فراموش نکنید...
أَلَا فَاذْكُرُوا هَاذِمَ اللَّذَّاتِ وَ مُنَغِّصَ الشَّهَوَاتِ وَ قَاطِعَ الْأُمْنِيَاتِ عِنْدَ الْمُسَاوَرَةِ لِلْأَعْمَالِ الْقَبِيحَةِ
به هوش باشيد! در آن زمان که با شتاب به سراغ اعمال قبيح مى رويد نابود کننده لذّات و برهم زننده خواسته ها و قطع کننده آروزها(مرگ)را به ياد آوريد!
نهج البلاغه خطبه ۹۹
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️ اِعلَمْ أنَّ الدنيا دارُ بَلِيَّةٍ لم يَفرُغْ صاحِبُها فيها قَطُّ ساعَةً إلاّ كانَت فَرغَتُهُ علَيهِ حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ .;
امام على عليه السلام
بدان كه دنيا سراى آزمايش و گرفتارى است، كه آدمى هرگز در آن ساعتى آسوده و بي كار نشود، مگر اين كه آن بيكارى در روز قيامت مايه افسوس او گردد.;
📙نهج البلاغة: الكتاب59.
🔶 @Nahj_Et
🌸﴿ نهج البلاغه حکمت ۱۳۶﴾🌸
وَقَالَ علیه السلام الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقیٍّ وَالحَجُّ جِهَادُ كُلِّ ضَعِيفٍ وَلِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاة و زَكَاةُ الْبَدَنِ الصِّيَامُ وَجِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ
نماز وسیله تقرب هر پرهیزگاری است و حج جهاد ناتوانان است. هر چیزی را زکاتی است و زکات بدن، روزه است و جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است
🔶 @Nahj_Et
بیاعتنایی به حرام
✅ امام علی علیه السلام:
هوای نفس را با بیاعتنایی به حرام بمیران.
📙 نهج البلاغه نامه ۲۱ بند ۲
🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 پذیرش حوزههای علمیه کشور آغاز شد
🔻معاون آموزش حوزههای علمیه:
◻️پذیرش حوزههای علمیه برادران از اول اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ ادامه دارد.
◻️ پذیرش از سه مقطع هشتم، دوازدهم و دانشگاهیان صورت میگیرد.
◻️داوطلبان میتوانند در دو بخش برنامههای متداول یا سفیران هدایت ثبت نام کنند.
در بخش سفیران هدایت، رویکرد تبلیغی است.
➕ سایت پذیرش حوزههای علمیه: paziresh.ismc.ir
➕کانال پذیرش در ایتا: eitaa.com/pazireshhowzeh
💡مشاوره تحصیلی ویژه داوطلبان ورود به حوزه
eitaa.com/hawzahnews/45420
📎 بیشتر بخوانید
@HawzahNews| حوزهنیوز
🌸﴿ نهج البلاغه حکمت ۱۳۶﴾🌸
وَقَالَ علیه السلام الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقیٍّ وَالحَجُّ جِهَادُ كُلِّ ضَعِيفٍ وَلِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاة و زَكَاةُ الْبَدَنِ الصِّيَامُ وَجِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ
🌸 نماز وسیله تقرب هر پرهیزگاری است
🌸و حج جهاد ناتوانان است.
