#خطبه_متقین
📌قسمت بیست و پنجم
🔰امام عليه السلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران مى فرمايد:
🔹جمله «طَلَباً فِي حَلاَل» در جستجوی کسب حلال
🖊نشان مى دهد که پرهيزگاران افرادى گوشه گير و بيگانه از فعاليتهاى زندگى نيستند، بلکه تلاش و کوشش براى معاش و پيشرفت جامعه اسلامى جزو برنامه هاى اصلى آنهاست. با اين قيد که دنياپرستان در فکر حلال و حرام نيستند و آنها پيوسته طالب حلال اند و اگر کارى بسيار پردرآمد باشد ولى بوى حرام دهد از آن مى گريزند. اين تعبير ممکن است، نشان آن باشد که عمل صالح زاييده غذاى حلال و طيّب است.
🔹تعبير به «نَشَاطاً فِي هُدًى»در راه هدایت شادمان
✔️ناظر به اين است که پيمودن راه هدايت براى آنها برخلاف افراد کوتاه فکر و کم معرفت مايه نشاط و شادى است; هرگز از پيمودن اين راه خسته نمى شوند و سلوک سبيل الهى هر دم بر نشاط آنها مى افزايد.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴#شرح_نامه_31 نهج البلاغه
🌐مثال هایی از دنیا و آخرت برای عبرت گرفتن 2
🎤#استاد_محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
🔵عمر طولانی امام زمان علیه السلام در نهج البلاغة
خُذُوهَا عَنْ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ (صلى الله عليه وآله و سلم) إِنَّهُ يَمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِمَيِّتٍ وَ يَبْلَى مَنْ بَلِيَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِبَالٍ فَلَا تَقُولُوا بِمَا لَا تَعْرِفُونَ فَإِنَّ أَكْثَرَ الْحَقِّ فِيمَا تُنْكِرُون. (#خطبه_87)
از خاتم پیامبران بشنوید [که درباره ما اهل بیت میگوید]: ما را مرگ در میرباید ولی مرده نمیشویم و گذر زمان نیز ما را درمینوردد اما فرتوت و پوسیده نمیشویم. پس چیزی را که از آن آگاهی ندارید، معتقدانه به زبان نرانید چراکه اکثر حقیقتها در میان همان حرفهایی است که انکارش میکنید.
🔹این سخن امیرالمؤمنین علیه السلام (فرتوت و پوسیده نشدن امام در اثر گذر زمان) از حدیث متواتر ثقلین نیز قابل برداشت است. چون در آنجا نیز آمده است که "قرآن و عترت تا قیامت از هم جدا نمیشوند".
🔸صاحب فیض القدیر از عالمان بزرگ اهل سنت، در شرح حدیث ثقلین نوشته است: از این حدیث برداشت میشود که عنصر "عترت" نیز مانند کتابالله یک عنصر ابدی است و تا قیام قیامت همیشه باید مصداقی از اهل بیت وجود داشته باشد که امکان تمسک به او وجود داشته باشد چندانکه اگر این عنصر از بین برود اهل زمین نیز باید از بین بروند.
📚«هذا الخبر يفهم وجود من يكون أهلا للتمسك به من أهل البيت والعترة الطاهرة في كل زمن إلى قيام الساعة حتى يتوجه الحث المذكور إلى التمسك به كما أن الكتاب كذلك فلذلك كانوا أمانا لأهل الأرض فإذا ذهبوا ذهب أهل الأرض» (مُناوی، عبدالرؤوف، فيض القدير شرح الجامع الصغير، ج 3 ص 14).
