⭐️قَالَ علیه السلام الِاستِغنَاءُ عَنِ العُذرِ أَعَزّ مِنَ الصّدقِ بِهِ
⭐️شخص عاقل سعی می کند کاری که موجب پشیمانی و عذرخواهی شود انجام ندهد تا آبروی خود را حفظ کند و محترم باشد. هر چند انسان در عذرخواهی و دلیل اشتباه راست می گوید اما بیان کردن دلیل برای انجام اشتباه موجب سرافکندگی است و چه بسا انسان را به دروغ، غیبت و انحرافهای دیگر می کشاند. داستان سامری و گوساله ساختنش نمونه زنده ای است برای عوارض و عواقب عذرخواهی.
📙شرح#حکمت_329
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص333 شرح زمانی
🔶 @Nahj_Et
حکمت ۲۰۶ تا ۲۰۹ استاد صادقی.mp3
8.62M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر #حکمت_206و #حکمت_209(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام أَقَلّ مَا یَلزَمُکُم لِلّهِ أَلّا تَستَعِینُوا بِنِعَمِهِ عَلَی مَعَاصِیهِ
💠کمتر چیزی که بر شما به خاطر خدا لازم است، آن است که از نعمتهای او بر انجام معصیتش کمک نگیرید). توضیح آن که، اقتضای عدالت آن است که از نعمت الهی برای طاعت او استفاده شود، پس اگر چنین کاری نشد، دست کم، نعمت را در راههای جایز به کار ببرند نه این که از نعمت الهی برای نافرمانی او کمک بگیرند، زیرا آن باعث خشم خداست.
📙شرح#حکمت_330
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص334 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
❄️قَالَ علیه السلام إِنّ اللّهَ سُبحَانَهُ جَعَلَ الطّاعَةَ غَنِیمَةَ الأَکیَاسِ عِندَ تَفرِیطِ العَجَزَةِ
❄️(خداوند پاک طاعت خود را سود افراد زیرک قرار داده، آنگاه که اشخاص ناتوان از آن کوتاهی می کنند). طاعت خدا سود و غنیمت افراد زیرک است از آن رو که طاعت باعث نعمت پایدار اخروی است و سبب غنیمت، نیز خود غنیمت است. افراد زیرک کسانی هستند که هوش و تلاش خود را در راه شایسته علمی و عملی به کار می برند، و خداوند آنان را- موقعی که ناتوان، قصور و کوتاهی از عمل شایسته دارند، و افسوس می خورند- به این غنیمت مخصوص گردانیده است. و امام (علیه السلام) در مقام نکوهش قصورکنندگان آنان را همانند عاجزان قلمداد فرموده است.
📙شرح#حکمت_331
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص335 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
حکمت ۲۳۱ استاد صادقی.mp3
3.38M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_231(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام السّلطَانُ وَزَعَةُ اللّهِ فِی أَرضِهِ
🍃🌹کمله (وزعه) از نظر لغت به معنای تنظیم امور، سان دیدن از سربازان، جلوگیری از انحرافات، دفاع از مظلومین و مبارزه با ستمگران آمده است ولی از آنجا که هدف امام توضیح و توجه به قوانین الهی است (وزعه) به معنای حافظ قوانین خدا مناسبتر است. بعضی از مفسرین درباره این آیه که می گوید: (اگر خدا بوسیله دسته ای، از ظلم دسته دیگر جلوگیری نمی کرد زمین متلاشی می شد،) گفته است منظور این است که خدا بوسیله نیروی ریاستمداران و در برابر یکدیگر قرار دادن آنان زمین را از آشوب و اضطراب نجات می دهد. این مطلب تردیدی ندارد که هر قدر نیروی تخریبی بشر اضافه شود، هرگاه یک طرفه باشد، غرور، طرف پیروز را به نابود ساختن جهان می کشاند ولی هرگاه نیروی تخریبی در تمام جبهه ها بطور مساوی جلو برود امید ادامه زندگی و بقای جهان بیشتر است.
📙شرح#حکمت_332
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص336 شرح زمانی
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت سی و هفتم
🔰امیرالمومنین علیهالسلام سه وصف ديگر از اوصاف پرهیزگاران بيان مى دارد و مى فرمايد :
▫️فِي الزَّلاَزِلِ وَقُورٌ وَ فِي الْمَکَارِهِ صَبُورٌ، وَ فِي الرَّخَاءِ شَکُورٌ
💠در برابر حوادث سخت، استوار، و در حوادث ناگوار، شکيبا و به هنگام فراوانى نعمت شکرگزار است
✍«زلازل» در اصل به معناى زلزله هاست; ولى در اينجا رويدادهاى سخت و فتنه هاى بزرگى مراد است که دلها را تکان مى دهد. پرهيزکاران در برابر اين گونه حوادث، روحيه خود را از دست نمى دهند و مانند کوه در برابر اين طوفانها به مضمون «اَلْمُؤْمنُ أصْلَبُ مِنَ الْجَبَلِ»ايستادگى به خرج مى دهند و اين نشان مى دهد که پرهيزکارى به معناى کناره گيرى از اجتماع و عافيت طلبى نيست، بلکه پرهيزکاران واقعى کسانى هستند که در مقابل حوادث سخت، سينه سپر مى کنند و با شجاعت براى نجات خود و جامعه در حل مشکلات مى کوشند.
