eitaa logo
نهج البلاغه
37.1هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح ❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ▫️أَفْضَلُ الاَْعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَکَ عَلَيْهِ 💠برترين اعمال آن است كه خود را (به زحمت) بر آن وادار كنى ✍اشاره به اين‌كه، كارى است برخلاف خواسته نفس؛ مثل اين‌كه مى‌خواهد مالى ببخشد و نفس او به سبب علاقه به مال با آن موافق نيست، يا از ارتباط نامشروعى بپرهيزد كه نفس تمايل به آن دارد و يا قدرت بر انتقام پيدا كرده ونفس تمايل به آن دارد و او از انتقام‌جويى بپرهيزد. در تمام اين موارد كه نفس انسان تمايل به فعل معروف يا ترك منكر ندارد هنگامى كه افراد با ايمان در برابر خواسته نفس مقاومت كنند و آن معروف را به جا آورند و آن منكر را ترك كنند، عملى بسيار پرفضيلت انجام داده‌اند، چراكه هم كار خير انجام شده و هم نفس سركش تحت رياضت قرار گرفته و از طغيان آن پيشگيرى شده است. 🔶 @Nahj_Et
14.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فاصله اندک حق و باطل 💠 هر چه که شنیدید، باید یک معیاری داشته باشد؛ هر شنیده ای را باور نکنید! فرمود: (بین الحقّ و الباطل اربع اصابع)، بین حق و باطل چهار انگشت است. 🔹از وجود مبارک حضرت امیر سئوال کردند که این یعنی چه؟ ایشان دست گذاشتند بین چشم شان و گوشش شان؛ فرمودند: این مساحت، مساحت چهار انگشت است. (امّا الباطل ان تقول سمعت و امّا الحقّ ان تقول رایت-نهج البلاغه / خطبه ۱۴۱). 🔹 اگر درباره دیگران مطلبی گفتند و شما شنیدی و ندیدی، بخواهی به همین شنیده ها آبروی کسی را ببری، متهم بکنی؛ این می شود (باطل)! 🔹اگر واقعاً دیدید، خودتان در صحنه بودید و خبر دارید، این گزارش حق است؛ امّا حالا به چه کسی باید بگوئید، کجا باید بگوئید؛ آن در خطبه های دیگر است که وظیفه گوینده ها را مشخص می کند. 🔹در اینجا که حضرت فرمود: " مرز حق و باطل چهار انگشت است"، باطل آن است که انسان بگوید من شنیدم، حق آن است که بگوید من دیدم؛ این معیار تشخیص حق و باطل است در مسائلی که مربوط به گزارش و اقوال و آراء دیگران است. 🌱🌱🌱 📋 نماز جمعه قم 📆 مصلّی قدس ؛ ۱۳۸۰/۱۰/۲۸ آیت الله 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
🍃🌹عَلَيْهِ بِدارِ الْمُقامِ وَ مُرافَقَةِ الاَْبْرارِ. فَبَاعَ الْيَقينَ بِشَكِّهِ، وَالْعَزيمَةَ ب
🍃🌹ثم وجد بعد ذلك في رواية أخری موضوعا غير وضعه الأول إما بزيادة مختارة أو بلفظ أحسن عبارة فتقتضي الحال أن يعاد استظهارا للاختيار و غيرة علی عقائل الكلام و ربما بعد العهد أيضا بما اختير أولا فأعيد بعضه سهوا و نسيانا لا قصدا و اعتمادا و لا أدعي مع ذلك أني أحيط بأقطار جميع كلامه ( عليه السلام) حتی لا يشذ عني منه شاذ و لا يند ناد بل لا أبعد أن يكون القاصر عني فوق الواقع إلي و الحاصل في ربقتي دون الخارج من يدي و ما علي إلا بذل