🔶 @Nahj_Et
🍃بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم
💠عمر بن عبدالعزیز می گوید:
🔹پدرم فرماندار مدینه و از گویندگان توانا و سخن سرایان نیرومند بود و خطبه نماز را با كمال فصاحت و بلاغت ایرادمی كرد. ولی از آنجا كه، طبق بخشنامه حكومت شام، ناچار بود در میان خطبه نماز علی و خاندان او را لعن كند، هنگامی كه سخن به این مرحله می رسید ناگهان در بیان خود دچار لكنت می شد و چهره او دگرگون می گشت، وسلاست سخن را از دست می داد. من از پدرم علت را پرسیدم. گفت: اگر آنچه را كه من از علی می دانم، دیگران نیزمی دانستند كسی از ما پیروی نمی كرد؛ و من با توجه به مقام منیع علی به او ناسزا می گویم، زیرا برای حفظ موقعیت آل مروان ناچارم چنین كنم.(1)
1-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 13 ص 221
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
#کلیپ 🔴بدترين توشه ✨بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ، الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ 💠 «بدترين
#شرح_حکمت ۲۲۱
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
✨بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ، الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ
💠 «بدترين توشه براى آخرت ستم بر بندگان (خدا) است»
✍مى دانیم دنیا سرایى است که همگان از آن براى رفتن به سوى آخرت توشه بر مى دارند و هر کسى به فراخور حال و اعمال خود توشه اى تهیه مى بیند.
🔹گروهى ظلم و ستم بر بندگان خدا را توشه این سفر سرنوشت ساز قرار مى دهند که به گفته امام(علیه السلام) بدترین توشه هاست.
زیرا گناهانى که جنبه معصیت الله دارد و یا به تعبیر دیگر ظلم بر خویشتن است با توبه آمرزیده مى شود و حتى بدون توبه امید عفو الهى و شفاعت درباره آن وجود دارد،
✔️ولى آنجا که پاى ظلم بر دیگران به میدان مى آید نه با آب توبه شسته مى شود و نه با عنایت شفاعت و جز با رضایت صاحب حق نجات از عواقب آن ممکن نیست و به همین دلیل امام(علیه السلام) آن را بدترین زاد و توشه قیامت شمرده است.
📘#حکمت_221
🔶 @Nahj_Et
💎بهترين راه تأديب خويشتن
📿كَفَاكَ أَدَباً لِنَفْسِكَ اجْتِنَابُ مَا تَكْرَهُهُ مِنْ غَيْرِكَ
🟠براى اصلاح خويشتن همين بس كه از آنچه براى ديگران نمى پسندى اجتناب ورزى
🖊بسيارى از افراد دوست دارند واقعاً خود را اصلاح كنند ولى اصلاح خويشتن و زدودن صفات رذيله از خود كار آسانى نيست زيرا در اين جا حجابى وجود دارد كه نمى گذارد انسان عيوب خود را ببيند و آن حجاب حب ذات است و اى بسا نقاط ضعف خود را براثر اين حجاب نقاط قوت پندارد و به جاى آن كه آن ها را از نفس خويشتن بزدايد سعى در تقويت آن كند. امام عليه السلام راه روشنى براى تهذيب نفس و تعليم و تربيت خويشتن به همه انسان ها آموخته و آن اين كه در اعمال و رفتار و صفات ديگران دقت كنند و ببينند چه چيزهايى را براى آن ها عيب و چه اعمالى را ناروا مى شمرند، همان ها را از خود دور سازند.
📘#حکمت_412
🔶 @Nahj_Et
✨قالَ اَمْيرُ الْمُؤمِنين عليه السلام:
⭐️وَاللّهِ لَولا رَجائىَ الشَّهادَةَ عِنْدَ لِقائىَ الْعَدُوَّ لَوْقَدْ حُمَّ لى لِقاءُهُ لَقَرَّبْتُ رِكابى، ثُمَّ شَخِصْتُ عَنْكُم فَلا اَطْلُبُكُمْ ما اخْتَلَفَ جَنوُبٌ وَ شَمالٌ.
حضرت امام على عليه السلام فرمود: به خدا قسم اگر آرزوى شهادت را در پيكار با دشمن نمى داشتم، (كه ايكاش زودتر فراهم آيد) بر مركب خود سوار مى شدم و از ميان شما كوچ ميكردم و تا باد شمال و جنوب بوزد (براى هميشه) در جستجوى شما نمى پرداختم.