🌸هر چیزی را زکاتی است و زکات بدن، روزه است
🌸 و جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است
🔶 @Nahj_Et
🔔مقام شما را از مردم دور نکند❗️
#نهج_البلاغه
🪐أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ حَقّاً عَلَى الْوَالِي أَلاَّ يُغَيِّرَهُ عَلَى رَعِيَّتِهِ فَضْلٌ نَالَهُ وَلاَ طَوْلٌ خُصَّ بِهِ
🟤اما بعد (از حمد و ثناى الهى) حقى که بر والى و زمامدار ثابت است اين است که فضل و برترى هايى که به او رسيده و قدرتى که به او داده شده سبب تغيير حال او درباره رعيّت نگردد
✍اشاره به اينکه والى و زمامدار بايد چنان باشد که رسيدن به قدرت او را دگرگون نسازد ، دست و پاى خود را گم نکند و گرفتار عُجب خودبينى و خودپسندى و در نتيجه استبداد نشود
همان چيزى که غالباً در زمامداران مادّى ديده مى شود که پيش از رسيدن به قدرت سخنان زيبايى در مورد مردمى بودن و مردمى زيستن دارند اما هنگامى که بر اوضاع مسلط شدند همه را فراموش کرده و استبداد را پيشه خود مى سازند و تنها اولياى الهى و کسانى که در خط پيروى آنها هستند از اين خطر در امان مى مانند.
📙نامه 50
🔶 @Nahj_Et
📚شادى مؤمن
چه طور تخمه کدو براى بعضى ها خوشمزه است. براى بعضى هم «سبحان اللّه» گفتن، شیرین است. امام مى گوید: «مناجات یک شیرینى دارد. خدایا آن شیرینى را به من بچشان»؛ «الَهی أذِقْنِی حَلاوَةَ ذِکْرک». شادى خوب آن است که آدم آخرتش را تأمین کرده باشد. در این دنیا، خانه اش کاهگل بوده و آپارتمان شده است. دوچرخه اش به ماشین تبدیل شده است. مثلًا اگر عباى من نخى باشد. حالا پشمی شده. نخ، از پنبه است و پشم براى شتر است. نخ و پشم شرف نیست. حتى مدرک هم ارزش ندارد.
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «فَلْیکنْ سُرُورُک بِمَا نِلْتَ مِنْ آخِرَتِک» (نهج البلاغه، نامه 22)؛ «کاری کن که شادی تو برای رسیدن به آخرت باشد». اگر خواستى شاد بشوى، ببین چه قدر آخرتت را تأمین کرده اى؟ چند رکعت نماز با توجه در عمرت خوانده اى؟ چه قدر جبهه رفته اى؟ چقدر به پشت جبهه کمک کرده اى؟ از پارسال تا به حال، چقدر به آوارهها و سیل زدهها کمک کرده اى؟ از پارسال تا به حال، چند بچه یتیم را بوسیده اى؟ به دیدن چند خانواده شهید رفته اى و اظهار ادب کرده اى؟ چند کتاب مطالعه کرده اى؟ چه گامى برداشته اى؟ این که آدم انبارش را بچرخاند، بازارش را بچرخاند، دکورسازى کند، خانه سازى کند، مبلمان و ماشینش را عوض کند،. اینها چیزى نیست. خودت چه قدر بزرگ شده اى؟ مهم این است که خودم چقدر بالا آمدم؟ یعنى علم، تقوا، نور، شعور، انسانیت و شخصیت من چقدر بالا رفته است؟ اینکه پنبه، پشم شده است، مهم نیست. اینکه دوچرخه به موتور تبدیل شده است، مهم نیست. خودت چه شده اى؟
📚 کتاب خنده و گریه در آثار استاد قرائتی
📙نامه22
🔶 @Nahj_Et
♥️امام على عليه السلام :
💎شما را چه مى شود كه به اندك چيزى از دنيا كه به دست مى آوريد ، شادمان مى شويد ؛ ولى از دست دادن بسيارى از آخرت ، شما را اندوهگين نمى سازد؟! و اندكِ دنيا كه از دستتان مى رود ، شما را ناراحت و بى تاب مى سازد ،
چندان كه اين بى تابى در چهره هاى شما و در ناشكيبايى تان بر آنچه از شما گرفته شده است ، آشكار مى گردد . گويى دنيا اقامتگاه دائمى شماست و كالايش برايتان ماندگار است!
