eitaa logo
نهج البلاغه
37.2هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
60 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
| پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: بهترین زنان بهشت چهار زن هستند: مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد ص، آسیه دختر مزاحم. - بحارالأنوار، ج ١٣، ص ١۶٢ 🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از قاصدک
13.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 می خوانمت ... 🚨برای اولین بار ..... اخبار و اطلاعات سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را دنبال کنیم ... سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 🕓 ۱۲ الی ۲۶ فروردین ساعت ۱۷ الی ۲۴ 🕌 مصلی امام خمینی ره https://eitaa.com/joinchat/1975320926C122e1410d7
✨الْخِلاَفُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ 🌐اختلاف تصميم گيرى و تدبير را نابود مى كند 📙حکمت۲۱۵ 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
#نهج‌_البلاغه ✨الْخِلاَفُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ 🌐اختلاف تصميم گيرى و تدبير را نابود مى كند 📙حکمت۲۱۵
❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ✨الْخِلاَفُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ 💠اختلاف تصميم گيرى و تدبير را نابود مى كند ✍همه مى دانيم اختلاف سرچشمه همه بدبختى هاست. هيچ قوم و ملتى نابود نشدند مگر بر اثر اختلاف و هيچ جمعيتى پيروز و كامياب نگشتند مگر در سايه اتفاق. كلام حكيمانه بالا دو تفسير مى تواند داشته باشد: نخست اين كه گاه مى شود عده اى مى نشينند و بر سر موضوع مهمى تصميم گيرى مى كنند ولى ناگهان فرد يا افرادى نظر مخالفى ابراز مى كنند و تصميم گيرى پيش گفته را به هم مى زنند و كار ابتر مى ماند. ✔️روشن است براى انجام هر كار مهمى احتياج به فكر و انديشه و تدبير و تصميم گيرى صحيح است و اين كار تنها در فضايى ممكن است كه اختلاف در آن نباشد، بلكه تمام كسانى كه در آن تصميم گيرى شركت دارند هدفشان رسيدن به نقطه واحد و حتى الامكان دور از هر گونه خطا و اشتباه باشد. اما گاه يك نغمه مخالف كه يا بدون مطالعه اظهار شده و يا از غرض و مرضى ناشى گشته مى تواند تمام تصميم ها و تدبيرها را به هم بريزد. گاهى نيز رئيس جمعيت بر حسب تدبير خود تصميمى مى گيرد اما مخالفت بعضى از پيروان آن را عقيم مى كند 🔶 @Nahj_Et
🌷ذکر حمد و ستايش پروردگار 💎الْحَمْدُ للهِِ الَّذِي لاَ تُدْرِکُهُ الشَّوَاهِدُ وَ لاَ تَحْوِيهِ الْمَشَاهِدُ وَ لاَ تَرَاهُ النَّوَاظِرُ وَ لاَ تَحْجُبُهُ السَّوَاتِرُ 🌔 ستايش مخصوص خداوندى است که حواس وى را درک نمى کند و مکانها او را در بر نمى گيرد چشمها او را نمى بيند و پوششها وى را مستور نمى سازد ✍آنچه در اوصاف چهارگانه بالا آمده امورى است که هرگونه شائبه جسميت را از خداوند نفى مى کند نه چشم او را مى بيند نه حواس ديگر او را درک مى کند نه مکانى دارد و نه چيزى او را مستور و پنهان مى سازد. 📙خطبه 185 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 همخوانی زیبای اسماء الحسنی به زبان فارسی 🔶 @Nahj_Et
💢 پیشبینی زوال حکومت بنی‌امیه 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 إنَّ لِبَنِي أُمَيَّةَ مِرْوَداً يَجْرُونَ فِيهِ، وَ لَوْ قَدِ اخْتَلَفُوا فِيمَا بَيْنَهُمْ، ثُمَّ كَادَتْهُمُ الضِّبَاعُ لَغَلَبَتْهُمْ. 🔹 بنى اميّه را مهلتى است كه در آن مى تازند، پس آنگاه كه ميانشان اختلاف افتد كفتارها بر آنان دهان گشايند و بر آنان پيروز شوند. 📚 حکمت 464 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
⚫️ حضرت علی (علیه السلام): روزی که رسول خدا به پیامبری رسید، نور اسلام به هیچ خانه‌ای وارد نشد، جز به خانه پیامبر (ص) و خدیجه (س) که من سومین نفر آنان بودم که نور وحی و رسالت را می‌دیدم و عطر نبوت را استشمام می‌کردم. 📙نهج البلاغه فیض الاسلام ، ص 811 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام على (علیه السلام): خودتان را بر خوش اخلاقى تمرین و ریاضت دهید، زیرا که بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به درجه روزه گیر شب زنده دار مى رسد. 📙(نهج البلاغه، خطبه ۹۱). 🔶 @Nahj_Et
