eitaa logo
نهج البلاغه
37.4هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نماهنگ سرود لالایی 😭 🖤 ‌به مناسبت هفتم محرم روز حضرت علی اصغر علیه السلام 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠قَالَ علیه السلام اتّقِ اللّهَ بَعضَ التّقَی وَ إِن قَلّ وَ اجعَل بَینَکَ وَ بَینَ اللّهِ سِتراً وَ إِن رَقّ 💠(از خداوند بترس، هر چند که اندک باشد، و بین خود و خدا پرده ای درافکن، هر چند که نازک باشد). امام (علیه السلام) دستور به پرهیزگاری داده است، زیرا تنها توشه ی سیر الی الله پرهیزگاری است و چون زیادی تقوا باعث قرب به خدا سرعت وصول به قرب است بهتر آن است که تقوا بسیار باشد، و اگر چنین نبود، اندکش را باید داشت زیرا تقوا کم و زیاد، و شدید و ضعیف دارد، و بکلی بی توشه بودن در راه سخت و دراز روا نیست. کلمه: ستر (پرده) را استعاره برای حدود الهی آورده است که مانع عذاب او هستند، و امام (علیه السلام) دستور داده است تا بین خود و خدا، آن را قرار دهد، یعنی: حدود الهی را حفظ کند و پرده دری نکند که در ورطه های هلاکت خواهد افتاد، بنابراین منظور از ضخامت پرده، همان شدت محافظت از حدود الهی و انجام ندادن تمام مباحات است، به خاطر این که مبادا در حرام بیفتد. و نازکی پرده عبارت است از انجام همه ی کارهایی که از نظر شرع رواست چه مباح باشد و یا مکروه. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص246 🔶 @Nahj_Et
حکمت 162 نهج البلاغه.mp3
672.4K
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام إِذَا ازدَحَمَ الجَوَابُ خفَیِ َ الصّوَابُ 🍃🌹(هرگاه پاسخ درهم باشد، درستی، پنهان بماند). یعنی، هرگاه از مساله ای بپرسند، گروهی آنچه به نظرشان رسید، جواب دهند، و یا یک نفر پاسخهای زیادی بدهد، پاسخ درست- به دلیل مشتبه شدن حق- پوشیده بماند، و بیشتر این نوع اتفاق در مسائل اجتهادی است. ازدحام یعنی زیادی و کثرت جمعیت. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص247 🔶 @Nahj_Et
🟤(شیطان)تعصب و نخوت او را فرا گرفت و به جهت خلقتش (از آتش) بر آدم افتخار کرد و به سبب اصل و ريشه اش نسبت به آدم تعصب ورزيداز اين رو اين دشمن خداپيشواى متعصبان و سر سلسله مستکبران شد که اساس تعصب را بنا نهاد و با خداوند در رداى جبروتيش به ستيز برخاست و لباس بزرگى و تکبّر بر تن نمود و پوشش تواضع و فروتنى را در آورد ✍در واقع سبب اصلى مخالفت آشکار ابليس نسبت به فرمان قطعى خداوند همان تعصّب و غرور بود که از يک محاسبه غلط و سرچشمه گرفته از خودبينى و خودخواهى ناشى شده بود او تنها از آفرينش آدم جنبه خاکى او را مى ديد و لذا اصل خود را که از آتش است از او برتر مى دانست خَلَقْتَنِى مِنْ نَّار وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِين و بخش مهم وجود آدم را که همان روح الهى بود وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ به کلّى ناديده مى گرفت آرى! خودبينى و خودخواهى بدترين حجاب است که انسان را از درک واضح ترين حقايق باز مى دارد. ابليس حتى در برترى آتش بر خاک نيز گرفتار خطا و اشتباه شد، زيرا خاک منبع اصلى حيات، نمو گياهان، پرورش گلها و ميوه ها و انواع برکات است در حالى که آتش موجود خطرناکى است که تنها در بخشى از زندگى انسان به کار مى آيد.به هر حال تعبير امام درباره ابليس به «عدوّ الله» اشاره به اين است که او تنها دشمن آدم نبود، بلکه دشمن خالق آدم و معترض به فرمان او بود. او سنگ نخستين تعصب را بنا نهاد و آيين استکبار و تکبّر را آغاز کرد; کارى که در واقع جنگ با خدا محسوب مى شود، زيرا عزّت و بزرگى تنها شايسته ذات پاک اوست و زيبنده بندگان تنها تواضع و فروتنى است 📙 🔶 @Nahj_Et
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روضه جانسوز محمود کریمی و حاج منصور برای علی اصغر(ع) 🔶 @Nahj_Et
💠وَ قَالَ علیه السلام إِنّ لِلّهِ فِی کُلّ نِعمَةٍ حَقّاً فَمَن أَدّاهُ زَادَهُ مِنهَا وَ مَن قَصّرَ فِیهِ خَاطَرَ بِزَوَالِ نِعمَتِهِ 💠(خداوند را در هر نعمتی حقی است، پس هر کس حق خدا را به جا آورد، خداوند از آن نعمت او را فراوان دهد، و هر که در آن کوتاهی کند، خداوند آن نعمت را در خطر نابودی قرار دهد). حق خدا در نعمت، سپاسگزاری است که واجب و لازم است، و اما شکر نعمت باعث فزونی، و کوتاهی در شکرگزاری باعث از دست دادن نعمت می گردد به دلیل آیه ی مبارکه ی و لئن شکرتم لا زیدنکم … امام (علیه السلام) وادار به سپاسگزاری کرده، و از ناسپاسی برحذر داشته است، با یادآوری این جهت که قضای الهی بر این جاری است. و توضیح این مطلب چندین بار قبلا انجام گرفته است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص248 🔶 @Nahj_Et
💢قَالَ علیه السلام إِذَا کَثُرَتِ المَقدِرَةُ قَلّتِ الشّهوَةُ 💢امام (علیه السلام) فرمود: (هرگاه توانمندی زیاد شود، خواسته اندک شود). چون کسی که توان کمتری نسبت به برآوردن خواسته ی خود دارد، همواره بیم دارد از این که پس از دسترسی به خواسته خود، آن را از دست بدهد، بنابراین همین ترس، به دنبال لذت وصول به خواسته، همیشه باعث دلهره ای است نسبت به آن خواسته، و از طرفی خود محرک علاقه و میل است به طرف آن، اما اگر توانایی کامل بر خواسته ی خود را داشت، ترسی نخواهد داشت که به خواسته ی خود نرسد، از این رو انگیزه ی میل بدان کم شده و پافشاری و علاقه اش نسبت به آن کاهش می یابد. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص249 🔶 @Nahj_Et
🔹قَالَ علیه السلام احذَرُوا نِفَارَ النّعَمِ فَمَا کُلّ شَارِدٍ بِمَردُودٍ 🔹از دوری نعمتها بترسید، که هر چه از دست رفت دوباره برنمی گردد). کلمه ی نفار (دور شدن)، و شرود (گریختن) را استعاره برای از بین رفتن نعمت آورده است از نظر تشبیه نعمتها به چهارپایان، و نسبت به زوال نعمت هشدار داده است تا وادار کند که با شکر نعمت آن را حفظ کنیم، و بر ضرورت این هشدار با این عبارت: (فما کل … ) توجه داده است که خود مقدمه ی صغرا برای قیاس مضمری است که در اصل چنین بوده است: آن که گریخت ممکن است باز نگردد، و کبرای آن نیز در اصل چنین است: و هر چه امکان بازگشت نداشت، دور ساختنش روا نیست. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص250 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍آیت الله کوهستانی ره : آن قدر حضرت علی اکبر علیه السلام در قیامت شفاعت می کند که نوبت به امام حسین علیه السلام نمی رسد... 🎙حاج مهدی رسولی 🔶 @Nahj_Et
حکمت 163 نهج البلاغه.mp3
7.3M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلی الله علیك یا ابا عبدالله الحسین ⚫️ امام صادق علیه السلام: «مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ.» هرکسی که خداوند خیرش را بخواهد، حب امام حسین (علیه السلام) و حب زیارتش را در قلب او می‌اندازد و هر که را خداوند بدیش را بخواهد، بغض نسبت به امام حسین علیه السلام و بغض زیارت آن حضرت را در قلب او می اندازد. وسائل الشیعه ج 14، ص 496 🔶 @Nahj_Et