.📚 نهج البلاغة : الخطبة 113 ، غرر الحكم : ح 9652
🔶 @Nahj_Et
🌕توصیه ای مهم برای ایام پایانی ماه رمضان
💠آیتالله فاطمی نیا :
🔹️از اولياء الهی سينه به سينه ، يک يادگاری دارم كه عمل به آن بركات فراوانی دارد.
ماه مبارك رمضان ، اين ضيافت الهی را با يك زيارت جامعه ي كبيره به اخر برسانيد .
در اثر اين عمل اين ضيافت چنان رنگين خواهد شد كه آثارش از عقول ما خارج است و روزی به كار خواهد آمد كه آن روز هيچ چيز ديگري به كار نخواهد آمد.
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
📚 کتاب صوتی:نهج البلاغه (نامه های امیر مؤمنان علی ع) ✍️ گرد آورنده:سید رضی 📝 مترجم: آیت الله ناصر
................
در نامهی امیرالمؤمنین علیهالسّلام به مالک اشتر همین عهدِ مالک که به غلط «عهدنامه» میگویند و من خواهش میکنم که کلمه " عهدنامه " را به کار نبرید زیرا از غلط های عوامانه زشت است ، عهدنامه در فارسی به پیمانی بین دو نفر یا دو طرف گفته میشود در حالی که در عربی کلمه عهد به معنای فرمان است . «عَهْدُ علىٍّ الی مالک اشتر»، یعنی فرمان حکومتی امیرالمؤمنین به مالک اشتر، امام نامه ای نوشته که یک فرمان و حکم از طرف حکومت است ، در این نامه چهار نکتهی اصلی هست:
اول: حفظ امنیت داخلی و خارجی
دوم: عدالت اجتماعی و اقتصادی
سوم: تربیت معنوی و اخلاقی مردم
چهارم: رفاه و آبادی زندگی مردم
این چهار چیز از جملهی چیزهایی است که حکومت باید به عنوان مطالبات حقیقی مردم به آنها بدهد.
👈گزیده بیانات رهبر انقلاب #امام_خامنه_ای
۱۳۸۱/۱۱/۱۵
🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃
🍃
💠داستانی از نهج البلاغه
💠معجزات امام علی و کافر شدن 69 نفر
🔹🔹حضرت ابوجعفر امام محمّد، باقرالعلوم صلوات اللّه علیه حکایت فرماید: روزی امام علی بن ابی طالب علیه السلام در بین جمعی از اصحاب حضور داشت، یکی از افراد اظهار نمود: یا امیرالمؤمنین! اگر ممکن باشد کرامتی برای ما ظاهر گردان تا بیشتر نسبت به تو ایمان پیدا کنیم؟
امام علی علیه السلام فرمود: چنانچه جریانی عجیب را ظاهر نمایم و شما شاهد آن باشید کافر خواهید شد؛ و از ایمان خود برمی گردید و مرا متّهم به سحر و جادو می کنید.
گفتند: ما عقیده و ایمان راسخ داریم که همه چیز، از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله به ارث برده ای و هر کاری را که بخواهی، می توانی انجام دهی.
حضرت فرمود: احادیث و علوم سنگین و مشکلِ ما اهل بیت ولایت را، هر فردی نمی تواند تحمّل کند بلکه افرادی باور می کنند که از هر جهت روح ایمان آن ها قوی و مستحکم باشد.
سپس اظهار نمود: چنانچه مایل باشید که کرامتی را مشاهده کنید، هر وقت نماز عشاء را خواندیم همراه من حرکت نمائید.
چون نماز عشاء را خواندند، حضرت امیر علیه السلام به همراه هفتاد نفر که هر یک فکر می کرد نسبت به دیگری بهتر و برتر هست حرکت نمود تا به بیابان کوفه رسیدند.
در این لحظه امام علی علیه السلام به آن ها فرمود: به آنچه می خواهید نمی رسید مگر آن که از شما عهد و میثاق بگیرم که هر آنچه مشاهده کنید، شکّ و تردیدی در خود راه ندهید و ایمانتان را از دست ندهید و مرا متّهم به امور ناشایسته نگردانید.
