💠 امام على عليه السلام :
🔹اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى خوب و دلى مشتاق به پروردگارشان پناه مى بردند، بى گمان هر از دست رفته اى به آنان باز مى گشت و هر فاسدى اصلاح مى شد.
📙نهج البلاغه (صبحی صالح) ، 257 -مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ،ج5 ،ص184
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام لِکُلّ امر ِئٍ فِی مَالِهِ شَرِیکَانِ الوَارِثُ وَ الحَوَادِثُ
💠هر کسی در ثروت و مالش دو شریک دارد: یکی وارث و دیگری پیشامدها). امام (علیه السلام) از اندوختن مال با نام بردن از دو شریک ناپسند برحذر داشته است.
📙شرح#حکمت_335
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص339 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام وعرض ادب در تفسیر بعضی از احادیث یکم اشتباه هست لطفا اصلاح شود
سلام مخاطب گرامی!
ممنون بابت دقت شما🌷
لطفا با ذکر مورد بفرمایید که بررسی شود
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آه، یاران روزگارم شام شد
نوبت شرح ورود شام شد
🏴 روز اول صفرورود اسرای کربلا به شهر شام در سال ۶۱ هجری قمری تسلیت باد💔😭
🔶 @Nahj_Et
حکمت ۲۳۲تا۲۳۴.استادصادقی.mp3
6.41M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_232تا #حکمت_234(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🔶 @Nahj_Et
#شرح_حکمت 230
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
▫️شَارِكُوا الَّذِي قَدْ أَقْبَلَ عَلَيْهِ الرِّزْقُ، فَإِنَّهُ أَخْلَقُ لِلْغِنَى، وَأَجْدَرُ بِإِقْبَالِ الْحَظِّ عَلَيْهِ
💠با كسى كه روزى به او روى آورده شريك شويد كه براى بى نياز شدن مؤثرتر و جهت روى آوردن بهره مندى مناسب تر است
✍بعضى از مفسران، اين كلام حكيمانه را بر حقيقت داشتن بخت و اقبال حمل كرده و گفته اند: چيز مرموزى به نام بخت و اقبال وجود دارد كه در بعضى هست و در برخى نيست. آنها كه داراى بخت خوب و شانس و طالع اند به هر كجا روى آورند با موفقيت روبرو مى شوند، درها به رويشان گشوده و گره ها باز مى شود و مشكلات حل مى گردد و موانع برطرف مى شود. گويى زندگى را نوعى بخت آزمايى پنداشته اند كه عده اى بدون هيچ دليل منطقى پيروزى هاى مهمى پيدا مى كنند و عده اى باز بدون هيچ دليلى محروم مى شوند.
🔹در حالى كه اين سخن صحيح به نظر نمى رسد. درست است گاهى پاره اى از تصادف ها سبب پيشرفت بعضى از اشخاص نالايق و عقب ماندگى برخى از افراد لايق مى شود; ولى اينها را بايد استثنايى دانست. اساس پيشرفت بر تلاش و كار و مديريت و نظم و تدبير است. ممكن است بعضى عوامل موفقيت و پيروزى اشخاص بر ما روشن نباشد ولى به يقين آنها كه موفقيت بيشترى در امور اقتصادى، فرهنگى، سياسى و نظامى و مانند آن را پيدا مى كنند داراى امتيازاتى هستند كه ديگران ندارند; خواه اين امتيازات براى ما روشن شده باشد يا نه و اين كه امام(عليه السلام) مى فرمايد: با كسانى كه روزى به سوى آنها روى آورده شريك شويد، ممكن است اشاره به همين عوامل موفقيت و بهره گرفتن از مديريت و لياقت هاى آنها باشد و به اين ترتيب مسئله اقبال و شانس از جنبه خرافى بيرون مى آيد و به صورت مستدل و منطقى خودنمايى خواهد كرد.
🔶 @Nahj_Et
💢 پرهیز از گمان مؤمنین
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 اتَّقُوا ظُنُونَ الْمُؤْمِنِينَ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ الْحَقَّ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ.
🔹از گمانهاى مردم با ايمان بپرهيزيد كه خدا حق را بر زبان آنان نهاده است.
📚 #حکمت_309 نهج البلاغه
✍️ از توطئه كردن درباره مؤمنان بپرهيزيد زيرا ممكن است آنها از چهره و حركات شما به توطئه هايتان پى ببرند و ترفندها را نقش بر آب كنند و شكست توأم با ذلت نصيبتان گردد.
