فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️عواقب وحشتناک تمسخر کردن و نیش زدن !
#نهج_البلاغه
▫️اللسان سَبُع، إن خُلّى عنه عَقر.
🟤زبان، درنده اى است كه اگر رها شود زخم زند.
📘#حکمت_60
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد #قرائتی
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
▫️وَ حَامِلاً لِمَنْ حَمَلَهُ، وَ مَطِيَّةً لِمَنْ أَعْمَلَهُ، وَ آيَةً لِمَنْ تَوَسَّمَ وَ جُنَّةً لِمَن اسْتَلاَْم وَ عِلماً لِمَنْ وَعَى وَ حَدِيثاً لِمَنْ رَوَى، وَ حُکْماً لِمَنْ قَضَى
🟤قرآن نجات دهنده خوبى است براى کسى که به آن عمل کند و مرکب راهوارى است براى آن کس که آن را به کار گيرد، نشانه افتخارى است براى کسى که خود را با آن نشانه گذارى کند، و سپر مطمئنّى است براى آن کس که خود را در پناه آن قرار دهد و علم و دانش پرارزشى است براى کسى که آن را حفظ و نگهدارى کند و گفتار والايى است براى آن کس که آن را روايت نمايد و حکم قاطعى است براى کسى که با آن قضاوت کند
✍در جمله هاى اول و دوم، مؤمنان به قرآن را به کسى تشبيه مى کند که بر مرکبى از نور سوار شده و به سوى آسمان سعادت در پرواز است مرکبى مطمئن و راهوار.در جمله سوم قرآن را مدال افتخارى مى شمارد براى همه کسانى که آن را نشانه زندگى خود قرار مى دهند آيات قرآن بهترين شعار و نشانه هاى آن بهترين نشانه هاست
در جمله چهارم آن را زرهى شمرده که انسان را در نبرد با دشمنان از گزند حوادث، حفظ مى کند. هم دشمنان ظاهرى و مخالفان اسلام و هم دشمنان باطنى و درونى; يعنى هواى نفس و هم دشمنى پنهانى يعنى شيطان
در پنجمين و ششمين و هفتمين وصف، اشاره به حديث نقلى و احاديثى که از ناحيه وحى به دست آمده است.
در آخرين جمله به کاربرد علمى آن در مسئله قضاوت و داورى اشاره مى کند. بنابراين که قضا در اين جمله به معناى داورى در مخاصمات باشد، و اگر قضا هر گونه حکم و قضاوت را شامل شود، همه احکام فقهى و عقيدتى را در بر گيرد
📘#خطبه_198
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
▫️ما أَصِف من دار اولها عنَاءو اخرها فنَاءٌ
🌍من چگونه توصيف کنم سرايى را که آغاز آن سختى و مشقّت است و پايانش نيستى و فناست
✍يک نگاهِ اجمالى به سراسر زندگى انسان در اين جهان نشان مى دهد که همه آن آميخته با رنج و مشقّت است سر آغاز آن که ولادت انسان است نه تنها درد و رنج عظيمى براى مادر دارد بلکه براى خود او رنج آورتر است چرا که از محيط بسته اى به محيط بازى که بسيار با آن متفاوت است وارد مى شود و همه چيز دگرگون مى گردد در آغاز کودکى چنان ضعيف و ناتوان است که نه تنها نمى تواند پشه اى را از خود دور کند بلکه قدرت حفظ آب دهان را در دهان ندارد و اگر از او به دقت پرستارى نشودهر لحظه با