ضمنا، آنچه من انجام می دهم و به شما ارائه می نمایم، همه علوم غیبی است که از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله به ارث گرفته ام و آن حضرت مرا تعلیم فرموده است.
پس از آن که حضرت از یکایک آن ها عهد و میثاق گرفت، دستور داد تا روی خود را بر گردانند؛ و چون پشت خود را به حضرت کردند، حضرت دعائی را خواند.
هنگامی که دعایش پایان یافت، فرمود: اکنون روی خود را برگردانید و نگاه کنید.
همین که چرخیدند و روی خود را به حضرت علی علیه السلام برگردانیدند، چشمشان افتاد به باغ های سبز و خرّمی که نهرهای آب در آن ها جاری بود؛ و ساختمان های با شکوهی در درون آن ها جلب توجّهشان کرد.
پس چون به سمتی دیگر نگاه کردند، شعله های وحشتناک آتش را دیدند، با دیدن چنین صحنه ای که بهشت و جهنّم در أذهان و أفکارشان یاد آور شد، همگی یک صدا گفتند: این سحر و جادوی عظیمی است؛ و ایمان خود را از دست دادند و کافر شدند، مگر دو نفر که همراه حضرت باقی ماندند و با یکدیگر به شهر کوفه مراجعت نمودند.
چون خواستند وارد مسجد کوفه شوند، حضرت دعائی را تلاوت نمود، وقتی داخل شدند، دیدند ریگ های حیات مسجد دُرّ و یاقوت گشته است
در بین راه، حضرت به آن دو نفر فرمود: حجّت بر آن گروه به اتمام رسید و فردای قیامت، آنان مؤاخذه و عقاب خواهند شد.
سپس در ادامه فرمایشاتش افزود: قسم به خدای سبحان! که من ساحر نیستم، این ها علوم الهی است که از رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله آموخته ام.
و چون خواستند وارد مسجد کوفه شوند، حضرت دعائی را تلاوت نمود، وقتی داخل شدند، دیدند ریگ های حیات مسجد دُرّ و یاقوت گشته است.
آن گاه حضرت به آن ها فرمود: چه می بینید
گفتند: دُرّ و یاقوت!
فرمود: راست گفتید، در همین لحظه یکی دیگر از آن دو نفر از ایمان خود دست برداشت و کافر شد و نفر آخر ثابت و استوار ماند.
امام علی علیه السلام به او فرمود: مواظب باش که اگر چیزی از آن ها را برداری پشیمان می گردی؛ و اگر هم بر نداری باز پشیمان می شوی.به هر حال او یکی از آن جواهرات را، دور از چشم حضرت برداشت و در جیب خود نهاد، فردای آن روز، نگاهی به آن کرد، دید دُرّی گرانبها و نایاب است.
هنگامی که خدمت امام علی علیه السلام آمد اظهار داشت: من یکی از آن درّها را برداشته ام، حضرت فرمود: چرا چنین کردی
گفت: خواستم بدانم که آیا واقعا این جواهرات حقیقت دارد یا باطل و واهی است.
حضرت فرمود: اگر آن را بر گردانی و سر جایش بگذاری خداوند رحمان عوض آن را در بهشت به تو عطا می کند؛ و گرنه وارد آتش جهنّم خواهی شد.
امام باقر علیه السلام در ادامه فرمود: چون آن شخص، دُرّ را سر جایش نهاد؛ تبدیل به ریگ شد.
و بعضی گفته اند: که آن شخص میثم تمّار بود؛ و برخی دیگر او را عَمرو بن حمق خزاعی گفته اند.[1]
پی نوشت :
[1] مختصر بصائر الدرجات: ص 118 و 119، هدایة الکبری: ص 129، س 3.