شرح نهج البلاغه، ج ۷، ص ۲۸۵، خطبه ۱۱۸]
🔶 @Nahj_Et
💫 امام علی (ع) و بیان صفاتی از ۳۱۳ یار خاص امام زمان (عج)
✅ امیر مؤمنان (ع) به هنگام گفتگو از ۳۱۳ یار خاص امام زمان (عج) میفرمایند:
🔸 «پدر و مادرم فدای یک گروهی باد که اسامی آنها در آسمان معروف است و در زمین ناشناخته هستند». (۱)
🔸 «با آنها- کافران- قومی نبرد میکند که در نظر مستکبران خوار و زبون هستند. در آسمان معروف و در زمین مجهول هستند». (۲)
🔸 «آنها (۳۱۳ یار خاص حضرت (عج) ) قومی هستند که
❇️ با صبر و شکیبائی خود بر خدا منّت نمینهند،
❇️ و جانبازی خود را در راه حقّ بزرگ نمیشمارند،
❇️ هنگامیکه حادثهای روی دهد و زمینه یأس پیش آید، دیدههایشان را از برق شمشیر جلوه میدهند و به فرمان امامشان به پروردگار خود تقرّب میجویند.
❇️ آنها همگی شیرهای ژیانی هستند که از جنگلهای خود بیرون آمدهاند، اگر اراده کنند که کوهها را از جای خود برکنند، بیتردید انجام میدهند!،
❇️ آنها به حقیقت توحید خدا راه یافتهاند.
❇️ برای آنها در دل شب از ترس خدا نالههائی است چون ناله مادران داغ پسر دیده، که شبزندهداران در دل شب و روزهداران در طول روز هستند.
❇️ گوئی اخلاق و آداب آنها یکی است.
❇️ دلهای آنها بر محبّت و شفقّت و خیرخواهی گرد آمده است». (۳)
✅ به گونه دیگری نیز این حدیث، روایت شده که آغاز آنچنین است:
🔸 «هنگامیکه قیام کند، اصحاب او که به تعداد اصحاب بدر و اصحاب طالوت ۳۱۳ نفر هستند، به دور او گرد میآیند که آنها شیر ژیانی هستند که از بیشههای خود خارج شدهاند.. .» (۴)
⬅️ روزگار رهایی، ج۱، ص۴۱۴
(۱). نهج البلاغه ج۲ ص۱۲۶
(۲). نهج البلاغه ج۱ ص۱۹۶
(۳). بشاره الاسلام ص۲۲۰
(۴). الزام النّاصب ص۱۹۹
🔶 @Nahj_Et
🪐عدالت برتر است يا جود و بخشش؟
▫️العَدْلُ يَضَعُ الاُْمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا و الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَالْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ
🟠عدل ، هرچيزى را در جاى خود قرار مى دهد ولى جود و بخشش آن را از مسيرش فراتر مى برد
عدالت قانونى است همگانى ولى جود و بخشش جنبه خصوصى دارد بنابراين عدل شريف تر و برتر است
🖊در واقع امام عليه السلام به دو نكته اساسى اشاره فرموده است: نخست اين كه نتيجه عدالت اين است كه هر كسى در جامعه به حق خويش برسد و هرچيز در جاى خود باشد.
روشن است كه در اين صورت تمام افراد اجتماع به تلاش و كوشش برمى خيزند تا بتوانند حق عادلانه خود را بگيرند در نتيجه جامعه در سايه عدالت ، شكوفا و فعال و مترقى مى شود.
اما جود و بخشش چنين نيست زيرا چيزى اضافه بر استحقاق افراد است كه البته در جاى خود بسيار خوب و شايسته است ولى اى بسا همين صفت خوب و شايسته سبب شود كه عده اى به تنبلى روى آورند و تلاش و كوشش را كم كنند و به انتظار جود و بخشش سخاوتمندان بنشينند.