🔶 @Nahj_Et
🪐بيناترين ديدگان و شنواترين گوش ها
#نهج_البلاغه
▫️أَلاَ إِنَّ أبْصَرَ الأَبْصَارِ مَا نَفَذَ فِي الْخَيْرِ طَرْفُهُ! أَلاَ إِنَّ أَسْمَعَ الأَسْمَاعِ مَا وَعَى التَّذْکِيرَ وَ قَبِلَهُ.
🟤آگاه باشيد! بيناترين چشم ها آن است که شعاعش در دل نيکى ها نفوذ کند و شنواترين گوش ها آن است که يادآورى ها را در خود جاى دهد و پذيرا گردد!».
✍اشاره به اينکه اگر شما و ساير مردم، چشم و گوش باز داشته باشيد; پيداکردن راه خير و سعادت، مخفى و پيچيده نيست; ولى افسوس! که هواى نفس و هوس هاى سرکش، چنان پرده ظلمانى بر چشم و گوش انسان مى اندازد، که حقايق واضح را نمى بيند و دوستانه ترين اندرز را نمى شنوند.
📚#خطبه_105
🔶 @Nahj_Et
💠وَ قَالَ علیه السلام الداّعیِ بِلَا عَمَلٍ کاَلراّمیِ بِلَا وَتَرٍ
💠درخواست کننده ی بدون عمل مانند تیراندازی است که کمانش بدون زه باشد). وجه شبه، بی فایده بودن است. نظیر همین است قول پیامبر (صلی الله علیه و آله): (احمق الناس من ترک العمل و تمنی علی الله) نادانترین مردم کسی است که بندگی و طاعت را ترک گوید اما از خدا آرزوی پاداش کند
📙شرح#حکمت_337
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص341 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
💠وَ قَالَ علیه السلام العِلمُ عِلمَانِ مَطبُوعٌ وَ مَسمُوعٌ وَ لَا یَنفَعُ المَسمُوعُ إِذَا لَم یَکُنِ المَطبُوعُ
💠علم بر دو نوع است: یکی علم طبیعی و فطری، دیگری علم شنیده، که علم شنیده تا مطبوع نباشد بی فایده است). مقصود امام (علیه السلام) از علم مطبوع، عقل بالملکه است، یعنی استعداد به وسیله ی علوم بدیهی و ضروری برای رسیدن به علوم اکتسابی، و مقصود از علم مسموع، همان شنیده های از دانشمندان است، زیرا کسی که چنین استعدادی را ندارد، سودی از شنیده های خود از علوم نمی برد و از دستاورد خود بهره مند نمی شود. بعضی گفته اند مقصود از علم مطبوع آن اصولی است- مانند توحید و عدالت خدا- که انسان به طبیعت عقل و فطرت می داند، و علم مسموع، علوم شرعی است که نسبت به اصول عقلی و فطری، به منزله ی فرع است، زیرا فرع بدون اصل سودی ندارد.
📙شرح#حکمت_338
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص342 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام صَوَابُ الرأّی ِ بِالدّوَلِ یُقبِلُ بِإِقبَالِهَا وَ یَذهَبُ بِذَهَابِهَا
🍃🌹(درستی اندیشه بستگی به دارائیها دارد، با آمدن آنها می آید و با رفتن آنها می رود). یعنی لازمه ی داشتن دارایی و ثروت اندیشه ی درست است. زیرا لازمه ی خوشبختی کاملی که همراه داشتن دارایی است آن است که اندیشه ی درستی در کار باشد تا آن را اداره کند و از طرفی همان خوشبختی و دارایی وسیله و زمینه است برای گزینش درستترین اندیشه، پس اندیشه ی درست با وجود دارایی- که زمینه ساز است- فراهم می آید، و با از دست رفتن دارایی، اندیشه ی درست نیز می رود، هر چند که به ظاهر، اندیشه ی صحیح باشد
📙شرح#حکمت_339
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص343 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
May 11
حکمت ۲۳۵تا۲۳۷.استاد صادقی.mp3
6.98M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_234 تا #حکمت_237(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🔶 @Nahj_Et
🔹قَالَ علیه السلام العَفَافُ زِینَةُ الفَقرِ وَ الشّکرُ زِینَةُ الغِنَی
🔹(پاکدامنی زینت تنگدستی، و سپاسگزاری زینت توانگری است). پاکدامنی فضیلتی برای قوه ی شهویه است و پیداست که پاکدامنی زینتی است برای انسان که با وجود تنگدستی زیبنده تر است، از آن رو که پاکدامنی به شخص تنگدست ارزشی می دهد که مردم به دل او را دوست می دارند و او را مدح و ثنا می گویند و اثر پاکدامنی در فقیر خیلی زود ظاهر می گردد. و اگر پاکدامن نباشد، در دنیا و آخرت زیانکار است. و همچنین سپاسگزاری نیز از جمله فضایل قوه ی شهویه است، و برای توانگر زشت است که در برابر نعمتهای الهی کفران کند، بنابراین زینت توانگری و کمال آن به سپاسگزاری است.