🌟قَالَ علیه السلام الکَرَمُ أَعطَفُ مِنَ الرّحِمِ 🌟شخص بزرگوار از خویشاوند مهربانتر است). اعطف، یعنی: مهربانتر. از این عبارت یکی از دو معنی به دست می آید: 1- شخص جوانمرد- به دلیل جوانمردی اش- نسبت به کسی که بر او نعمتی داده است، مهربانتر از خویشاوندان نسبت به یکدیگر است، زیرا مهربانی شخص جوانمرد طبیعی و مهرورزی خویشاوند گاهی تکلفی و غیر اصیل است. 2- بزرگوار باعث علاقمندی دیگران نسبت به شخص بزرگوار است، و محبت مردم نسبت به او از محبت خویشاوندی بر خویشان خود بیشتر است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص251 🔶 @Nahj_Et
💠وَ قَالَ علیه السلام مَن ظَنّ بِکَ خَیراً فَصَدّق ظَنّهُ 💠(هر کس به تو خوش بین بود، کاری بکن که با عملت گمان او را تصدیق کنی). یعنی: مطابق گمان و نظر خیر او رفتار کن! و تصدیق یک گمان، عبارت از مطابقت واقع و نفس الامری که گمان وقوع آن می رود، با واقع شدن و انجام گرفتن آن است و این عبارت امام (علیه السلام) وادار ساخت و ترغیب بر کار نیک است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص252 🔶 @Nahj_Et
🪐تقوا عامل سعادت دنیا و آخرت 📿أُوصِيکُمْ، عِبَادَ اللّهِ، بِتَقْوَى اللّهِ، فَإِنَّها الزِّمامُ وَ الْقِوَامُ 🔮اى بندگان خدا، شما را به تقوا سفارش مى کنم که زمام و مهار انسان و قوام زندگى اوست. ✍تعبير به «زمام» که در اصل به معناى افسار است، اشاره به نيروى بازدارندگى تقواست که انسان را در برابر گناهان مهار مى کند و از سقوط در پرتگاه هاى فساد و گناه و گرفتار شدن در دام شيطان و هواى نفس باز مى دارد. «قوام» اشاره به اين است که پايه هاى زندگى پاک و آميخته با سعادت، بر آن استوار است و به تعبير ديگر : تقوا از يک سو جنبه بازدارندگى دارد و از سوى ديگر جنبه سازندگى و هر گاه اين دو، دست به دست هم بدهد سعادت و نجات انسان کامل مى شود و در يک کلام با وجود تقوا، سعادت انسان از نظر مادى و معنوى کامل است. 📘 🔶 @Nahj_Et
حکمت 164 نهج البلاغه.mp3
2.33M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام أَفضَلُ الأَعمَالِ مَا أَکرَهتَ نَفسَکَ عَلَیهِ 🍃(بهترین کارها آن است که نفس خود را بر انجام آن مجبور کنی). مقصود امام (علیه السلام) اعمال شایسته است، که بهترین آنها اعمالی است که سودمندتر بوده، و اجر و پاداش بیشتری در پی داشته باشد. از آن جهت چنین عملی برترین اعمال است که فایده ی اعمال شایسته، رام ساختن نفس اماره در برابر نفس مطمئنه و وادار ساختن آن تا حدی است که فرمانبردار عقل گردد، و مجبور ساختن نفس بر کاری به دلیل دشواری آن کار است، پس هر چه کاری دشوارتر باشد، در تمرین نفس موثرتر، و در رام ساختن و شکستن آن مقیدتر خواهد بود، و بر این اساس، آن عمل نیز، پرفایده و برترین اعمال خواهد بود، و نظیر آن است حدیث نبوی: (افضل الاعمال احمرها) با زای نقطه دار، یعنی برترین اعمال دشوارترین آنهاست. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص253 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نماهنگ جدید|ویژه سوگواری ماه محرم 🏴غریب مادر،حسین ⚜همخوانی فارسی-عربی در مدح حضرت امام حسین علیه السلام 🌀برگرفته از اشعار عربی منسوب به حضرت سکينه سلام الله علیها 🚧کاری از: 💠گروه تواشیح نونهالان تسنیم 🔶 @Nahj_Et