الجهد و بلاغ الوسع و علی الله سبحانه نهج السبيل و رشاد الدليل إن شاء الله و رأيت من بعد تسمية هذا الكتاب بنهج البلاغة إذ كان يفتح للناظر فيه أبوابها و يقرب عليه طلابها فيه حاجة العالم و المتعلم و بغية البليغ و الزاهد و يمضي في أثنائه من عجيب الكلام في التوحيد و العدل و تنزيه الله سبحانه و تعالی عن شبه الخلق ما هو بلال كل غلة و شفاء كل علة و جلاء كل شبهة و من الله سبحانه أستمد التوفيق و العصمة و أتنجز التسديد و المعونة و أستعيذه من خطإ الجنان قبل خطإ اللسان و من زلة الكلم قبل زلة القدم و هو حسبي و نعم الوكيل 🍃🌹پس از آن در روايتی به شكل ديگر ديده شده، يا به علت اينكه در روايت دوم لفظ يا جمله مفصل تر بيان شده، يا به سبب آنكه عبارت آن از عبارتی كه در روايت اول آمده نيكوتر و زيباتر است، بنا بر اين اقتضا داشت كه آن سخن دوباره بيان شود تا هم تأييدی بر سخن انتخاب شده گذشته باشد، و هم بر حفظ بهترين سخنان آن جناب غيرت ورزيده نگذاريم چيزی از آن ناگفته بماند. و گاهی در دو جای مختلف سخنی از امام انتخاب شده آن هم نه از باب عمد بلكه به خاطر طولانی شدن زمان از روی سهو و نسيان بوده، با اين همه ادعای احاطه به تمام سخنان امام را به نحوی كه هيچ سخنی از دست نرفته باشد ندارم، بلكه بعيد نمی‏دانم كه آنچه را به دست نياورده‏ام بيش از آن باشد كه به دست آورده‏ام، و سخنانی كه من آگاهی به آن دارم كمتر از آن باشد كه در اختيارم نيست، با اين همه مرا وظيفه ‏ای جز تلاش و كوشش برای جمع آوری اين سخنان نيست، و بر خداوند است كه راه را به رويم باز كند، و در اين زمينه مرا هدايت نمايد ان شاء اللّه. پس از آن نظرم بر اين شد كه نامش را «نهج البلاغه» بگذارم، زيرا اين گنجينه نفيس درهای بلاغت را به روی بيننده باز می ‏كند، و راه طلب آن را به او نزديك می ‏نمايد. نياز دانشمند و دانشجو، و مطلوب بليغ و زاهد در اين كتاب است. در اثنای اين كتاب سخنان اعجاب انگيزی در توحيد و عدل و تنزيه حق از شباهت به خلق مشاهده می‏ شود كه فرونشاننده سوز هر تشنگی، و شفای هر بيماری، و پاك كننده زنگار هر شبهه‏ ای است. توفيق و حفظ از خطا را از خدا می‏ خواهم، و رهنمايی و ياری را از او درخواست می ‏كنم، و از خطای دل پيش از خطای زبان و از لغزش سخن قبل از لغزش قدم به او پناه می ‏برم، و او مرا بس است و نيكو وكيلی است 📙شرح خطبه استاد بخش آخر 🔶 @Nahj_Et
💧بارالها! بارانى پر بار بر ما بفرست 🌨اللَّهُمَّ انْشُرْ عَلَيْنَا غَيْثَکَ وَبَرَکَتَکَ، وَرِزْقَکَ وَرَحْمَتَکَ; وَاسْقِنَا سُقْيَا نَاقِعَةً مُرْوِيَةً مُعْشِبَةً، تُنْبِتُ بِهَا مَا قَدْ فَاتَ، وَتُحْيِي بِهَا مَا قَدْ مَاتَ، نَافِعَةَ الْحَيَا، کَثِيرَةَ الْمُجْتَنَى، تُرْوِي بِهَا الْقِيعَانَ، وَتُسِيلُ الْبُطْنَانَ، وَتَسْتَوْرِقُ الاَْشْجَارَ، وَتُرْخِصُ الاَْسْعَارَ; إنَّکَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِيرٌ ⛈بار خدايا ! باران و برکات و رزق و رحمتت را بر ما بگستران، و بارانى بر ما بفرست نافع و سودمند و بارور کننده، که آنچه را خشک شده با آن برويانى، و آنچه را مرده، زنده کنى، آبى بسيار پر منفعت، پر بار که تپه ها و کوهها را با آن سيراب نمايى، رودخانه ها را به راه اندازى، درختان را پر برگ سازى، و قيمتها را با آن پايين آورى، تو به هر چه اراده کنى توانا هستى 📘 🔶 @Nahj_Et
مداحی_آنلاین_امیرالمومنین_استاد_عالی.mp3
461.3K
♨️اولین بار چه کسی علی(علیه السلام) را امیرالمومنین خطاب کرد؟ 🎙حجت الاسلام 🔶 @Nahj_Et
💠امیرالمومنین امام علی علیه السلام: 💢مِنَ الْخُرْقِ، الْمُعَاجَلَةُ قَبْلَ الْإِمْكَانِ، وَ الْأَنَاةُ بَعْدَ الْفُرْصَة. 🔷شتاب پيش از توانايى بر كار، و سستى پس از به دست آوردن فرصت از بى خردى است. 📚نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
📿مذمت دشمنی با یکدیگر 💰وَتَصَافَيْتُمْ عَلَى حُبِّ الاْمالِ، وَتَعَادَيْتُمْ فِي کَسْبِ الاَْمْوَالِ 🟤در محبّت و دلبستگى به آرزوها با هم توافق کرده ايد، ولى در کسب اموال به دشمنى پرداخته ايد ✍نقطه اشتراک شما گرفتار شدن در چنگال آرزوهاى دور و دراز است، و نقطه اختلافتان در کسب مال، که هر کدام مى خواهيد مالى را که در چنگ ديگرى است از او بربائيد.در واقع نقاط ضعف آنها را مى توان در چهار کلمه خلاصه کرد : کينه و حسد، ريا کارى ظاهر سازى، آرزوهاى دور و دراز و جنگ و ستيز براى کسب اموال، و به يقين جامعه اى که اين چهار صفت رذيله بر آن حاکم باشد هرگز روى آسايش و آرامش را نخواهد ديد، پيوسته نزاع و کشمکش و جنگ و دعوا و انواع تنشها بر آن حاکم است و در چنين شرايطى در برابر دشمنان خارجى سخت ضعيف و زبون و ناتوانند، آنها اگر اتفاق و اتحادى با هم داشته باشند در دنياپرستى و آرزوهاى دور و دراز است.اگر منظره زيبايى در ميان آنها ديده شود همچون منظره گلهاى زيبايى است که بر مزبله برويد و ريشه آنها متعفن است 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃حضرت امام على عليه السلام : 🌹اَلعَدلُ أَفضَلُ مِنَ الشَّجاعَةِ لأَنَّ النّاسَ لَوِ استَعمَلُوا العَدلَ عُموما فى جَميعِهِم لاَستَغنَوا عَنِ الشَّجاعَةِ؛ عدالت بهتر از شجاعت است زيرا اگر مردم همگى عدالت را درباره همه بكار گيرند از شجاعت بى نياز مى شوند. 📙شرح نهج البلاغه ج۲٠، ص۳۳۳، ح۸۱۶ 🔶 @Nahj_Et
💬 | متن پیام: سلام کلیپاتون خوبه فقط لطفاً از نظر غلط املایی هم دقت کنید خیش نه خویش درسته در قسمت دعای باران ✍️سلام مخاطب گرامی فرمایش شما درسته اما کلیپ را ما درست نکردیم لذا متنش داخلش را نمی توان ویرایش کرد. متشکر از تذکرتان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒سرزنش امام (ع) نسبت به یاران خود 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 📌 نهج‌البلاغه/ / قسمت10 (پایانی) 🔶 @Nahj_Et