eitaa logo
نهج البلاغه
37.5هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 شیوه های حُکم و حکومت داری نزد ما خاندان است 📌 نهج‌البلاغه/ / قسمت5 🎤صوتی استاد مفسردکتر 🔶 @Nahj_Et
شرح 📌قسمت اول ❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ✨مَنْ أَطَاعَ التَّوَانِيَ ضَيَّعَ الْحُقُوقَ 💠آن كس كه از سستى اطاعت كند حقوق افراد را ضايع مى سازد ✍توانى به معناى سستى كردن است. منظور امام عليه السلام از اطاعت «توانى» آن است كه انسان در كارهاى خود تنبلى كند و امورى را كه لازم است به موقع انجام گيرد انجام ندهد و تدبير و مديريت صحيح در كارهاى خود نداشته باشد. 🔹 روشن است كه سستى در انجام كارها در موقع مناسب سبب تراكم آنها مى گردد و تراكم آنها سبب ضايع شدن بخشى از آن مى شود. به يقين چنين كسى هم حق خالق را ضايع مى كند و هم حق مخلوق را كه ساده ترين نمونه آن كاهل بودن در نماز است; كسى كه نماز را به تأخير مى اندازد بسيار مى شود كه آن را ضايع مى كند. در مورد حقوق مخلوق نيز همين گونه است ✔️ مثلاً شخصى كارمند يا اجير كسى شده كه امورى را براى او انجام دهد. اگر تنبلى بر وجود او مستولى شود، به وقت سر كار نيايد، تا آخر وقت كار نكند و در اثناى وقت سستى به خرج دهد، حق كسانى را كه او را استخدام كرده اند ضايع خواهد كرد. حتى افراد سست و تنبل، حق حيواناتى را كه در اختيار او هستند و از آنها بهره بردارى مى كند ضايع مى سازد; به موقع به آنها استراحت نمى دهد، غذا و آب نمى رساند، مراقبت هاى لازم را انجام نمى دهد و در نتيجه حق آنها ضايع مى شود. 🔶 @Nahj_Et
🔹امیرالمؤمنین علی علیه السلام : 🖌 و من كتاب له (عليه السلام) : أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ عَيْنِي بِالْمَغْرِبِ كَتَبَ إِلَيَّ يُعْلِمُنِي أَنَّهُ وُجِّهَ إِلَي الْمَوْسِمِ أُنَاسٌ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ الْعُمْيِ الْقُلُوبِ الصُّمِّ الْأَسْمَاعِ الْكُمْهِ الْأَبْصَارِ الَّذِينَ يَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَ يُطِيعُونَ الْمَخْلُوقَ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ وَ يَحْتَلِبُونَ الدُّنْيَا دَرَّهَا بِالدِّينِ وَ يَشْتَرُونَ عَاجِلَهَا بِآجِلِ الْأَبْرَارِ الْمُتَّقِينَ وَ لَنْ يَفُوزَ بِالْخَيْرِ إِلَّا عَامِلُهُ وَ لَا يُجْزَي جَزَاءَ الشَّرِّ إِلَّا فَاعِلُهُ *📻 هشدار از تبلیغات دروغین :* پس از یاد خدا و درود، همانا مامور اطلاعاتی من در شام به من اطلاع داده كه گروهی از مردم شام برای مراسم حج به مكه می آیند، مردمی كوردل، گوشهایشان در شنیدن حق ناشنوا، و دیده هایشان نابینا، كه حق را از راه باطل می جویند، و بنده را در نافرمانی از خدا، فرمان می برند، دین خود را به دنیا می فروشند، و دنیا را به بهای سرای جاودانه نیكان و پرهیزكاران می خرند، در حالی كه در نیكی ها، انجام دهنده آن پاداش گیرد، و در بدیها جز بدكار كیفر نشود. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💢 نکوهش تجمل گرایی 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 و بَنَى رَجُلٌ مِنْ عُمَّالِهِ بِنَاءً فَخْماً، فَقَالَ (عليه السلام): أَطْلَعَتِ الْوَرِقُ رُءُوسَهَا، إِنَّ الْبِنَاءَ يَصِفُ لَكَ الْغِنَى. 🔹يكى از عاملان (فرمانداران) حكومت امام علی عليه السلام خانه باشكوهى ساخت، امام علی عليه السلام به او فرمود: دِرهمها (و دينارهاى) تو از اين بنا سر برآورده و چنين بنايى به يقين نشانه غنا و ثروت توست! 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
حکمت 355 نهج البلاغه.mp3
5.53M
💠 شرح نهج البلاغه 🔸 🎙 استاد 🔶 @Nahj_Et
آیت الله العظمی جوادی آملی: به فرموده اميرمؤمنان(سلام الله علیه)؛ «إنّ أكرم الموت القتل»[۱].معنای اين سخن آن است كه همچون كرامت انسان كه در مدار تقواست قرآن در اين باره مي فرمايد: (إنّ أكرَمَكم عِندَالله أتقاكم)؛كرامت مرگ نيز در مدار جبهه رفتن، شجاعانه جنگيدن، دشمن را ناكام گذاشتن و شربت شهادت نوشيدن است.» [۱]نهج‌البلاغه منبع:حیات حقیقی انسان در قرآن ص۲۷۲ 🔶 @Nahj_Et
