🌸🍃🌸🍃
🍃
💠داستانی از نهج البلاغه
💠منطق و منطق پذیری👇
🔹🔹کليب جرمي[1] مي گويد:
پس از کشته شدن عثمان در مدينه، طلحه و زبير به بصره آمدند (و مردم را بر ضد حکومت علي ـ عليه السلام ـ شوراندند و مقدمه جنگ جمل را پايه ريزي کردند) پس از اندکي علي ـ عليه السلام ـ (با سپاه خود براي سرکوبي شورشيان بيعت شکن) به سوي بصره حرکت کرد، هنگامي که به محل «ذي قار» رسيد دو نفر از رؤساي قبيله، به من گفتند با ما بيا تا به حضور علي ـ عليه السلام ـ برويم و ببينيم هدفش از اين حرکت چيست؟
قبول کردم با آن ها به «ذي قار» رفتيم و به محضر علي ـ عليه السلام ـ رسيديم. او را هوشمندترين رؤساي عرب يافتيم. سوالاتي در مورد رؤساي قبائل از من کرد و من پاسخ دادم. پس از گفتگو و روشن شدن مطلب، آن دو نفر که همراه من بودند با آن حضرت بيعت نمودند، سپس آن حضرت به من فرمود: «آيا تو بيعت، نمي کني؟»
گفتم: من پيام آور قبيله مي باشم، و بايد خبر را براي آن ها ببرم، ديدم گروهي از يارانش که آثار سجده بر پيشانيشان ديده مي شود، مکرر به من مي گفتند بعيت کن تا اين که علي ـ عليه السلام ـ فرمود: «آزادش بگذاريد، مرا با اين استدلال (که در متن نهج البلاغه آمده) قانع کرده و سرانجام پس از روشن شدن حق، بيعت کردم،[2] آن استدلال اين بود:
وقتي کليب گفت: من پيام آور و پيام برنده هستم و آمده ام براي قبيله خود، از اين جا خبري را ببرم (و تصميم گيري من بر اساس هسته مرکزي تشکيلات قبيله خودمان مي باشد).
امام علي ـ عليه السلام ـ به او فرمود:
اگر قبيله ات تو را براي اين موضوع مي فرستاد که محلّ ريزش باران را برايشان بيابي، سپس به سوي آن ها باز مي گشتي و از مکان سبزه زار و آب به آن ها خبر مي دادي، اگر با تو مخالفت کرده و به سوي بيابان بي آب و علف مي رفتند، تو چه مي کردي؟!
کليب گفت: آن ها را رها مي کردم و خودم به سوي سرزمين پر آب و علف مي رفتم،
حضرت فرمود: «پس دستت را به عنوان بيعت دراز کن».
آن شخص مي گويد: «فو الله ما استطعت ان امتنع عند قيام الحجّة علي فبايعته؛ سوگند به خدا، وقتي استدلال امام را دريافتم و حق را شناختم، قدرت (علمي براي) سرپيچي از آن را نيافتم، با آن حضرت بيعت کردم».[3]
به اين ترتيب در مي يابيم که امام علي ـ عليه السلام ـ مرد منطق و استدلال بود، قبل از آن که مرد شمشير باشد، و آنان که آمادگي روحي داشتند و مرض و بيماري در قلبشان نبود مجذوب استدلال هاي آن بزرگوار مي شدند و به او مي پيوستند.
ضمناً علي ـ عليه السلام ـ در سخن فوق، به تمامي انسان ها و در همه زمان ها درس استقلال رأي آموخت، چرا که بيشتر گمراهان، خود را در محاصره حصار مصنوعي و تشکيلات مي نگرند و لجوجانه در همان حصار زنداني مي گردند، ولي کليب، اين حصار را در پرتو راهنمائي علي ـ عليه السلام ـ شکست، و به حق پيوست.
[1] . کليب (بر وزن کميل) پسر «شهاب جرمي» از بزرگان تابعين کوفه بود، و بعضي گفته اند او و پدرش از اصحاب رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به شمار مي آمدند.
[2] . تاريخ طبري، ج 5، ص 192.
[3] . نگاه کنيد به خطبه 170 نهج البلاغه.