🔹صبر در مکاره، يکى از شاخه هاى صبر است که شامل هر گونه مصيبت و حادثه ناگوار مى شود. پرهيزکاران در اين ميدان هم سربلند و پراستقامتند، زيرا بى تابى در برابر مصائب و مشکلات از يک سو انسان را به گناه و سخنان نادرست مى کشاند و از سوى ديگر راه پيدا کردن حل مشکل را به روى انسان مى بندد.
✔️شکرگزارى آنها، به هنگام فزونى نعمت، ناشى از تواضع آنان در برابر خدا و خلق است; نه همچون مغروران متکبّر که وقتى به مال و مقام و ثروتى مى رسند همه چيز را فراموش کرده، سرکشى را در برابر خالق و مخلوق آغاز مى کنند.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
▫️فَلِکُلِّ أَجَل کِتَابٌ، وَ لِکُلِّ غَيْبَة إِيَابٌ
🟠براى هر اجل و سرآمدى، نوشته اى مقرر شده، و براى هر غيبتى، بازگشتى (عمر شما پايان مى پذيرد، و اعمالتان در برابر شما ظاهر مى شود)
✍اشاره به اينکه: تصوّر نکنيد عمر شما بى پايان است و هميشه فرصت براى جبران خطاها وجود دارد و تصوّر نکنيد که اعمال شما غائب و پنهان مى شود و هرگز به سوى شما باز نمى گردد; مرگ حق است و پيمانه هاى عمر، محدود و اعمال انسانها نزد خداوند محفوظ است.
بنابراين، منظور از «غائبى که باز مى گردد»، يا اعمال انسانهاست و يا مرگ است;
📘#خطبه_108
🔶 @Nahj_Et
💠🔹قَالَ علیه السلام فِی صِفَةِ المُؤمِنِ المُؤمِنُ بِشرُهُ فِی وَجهِهِ وَ حُزنُهُ فِی قَلبِهِ أَوسَعُ شَیءٍ صَدراً وَ أَذَلّ شَیءٍ نَفساً یَکرَهُ الرّفعَةَ وَ یَشنَأُ السّمعَةَ طَوِیلٌ غَمّهُ بَعِیدٌ هَمّهُ کَثِیرٌ صَمتُهُ مَشغُولٌ وَقتُهُ شَکُورٌ صَبُورٌ مَغمُورٌ بِفِکرَتِهِ ضَنِینٌ بِخَلّتِهِ سَهلُ الخَلِیقَةِ لَیّنُ العَرِیکَةِ نَفسُهُ أَصلَبُ مِنَ الصّلدِ وَ هُوَ أَذَلّ مِنَ العَبدِ
💠🔹امام علیه السلام در وصف مومن فرموده است: مومن شادیش در رخسار و اندوهش در دل است، سینه اش از هر چیز گشاده تر (بردباریش در سختیها بی اندازه) است، و نفسش از هر چیز خوارتر (فرو تنیش بسیار) از سرکشی بدش می آید، و ریا و خودنمائی را دشمن دارد، اندوه او (برای پایان کارش) دراز، همت و کوششش (در کارهای شایسته) بلند است (بر اثر فکر و اندیشه) خاموشیش بسیار، وقتش (به طاعت و بندگی) مشغول و گرفته (نعمتهای خدا را) سپاسگزار (و در بلاها و سختیها) بیشمار شکیبا است، در فکر و اندیشه اش (در بندگی و پایان کار) فرو رفته، به درخواست خود (از دیگری) بخل می ورزد (اظهار حاجت نمی نماید) خوی او هموار، طبیعتش نرم است (متکبر و گردنکش و سختگیر نیست) نفس او از سنگ محکم سخت تر (در راه دین دلیر) است در حالی که او از بنده خوارتر (تواضع و فروتنیش نسبت به همه بسیار) است.