📙شرح#حکمت_340
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص344 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
منفورترين خلايق چه کسانى هستند⁉️
#نهج_البلاغه
📿رَجُل وَکَلَهُ اللهُ اِلى نَفْسِهِ
🟤او کسى است که خداوند وى را به حال خود واگذارده است.
✍تمام ممکنات و از جمله انسانها آن چنان به ذات پاک خدا وابسته اند که اگر لحظه اى رابطه آنان از او قطع مى شود همگى فانى و نابود مى شوند. توجّه به اين وابستگى و پيوستگى، روح توکّل را در انسان زنده مى کند که همه چيز خود را به او واگذار کند، يعنى آنچه در توان دارد براى پيشرفت کارها تلاش نمايد ولى با اين حال بداند سرچشمه هر خير و برکت و هر موهبت و نعمت ذات پاک اوست.
ولى هنگامى که انسان بر اثر غرور و خودخواهى و هواپرستى، از اين حقيقت غافل شود و خويش را مستقل بپندارد از خدا بريده مى شود و همه چيز در نظر او وارونه مى گردد. اين بريدگى از خدا همان معناى واگذار شدنش به خويشتن است و اين ريشه تمام بدبختيها و انحرافات است.
به همين دليل پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله وسلم) که گل سر سبد عالم آفرينش بود بارها مى فرمود: «اَللّهُمَّ... لاتَکِلْني اِلى نَفْسي طَرْفَة عَيْن اَبَداً; خداوندا! لحظه اى مرا به خويشتن وامگذار (و از ذات پاکت دور مفرما)!
📘#خطبه_17
🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام یَومُ العَدلِ عَلَی الظّالِمِ أَشَدّ مِن یَومِ الجَورِ عَلَی المَظلُومِ
🍃روز عدالت برای ستمگر سخت تر است از روز ستمی که بر ستمدیده رفته است). روز عدالت، روز قیامت، و روز ستم همان وقت ظلم ستمگر است، قبلا توضیح آن گذشت.
📙شرح#حکمت_341
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص345
🔶 @Nahj_Et
◼️امام علی عليه السلام:
◾️إِنَّمَا حَظُّ أَحَدِكُمْ مِنَ اَلْأَرْضِ ذَاتِ اَلطُّولِ وَ اَلْعَرْضِ قِيدُ قَدِّهِ
▪️بهره هر کدام شما از زمین، به اندازه طول و عرض قامت شماست.
📚نهج البلاغه، خطبه 83
🔶 @Nahj_Et
🔹وَ قَالَ علیه السلام الغِنَی الأَکبَرُ الیَأسُ عَمّا فِی أیَدیِ النّاسِ
🔹امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه به نکته ای اخلاقی و مهم اشاره کرده می فرماید:«برترین بی نیازی آن است که از آنچه در دست مردم است چشم بپوشی و مأیوس باشی»؛ (الْغِنَی الْأَکْبَرُ الْیَأْسُ عَمَّا فِی أَیْدِی النَّاسِ) .
این یک واقعیت است که هرکس چشمداشتی به اموال و امکانات و مقامات دیگران داشته باشد به همان نسبت کوچک و موهون می شود؛خواه دست نیاز به سوی آن ها دراز کند و یا این حالت را به سوی دیگری نشان دهد و تا انسان به اموال و امکانات دیگران بی اعتنا نباشد حقیقت غنا و بی نیازی را درک نمی کند.
«غنی»تنها با داشتن ثروت نیست.بسیارند ثروتمندانی که در واقع فقیرند، زیرا چنان بخیلند که نه دیگران از ثروتشان استفاده می کنند و نه حتی خودشان، و چنان حریصند که به آنچه دارند قانع نیستند و چشم به اموال و ثروت های دیگران دوخته اند.این گونه افراد در عین غنای ظاهری،در باطن،فقیر و بیچاره اند.