🔶 @Nahj_Et
امام علی علیه السلام
قدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ وَ قَدْ هُدِيتُمْ إِنِ اهْتَدَيْتُمْ وَ أُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُمْ
اگر ديدگانتان را بگشاييد، مي بينيد
و اگر هدایت پذير باشيد، راه نشان داده شده است
و اگر گوش شنوا داشته باشید، پيامها را خواهيد شنيد.
📓نهج البلاغه، حکمت 149
🔶 @Nahj_Et
فراموش نکنید...
أَلَا فَاذْكُرُوا هَاذِمَ اللَّذَّاتِ وَ مُنَغِّصَ الشَّهَوَاتِ وَ قَاطِعَ الْأُمْنِيَاتِ عِنْدَ الْمُسَاوَرَةِ لِلْأَعْمَالِ الْقَبِيحَةِ
به هوش باشيد! در آن زمان که با شتاب به سراغ اعمال قبيح مى رويد نابود کننده لذّات و برهم زننده خواسته ها و قطع کننده آروزها(مرگ)را به ياد آوريد!
نهج البلاغه خطبه ۹۹
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️ اِعلَمْ أنَّ الدنيا دارُ بَلِيَّةٍ لم يَفرُغْ صاحِبُها فيها قَطُّ ساعَةً إلاّ كانَت فَرغَتُهُ علَيهِ حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ .;
امام على عليه السلام
بدان كه دنيا سراى آزمايش و گرفتارى است، كه آدمى هرگز در آن ساعتى آسوده و بي كار نشود، مگر اين كه آن بيكارى در روز قيامت مايه افسوس او گردد.;
📙نهج البلاغة: الكتاب59.
🔶 @Nahj_Et
🌸﴿ نهج البلاغه حکمت ۱۳۶﴾🌸
وَقَالَ علیه السلام الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقیٍّ وَالحَجُّ جِهَادُ كُلِّ ضَعِيفٍ وَلِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاة و زَكَاةُ الْبَدَنِ الصِّيَامُ وَجِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ
نماز وسیله تقرب هر پرهیزگاری است و حج جهاد ناتوانان است. هر چیزی را زکاتی است و زکات بدن، روزه است و جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است
🔶 @Nahj_Et
بیاعتنایی به حرام
✅ امام علی علیه السلام:
هوای نفس را با بیاعتنایی به حرام بمیران.
📙 نهج البلاغه نامه ۲۱ بند ۲
🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 پذیرش حوزههای علمیه کشور آغاز شد
🔻معاون آموزش حوزههای علمیه:
◻️پذیرش حوزههای علمیه برادران از اول اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ ادامه دارد.
◻️ پذیرش از سه مقطع هشتم، دوازدهم و دانشگاهیان صورت میگیرد.
◻️داوطلبان میتوانند در دو بخش برنامههای متداول یا سفیران هدایت ثبت نام کنند.
در بخش سفیران هدایت، رویکرد تبلیغی است.
➕ سایت پذیرش حوزههای علمیه: paziresh.ismc.ir
➕کانال پذیرش در ایتا: eitaa.com/pazireshhowzeh
💡مشاوره تحصیلی ویژه داوطلبان ورود به حوزه
eitaa.com/hawzahnews/45420
📎 بیشتر بخوانید
@HawzahNews| حوزهنیوز
🌸﴿ نهج البلاغه حکمت ۱۳۶﴾🌸
وَقَالَ علیه السلام الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقیٍّ وَالحَجُّ جِهَادُ كُلِّ ضَعِيفٍ وَلِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاة و زَكَاةُ الْبَدَنِ الصِّيَامُ وَجِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ
🌸 نماز وسیله تقرب هر پرهیزگاری است
🌸و حج جهاد ناتوانان است.