🌟 قَالَ علیه السلام عَرَفتُ اللّهَ سُبحَانَهُ بِفَسخِ العَزَائِمِ وَ حَلّ العُقُودِ وَ نَقضِ الهِمَمِ 🌟خدا را از به هم خوردن تصمیمها و باز شدن گره ها و حل مشکلات شناختم). مقصود امام (علیه السلام) شناخت وجود حق تعالی است. توضیح برهان این است که انسان گاهی بر کاری عزم راسخ دارد، و بر اساس تصوری که نسبت به سود و انگیزه ی عملی دارد، تصمیم قلبی می گیرد، و پس از اندکی تصمیم به هم می خورد، و به دلیل از بین رفتن آن انگیزه و یا به خاطر مانعی که پیش می آید از عزم خود برمی گردد. حال با توجه به مقدمه بالا، می گوییم: این دگرگونیها و تصوراتی که در پی هم از خاطر انسان می گذرند که باعث رجحان انجام کار مورد تصمیم می گردند، اموری ممکن اند و در دو جهت بود و نبود، نیاز به رجحان دهنده و تاثیرگذرانده ای دارد، دلیل رجحان اگر از ناحیه ی خود بنده باشد، باز خود نیاز به مرجح دارد، که در این صورت، باعث دور یا تسلسل می گردد، و چون دور و تسلسل باطل است، پس ناگزیر باید مرجح به خداوندی که- او دگرگون کننده ی دلها و بینشهاست- منتهی گردد، و هدف همین است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص254 🔶 @Nahj_Et
🔹قَالَ علیه السلام مَرَارَةُ الدّنیَا حَلَاوَةُ الآخِرَةِ وَ حَلَاوَةُ الدّنیَا مَرَارَةُ الآخِرَةِ 🔹تلخی دنیا باعث شیرینی آخرت، و شیرینی دنیا باعث تلخی آخرت است). یعنی اینها لازم و ملزوم یکدیگرند. کلمه (حلاوت: شیرینی) و (مرارت: تلخی) را استعاره برای لذت و رنج آورده است، بدیهی است که رنجهای دنیا پیامد ترک لذتهای دنیا- و به منظور آخرت خواهی و میل به اجر اخروی است که خود باعث شیرینی و لذت اخروی می باشد- و استفاده نبردن از لذتهای دنیاست. و همچنین برخورداری از لذتهای دنیا باعث غفلت از آخرت و ترک عمل اخروی است، و این خود باعث عذاب در آخرت می شود و شقاوت اخروی را در پی دارد. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص255 🔶 @Nahj_Et
✍عـلامه امـینى (ره) فـرمودند: شــب و روز تاسوعا و عاشورا براى سلامتى امام زمان صــدقه دهید چون قلبِ حــضرت اندوهناڪ جَدِّ غریب ‌شان، حضـــرت سیدالشهداء اســـت. 🔶 @Nahj_Et
حکمت ۱۶۳تا۱۶۵.استاد صادقی.mp3
6.8M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔶 @Nahj_Et
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 حضرت ابوالفضل علیه‌السلام نیز با آن فداکاری‏هایش[١] می‏خواست به آنان بفهماند که محبت خدا و محبت دوستان خدا چیز دیگری است که تحمل هرگونه دشواری و ناگواری و سختی در راه رسیدن به آن، سهل و آسان و شیرین است. 📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٧۶ 🔻 پی‌نوشت: [1]. امام‎ سجاد علیه‌السلام در بیان فداکاری‎ها و مقامات عمویش، حضرت عباس علیه‌السلام، به عبیدالله‎بن‎عباس فرمود: «خدا عباس علیه‌السلام را رحمت کند، ایثار کرد و بلا دید و جانش را فدای برادرش کرد تا دستانش قطع شد و خدای عزوجل در عوض دستانش، دو بال، مانند جعفربن‎ابی‎طالب علیهم‌السلام، به او داد که با فرشتگان در بهشت پرواز می‎کند و عباس نزد خدای تبارک‎وتعالی مقامی دارد که روز قیامت همۀ شهدا به آن غبطه می‎خورند»؛ امالی صدوق، ص462. 🔶 @Nahj_Et