سپس امام عليه السلام به نكته مهم ديگرى اشاره مى كند و مى فرمايد: عدالت امرى است فراگير كه تمام جامعه انسانى مى توانند از آن بهره مند گردند و در سايه آن به زندگى آبرومندى ادامه دهند در حالى كه جود و بخشش فراگير نيست و هميشه موضعى و محدود است و روشن است چيزى كه آثار مثبت آن همه افراد جامعه را فرا مى گيرد از چيزى كه جنبه محدود دارد بهتر و اشرف و افضل است.
#حکمت_437
🔶 @Nahj_Et
🔔از خواب غفلت برخيزند
◽️وَ کَيْفَ لاَ يُوقِظُکَ خَوْفُ بَيَاتِ نِقْمَة وَ قَدْ تَوَرَّطْتَ بِمَعَاصِيهِ مَدَارِجَ سَطَوَاتِهِ فَتَدَاوَ مِنْ دَاءِ الْفَتْرَةِ فِي قَلْبِکَ بِعَزِيمَة وَ مِنْ کَرَى الْغَفْلَةِ فِي نَاظِرِکَ بِيَقَظَة
🟤چگونه ترس از بلاها و عذابهاى شبانه تو را بيدار نکرده در حالى که بر اثر معاصى الهى هر روز خود را به مرحله بالاترى از خشم خدا مى افکنى! حال که چنين است بيمارى سستى دل خود را با داروى تصميم و عزم راسخ مداوا کن و اين خواب غفلتى که چشمت را فرو گرفته با بيدارى برطرف ساز
✍مى دانيم براى نجات و رهايى از خطر دو چيز لازم است: بيدارى و هوشيارى از يکسو و تصميم و عزم راسخ از سوى ديگر و امام عليه السلام در اين عبارت کوتاه به هر دو اشاره فرموده است و بى خبران را هشدار مى دهد که از خواب غفلت برخيزند و براى نجات خويش از چنگال معاصى که آتش خشم و غضب الهى را بر مى افروزد تا وقت نگذشته است تصميم بگيرند.
📙#خطبه_223
🔶 @Nahj_Et
💎امام علی علیه السلام:
مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَاءْيِهِ هَلَكَ؛
هر كه به رأى خود تكيه زند هلاک شود
📗[نهج البلاغه : ح 161، ص 1163]
🔶 @Nahj_Et
♨️حوادث بعد از مرگ
📿ثُمَّ أُدْرِجَ فِي أَکْفَانِهِ مُبْلِساً،وَجُذِبَ مُنْقَاداً سَلِساً، ثُمَّ أُلْقِيَ عَلَى الاَْعْوَادِ رَجِيعَ وَصَب، وَ نِضْوَسَقَم، تَحْمِلُهُ حَفَدَةُ الْوِلْدَانِ، وَ حَشَدَةُ الاِْخْوَانِ، إِلَى دَارِ غُرْبَتِهِ، وَ مُنْقَطَعِ زَوْرَتِهِ وَ مُفْرَدِ وَحْشَتِهِ
🟤پس از مرگ او را مأیوس وار در کفن پیچانده، در حالى که تسلیم و آرام است، بر مى دارند، و بر تابوت مى گذارند. خسته و لاغر به سفر آخرت مى رود، که فرزندان و برادران او را به دوش کشیده تا سر منزل غربت، آنجا که دیگر او را نمى بینند، و آنجا که جایگاه وحشت است، پیش مى برند.
✍آرى! نخست، آخرين لباس را بر اندام او مى پوشانند; لباسى که از تشريفات و زرق و برق لباس هاى دنيا - که روزها و گاه هفته ها براى تهيّه آن زحمت مى کشيدند و با بهاى سنگينى تهيّه مى شد - کاملا دور است حرکت دادن او، به وسيله تابوت به سوى آرامگاه هميشگى اش صحنه تکان دهنده ديگرى است. نه از خود اراده اى دارد، نه پيشنهاد و اعتراضى! به هر کجا که ببرندش، تسليم است و در هر جا دفنش کنند، کاملا مطيع! پيکرى که گاهى ماه ها يا سال ها در زير ضربات بيمارى هاى گوناگون فرسوده شده; حتّى در روزهاى بازپسين حياتش توان و قدرت و حرکتى نداشت; تا چه رسد به بعد از مرگش.
