🍃امام على عليه السلام:
🌹لا تَجعَلْ عِرضَكَ غَرَضا لِنِبالِ القَولِ
آبروى خود را هدف تيرهاى سخنان[مردم] قرار مده
📙از نامه 69 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋دیوار کعبه سینهی خود چاک میکند...
💯ماجرای جذاب و شنیدنی ولادت حضرت علی(ع) و سرپرستی ایشان توسط پیامبر(ص)
📚نهج البلاغه:...من خردسال بودم پیامبر مرا در آغوش می گرفت و به سینه خود می فشرد و مرا در بستر خود میخوابانید و غذا در دهان من می گذارد...
🔶 @Nahj_Et
💢 پرهیز از گمان مؤمنین
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 اتَّقُوا ظُنُونَ الْمُؤْمِنِينَ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ الْحَقَّ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ.
🔹از گمانهاى مردم با ايمان بپرهيزيد كه خدا حق را بر زبان آنان نهاده است.
📚 #حکمت_309 نهج البلاغه
✍️ از توطئه كردن درباره مؤمنان بپرهيزيد زيرا ممكن است آنها از چهره و حركات شما به توطئه هايتان پى ببرند و ترفندها را نقش بر آب كنند و شكست توأم با ذلت نصيبتان گردد.
🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨
💠سنگین تر از آسمان
✍️امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: «بهتان به شخص پاک، از آسمان سنگین تر است.» (١)
اما معنی بهتان چیست؟ بهتان یعنی، امام علی قاتل جناب عثمان است!!!. بهتان یعنی، امام حسین از دین خارج شده است!!!.
درمان این رذیله اخلاقی هم، همان راهکار همیشگی است؛ پشت پا زدن به هوا و هوس و برگشتن به عقلانیت.
امام علی علیه السلام در این باره میفرمایند: «به جانم سوگند، ای معاویه! اگر دور از هوای نفس به دیده عقل بنگری، خواهی دید که من نسبت به خون عثمان پاک ترین افرادم.» (٢)
یک درصد فکر کنید، شخصی که صفت منافقان را دارد، جزء دایره یاران حضرت بشمار بیاید! درست است که راه ورود به این عرصه باز است، اما هر ورودی، شرایط ورود دارد.
📚 ، ج ۳، ص ۱۰۲؛
٢. نهج البلاغه، کلام ۶
🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃
🍃
💠راز و نياز با خدا
🔹نيايش در جنگ
خدايا! قلبها به سوي تو روانه شده، و گردنها به درگاه تو كشيده، و ديده ها به آستان تو دوخته، و گامها در راه تو نهاده، و بدن ها در خدمت تو لاغرشده است، خدايا دشمني هاي پنهان آشكار، و ديگهاي كينه در جوش است، خدايا به تو شكايت مي كنيم از اينكه پيامبر (ص) در ميان ما نيست، و دشمنان ما فراوان، و خواسته هاي ما پراكنده است. (پروردگارا! بين ما و دشمنانمان به حق داوري فرما كه تو از بهترين داروانی)
📙#نامه_15
🔶 @Nahj_Et
🍀امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السَّلام فرمودند:
🔥از آنچه خدا با شیطان کرد پند گیرید، به سبب لحظهای تکبر کردار دراز مدت و عبادت شش هزار سالۀ او را باطل کرد و کوشش فراوانش بیثمر ماند.
📚خطبه قاصعه، نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💌 کــلامشهـــید
🌹شهـــید سید مصطفی حسینی:
براى زنده کردن ارزشها و شناخت حقیقت و یافتن روح معنوى بیشتر به قرآن مراجعه کنید و #نهج_البلاغه را از یاد نبرید و راه شهدا را گرامی بدارید و امام سازش ناپذیر که همه عمرش را صرف تداوم این ارزشها کرده تنهایش نگذارید و همچون همیشه سخنانش را تبدیل به عمل کنید و در جاده حقیقت راهتان را ادامه دهید.
🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃
🍃
📿فَاعْمَلُوا وَ الْعَمَلُ يُرْفَعُ، وَ التَّوْبَةُ تَنْفَعُ، وَ الدُّعَاءُ يُسْمَعُ، وَالْحَالُ هَادِئَةٌ وَ الاَْقْلاَمُ جَارِيَةٌ
🔮تا هنگامى که فرصت براى قبولى اعمال داريد، و توبه سودمند است و دعا به اجابت مى رسد و در آرامش به سر مى بريد و قلمها (ى فرشتگان براى نوشتن اعمال صالح) در جريان است، عمل کنيد
✍امام عليه السلام در اين عبارات کوتاه به اين امر مهم اشاره مى کند که تا شما در دنيا هستيد پنج فرصت مهم در دست داريد: اعمال خوب شما به پيشگاه خدا مى رود و با آب توبه مى توانيد گناهان را بشوييد. دعاها در پيشگاه خدا به اجابت مى رسد. آرامشى داريد که مى توانيد با استفاده از آن هر کار نيکى انجام دهيد و بالاخره فرشتگان آماده اند تا اعمال نيک شما را در نامه اعمالتان ثبت کنند.ولى اگر اين فرصت از دست رود و در آستانه مرگ قرار گيريد تمام اين امکانات پنجگانه از شما سلب مى شود و جز حسرت و اندوه متاعى نمى خريد.
📙#خطبه_230
🔶 @Nahj_Et
💢 #حدیث_نگاشت | ارزش اصلاح بین مردم
🔹 امام علی علیهالسلام:
💠 «...صَلَاحُ ذَاتِ الْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ...»؛
🌿 «اصلاح دادن بین مردم، از نماز و روزه یک ساله برتر است».
📚 نهجالبلاغه، #نامه_47
🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃
🍃
وَ قَالَ (علیه السلام): مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ.
: نه هر گرفتارى بايد در معرض سرزنش قرار گيرد.
☑ سرزنش گرفتاران چرا؟
امام(عليه السلام) در اين کلام نورانى اش مى فرمايد: «هر شخص گرفتارى را نمى توان سرزنش کرد (چه بسا بى تقصير باشد)»; (مَا کُلُّ مَفْتُون يُعَاتَبُ).
سرچشمه گرفتارى ها و مشکلات و مصائبى که دامن گير انسان مى شود کاملاً مختلف است; گاه نتيجه مستقيم اعمال انسان است که بر اثر ندانم کارى ها، سستى ها، تنبلى ها و استفاده نکردن به موقع از فرصت ها دامان او را گرفته است. به يقين چنين شخصى درخور سرزنش است; ولى گاه مى شود که اين مشکلات کفاره گناهان انسان است و خداوند مى خواهد او را به اين وسيله در دنيا پاک کند. چنين کسى گرچه به سبب گناهش درخور سرزنش است ولى چون مشمول لطف الهى شده سزاوار ملامت نيست و گاه سرچشمه آن آزمايش هاى الهى است که خدا مى خواهد با آن مشکل و گرفتارى بنده خود را پرورش دهد که همچون فولاد آبديده در کوره حوادث مقاوم سازد و يا همچون طلاى ناخالصى را که به کوره مى برند تا خالص گردد او را خالص سازد در اينجا نيز جاى سرزنش نيست، بنابراين همه گرفتاران و بلا ديدگان را نمى توان سرزنش کرد و حتى در آنجايى که انسان خود سرچشمه آن گرفتارى باشد باز گاهى جاهل قاصر است و گاه مقصر; تنها اگر مقصر باشد در خور سرزنش است.
اين سخن تفسير ديگرى نيز دارد و آن اين که «مفتون» از ماده «فتن» و «فتنه» در اصل به معناى آزمايش کردن است; مثلا هنگامى که مى خواهند طلا را آزمايش کنند آن را به کوره مى برند تا وضع آن روشن شود و به همين جهت هر نوع فشار و گرفتارى و مشکلات و گمراهى به عنوان فتنه از آن ياد مى شود و مفتون در عبارت بالا به معناى فريب خورده باشد; همان گونه که درباره شخص گرفتار اشاره شد اين حالت گاهى بر اثر تقصير و گاه بر اثر قصور و گاه بدون اختيار دامان انسان را مى گيرد به همين منظور امام مى فرمايد: تمام کسانى که مفتون هستند سزاوار سرزنش نيستند
ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه خود مى گوید: امام این سخن را به «سعد بن ابى وقاص»، «محمد بن مسلمه»، «اسامة بن زید» و «عبدالله بن عمر» فرمود در آن زمان که آنها از همراهى امام براى جنگ با شورشیان جمل امتناع کردند. (و این نشان مى دهد که ابن ابى الحدید آن را از جاى دیگرى گرفته است). اضافه بر این مرحوم شیخ مفید در کتاب خود به نام الجَمل از کتاب جمل ابى مخنف (متوفاى 175) داستان مفصلى نقل مى کند که چون امیرمومنان على(علیه السلام) مى خواست به سوى بصره براى خاموش کردن آتش فتنه طلحه و زبیر حرکت کند باخبر شد که سه نفر فوق با این که با امام بیعت کرده بودند حاضر به همراهى امام در این مسیر نشدند. (ولى در بعضى از روایات آمده است که هیچ یک از این سه نفر با امام بیعت نکردند) امام(علیه السلام) فرمود: من شما را مجبور نمى کنم که با من بیایید ولى مگر با من بیعت نکرده اید؟ گفتند: بیعت کرده ایم. فرمود: پس چرا همراه من نمى آیید؟ هر کدام از آنها عذرى براى خود بیان کردند (عذرهایى ناموجه) امام در اینجا فرمود: «لَیْسَ کُلُّ مَفْتُون یُعاتَبُ; هر شخص گرفتارى را نباید سرزنش کرد». سپس فرمود: برگردید خداوند مرا از شما بى نیاز خواهد ساخت. جمع دیگرى نیز این جمله حکمت آمیز را در کتاب هاى خود از امام(علیه السلام) نقل کرده اند.