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بزرگترین فیلسوف تاریخ امیرالمومنین(ع) است
🔸خاطره شنیدنی سهیل اسعد از دانشگاهی در کلمبیا که در آن معنای حقیقی آزادی از کلام حضرت علی(ع) را بازگو کرده بود و تاثیری که بر روی استاد فلسفه مسیحی گذاشته و باعث مسلمان شدن وی شده بود
🔶 @Nahj_Et
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 غيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ، وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ
🔹 غيرت زن كفر است و غيرت مرد ايمان.
📚 حکمت 124 نهج البلاغه
✍️ «غيرت» حالتى است كه انسان را وادار مى كند از ورود ديگران در حريم زندگى شخصى او جلوگيرى كند، افتخارات او را سلب ننمايد، مواهبش را از دستش نگيرد و متعرض نواميس او نشود و منظور از «غيرت زن» در كلام حكيمانه بالا همان حسادتى است كه نسبت به زوجه ديگر همسرش پيدا مى كند (البته تعدد زوجات نيز شرايطى دارد و نبايد وسيله اى براى هوس رانى مردان گردد) و منظور از «غيرت مرد» در كلام بالا ممانعتى است كه مرد از ورود ديگرى به حريم خانواده و ناموس خود به عمل مى آورد.
🔶 @Nahj_Et
💌حضرت علي عليه السلام فرمودند:
از نافرماني خدا در خلوت ها بپرهيزيد، زيرا همان كه گواه است، داوري كند.
📚 نهج البلاغه حكمت ٣٢٤
🔶 @Nahj_Et
💢 مسئولیت علما در تعلیم علم
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ما أَخَذَ اللَّهُ عَلَى أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ يَتَعَلَّمُوا، حَتَّى أَخَذَ عَلَى أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ يُعَلِّمُوا.
🔹خداوند از افراد جاهل پيمان نگرفته كه دنبال علم و دانش بروند، مگر اين كه قبل از آن از علما و دانشمندان پيمان گرفته كه به آن ها علم بياموزند.
📚 حکمت 478 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
37.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«وجود مبارک حضرت امیر سلام الله علیه وقتی نصیحت می کرد گاهی افراد را عابدانه نصیحت می کرد، گاهی زاهدانه نصیحت میکرد و گاهی عارفانه.
گاهی می فرمود اگر فلان کار را بکنید گرفتار فلان عذاب می شوید، گاهی می فرمود اگر فلان کار خیر را انجام بدهید یا فلان کار بد را نکنید سهمی از بهشت نصیب شما میشود، گاهی هم عارفانه سخن می گفت؛ می فرمود گناه سمّ است، اگر چشم ملکوتی تان باز بشود می بینید که این دست به مال حرام زدن یا حیثیت جامعه را بردن، با سمّ بازی کردن است.
درس اخلاق ٩٨/٢/٢٣
🔶 @Nahj_Et
🔔به حدّ خود قانع باش❗️
#نهج_البلاغه
🔮هَلَكَ امْرُؤٌ لَمْ يَعْرِفْ قَدْرَهُ
🟠آن كسى كه قدر خود را نشناسد هلاك مى شود
✍مى دانيم يكى از عميق ترين غرايز انسان دوست داشتن خويشتن است و بسيار مى شود كه بر اثر آن انسان قدر و منزلت خود را گم مى كند جنبه هاى مثبت خويش را بسيار بيش از آنچه هست مى پندارد و حتى گاهى جنبه هاى منفى خود را مثبت مى انگارد ، به همين دليل بر جاى خود تكيه نمى كند بلكه خود را در جايى قرار مى دهد كه شايسته آن نيست و در آنجا گاه سخنانى مى گويد كه دين و دنياى او را بر باد مى دهد ، آبروى او را مى ريزد و سرچشمه مفاسدى در جامعه مى شود كه نتيجه همه آنها هلاكت معنوى و مادّى است. مثلاً كسى چند صباحى آموزش علوم دين را ديده و هنوز به مقام اجتهاد نرسيده خود را مجتهدى اعلم بداند و به استنباط احكام بنشيند و احكامى را آميخته با اشتباهات فراوان براى اين و آن بازگو كند و عبادات و معاملات آنها را ضايع سازد ، چنين شخصى كه قدر خود را نشناخته به يقين مسئوليت سنگينى را در قيامت خواهد داشت
📙حکمت 149
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
حکمت 177 - تنبیه بدکار با تشویق نیکوکار
📜 وَ قَالَ عليهالسلام اُزْجُرِ اَلْمُسِيءَ بِثَوَابِ اَلْمُحْسِنِ
🌺و درود خدا بر او، فرمود: بدكار را با پاداش دادن به نيكوكار آزار ده.
