💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
لظالم البادی رو اشتباه ترجمه کردی منظور آشکار کردن ظلم نیست
ظالم البادی یعنی کسی که ابتدای به ظلم کند.مثلا در جنگ،ابتدا اوجنگ راشروع کند،به همین علت هیچ گاه درجنگهای امیرالمومنین یاسیدالشهدا،آن بزرگواران آغازکننده ی جنگ نبودند.کسی که تیر اول را بزند او ظلم را آغاز کرده وروز قیامت انگشت حسرت بردهان گزد
✍️سلام مخاطب گرامی!
ضمن تشکر از دقت نظر شما، مطلب اصلاح شد
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌺🍀🌼💐🌼🍀🌺
#حدیث_روز
#امام_حسین_علیه_السلام
إنّا أهلُ بَیتِ رَسولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) والحَقُّ فینا و بِالحَقِّ تَنطِقُ ألسِنَتُنا.
ما خاندان پیامبر خداییم، حق در میان ماست و زبان ما به حق گویاست.
📚 حكمتنامه امام حسین (ع)
جلد 1 صفحه 172 حدیث 127
#روز_مباهله
#آل_عبا
🔶 @Nahj_Et
🌟قَالَ علیه السلام الرّحِیلُ وَشِیکٌ
🌟جمعیت دنیا را که چهار میلیارد به حساب آوریم و تعداد آنان را در یک روز بدنیا می آیند و از دنیا می روند از نظر بگذرانیم و به همین نسبت سابقه دنیا را بررسی کنیم و به سرانجام آن و حوادثی که در پیش است دقت کنیم خواهیم دید که زندگی ما در برابر جمعیتی که آمده و رفته اند، یا فعلا در دنیا زندگی می کنند و در جریان مرگ هستند و یا در آینده به دنیا خواهند آمد و سپس مرگ گریبانشان را خواهد گرفت بسیار ناچیز است و حتی قابل تصور نیست و به همین جهت امام (علیه السلام) می فرماید حرکت سریع است. آن گاه که خدا فرعونیان را در میان دریا غرق می کند برای اینکه دل کسی برای آنان نسوزد می فرماید: (خیلی از مردم باغ و چشمه ها را جای گذاشتند، کشتزارهای فراوان و ساختمانهای جالب را رها کردند، نعمتهائی که در آن شاد بودند گذاشتند به همین ترتیب انتقام گرفتیم و نعمتهایشان را به جمعیتی دیگر دادیم. پس برای گذشتگان نه آسمان گریه کرد و نه زمین و نه به آنان مهلت داده شد).
📙شرح#حکمت_187
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص191
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 داستانِ روزی که پیامبر دست خانوادهاش را گرفت و برای کاری مهم از خانه بیرون زد
🔶 @Nahj_Et
❇️ امام علی عليه السلام (درباره ظهور دولت حقّه آل محمّد عليهم السّلام) فرمودند (۱):
🔸 دنيا همچون شتر بدخويى است كه بعد از چموشى به ما روى مىآورد و همچون شترى است كه دوشنده شير را گاز مىگيرد تا شير را براى فرزندش نگهدارى كند.
▫️ سپس امام اين آيه را تلاوت فرمودند:
🔶 ما مىخواهيم بر مستضعفان زمين منت گذاريم و آنها را پيشوايان و وارثان آن قرار دهيم.
(1). لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا، عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا؛ وَ تَلَا عَقِيبَ ذَلِكَ: "وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ".
📙 نهج البلاغه، #حکمت_209
+ نوید امن و امان، ص: ۱۱۳
🔶 @Nahj_Et
حکمت 141 نهج البلاغه.mp3
2.5M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_141(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت سی و دوم
🔰امیر المومنین عليه السلام در ادامه بيان نه وصف از اوصاف برجسته پرهيزگاران مى فرمايد:
▫️قَلِيلاً زَلَلُـه، قَلْبُهُ، قَانِعَةً نَفْسُهُ، مَنْزُوراً أَکْلُهُ،
💠لغزشش کم، قلبش خاشع، نفسش قانع، خوراکش اندک،
✍اما کم بودن لغزشهاى پرهيزگاران به جهت آن است که خود را از صحنه هاى گناه دور مى دارند و پيوسته به ياد خدا هستند.
و خشوع قلب آنان نتيجه معرفت آنها نسبت به خداست، چون هر قدر انسان عظمت معبود را بيشتر درک کند در برابر او خاضع تر مى شود.