🌸هر چیزی را زکاتی است و زکات بدن، روزه است
🌸 و جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است
🔶 @Nahj_Et
🔔مقام شما را از مردم دور نکند❗️
#نهج_البلاغه
🪐أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ حَقّاً عَلَى الْوَالِي أَلاَّ يُغَيِّرَهُ عَلَى رَعِيَّتِهِ فَضْلٌ نَالَهُ وَلاَ طَوْلٌ خُصَّ بِهِ
🟤اما بعد (از حمد و ثناى الهى) حقى که بر والى و زمامدار ثابت است اين است که فضل و برترى هايى که به او رسيده و قدرتى که به او داده شده سبب تغيير حال او درباره رعيّت نگردد
✍اشاره به اينکه والى و زمامدار بايد چنان باشد که رسيدن به قدرت او را دگرگون نسازد ، دست و پاى خود را گم نکند و گرفتار عُجب خودبينى و خودپسندى و در نتيجه استبداد نشود
همان چيزى که غالباً در زمامداران مادّى ديده مى شود که پيش از رسيدن به قدرت سخنان زيبايى در مورد مردمى بودن و مردمى زيستن دارند اما هنگامى که بر اوضاع مسلط شدند همه را فراموش کرده و استبداد را پيشه خود مى سازند و تنها اولياى الهى و کسانى که در خط پيروى آنها هستند از اين خطر در امان مى مانند.
📙نامه 50
🔶 @Nahj_Et
📚شادى مؤمن
چه طور تخمه کدو براى بعضى ها خوشمزه است. براى بعضى هم «سبحان اللّه» گفتن، شیرین است. امام مى گوید: «مناجات یک شیرینى دارد. خدایا آن شیرینى را به من بچشان»؛ «الَهی أذِقْنِی حَلاوَةَ ذِکْرک». شادى خوب آن است که آدم آخرتش را تأمین کرده باشد. در این دنیا، خانه اش کاهگل بوده و آپارتمان شده است. دوچرخه اش به ماشین تبدیل شده است. مثلًا اگر عباى من نخى باشد. حالا پشمی شده. نخ، از پنبه است و پشم براى شتر است. نخ و پشم شرف نیست. حتى مدرک هم ارزش ندارد.
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «فَلْیکنْ سُرُورُک بِمَا نِلْتَ مِنْ آخِرَتِک» (نهج البلاغه، نامه 22)؛ «کاری کن که شادی تو برای رسیدن به آخرت باشد». اگر خواستى شاد بشوى، ببین چه قدر آخرتت را تأمین کرده اى؟ چند رکعت نماز با توجه در عمرت خوانده اى؟ چه قدر جبهه رفته اى؟ چقدر به پشت جبهه کمک کرده اى؟ از پارسال تا به حال، چقدر به آوارهها و سیل زدهها کمک کرده اى؟ از پارسال تا به حال، چند بچه یتیم را بوسیده اى؟ به دیدن چند خانواده شهید رفته اى و اظهار ادب کرده اى؟ چند کتاب مطالعه کرده اى؟ چه گامى برداشته اى؟ این که آدم انبارش را بچرخاند، بازارش را بچرخاند، دکورسازى کند، خانه سازى کند، مبلمان و ماشینش را عوض کند،. اینها چیزى نیست. خودت چه قدر بزرگ شده اى؟ مهم این است که خودم چقدر بالا آمدم؟ یعنى علم، تقوا، نور، شعور، انسانیت و شخصیت من چقدر بالا رفته است؟ اینکه پنبه، پشم شده است، مهم نیست. اینکه دوچرخه به موتور تبدیل شده است، مهم نیست. خودت چه شده اى؟
📚 کتاب خنده و گریه در آثار استاد قرائتی
📙نامه22
🔶 @Nahj_Et
♥️امام على عليه السلام :
💎شما را چه مى شود كه به اندك چيزى از دنيا كه به دست مى آوريد ، شادمان مى شويد ؛ ولى از دست دادن بسيارى از آخرت ، شما را اندوهگين نمى سازد؟! و اندكِ دنيا كه از دستتان مى رود ، شما را ناراحت و بى تاب مى سازد ،
چندان كه اين بى تابى در چهره هاى شما و در ناشكيبايى تان بر آنچه از شما گرفته شده است ، آشكار مى گردد . گويى دنيا اقامتگاه دائمى شماست و كالايش برايتان ماندگار است!
.📚 نهج البلاغة : الخطبة 113 ، غرر الحكم : ح 9652
🔶 @Nahj_Et