📙نهج البلاغه #حکمت_15
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💥قَدْ تَزَيَّنَتْ بِغُرُورِهَا وَغَرَّتْ بِزِينَتِهَا دَارُهَا هَانَتْ عَلَى رَبِّهَا فَخَلَطَ حَلاَلَهَا بِحَرَامِهَا وَخَيْرَهَا بِشَرِّهَا وَحَيَاتَهَا بِمَوتِهَا وَحُلْوَهَا بِمُرِّهَا
🌎دنيا خود را با مکر و نيرنگ آراسته و با زرق و برق خود مردم را مى فريبد سرايى است که در نظر صاحب اصليش بى مقدار است لذا حلالش را با حرام و خيرش را با شرّ و زندگى اش را با مرگ و شرينى اش را با تلخى بهم هم آميخته است
🖊هر گاه بخواهى لقمه نان حلالى بدست آورى بايد هزار درد و رنج را تحمّل کنى و از مسيرهاى پرنشيب و فراز بگذرى و هرگاه بخواهى گلى بچينى بايد تحمّل نيش خار کنى و اگر بخواهى از خوان نعمتش کمى عسل برگيرى نيشهاى زنبورها در انتظار توست ، در کنار هر گنجى افعى ها خفته اند و در کنار هر شيرينى تلخى هاست ، فى المثل انسانى که فرزند ندارد غم وغصّه جانکاهى بر روح او سنگينى مى کند ولى همين که فرزند پيدا کرد هزاران مشکل در کنار اوست و همچنين نعمتها و مواهب ديگر که فقدانش غم انگيز است و وجودش ملال آور و مشکل آفرين
📙#خطبه_113
🔶 @Nahj_Et
💢 نفرین امام به انس بن مالک
💠 هنگامى كه به بصره آمد، انس بن مالك را نزد طلحه و زبير فرستاد تا چيزى را كه از رسول الله (صلى الله عليه و آله) در باره آنها شنيده است به يادشان آورد. انس بن مالك از دادن آن گواهى خوددارى كرد و چون نزد او بازگشت، گفت: آن سخن فراموش كرده ام. امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 اگر دروغ مى گويى خداوند تو را به بيمارى برص (سفيدى روشن) دچار كند كه عمّامه آن را نپوشاند.
✍️ (سید رضی گوید: پس از نفرين امام علی(علیه السلام)، انس به بيمارى برص در سر و صورت دچار شد، كه همواره نقاب مى زد).
📚 #حکمت_311 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💌امام علی علیه السلام:
فلو رَخَّصَ اللّه في الكِبرِ لأحَدٍ مِن عِبادِهِ لَرَخَّصَ فيهِ لِخاصَّةِ أنبيائهِ و أوليائهِ ، و لكنَّهُ سبحانَهُ كَرَّهَ إلَيهِمُ التَّكابُرَ ، و رَضِيَ لَهُمُ التَّواضُعَ
اگر بنا بود خداوند به احدى از بندگانش رخصت تكبّر دهد، هر آينه اين رخصت را به خاصّگان از انبيا و اولياى خود مى داد. اما خداوند سبحان، تكبّر را براى آنان نيز ناخوش داشت و فروتنى را برايشان پسنديد.
📕 نهج البلاغه / #خطبه_192
🔶 @Nahj_Et
💠 #حدیث روز 💠
💎 چگونه ذات یک نفر را بشناسیم؟
🔻امام علی علیهالسلام:
اِذا اَرَدْتَ اَنْ تَعْرِفَ طَبْعُ الرَّجُلِ فَاسْتَشِرْهُ، فَاِنَّكَ تَقِفُ مِنْ مَشْوَرَتِهِ عَلى عَدْلِهِ وَ جَوْرِهِ وَ خَيْرِهِ وَ شَرِّهِ
❇️ هرگاه خواستى ذات شخصى را بشناسى از او مشورت بخواه؛ چراكه تو از مشورتكردن با او بر عدالت او، ظلم او، خير او و شر او آگاه میشوى.