📙#خطبه_83
🔶 @Nahj_Et
حکمت 13-إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا ….mp3
2.68M
💎خطبه اى است كه بعد از بيعت مردم با آن حضرت ايراد فرمود و در آن به تمام افرادى كه در عصر عثمان اموال بيت المال را غارت كرده هشدار مى دهد
#نهج_البلاغه
◽️وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ. فَإنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ.
🟠به خدا سوگند، بيت المال تاراج شده را هر كجا كه بيابم به صاحبان اصلى آن باز مى گردانم، گر چه با آن ازدواج كرده، يا كنيزانى خريده باشند، زيرا در عدالت گشايش براى عموم است، و آن كس كه عدالت بر او گران آيد، تحمّل ستم براى او سخت تر است.
✍سرانجام به کسانى که دستهايشان به اين اموال آلوده است و تصوّر مى کنند اين تصميم امام(عليه السلام) به زيان آنهاست اندرز مى دهد که اين کار به نفع خود آنها مى باشد; زيرا اگر کسى عدالت بر او تنگ باشد ظلم تنگتر است چرا که عدالت اموال حلال او را به او مى دهد و تنها اموال نامشروعش را مى گيرد ولى اگر تن به عدالت ندهند و رسم ظلم و جور را زنده کنند، تمام اموالشان به خطر مى افتد; هم حلالشان و هم حرامشان!
📙#خطبه_15
🔶 @Nahj_Et
🍃امام علی(عليه السلام) :
🌹در آغاز خطبه211 نهج البلاغه دست
مخاطبان خود را گرفته و به
آغاز آفرينش جهان مى برد تا
عظمت و شگفتيهاى آفرينش
را به آنها نشان دهد، مى فرمايد:
(از اقتدار و جبروت خداوند و
آفرينش بديع و دقيق او اين است
كه از آب درياى پهناور و موّاج
و متراكم كه امواجش سخت به
هم مى خورد و صداى عظيمى از
آن بر مى خاست، لايه خشك و جامدى
آفريد)؛ «وَ كَانَ مِنِ اقْتِدَارِ جَبَرُوتِهِ،
وَ بَدِيعِ لَطَائِفِ صَنْعَتِهِ، أَنْ جَعَلَ مِنْ
مَاءِ الْبَحْرِ الزَّاخِرِ(1)
الْمُتَرَاكِمِ الْمُتَقَاصِفِ(2)، يَبَساً جَامِداً».
🍃 بنابراين سرچشمه آفرينش عظيم
آسمانها و زمين از يك سو قدرت
عظيم پروردگار و از سوى ديگر
ابداع لطيف و ظريف اوست.
👌 ممكن است كسانى باشند كه در
يك كار بزرگ، دقت و ظرافت را
فراموش كنند و يا يك كار ظريف و
دقيق را در ابعاد وسيع نتوانند
انجام دهند، امّا خداوند قادر متعال
اين دو را در آفرينش زمين و آسمانها
به هم آميخته، هم داراى عظمت است
و هم دقت و ظرافت.
#خطبه_211
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ✨
خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه:
پايه هاى اسلام را بر محبت خويش قرار داده و اديان و مذاهب... را با عزت و قدرت اسلام ضعيف نمود، مذاهب ديگر را با اعتلاى آن پائين قرار داد، و با احترام و نفوذ آن دشمنانش را خوار گردانيد، و با نصرت و يارى آن مخالفان سرسختش را مخذول كرد و با نيرومند ساختنش اركان ضلالت را در هم كوبيد و تشنگان را از چشمه زلال آن سيراب ساخت.
📙خطبه_189
🔶 @Nahj_Et
💚🍃مولانا امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
✍«أَلَا تَسْمَعُونَ إِلَى جَوَابِ أَهْلِ النَّارِ حِینَ سُئِلُوا« ما سَلَکَکُمْ فِی سَقَر؟َ قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّین.»
✍«آیا به پاسخ اهل دوزخ گوش فرا نمی دهید که وقتی از آنها می پرسند: «چه چیز شما را گرفتار دوزخ ساخت؟ می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم.»