قانع بودن پرهيزگاران نتيجه بينش آنها به مواهب مادى و زرق و برق دنياست. و چون آن را ناپايدار و فانى مى بينند خود را براى وصول به آن به خطر نمى افکند و به مقدار لازم قناعت مى کنند.
اندک بودن خوراک آنها بدين جهت است که مى دانند پرخورى، علاوه بر اينکه سبب انواع بيماريهاست، حال عبادت و راز و نياز با خدا را از بين مى برد. افزون بر اين، آنها را از ياد مستمندان غافل مى سازد.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
15.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🟤 توبه واقعی از نظر امیرالمؤمنین(ع) چگونه است؟
#نهج_البلاغه
💠امام عليه السلام به كسى كه در حضورش گفت استغفرالله، فرمود: مادرت به عزايت بنشيند! آيا مى دانى استغفار چيست؟ استغفار جايگاه والامقامان است و آن نامى است كه بر شش معنى نهاده شده است:
اول: پشيمانى از (بدى هاى) گذشته. دوم: تصميم بر ترك بازگشت به آن (بدى ها) براى هميشه. سوم: اداى حقوق آفريدگان خدا. چهارم: توجه به هر واجبى كه تباه كردى و آن را ادا كنى. پنجم: آب كردن گوشت هايى كه از خشم پروردگار روييده تا آن جا كه پوست بر استخوان بپيوندد و ميان آن دو، گوشت تازه برويد.ششم: به تنت رنج بندگانى را بچشانى آن گونه كه شيرينى گناه را چشانده اى، پس در اين هنگام می گويى أستغفرالله.
📘#حکمت_417
🎤شهید#مطهری
🔶 @Nahj_Et
📿فَلَا تَنَافَسُوا فِي عِزِّ الدُّنْيَا وَ فَخْرِهَا وَ لَا تَعْجَبُوا بِزِينَتِهَا وَ نَعِيمِهَا وَ لَا تَجْزَعُوا مِنْ ضَرَّائِهَا وَ بُؤْسِهَا، فَإِنَّ عِزَّهَا وَ فَخْرَهَا إِلَى انْقِطَاعٍ وَ إِنَّ زِينَتَهَا وَ نَعِيمَهَا إِلَى زَوَالٍ وَ ضَرَّاءَهَا وَ بُؤْسَهَا إِلَى نَفَادٍ وَ كُلُّ مُدَّةٍ فِيهَا إِلَى انْتِهَاءٍ وَ كُلُّ حَيٍّ فِيهَا إِلَى فَنَاءٍ.
🌍پس در عزّت و ناز دنيا بر يكديگر پيشى نگيريد، و فريب زينت ها و نعمت ها را نخوريد و مغرور نشويد و از رنج و سختى آن نناليد و ناشكيبا نباشيد، زيرا عزّت و افتخارات دنيا پايان مى پذيرد، و زينت و نعمت هايش نابود مى گردد، و رنج و سختى آن تمام مى شود، و هر مدّت و مهلتى در آن به پايان مى رسد، و هر موجود زنده اى به سوى مرگ مى رود.
✍امیر المومنین در اين عبارات زيبا، نخست انگشت روى عزّتها و افتخارات، نعمت ها و زينت ها و درد و رنجهاى دنيا مى گذارد وهمه را فانى و ناپايدار معرّفى مى کند و بعد به صورت يک قانون کلّى مى فرمايد: «همه چيز اين دنيا پايان مى پذيرد و همه زندگان بدون استثناء به سوى مرگ پيش مى روند; حال که چنين است اين همه دعوا و کشمکش و قال و غوغا و بى تابى و زارى براى چيست؟» به گفته يکى از «شارحان نهج البلاغه» پيشينيان، رفتند و خاک شدند و ما از روى آنها عبور مى کنيم و ما هم به زودى خاک مى شويم و آيندگان از روى ما مى گذرند، ولى باز هم بيدار نمى شويم!!
📙#خطبه_99
🔶 @Nahj_Et
🌱🌼قَالَ علیه السلام مَن أَبدَی صَفحَتَهُ لِلحَقّ هَلَکَ
🌱🌼(هر که به خاطر حق چهره بنماید و از حق جانبداری کند (از نظر مردم نادان) به هلاکت افتاده است). یعنی کسی که در راه حق، مقابل دیگران بایستد، نزدم مردم نادان- به دلیل ناتوانی حق از نظر آنها و غلبه ی محبت باطل بر دلهایشان- به هلاکت رسیده است. جمله (و ابدی صفحته) کنایه از خود را در معرض قرار دادن و قیام کردن به چنین کاری است. و توضیح مطلب در پیش گذشت.
📙شرح#حکمت_188
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص192
🔶 @Nahj_Et