📙شرح#حکمت_333
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص337 شرح فیض الاسلام
🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام لَو رَأَی العَبدُ الأَجَلَ وَ مَصِیرَهُ لَأَبغَضَ الأَمَلَ وَ غُرُورَهُ
🍃(اگر بنده ای مدت عمر و گذشتن آن را بنگرد هر آینه آرزو و فریب آن را دشمن می دارد). کلمه ی: (المسیر) را برای اجل یعنی مدت زندگی استعاره آورده است از آن رو که قسمتهای مختلف عمر می گذرد و پایان عمر، تمام شدن قسمتها و اجزای آن است همانطوری که راه قسمت به قسمت طی می شود تا به آخر می رسد. و احتمال دارد که مقصود از اجل، پایان زندگی باشد، و کلمه: (مسیر) را برای نزدیکی پایان زندگی از نظر عقل، استعاره آورده است، مقصود آن است که اگر اجل به صورت یک موجود محسوسی بود که راه می رفت بنده حرکت آن را به طرف مرگ به چشم می دید و پایان آن را می فهمید و آرزوهای دینوی اش بریده می شد و فریب دنیا را نمی خورد.
📙شرح#حکمت_334
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص338 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
از چه نهج البلاغه برای حفظ استفاده کنیم؟
💢متاسفانه نهج البلاغه ای با نسخه ی واحد که برای حفظ استفاده شود( مانند نسخه ای از قرآن که برای حفظ استفاده می شود) وجود ندارد.
📎اما توصیه اساتید این است که برای حفظ نهج البلاغه از نهج البلاغه مرحوم دشتی استفاده شود.
🔰مزایای نسخه نهج البلاغه مرحوم دشتی :
۱.متن عربى نهج البلاغه با 15 نسخه قديمى از اواسط قرن چهارم ، مقابله و تصحيح شده، و اختلافات مهم و عبارات گوناگونى كه در معانى جملات تأثير داشت در داخل علامت () آورده شده تا محقّقان و شارحان در مراجعه به اين نسخه بتوانند جنبه هاى گوناگون يك واژه يا يك جمله را دريابند.
۲.عنوان دادن به مطالب که باعث می شود ذهن بیشتر متمرکز شود ودرذبه یاد آوری سریع موضوعات کمک می کند.
۳.آوردن نکات تاریخی وبه اصطلاح شان صدور مطالب که باعث درک بیشتر ودر نتیجه حفظ بهتر می شود .
۴.آوردن اختلاف نسخه ها
🔶 @Nahj_Et
💠 امام على عليه السلام :
🔹اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى خوب و دلى مشتاق به پروردگارشان پناه مى بردند، بى گمان هر از دست رفته اى به آنان باز مى گشت و هر فاسدى اصلاح مى شد.
📙نهج البلاغه (صبحی صالح) ، 257 -مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ،ج5 ،ص184
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام لِکُلّ امر ِئٍ فِی مَالِهِ شَرِیکَانِ الوَارِثُ وَ الحَوَادِثُ
💠هر کسی در ثروت و مالش دو شریک دارد: یکی وارث و دیگری پیشامدها). امام (علیه السلام) از اندوختن مال با نام بردن از دو شریک ناپسند برحذر داشته است.
📙شرح#حکمت_335
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص339 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام وعرض ادب در تفسیر بعضی از احادیث یکم اشتباه هست لطفا اصلاح شود
سلام مخاطب گرامی!
ممنون بابت دقت شما🌷
لطفا با ذکر مورد بفرمایید که بررسی شود
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آه، یاران روزگارم شام شد
نوبت شرح ورود شام شد
🏴 روز اول صفرورود اسرای کربلا به شهر شام در سال ۶۱ هجری قمری تسلیت باد💔😭
🔶 @Nahj_Et
حکمت ۲۳۲تا۲۳۴.استادصادقی.mp3
6.41M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_232تا #حکمت_234(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🔶 @Nahj_Et
#شرح_حکمت 230
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
▫️شَارِكُوا الَّذِي قَدْ أَقْبَلَ عَلَيْهِ الرِّزْقُ، فَإِنَّهُ أَخْلَقُ لِلْغِنَى، وَأَجْدَرُ بِإِقْبَالِ الْحَظِّ عَلَيْهِ
💠با كسى كه روزى به او روى آورده شريك شويد كه براى بى نياز شدن مؤثرتر و جهت روى آوردن بهره مندى مناسب تر است
✍بعضى از مفسران، اين كلام حكيمانه را بر حقيقت داشتن بخت و اقبال حمل كرده و گفته اند: چيز مرموزى به نام بخت و اقبال وجود دارد كه در بعضى هست و در برخى نيست. آنها كه داراى بخت خوب و شانس و طالع اند به هر كجا روى آورند با موفقيت روبرو مى شوند، درها به رويشان گشوده و گره ها باز مى شود و مشكلات حل مى گردد و موانع برطرف مى شود. گويى زندگى را نوعى بخت آزمايى پنداشته اند كه عده اى بدون هيچ دليل منطقى پيروزى هاى مهمى پيدا مى كنند و عده اى باز بدون هيچ دليلى محروم مى شوند.