📚بحار الانوار، ج 82، ص 224، نهج البلاغه، #خطبه_190)
🔶 @Nahj_Et
💠نیت فاسد
🍃 امام علی علیه السلام: هرگاه نیت ها فاسد باشد، برکت از میان می رود.
عِندَ فَسادِ النِّیةِ تَرتَفِعُ البَرَکةُ
📚( غررالحکم/ح6228)
🍃 در دعایی از امام علی علیه السلام میخوانیم:
بار خدایا! بر من ببخشاى آنچه را که به زبان وسیله تقرّب به تو قرارش مى دهم، امّا دلم برخلاف آن است.
📚( نهج البلاغه، #خطبه_78)
🔶 @Nahj_Et
💎محکم ترین وسیله نجات
#نهج_البلاغه
📿وَأَيُّ سَبَب أَوْثَقُ مِنْ سَبَب بَيْنَکَ وَبَيْنَ اللهِ إِنْ أَنْتَ أَخَذْتَ بِهِ
🟠و کدام وسيله مى تواند ميان تو و خداوند مطمئن تر از حبل الله باشد اگر به آن چنگ زنى و دامان آن را بگيرى
✍تعبير به حبل (ريسمان و طناب) اشاره به اين است که چون انسان بدون تربيت الهى در قعر چاه طبيعت گرفتار است، ريسمانى محکم لازم است که به آن چنگ زند و از آن چاه در آيد و اين ريسمان همان قرآن و اسلام و عترت است.
#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
#شرح_حکمت ۲۲۲
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
✨مِنْ أَشْرَفِ أَعْمَالِ الْكَرِيمِ غَفْلَتُهُ عَمَّا يَعْلَمُ
💠يكى از باارزش ترين كارهاى كريمان تغافل از چيزهايى است كه از آن آگاهند (و سرپوش گذاشتن بر آن لازم است)
✍كمتر كسى است كه عيب پنهانى يا آشكارى نداشته باشد و كمتر دوستى پيدا مى شود كه درباره دوستش كار نامناسبى، هرچند به عنوان لغزش انجام ندهد. افراد بزرگوار و باشخصيت كسانى هستند كه عيوب پنهانى افراد را ناديده مى گيرند و از لغزش دوستان چشم پوشى مى كنند و هرگز به رخ آنها نمى كشند. اين كار، اولاً سبب مى شود كه آبروى مسلمان محفوظ بماند; آبرويى كه ارزش آن به اندازه ارزش خون اوست. ثانياً سبب مى شود فرد خطاكار يا صاحب عيب جسور نگردد و از همه اينها گذشته سبب مى شود رابطه مسلمان ها با يكديگر محفوظ بماند. در اسلام، غيبت از بزرگ ترين گناهان شمرده شده و اين همه تأكيد براى حفظ آبروى مسلمانان است.
✔️از سويى ديگر مى دانيم خداوند ستار العيوب است و دوست دارد بندگانش نيز ستار العيوب باشند و تغافل يكى از طرق پوشاندن عيوب مردم است.
#حکمت_222
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ «فانّی احَذِّرُکم الدُّنْیا، فَانَّها حُلْوَةٌ خَضِرَةٌ، حُفَّتْ بِالشَّهَواتِ، وتَحَبَّبَتْ بِالْعاجِلَةِ، وَراقَتْ بِالْقَلیلِ، وَتَحَلَّتْ بِالْآمالِ، وَتَزَینَتْ بِالغُرُورِ»
👌 شما را از دنیا بر حذر می دارم چراکه ظاهرش شیرین و باطراوت است و در لابلای شهوتها واقع شده، و بخاطر نقد بودنش جلب توجه می کند، با اینکه اندک است ولی دلها را به سوی خود متمایل ساخته، و آرزوها را در خود جمع نموده و زیور فریب را به خود پوشانیده است.
📚 نهج البلاغه- خطبه 110 به ترتيب فيض و 111 به ترتيب صبحى.
🔶 @Nahj_Et