خطرى روبروست دوران شيرخوارگى رابا تمام مشکلاتش پشت سر مى گذارد و با درد و رنج از شيرى که شيره جان او بود جدا مى شود و کم کم به راه مى افتد در حالى که هيچ تجربه اى در زندگى ندارد و خطرات عظيمى از هر سو زندگى او را تهديد مى کندکم کم بر سر عقل مى آيد و هوش او کامل مى شود و تازه دردسرهاى او آغاز مى گرددچرا که از حجم مشکلات زندگى و گرفتارى هاو محروميّت ها باخبر مى شودبا چه زحمتى در ميان جمعى که به همه چيز چسبيده اندجاى پايى براى خود باز مى کند و خانه و لانه و همسرى با هزاران مشکل براى خود برمى گزيند مشکلاتى که تا پايان عمر همراه اوست دوران پيرى که نيروها از کف مى رود و انواع ضعف ها و بيمارى هادر چشم و گوش و دست و پا و قلب و عروق و استخوانش ظاهر مى شودمشکلات مضاعفى براى او مى آفريندآرى سراى دنيا سرايى است که با درد و رنج آغاز مى شود و با انواع گرفتاريها ادامه مى يابد
📘#خطبه_82
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام الفِکرُ مِرآةٌ صَافِیَةٌ وَ الِاعتِبَارُ مُنذِرٌ نَاصِحٌ وَ کَفَی أَدَباً لِنَفسِکَ تَجَنّبُکَ مَا کَرِهتَهُ لِغَیرِکَ
🍃🌹(اندیشه، آیینه ی صاف است، و عبرت گرفتن، بیم دهنده ی پندآموز است، و در ادب و آراستگی تو همین بس که از آنچه بر دیگری می پسندی دوری کنی). 1- اندیشه آیینه ی صاف است، کلمه ی مرآه: آیینه را برای فکر از آن رو استعاره آورده که بدان وسیله معقولات دیده می شود چنانکه در آیینه صورتها را می بینند، و قبلا توضیح مطلب گذشت. 2- عبرت آموزی، بیم دهنده ی پندآموز است. کلمه ی: منذر ناصح: بیم دهنده پندآموز را برای عبرت گرفتن استعاره آورده است، توضیح آن که عبرت گرفتن انسان را به یاد آخرت می اندازد و باعث انزجار می گردد، و همچون بیم دهنده ی پندآموزی باعث می شود که از کارهای نهی شده و خلاف پند گیرد. 3- در ادب و آراستگی تو همین بس که از آنچه بر دیگری نمی پسندی دوری کنی. امام (علیه السلام) به این مطلب اشاره فرموده است که دوری کردن شخص از آنچه بر دیگران نمی پسندد از قبیل رذایل اخلاقی که باعث هلاکت می شود، در ادب او بس است. و به این وسیله که این صفات در دیگران ناپسند است او را برحذر داشته و به این وسیله که این خود در ادب کردن نفس کافی است او را تشویق فرموده است
📙شرح#حکمت_365
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص369 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام العِلمُ مَقرُونٌ بِالعَمَلِ فَمَن عَلِمَ عَمِلَ وَ العِلمُ یَهتِفُ بِالعَمَلِ فَإِن أَجَابَهُ وَ إِلّا ارتَحَلَ عَنهُ
💠فرمود (علیه السلام): باید که علم با عمل همراه باشد. پس، هر که آموزد، باید که به کار بندد. علم، عمل را فرا می خواند، اگر پاسخ داد، می ماند و گرنه، از آنجا رخت بر می بندد.