🔹در حالى كه اين سخن صحيح به نظر نمى رسد. درست است گاهى پاره اى از تصادف ها سبب پيشرفت بعضى از اشخاص نالايق و عقب ماندگى برخى از افراد لايق مى شود; ولى اينها را بايد استثنايى دانست. اساس پيشرفت بر تلاش و كار و مديريت و نظم و تدبير است. ممكن است بعضى عوامل موفقيت و پيروزى اشخاص بر ما روشن نباشد ولى به يقين آنها كه موفقيت بيشترى در امور اقتصادى، فرهنگى، سياسى و نظامى و مانند آن را پيدا مى كنند داراى امتيازاتى هستند كه ديگران ندارند; خواه اين امتيازات براى ما روشن شده باشد يا نه و اين كه امام(عليه السلام) مى فرمايد: با كسانى كه روزى به سوى آنها روى آورده شريك شويد، ممكن است اشاره به همين عوامل موفقيت و بهره گرفتن از مديريت و لياقت هاى آنها باشد و به اين ترتيب مسئله اقبال و شانس از جنبه خرافى بيرون مى آيد و به صورت مستدل و منطقى خودنمايى خواهد كرد.
🔶 @Nahj_Et
💢 پرهیز از گمان مؤمنین
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 اتَّقُوا ظُنُونَ الْمُؤْمِنِينَ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ الْحَقَّ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ.
🔹از گمانهاى مردم با ايمان بپرهيزيد كه خدا حق را بر زبان آنان نهاده است.
📚 #حکمت_309 نهج البلاغه
✍️ از توطئه كردن درباره مؤمنان بپرهيزيد زيرا ممكن است آنها از چهره و حركات شما به توطئه هايتان پى ببرند و ترفندها را نقش بر آب كنند و شكست توأم با ذلت نصيبتان گردد.
🔶 @Nahj_Et
🪐بيناترين ديدگان و شنواترين گوش ها
#نهج_البلاغه
▫️أَلاَ إِنَّ أبْصَرَ الأَبْصَارِ مَا نَفَذَ فِي الْخَيْرِ طَرْفُهُ! أَلاَ إِنَّ أَسْمَعَ الأَسْمَاعِ مَا وَعَى التَّذْکِيرَ وَ قَبِلَهُ.
🟤آگاه باشيد! بيناترين چشم ها آن است که شعاعش در دل نيکى ها نفوذ کند و شنواترين گوش ها آن است که يادآورى ها را در خود جاى دهد و پذيرا گردد!».
✍اشاره به اينکه اگر شما و ساير مردم، چشم و گوش باز داشته باشيد; پيداکردن راه خير و سعادت، مخفى و پيچيده نيست; ولى افسوس! که هواى نفس و هوس هاى سرکش، چنان پرده ظلمانى بر چشم و گوش انسان مى اندازد، که حقايق واضح را نمى بيند و دوستانه ترين اندرز را نمى شنوند.
📚#خطبه_105
🔶 @Nahj_Et
💠وَ قَالَ علیه السلام الداّعیِ بِلَا عَمَلٍ کاَلراّمیِ بِلَا وَتَرٍ
💠درخواست کننده ی بدون عمل مانند تیراندازی است که کمانش بدون زه باشد). وجه شبه، بی فایده بودن است. نظیر همین است قول پیامبر (صلی الله علیه و آله): (احمق الناس من ترک العمل و تمنی علی الله) نادانترین مردم کسی است که بندگی و طاعت را ترک گوید اما از خدا آرزوی پاداش کند
📙شرح#حکمت_337
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص341 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
💠وَ قَالَ علیه السلام العِلمُ عِلمَانِ مَطبُوعٌ وَ مَسمُوعٌ وَ لَا یَنفَعُ المَسمُوعُ إِذَا لَم یَکُنِ المَطبُوعُ
💠علم بر دو نوع است: یکی علم طبیعی و فطری، دیگری علم شنیده، که علم شنیده تا مطبوع نباشد بی فایده است). مقصود امام (علیه السلام) از علم مطبوع، عقل بالملکه است، یعنی استعداد به وسیله ی علوم بدیهی و ضروری برای رسیدن به علوم اکتسابی، و مقصود از علم مسموع، همان شنیده های از دانشمندان است، زیرا کسی که چنین استعدادی را ندارد، سودی از شنیده های خود از علوم نمی برد و از دستاورد خود بهره مند نمی شود. بعضی گفته اند مقصود از علم مطبوع آن اصولی است- مانند توحید و عدالت خدا- که انسان به طبیعت عقل و فطرت می داند، و علم مسموع، علوم شرعی است که نسبت به اصول عقلی و فطری، به منزله ی فرع است، زیرا فرع بدون اصل سودی ندارد.
📙شرح#حکمت_338
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص342 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et