🌷 مقام اصطفاء حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) 🌟 یادآوری مهم پیامبر اسلام (ص) به یکی از همسران خود! 📚 «اصطفاء» از ماده «صفو» به معناى «برگزيدن صاف و خالص» هر چيز است. (۱) 📖 و مراد از آن در آيات قرآن، نوعي انتخاب و اختيار و برتري دادن فرد يا افراد بر سايرين توسط خداوند است. (۲) 🌍 از اين منظر، (س) داراي مقام اصطفاء بود و به صراحت روايات، نه تنها برگزيده در بين همه زنان عالم، بلكه برگزيده در ميان تمامي انسان ها اعم از زنان و مردان بود. 📖 اگر در قرآن كريم اين ويژگي به حضرت مريم (س) نسبت داده شده و فرموده است: 🔅«اِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِكةُ يَا مَريمُ اِنَّ اللَّه اصْطَفاكِ وَ طَهَّركِ وَ اصْطَفاكِ على نِسَاءِ الْعَالَمِينَ؛ (۳) 🔅[به ياد آوريد] هنگامى كه فرشتگان گفتند: اى مريم! خداوند تو را برگزيده و پاك ساخته و بر تمام زنان جهان برتري داده است»، اما رسول اكرم(ص) يكي از مصاديق اين آيه را همسر گرامي اش خديجه (س) معرفي نموده است. ⚜ به فرموده امام علي(ع)، رسول خدا(ص) پس از تلاوت آيه «اِنَّ اللَّه اصْطَفاكِ وَ طَهَّركِ...»، فرمود: 🔆 «علي جان! بهترين زنان عالم، چهار زن هستند: 🔆 مريم دختر عمران، خديجه دختر خويلد، فاطمه دختر محمد، و آسيه دختر مزاحم». (۴) 🌴 و در روايت ديگر نقل شده كه روزي پيامبر خاتم (ص) وارد خانه شد و مشاهده كرد كه فاطمه زهرا(س) و عايشه در حال تفاخر هستند؛ به گونه اي كه صورت هر دو سرخ شده است! 🌹حضرت با اطلاع از موضوع، رو به عايشه كرد و با استناد به آيه ۳۳ سوره آل عمران كه درباره اصطفاي تعدادي از پيامبران الهي است، اصطفا و برتري حضرت خديجه(س) را نيز متذكر شده، فرمود: 🔅«يَا عَائِشَةُ أَوَ مَا عَلِمْتِ أَنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ وَ عَلِيّاً وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ حَمْزَةَ وَ جَعْفَراً وَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ عَلَى الْعالَمِينَ‏؛ (۵) 🔅«اي عايشه! آيا نمي دانستي كه خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران و علي و حسن و حسين و حمزه و جعفر و فاطمه و خديجه [عليهم السلام] را [برگزيد و] بر همه جهانيان برتري داد!» 🌎 از اين رو، آن بانوي برگزيده، به عنوان سرور زنان عالم شناخته مي شود؛ چنان كه رسول اكرم(ص) در كلام ديگري فرمود: 🔅«سَادَاتُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ اَرْبَع خَدِيجَةُُ بِنْتُ خُوَيلِد وَ فاطِمَةُُ بِنتُ مُحَمَد وَ آسِيةُُ بِنتُ مُزَاحِم وَ مَريَمُ بِنتُ عِمرَان؛ (۵) 🔆 «سالار زنان جهان چهار [زن] هستند: 🔅خديجه دختر خويلد، فاطمه دختر محمد، آسيه دختر مزاحم، و مريم دختر عمران». 📖 و در زيارت نامه اولاد ائمه(ع) مي خوانيم: ✋🏻 «السَّلَامُ عَلَى خَدِيجَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالِمِينَ؛ (۷) 🔅«سلام بر خديجه سالار بانوان گيتي». 📚 پی نوشت ها: ۱. لسان العرب، جمال الدين محمد بن مكرم بن منظور، قم، ادب الحوزه، ج ۱۴، ص ۴۶۲: «الصفوة: خيار الشى‏ء و خلاصته و ما صفا منه». ۲. ر. ك: الميزان في تفسير القرآن، علامه طباطبايي، قم، مؤسسه النشر الاسلامي، ۱۴۱۷ ق، ج ۳، ص ۱۶۴. ۳. آل عمران / ۴۲. ۴. مناقب آل ابي طالب، محمد بن شهر آشوب، قم، انتشارات علامه، ۱۳۷۹ق، چ ۳، ص ۳۲۲. ۵. بحارالانوار، محمد باقر مجلسي، بيروت، مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۴ ق، ج ۳۷، ص ۶۳. ۶. شرح نهج البلاغة، عبدالحميد بن ابي الحديد، قم، كتابخانه آيت الله مرعشي، ۱۴۰۴ ق، ج ۱۰، ص ۲۶۶. ۷. بحار الانوار، ج ۹۹، ص ۲۷۲. 🔶 @Nahj_Et
💠امام على عليه السلام : ما كانَ اللّه ُ لِيَفْتَحَ عَلى عَبدٍ بابَ الشُّـكرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بابَ الزّيادَةِ، وَ لا لِيَفْتَحَ عَلى عَبدٍ بابَ الدُّعاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بابَ الاِْجابَةِ، وَ لا لِيَفْتَحَ لِعَبدٍ بابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بابَ الْمَغْفِرَةِ؛ امام على عليه السلام : 💠چنين نيست كه خداوند، درِ شكر را به روى بنده اى باز كند و درِ زياد شدن نعمت را به روى او ببندد يا درِ دعا را به روى بنده اى باز كند و درِ اجابت را به رويش ببندد يا درِ توبه را به روى بنده اى باز كند و درِ آمرزش را به روى او ببندد. 📙نهج البلاغه، حكمت 435. 🔶 @Nahj_Et