📙شرح#حکمت_366
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص370 شرح آیتی
🔶 @Nahj_Et
حکمت 266تا268 نهج البلاغه استاد صادقی.mp3
9.36M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر حکمت 266و268 (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔶 @Nahj_Et
💠🔹وَ قَالَ علیه السلام یَا أَیّهَا النّاسُ مَتَاعُ الدّنیَا حُطَامٌ مُوبِئٌ فَتَجَنّبُوا مَرعَاهُ قُلعَتُهَا أَحظَی مِن طُمَأنِینَتِهَا وَ بُلغَتُهَا أَزکَی مِن ثَروَتِهَا حُکِمَ عَلَی مُکثِرٍ مِنهَا بِالفَاقَةِ وَ أُعِینَ مَن غنَیِ َ عَنهَا بِالرّاحَةِ مَن رَاقَهُ زِبرِجُهَا أَعقَبَت نَاظِرَیهِ کَمَهاً وَ مَنِ استَشعَرَ الشّغَفَ بِهَا مَلَأَت ضَمِیرَهُ أَشجَاناً لَهُنّ رَقصٌ عَلَی سُوَیدَاءِ قَلبِهِ هَمّ یَشغَلُهُ وَ غَمّ یَحزُنُهُ کَذَلِکَ حَتّی یُؤخَذَ بِکَظَمِهِ فَیُلقَی بِالفَضَاءِ مُنقَطِعاً أَبهَرَاهُ هَیّناً عَلَی اللّهِ فَنَاؤُهُ وَ عَلَی الإِخوَانِ إِلقَاؤُهُ وَ إِنّمَا یَنظُرُ المُؤمِنُ إِلَی الدّنیَا بِعَینِ الِاعتِبَارِ وَ یَقتَاتُ مِنهَا بِبَطنِ الِاضطِرَارِ وَ یَسمَعُ فِیهَا بِأُذُنِ المَقتِ وَ الإِبغَاضِ إِن قِیلَ أَثرَی قِیلَ أَکدَی وَ إِن فُرِحَ لَهُ بِالبَقَاءِ حُزِنَ لَهُ بِالفَنَاءِ هَذَا وَ لَم یَأتِهِم یَومٌ فِیهِ یُبلِسُونَ
💠🔹و آن حضرت فرمود:ای مردم،کالای دنیا گیاهی است خشک و و با خیز،از چراگاه آن بپرهیزید،چه اینکه دل کندن از آن لذت بخش تر از اعتماد به آن است، و به اندازه برداشت کردن از دنیا پاکیزه تر از اندوختن آن است،بر آن که به افزون کردن ثروت اقدام کند حکم به تهیدستی شده،و آن که در آن کوس بی نیازی زده به آسایشش کمک گشته .
آن را که زیور دنیا به شگفتی اندازد کور دلی از پی در آید ،و آن که عشقش را به دل گیرد خاطرش را از اندوهها پر کند که برای آن اندوهها در سویدای قلبش خلجان است،اندوهی مشغولش دارد،و غمی محزونش کند،چنین است تا نفس گلو گیرش شود و او را به بیابان اندازند،در حالی که رگهای حیاتش قطع شده، نابود کردنش بر خدا،و انداختنش به گورستان برای دوستان آسان است .مؤمن با دیده عبرت به دنیا می نگرد،و از آن از باب اضطرار به اندازه شکم بر می دارد، و وصف دنیا را به گوش خشم و دشمنی می شنود .اگر بگویند ثروتمند شد بعد از اندکی می گویند به تهیدستی نشست،و اگر به بودنش شاد شوند به مرگش اندوهگین گردند.
این است وضع دنیا،و هنوز اهل دنیا را روزی که در آن نومید شوند نیامده !
📙شرح#حکمت_367
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص371 شرح انصاریان
🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام إِنّ اللّهَ سُبحَانَهُ وَضَعَ الثّوَابَ عَلَی طَاعَتِهِ وَ العِقَابَ عَلَی مَعصِیَتِهِ ذِیَادَةً لِعِبَادِهِ عَن نِقمَتِهِ وَ حِیَاشَةً لَهُم إِلَی جَنّتِهِ
🍃و فرمود (علیه السلام): خدای تعالی ثواب را در اطاعت خود نهاده است و عقاب را در معصیتش، تا بندگان خود را از عذاب خود مصون دارد و آنها را به بهشت روانه دارد.
📙شرح#حکمت_368
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص372
🔶 @Nahj_Et
◼️حضرت علی علیه السلام فرمودند:
◾️فَإِنَّ الدُّنْيـا أَدْبَرَتْ، وَآذَنَـتْ بِوَدَاعٍ،وَإِنَّ الاْخِرَةَ قَدْ أَقْبَلَتْ وَأَشْرَفَتْ بِاطِّلاَعٍ،أَلاَ وَإِنَّ الْيَوْمَ المِضْمَارَ، وَغَدا السِّبَاقَ،وَالسَّبَـقَةُ الْجَنـَّةُ، وَالْغايَةُ النّـارُ.
▪️اينك دنيا روى گردانده است و وداع مى كند و آخرت روى آورده است و طلايه هاى آن نمايان شده است. هشدار! كه امروز زمان تمرين و آزمايش است و فردا هنگام مسابقه، مسابقه اى كه بردش بهشت است و باخت آن، آتش.