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت بیست و یکم
🔰امام عليه السلام در اين بخش از خطبه به دوازده وصف ديگر از اوصاف پرهيزکاران اشاره کرده و مى فرمايد:
✨فَمِنْ عَلاَمَةِ أَحَدِهِمْ أَنَّکَ تَرَى لَهُ قُوَّةً فِي دِين وَ حَزْماً فِي لِين
🌐 از نشانه هاى هر يک از آنها اين است که آنها را در دين خود نيرومند مى بينى و در عين محکم کارى و قاطعيت نرم خو
✍تعبير به قوّت در دين اشاره به اين است که وسوسه گران و شبهه افکنان و منافقان نمى توانند در آنها نفوذ کنند و طوفانها و حوادث سخت زندگى ايمان آنها را متزلزل نمى سازد.
🔹«حَزم در لين» اشاره به اين است که آنها در عين دورانديشى که لازمه آن غالباً سختگيرى است ، برخلاف «روزمرگى» که کارها را آسان مى کند ، نرمخويى را فراموش نمى کنند و با کسانى که در انجام يک هدف اجتماعى با آنها همراه هستند رفتارى با رفق و محبت دارند
✔️ و مطابق ضرب المثل معروف عرب که مى گويد: لا تَکُنْ حُلْواً فَتَسْتَرِطُ وَ لا مُرّاٌ فَتَلْفَظُ ، آن قدر شيرين نباش که تو را ببلعند و نه آن قدر تلخ که تو را دورافکنند ، رفتار مى کنند.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
🍃درسایه سار نهج البلاغه🍃
📜فرازی از وصیت نامه مولا علی علیه السلام در ماه رمضان سال ۴۰ هجری
🍃امیرالمومنین علیه السلام:
✍أَلَّا تَبْغِيَا الدُّنْيَا وَ إِنْ بَغَتْكُمَا وَ لَا تَأْسَفَا عَلَى شَيْءٍ مِنْهَا زُوِيَ عَنْكُمَا.
🍃به دنیا پرستى روى نیاورید، گر چه به سراغ شما آید، و بر آنچه از دنیا از دست مى دهید اندوهناک مباشید.
✉️نهج البلاغه، نامه۴۷
🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃
🍃
💠داستانی از نهج البلاغه
💠خوشا به حال خَبّاب إبن أرَت👇
🔹🔹در جنگ بدر و دیگر جنگها شرکت کرد و در خدمت رسول خدا صلّی الله علیه و آله جهاد کرد. خبّاب از فقرای برگزیده مسلمانان بود و از بیماری هم رنج میبرد با این حال شکایت نمیکرد و راضی به رضای خدای سبحان بود.
یَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ ابْنَ الْأَرَتِّ فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً وَ هَاجَرَ طَائِعاً وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ وَ عَاشَ مُجَاهِداً. طُوبَی لمم ذَکَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ. » ؛
خدای خباب بن ارت را رحمت کند او از روی میل اسلام آورد و از روی اطاعت خدا هجرت کرد؛ و به زندگی ساده قناعت نمود؛ و از خدا خشنود و در تمام دوران زندگی مجاهد بود.
