امام حسین؛ مدافع صلح امام حسن
🔷 امام حسین علیهالسّلام جزو مدافعان ایده صلح امام حسن علیهالسّلام بود. وقتی که در یک مجلس خصوصی، یکی از یاران نزدیک - از این پُرشورها و پُرحماسهها - به امام مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام اعتراضی کرد، امام حسین با او برخورد کردند: «فغمز الحسین فی وجه حجر»[۱].
🔸 هیچکس نمیتواند بگوید که اگر امام حسین به جای امام حسن بود، این صلح انجام نمیگرفت. نخیر، امام حسین با امام حسن بود و این صلح انجام گرفت و اگر امام حسن علیهالسّلام هم نبود و امام حسین علیهالسّلام تنها بود، در آن شرایط، باز هم همین کار انجام میگرفت و صلح میشد.[2]
✍️ پینوشت:
[1]. شرح نهج البلاغه، ج16، ص15.
[2]. امام خامنهای مدّظلّهالعالی؛ ۱۳۶۹/۰۱/۲۲.
🔶 @Nahj_Et
🔴 رویارویی با سرمای هوا
✍امیرالمؤمنین علی عليه السلام:از سرما در آغازش بپرهيزيد و در پايانش استقبال كنيد؛ چون سرما با بدن همان كارى را مى كند كه با درختان مىكند، در آغازش مىسوزانَد و در پايانش شاخ و برگ مى رويانَد.
📚 نهج البلاغه، #حکمت_128
آغاز فصل سرما، فصل پاییز و پایان آن، فصل بهار است. با عمل به این توصیه امیرمؤمنان علیه السلام، سلامتی خود را تضمین کنید.
🔶 @Nahj_Et
🍃وَ قَالَ علیه السلام لَا تَجعَلَنّ ذَرَبَ لِسَانِکَ عَلَی مَن أَنطَقَکَ وَ بَلَاغَةَ قَولِکَ عَلَی مَن سَدّدَکَ
🍃(دم تیز زبانت را به سوی کسی که تو را گویا کرده، و بلاغت گفتارت را به زیان آن که تو را به راه راست هدایت کرده است به کار مگیر). ذرب اللسان: تیزی زبان. این یک جمله ی ادبی است که به منزله ی ضرب المثلی برای آن است که از انسان علمی و فایده ای به دست می آورد، و بعد از همان حربه به زیان وی استفاده می کند مثل کسی که فصاحت را از شخص آموخته، و بعد با وی در فصاحت برخیزد.
📙شرح#حکمت_411
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص415 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
🕊🌹قَالَ علیه السلام کَفَاکَ أَدَباً لِنَفسِکَ اجتِنَابُ مَا تَکرَهُهُ مِن غَیرِکَ
🍃🌹همین قدر در ادب و آراستگی تو بس که از آنچه برای دیگران بد می دانی، دوری کنی.) مقصود امام، از آنچه از دیگران بد می داند، همان خصلتهای پستی است که از هر کسی، چه از دیگران، و چه از خود او، وقتی که ناروا بودن آن قطعی باشد، ناپسند است، و به همین دلیل وقتی که آن را به او نسبت دهند، برخورد می کند، جز این که پاره ای از خصلتهای ناروا بر دارندگان آنها پوشیده است، در نتیجه زشتی آنها را برای خود، نمی فهمند و یا این که می فهمند اما انگیزه ی دیگری از قبیل شهوت و یا خشم آن را بر آنان تحمیل می کند. و چون دوری جستن از صفات ناپسند، باعث آن است که در هر چیزی در حد اعتدال انسان توقف کند، ناگزیر، دوری از آنها برای ادب و آراستگی دوری کننده اش کافی است.
📙شرح#حکمت_412
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص416 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
🔹علیه السلام مَن صَبَرَ صَبرَ الأَحرَارِ وَ إِلّا سَلَا سُلُوّ الأَغمَارِ
🔹هر کس همچون آزادمردان در برابر ناملایمات ایستادگی نکند همچون نادانان بی تجربه آن را از یاد خواهد برد). امام (علیه السلام) با نسبت دادن صبر و ایستادگی به آزادمردان و بزرگان و بیان پیامد نداشتن صبر، یعنی فراموشی نظیر فراموش کردن غافلان و چهارپایان، (انسان را) به فضیلت صبر و ایستادگی جلب کرده است. اصل کلمه ی الا: ان، لا، بوده است، یعنی: اگر صبر نکردی.
📙شرح#حکمت_413
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص417 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
🍃🌼فِی خَبَرٍ آخَرَ أَنّهُ علیه السلام قَالَ لِلأَشعَثِ بنِ قَیسٍ مُعَزّیاً عَنِ ابنٍ لَهُ
إِن صَبَرتَ صَبرَ الأَکَارِمِ وَ إِلّا سَلَوتَ سُلُوّ البَهَائِمِ
🍃🌼در سخن دیگری امام (علیه السلام) را به اشعث بن قیس، برای تسلیت و دلداری فرمود: (اگر مثل بزرگان صبر کردی، چه بهتر وگرنه همانند چهارپایان از یاد خواهی برد!) امام (علیه السلام) با نسبت دادن صبر و ایستادگی به آزادمردان و بزرگان و بیان پیامد نداشتن صبر، یعنی فراموشی نظیر فراموش کردن غافلان و چهارپایان، (انسان را) به فضیلت صبر و ایستادگی جلب کرده است. اصل کلمه ی الا: ان، لا، بوده است، یعنی: اگر صبر نکردی.