📚نهج البلاغه ، #خطبه_28
🔶 @Nahj_Et
حکمت 269 نهج البلاغه استاد صادقی.mp3
5.05M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۶۹(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌹وَ قَالَ علیه السلام یأَتیِ عَلَی النّاسِ زَمَانٌ لَا یَبقَی فِیهِم مِنَ القُرآنِ إِلّا رَسمُهُ وَ مِنَ الإِسلَامِ إِلّا اسمُهُ وَ مَسَاجِدُهُم یَومَئِذٍ عَامِرَةٌ مِنَ البِنَاءِ خَرَابٌ مِنَ الهُدَی سُکّانُهَا وَ عُمّارُهَا شَرّ أَهلِ الأَرضِ مِنهُم تَخرُجُ الفِتنَةُ وَ إِلَیهِم تأَویِ الخَطِیئَةُ یَرُدّونَ مَن شَذّ عَنهَا فِیهَا وَ یَسُوقُونَ مَن تَأَخّرَ عَنهَا إِلَیهَا یَقُولُ اللّهُ سُبحَانَهُ فَبیِ حَلَفتُ لَأَبعَثَنّ عَلَی أُولَئِکَ فِتنَةً تَترُکُ الحَلِیمَ فِیهَا حَیرَانَ وَ قَد فَعَلَ وَ نَحنُ نَستَقِیلُ اللّهَ عَثرَةَ الغَفلَةِ
🍃🌹مردم را روزگاری رسد که در آن از قرآن جز نشاندن نماند و از اسلام جز نام آن. در آن روزگار بنای مسجدهای آنان از بنیان آبادان است و از رستگاری ویران. ساکنان و سازندگان آن مسجدها بدترین مردم زمینند ، فتنه از آنان خیزد و خطا به آنان درآویزد. آن که از فتنه به کنار ماند بدان بازش گردانند، و آن که از آن پس افتد به سویش برانند. خدای تعالی فرماید: به خود سوگند، بر آنان فتنه ای بگمارم که بردبار در آن سرگردان ماند و چنین کرده است ، و ما از خدا می خواهیم از لغزش غفلت درگذرد.
📙شرح#حکمت_369
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص373 شرح شهیدی
🔶 @Nahj_Et
💠روُیِ َ أَنّهُ علیه السلام قَلّمَا اعتَدَلَ بِهِ المِنبَرُ إِلّا قَالَ أَمَامَ الخُطبَةِ أَیّهَا النّاسُ اتّقُوا اللّهَ فَمَا خُلِقَ امرُؤٌ عَبَثاً فَیَلهُوَ وَ لَا تُرِکَ سُدًی فَیَلغُوَ وَ مَا دُنیَاهُ التّیِ تَحَسّنَت لَهُ بِخَلَفٍ مِنَ الآخِرَةِ التّیِ قَبّحَهَا سُوءُ النّظَرِ عِندَهُ وَ مَا المَغرُورُ ألّذِی ظَفِرَ مِنَ الدّنیَا بِأَعلَی هِمّتِهِ کَالآخَرِ ألّذِی ظَفِرَ مِنَ الآخِرَةِ بِأَدنَی سُهمَتِهِ
💠گویند کمتر اتفاق می افتاد که امام بر منبر نشیند و پیش از ادای سخن، مردم را چنین اندرزی ندهد:
ای مردم، از خدای بترسید. هیچکس به عبث آفریده نشده تا سرگرم لهو و بازیچه گردد و او را به خود وانگذاشته اند تا به کارهای لغو و بیهوده پردازد.
مباد که دنیا در نظرش به گونه ای آراسته آید که آن را جانشین آخرت، که زشتش انگاشته، قرار دهد.
آن فریب خورده ای که در دنیا به بالاترین پیروزی رسیده، هرگز به پایه کسی که از آخرت اندک سهمی یافته، نرسد.
📙شرح#حکمت_370
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص374 شرح آیتی
🔶 @Nahj_Et
119_960905.mp3
4.61M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۷۰و۲۷۱(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔶 @Nahj_Et
✨
امام علی علیه السلام:
لا يَرْجُوَنَّ اَحَدٌ مِنْكُمْ اِلاّ رَبَّهُ وَ لا يَخافَنَّ اِلاّ ذَنْبَهُ؛
«هيچ يک از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد و جز از گناه خود نترسد.»