خوشا به حال کسی که به یاد معاد باشد؛ و برای روز حساب عمل کند و به مقدار کفایت قناعت نماید؛ و از خدا راضی باشد.
خبّاب ابن أرت کیست؟
نام و نسب او، خباب بن ارت بن جندلة بن سعد بن خزیمة بن کعب بن سعد بن زید منات بن تمیم است، کنیه او را ابو عبد الله و ابو محمد و ابو یحیی گفتهاند.
او از مسلمانان بسیار قدیمی بود و گفته شده است ششمین مسلمان است. در دوره جاهلی گروهی او را به اسیری گرفتند و در مکه او را فروختند. او را به آهنگری گماردند و حرفهاش ساختن شمشیر شد.
او از شمار شکنجه شدگان در راه خداوند بود. ابنا بی الحدید میگوید دومی به روزگار خلافت خود از او پرسید: از مردم مکه چه کشیدی؟ گفت: پشت مرا نگاه کن، به پشت او نگریست و گفت: تا کنون پشت هیچ مردی را چنین ندیدهام، خباب گفت: آری، برای من آتشی میافروختند و مرا با پشت بر آن میافکندند و پشت من آن را خاموش میکرد.
جنگهای صفین و نهروان در التزام حضرت علی علیهالسلام در سن هفتاد و سه سالگی درگذشت. امیرالمؤمنین علیهالسلام بر پیکرش نماز گزاردند و او پشت کوفه به خاک سپرده شد. او اوّل کسی است که در بیرون کوفه دفن گشته و پیش از آن مردم مردگانشان را در خانه ها یا جلوی خانه هایشان دفن مینمودند
در جنگ بدر و دیگر جنگها شرکت کرد و در خدمت رسول خدا صلّی الله علیه و آله جهاد کرد. خبّاب از فقرای برگزیده مسلمانان بود و از بیماری هم رنج میبرد با این حال شکایت نمیکرد و راضی به رضای خدای سبحان بود.
بعدها خباب ساکن کوفه شد و در همان شهر در سال سی و هفت یا سال سی و نهم هجری پس از شرکت در جنگهای صفین و نهروان در التزام حضرت علی علیهالسلام در سن هفتاد و سه سالگی درگذشت. امیرالمؤمنین علیهالسلام بر پیکرش نماز گزاردند و او پشت کوفه به خاک سپرده شد. او اوّل کسی است که در بیرون کوفه دفن گشته و پیش از آن مردم مردگانشان را در خانه ها یا جلوی خانه هایشان دفن مینمودند.
پسرش عبد الله بن خباب را خوارج کشتند و حضرت علی علیهالسلام خون او را از ایشان مطالبه کردند و همین موضوع را بر ایشان حجت آوردند. [1].
بنا به این کلام حضرت امیر علیهالسلام خباب از یاران خجسته ایشان بوده که رستگار شده است. حضرت جهات رستگاری او را در پنج ویژگیش میدانند:
1. با میل و رغبت اسلام آوردن.
2. هجرت کردن برای اطاعت از خدا.
3. قناعت.
4. راضی بودن به قضا و قدر الهی.
5. زندگی مجاهدانه (همراه با تلاش و کوشش فراوان).
به نظر میرسد امیرالمؤمنین علیهالسلام در جمله پایانی دلیل بسیاری از توفیقات خبّاب را به یاد معاد و روز حساب بودن دانستهاند و بار دیگر بر قناعت و راضی بودن به رضای خداوند متعال تاکید فرمودهاند.
پی نوشت ها:
[1] برگرفته از دو منبع: جلوهتاریخدر شرحنهجالبلاغهابنابیالحدید، ج 7، صفحهی 264 و ترجمهوشرحنهجالبلاغه (فیضالاسلام)، ج 6، صفحهی 1109
🔶 @Nahj_Et