📙شرح#حکمت_414
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص418شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
💠وَ قَالَ علیه السلام فِی صِفَةِ الدّنیَا تَغُرّ وَ تَضُرّ وَ تَمُرّ إِنّ اللّهَ تَعَالَی لَم یَرضَهَا ثَوَاباً لِأَولِیَائِهِ وَ لَا عِقَاباً لِأَعدَائِهِ وَ إِنّ أَهلَ الدّنیَا کَرَکبٍ بَینَا هُم حَلّوا إِذ صَاحَ بِهِم سَائِقُهُم فَارتَحَلُوا
💠(اعتقادی، اخلاقی) و درود خدا بر او، فرمود: (در وصف دنیای حرام) (دنیا) فریب می دهد، زیان می رساند و تند می گذرد. از این رو خدا دنیا را پاداش دوستان خود نپسندید، و آن را جایگاه کیفر دشمنان خود قرار نداد ، و همانا مردم دنیا چون کاروانی باشند که هنوز بار انداز نکرده کاروان سالار بانگ کوچ سر دهد تا بار بندند و برانند !.
📙شرح#حکمت_415
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص419 شرح دشتی
🔶 @Nahj_Et
💠🔹 قَالَ لِابنِهِ الحَسَنِ علیه السلام لَا تُخَلّفَنّ وَرَاءَکَ شَیئاً مِنَ الدّنیَا فَإِنّکَ تَخَلّفُهُ لِأَحَدِ رَجُلَینِ إِمّا رَجُلٌ عَمِلَ فِیهِ بِطَاعَةِ اللّهِ فَسَعِدَ بِمَا شَقِیتَ بِهِ وَ إِمّا رَجُلٌ عَمِلَ فِیهِ بِمَعصِیَةِ اللّهِ فشَقَیِ َ بِمَا جَمَعتَ لَهُ فَکُنتَ عَوناً لَهُ عَلَی مَعصِیَتِهِ وَ لَیسَ أَحَدُ هَذَینِ حَقِیقاً أَن تُؤثِرَهُ عَلَی نَفسِکَ قَالَ الرضّیِ ّ وَ یُروَی هَذَا الکَلَامُ عَلَی وَجهٍ آخَرَ وَ هُوَ أَمّا بَعدُ فَإِنّ ألّذِی فِی یَدِکَ مِنَ الدّنیَا قَد کَانَ لَهُ أَهلٌ قَبلَکَ وَ هُوَ صَائِرٌ إِلَی أَهلٍ بَعدَکَ وَ إِنّمَا أَنتَ جَامِعٌ لِأَحَدِ رَجُلَینِ رَجُلٍ عَمِلَ فِیمَا جَمَعتَهُ بِطَاعَةِ اللّهِ فَسَعِدَ بِمَا شَقِیتَ بِهِ أَو رَجُلٍ عَمِلَ فِیهِ بِمَعصِیَةِ اللّهِ فَشَقِیتَ بِمَا جَمَعتَ لَهُ وَ لَیسَ أَحَدُ هَذَینِ أَهلًا أَن تُؤثِرَهُ عَلَی نَفسِکَ وَ لَا أَن تَحمِلَ لَهُ عَلَی ظَهرِکَ فَارجُ لِمَن مَضَی رَحمَةَ اللّهِ وَ لِمَن بقَیِ َ رِزقَ اللّهِ
💠🔹و به پسرش حسن فرمود:] پسرکم! چیزی از دنیا بجا منه! چه آن را برای یکی از دو کس خواهی نهاد: یا مردی که آن را در طاعت خدا به کار برد پس به چیزی که تو بدان بدبخت شده ای نیکبخت شود، و یا مردی که به نافرمانی خدا در آن کار کند و بدانچه تو برای او فراهم کرده ای بدبخت شود پس در آن نافرمانی او را یار باشی و هیچ یک از این دو در خور آن نبود که بر خود مقدمش داری. [و این گفتار به گونه ای دیگر روایت شده است که:] اما بعد، آنچه از دنیا در دست توست پیش از تو خداوندانی داشت و پس از تو به دیگری رسد و تو فراهم آورنده ای که برای یکی از دو تن خواهی گذاشت: آن که گرد آورده تو را در طاعت خدا به کار برد پس او بدانچه تو بدبخت شده ای خوشبخت شود، یا آن که آن را در نافرمانی خدا صرف کند پس تو بدانچه برای وی فراهم آورده ای بدبخت شوی و هیچ یک از این دو سزاوار نبود که بر خود مقدمش داری و بر پشت خویش برای او باری برداری ، پس برای آن که رفته است آمرزش خدا را امید دار و برای آن که مانده روزی پروردگار.!
📙شرح#حکمت_416
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص420 شرح شهیدی
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام الحِلمُ عَشِیرَةٌ
💠امام علیه السلام (در سود بردباری) فرموده است: بردباری قبیله است (چون بردبار را از آزار دشمن نگاه می دارد چنانکه قبیله و خویشاوند شخص را نگهداری می کنند، یا چون بر اثر بردباری مردم دوست و یاور او می شوند به آن ماند که صاحب قبیله شده است).
📙شرح#حکمت_418
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص422 شرح فیض الاسلام
🔶 @Nahj_Et