتعرفه»؛ «ای بنده خدا، تو از مرگ میترسی به دلیل آنکه حقیقت آن را نمیشناسی»(1). اگر انسان، مرگ را نابودی و فنا تفسیر نکرده بلکه انتقال از سرای فانی به سرای باقی بداند، از مرگ هراسی به دل راه نمیدهد .
2. دلبستگی شدید به دنیا:
انسانی که شیفتهی دنیا و غرق در مادیات شده است؛ برای بهرهمند شدن هرچه بیشتر از لذایذ دنیوی، به دنبال زندگی ابدی در این دنیاست و همواره از فرارسیدن مرگ خویش در نگرانی و اضطراب به سر می¬برد، زیرا چنین میپندارد که مرگ پایانبخش تمام لذتها و کامیابیهای اوست و او را از علایق و دلبستگیهایش، برای همیشه جدا میسازد .
حضرت امام علی علیهالسلام با گذرا خواندن دنیا و جاودان خواندن آخرت، در همه انسانها این انگیزه را ایجاد میکند که به دنیای زودگذر دل نبندند . میفرمایند: «أیها الناس إنما الدنیا دار مجاز ، و الآخرة دار قرار»؛ «ای مردم، دنیا سرای گذرا و آخرت خانه جاودان است». (2)
3. ترس از حسابرسی اعمال:
قرآن کریم میفرماید: «وَ لا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِین»؛ «ولی آنها هرگز تمنای مرگ نمیکنند به خاطر اعمالی که از پیش فرستادهاند و خداوند ظالمان را بهخوبی میشناسد».دين مقدس اسلام ، برای خنثی کردن این عامل، همواره بر گشودگی در توبه و بخشندگی و توبه پذیری خداوند تأکید میکند .
📚1. معاني الأخبار، النص، ص ۲۹۰ .
📚2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص۳۲۰
🔶 @Nahj_Et