در مقابل،کسانی هستند که زندگی ساده و زاهدانه ای دارند و به حسب ظاهر دستشان از مال دنیا کوتاه است؛اما همان را که دارند با دیگران تقسیم می کنند و هرگز چشم به اموال و ثروت دیگران نمی دوزند.این ها گرچه در چشم ظاهربینان فقیرند؛اما از نظر اولیاء اللّه برترین اغنیا محسوب می شوند.
📙شرح#حکمت_342
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص346
🔶 @Nahj_Et
💢وَ قَالَ علیه السلام الأَقَاوِیلُ مَحفُوظَةٌ وَ السّرَائِرُ مَبلُوّةٌ وَکُلّ نَفسٍ بِما کَسَبَت رَهِینَةٌ وَ النّاسُ مَنقُوصُونَ مَدخُولُونَ إِلّا مَن عَصَمَ اللّهُ سَائِلُهُم مُتَعَنّتٌ وَ مُجِیبُهُم مُتَکَلّفٌ یَکَادُ أَفضَلُهُم رَأیاً یَرُدّهُ عَن فَضلِ رَأیِهِ الرّضَی وَ السّخطُ وَ یَکَادُ أَصلَبُهُم عُوداً تَنکَؤُهُ اللّحظَةُ وَ تَستَحِیلُهُ الکَلِمَةُ الوَاحِدَةُ
💢و آن حضرت فرمود:همه گفته ها نزد خدا محفوظ،و تمام باطن ها آزموده شده است، و هر کسی در گرو اعمال خود است .مردم ناقص و دچار عیبند جز کسی که خدا او را حفظ کرده،پرسندگانشان مردم آزار،و پاسخ دهندگانشان در جواب گفتن دچار تکلّف اند ،برترین آنان را در رأی خشنودی و غضب از رأی نیکو باز می گرداند،و استوارترین آنها را نگاهی یا کلمه ای دگرگون می سازد
📙شرح#حکمت_343
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص347 شرح انصاری
🔶 @Nahj_Et
🪐با ظهور بدعتها سنتها از ميان مى رود
#نهج_البلاغه
◽️وَمَا أُحْدِثَتْ بِدْعَةٌ إلاَّ تُرِکَ بِهَا سُنَّةٌفَاتَّقُوا الْبِدَعَ، والْزَمُوا الْمَهْيَعَ، إنَّ عَوَازِمَ الاُْمُورِ أَفْضَلُهَا، وَإنَّ مُحْدِثَاتِهَا شِرَارُهَا
🟤هيچ بدعتى ايجاد نشد، مگر اين که سنّتى با آن متروک گشت بنابراين از بدعتها بپرهيزيد و راه راست و روشن را رها نکنيد; چرا که سنتهاى ريشه دار پيشين (اسلام)، برترين امور است، و بدعتها بدترين کارهاست
✍از آنچه در بالا گفته شد اين واقعيت آشکار گشت که چگونه هرگاه بدعتى گذارده شود، سنّتى ترک مى شود، و چگونه بدعتها بدترين امور است; زيرا اگر به افراد اجازه داده شود که هر کدام با سليقه و فکر ناقص خود چيزى را بر دين بيفزايد يا چيزى از آن را کم کند، در يک مدّت کوتاه، حقايق و احکام دين دگرگون مى شود، و اصالت و اعتبار خودرا از دست مى دهد، و يک مشت افکار و خيالات واهى جاى تعليمات اصيل دين را مى گيرد، و سرابها جاى چشمه هاى زلال آب خواهد نشست.نوآوريها اگر از طريق دقت و تحقيق بيشتر در ادلّه احکام شرع باشد و حقايق تازه اى به کمک کتاب و سنّت و دليل قاطع عقل کشف شود، نه تنها بدعت نيست بلکه سبب شکوفايى و بالندگى آيين خداست، و به تعبير ديگر : کشف، چيز تازه اى است و إلاَّ مکشوف، در آيين خدا از قبل بوده است. ولى اگر ذوق و سليقه هاى شخصى و استحسانات ظنّى پايه و اساس نوآوريهاى دينى باشد، جز گمراهى و ضلالت و مسخ شدن چهره دين نتيجه اى نخواهد داشت.
📘#خطبه_145
🔶 @Nahj_Et