نهج البلاغه: ح۸۲، ص۱۱۲۳
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام لَا شَرَفَ أَعلَی مِنَ الإِسلَامِ وَ لَا عِزّ أَعَزّ مِنَ التّقوَی وَ لَا مَعقِلَ أَحسَنُ مِنَ الوَرَعِ وَ لَا شَفِیعَ أَنجَحُ مِنَ التّوبَةِ وَ لَا کَنزَ أَغنَی مِنَ القَنَاعَةِ وَ لَا مَالَ أَذهَبُ لِلفَاقَةِ مِنَ الرّضَی بِالقُوتِ وَ مَنِ اقتَصَرَ عَلَی بُلغَةِ الکَفَافِ فَقَدِ انتَظَمَ الرّاحَةَ وَ تَبَوّأَ خَفضَ الدّعَةِ وَ الرّغبَةُ مِفتَاحُ النّصَبِ
وَ مَطِیّةُ التّعَبِ وَ الحِرصُ وَ الکِبرُ وَ الحَسَدُ دَوَاعٍ إِلَی التّقَحّمِ فِی الذّنُوبِ وَ الشّرّ جَامِعُ مسَاَو ِئِ العُیُوبِ
💠هیچ شرفی برتر از اسلام نیست، و نه عزتی ارجمندتر از پرهیزگاری و نه پناهگاهی نکوتر از خویشتنداری، و نه پایمردیی پیروزتر از توبت و نه گنجی پرمایه تر از قناعت. و هیچ مال درویشی را چنان نزداید که آدمی به روزی روزانه بسنده نماید ، و آن که به روزی روزانه اکتفا کرد آسایش خود را فراهم آورد و در راحت و تن آسانی جای کرد ، و دوستی دنیا کلید دشواری است و بارگی گرفتاری ، و آز و خودبینی و رشک موجب بی پروا افتادن است در گناهان ، و درویشی فراهم کننده همه زشتیهاست در انسان.
📙شرح#حکمت_371
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص375 شرح شهیدی
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اگر از خدا ناامید شدی ...
#نهج_البلاغه
▫️وَلاتَيأَسَنَّ لِشَرِّ هَذِهِ الاُمَّةِ مِن رَوحِ اللهِ، لِقَولِهِ تَعَالي «إِنَّهُ لايَيأَسُ مِن رَوحِ اللهِ إِلا القَومُ الکافِرُونَ).
🟤حتّي براي بدترين فرد اين امّت از رحمت خدا نوميد مشو؛ زيرا که خداوند متعال فرموده است: «از رحمت خدا نااميد نمي شوند، مگر گروه کافران»
📘 #حکمت_377
🔶 @Nahj_Et
💢 تأثیر توانایی در کاهش تمنّا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 إذَا كَثُرَتِ الْمَقْدِرَةُ [الْمَقْدُرَةُ]، قَلَّتِ الشَّهْوَةُ.
🔹 زمانى كه توانايى زياد گردد خواسته كم شود.
📚 #حکمت_245 نهج البلاغه
✍️ اين گفتار حكيمانه از يك اصل روانى معروف سرچشمه مىگيرد كه مىگويد: انسان نسبت به چيزى كه براى او ممنوع شده حرص فراوان دارد.
👈 دليل آن هم روشن است؛ چيزى كه در دسترس انسان باشد و هر زمان بخواهد به آن برسد، نه براى ذخيره كردن آن دست و پا مىزند، نه به علّت ازدست دادنش اضطراب دارد و اى بسا با بىاعتنايى به آن نگاه كند.
👌 ولى به عكس، چيزى كه در دسترس او نيست يا به زحمت پيدا مىشود به آن علاقه نشان مىدهد و گاه اصرار دارد بيش از مقدار حاجت خود از آن ذخيره كند. به همين دليل هنگامى كه چيزى از مواد غذايى كم مىشود، مردم به فروشگاهها هجوم مىبرند.
🔶 @Nahj_Et