📚 #حکمت_488 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت بیست و چهارم
🔰امام عليه السلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران مى فرمايد:
✍جمله «تَجَمُّلاً فِي فَاقَة» در واقع نقطه مقابل «قَصْداً في غِنىً» است.
اشاره به اينکه پرهيزگاران نه به هنگام تبذير و اسراف و طغيان دارند و نه به هنگام فقر زبان به شکوه و شکايت مى گشايند.
🔹تعبير به «تجمّل» مفهومش اين است که آنها هر چند فقير و نادار باشند ، ظاهر خود را حفظ مى کنند
اين گروه از فقيران آنچنان زندگى مى کنند که افراد نادان بر اثر خويشتن دارى آنها را اغنيا مى پندارند.
🔻جمله «صَبْراً فِي شِدَّة»
👈 اشاره به استقامت و شکيبايى آنها در برابر شدائد روزگار و حوادث ناگوار است که به مصداق إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا للهِِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ خود را از آن خدا مى دانند و جايگاه امن و امان و روح و ريحان را سراى آخرت مى شمرند نه اين دنيا را
📝 ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴شرح #نامه_31 نهج البلاغه
💢جلسه صدو دوم
🌐مثال هایی از دنیا و آخرت برای عبرت گرفتن 1
🎤#استاد_محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
🔴 شما هم در گناه اینها شریک هستید!
🔰در دنیای مادی اگر در دل، راضی به کار مجرمانه یک نفر دیگر باشیم، مجرم نخواهیم بود و با ما کاری ندارند؛ اگر راضی به کار نیک دیگران هم باشیم باز هم به ما کاری ندارند.
👈 اما در تعالیم اسلام برای راضی شدن به کار نیکوکاران و بدکاران، عناوین خاصی در روایات آمده است.
🔻مثلاً در حکمت 154 نهج البلاغه آمده است:
« الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ، وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ، إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَى بِه »
کسی که راضی به کار گروهی باشد، مانند آن است که همراه آنان در آن کار داخل شده است، و برای کسی که داخل در کار باطلی شود، دو گناه است؛ گناه انجام آن کار باطل و گناه رضایت به آن کار باطل.
⏪ از طرفی، این روزها مشاهده می کنیم که عده ای که شناخت صحیح از مبانی دینی ندارند و با کلیدواژه هایی نظیر جذب حداکثری، رحمت، مهربانی و ... در حال شستشوی گناه بدحجابی هستند. این افراد با سخنان نسنجیده خود، به نوعی به عادی شدن این گناه کمک می کنند. شستشوی گناه گناهکار با کمک کردن به گناهکار فرق دارد.
📙نهج البلاغه #حکمت_154
🔶 @Nahj_Et
حکمت 17-عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ ص غَیِّرُوا الشَّیْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا ….mp3
2.63M
نهج البلاغه
⚪️فَإِنْ أَقُلْ يَقُولُوا حَرَصَ عَلَى الْمُلْكِ وَ إِنْ أَسْكُتْ يَقُولُوا جَزِعَ مِنَ الْمَوْتِ! هَيْهَاتَ، بَعْدَ اللَّتَيَّا وَ الَّتِي، وَ اللَّهِ لَابْنُ أَبِي طَالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْيِ أُمِّهِ، بَلِ انْدَمَجْتُ عَلَى مَكْنُونِ عِلْمٍ لَوْ بُحْتُ بِهِ لَاضْطَرَبْتُمْ اضْطِرَابَ الْأَرْشِيَةِ فِي الطَّوِيِّ الْبَعِيدَة
در شرايطى قرار دارم كه اگر سخن بگويم، مى گويند بر حكومت حريص است، و اگر خاموش باشم، مى گويند: از مرگ مى ترسيد. هرگز، من و ترس از مرگ! پس از آن همه جنگ ها و حوادث ناگوار. سوگند به خدا، انس و علاقه فرزند ابى طالب به مرگ در راه خدا، از علاقه طفل به پستان مادر بيشتر است. اين كه سكوت برگزيدم، از علوم و حوادث پنهانى آگاهى دارم كه اگر باز گويم مضطرب مى گرديد، چون لرزيدن ريسمان در چاه هاى عميق..
📘 #خطبه_5
🔶 @Nahj_Et