▫️وَ إِنَّ مِنْ أَبْغَضِ الرِّجَالِ إِلَى اللهِ تَعَالَى لَعَبْداً وَ کَلَهُ اللهُ إِلَى نَفْسِهِ، جَائِراً عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ، سَائِراً بَغَيْرِ دَلِيل 🟠از مبغوض ترين افراد نزد خدا بنده اى است که خدا او را به خودش واگذاشته، از راه راست منحرف گشته، و بدون راهنما گام بر مى دارد!» ✍بديهى است تنها کسى از ميان انبوه موانع و خطرها و پرتگاه ها مى تواند بگذرد و به مقصد برسد که مشمول عنايت الهى و تحت رعايت او باشد و اگر کسى - به خاطر اعمالش - به خود رها شود، به يقين هلاک خواهد شد; از راه راست منحرف مى گردد و بدون راهنما در بيابان زندگى سرگردان مى شود! 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امیرالمؤمنین:❤️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ... 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام 🔹 تذِلُّ اَلْأُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ، حَتَّى يَكُونَ اَلْحَتْفُ فِي اَلتَّدْبِيرِ 🔸 امور رام مقدّرات است، تا بدان جا كه گاهى مرگ آدمى به تدبير خود اوست 📚نهج البلاغه، 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📙 روشنی امر امامت و خلافت نزد ما خاندان است 📌 نهج‌البلاغه/ / قسمت6 🎤صوتی استاد مفسردکتر 🔶 @Nahj_Et
💬 | متن پیام: سلام من یک سوال دارم سید رضی چند سال طول کشیده تا نهج البلاغه رو جمع آوری کنند و بنویسند سپاس سلام مخاطب گرامی! مدت زمان دقیقی برای گردآوری نهج البلاغه توسط سید رضی رحمة الله علیه ذکر نشده است فقط این موارد عنوان شده که سید رضی در اواخر قرن چهارم یعنی حدود ۳۶۰ سال بعد از شهادت حضرت علی علیه السلام شروع به گردآوری نهج البلاغه کرد 👇 سيد رضی اولين عالمي است كه كلمات و خطبه‌هاي سراسر بلاغت اميرمؤمنان علي ـ عليه السّلام ـ را به نام نهج البلاغه» که از مشهورترين و ماندگارترين آثار وی است ، آن را در سال 400 هجري، يعني شش سال پيش از وفات خود با استفاده از دانش وسيع و ذوق سرشار و گزينش نيكوي ادبي خود تأليف فرموده است او نهج‌البلاغه را در ماه رجب سال چهارصد پس از هجرت و حدوداً ۳۶۰ سال پس از شهادت حضرت علی علیه السلام گردآوری و تدوین کرده‌است و در سال ۴۰۶ هجری درگذشت
💥وَ وَصَلَ بِالْمَوْتِ أَسْبَابَهَا، وَ جَعَلَهُ خَالِجاً لأَشْطَانِهَا وَ قَاطِعاً لَمَرائِرِ أَقْرَانِهَا 🟤سرانجام مرگ را با عوامل پايان عمر، پيوند داد; (و بيمارى ها را بهانه هايى براى سرآمدِ زندگى مقرّر داشت.) و با آن رشته هاى طولانى حيات را درهم پيچيد، و پيوندهاى محکم زندگى را با آن قطع کرد! ✍امیر المومنین علیه السلام در اين عبارت کوتاه به نکته هاى فراوانى اشاره فرموده، از جمله اين که بعضى به طور طبيعى عمر طولانى دارند و بعضى عمر کوتاه و در عين حال، گاهى همان عمر طولانى بر اثر اعمال بى رويه، يا انواع گناهان کوتاه مى شود و گاه آن عمر کوتاه به خاطر رعايت مسايل مربوط به تندرستى و يا بر اثر اعمال و کارهاى نيک طولانى مى شود. همچنين به اين نکته اشاره فرموده که براى مرگ اسباب فراوانى است; اگر انسان بتواند از بعضى بگريزد، در چنگال ديگرى گرفتار خواهد شد و حتّى نيرومندترين نيرومندان از مرگ در امان نيست! بنابراين، هيچکس نبايد به سلامتى و تندرستى و جوانى و نيرومندى مغرور گردد و هر کس در هر سن و سال و در هر شرايطى بايد با اعمال صالحه آماده سفر آخرت باشد. 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام علی علیه السلام می‌فرمایند: کاری که در توان زن نیست به او مسپار زیرا او چون گلی است ،نه قهرمان و کارفرما... 📙نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💢 چگونگی رسیدن روزی 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 و قِيلَ لَهُ (عليه السلام): لَوْ سُدَّ عَلَى رَجُلٍ بَابُ بَيْتِهِ وَ تُرِكَ فِيهِ، مِنْ أَيْنَ كَانَ يَأْتِيهِ رِزْقُهُ؟ فَقَالَ (عليه السلام): مِنْ حَيْثُ يَأْتِيهِ أَجَلُه. 🔹 از امام علی عليه السلام پرسيدند: اگر درب خانه كسى را به رويش ببندند و او را در آنجا رها كنند رزقش از كجا مى آيد؟ آن حضرت فرمود: از آنجا كه اجلش مى آيد. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
حکمت 356 نهج البلاغه.mp3
876.8K
💠 شرح نهج البلاغه 🔸 🎙 استاد 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿وَ هُوَ لِباسُ التَّقْوَى وَ دِرْعُ اللهِ الْحَصِينَةُ، وَ جُنَّتُهُ الْوَثِيقَةُ 🟤جهاد، لباس تقوا، زره محکم خداوند و سپر مطمئن او است ✍مى دانيم لباس، هم مايه زينت و زيبايى انسان است و هم حافظ بدن او از گرما و سرما و آفات ديگرى که در صورت عريان بودن بر بدن او وارد مى شود. جهاد نيز مايه آبرو و عزّت و سربلندى اقوام و ملّت ها و پيشگيرى از انواع آفات است همان گونه که در ادامه اين خطبه، با تعبيرديگرى بيان شده است. اندام برهنه، زشت و بدن نما و کاملا آسيب پذير است. قوم و ملّتى که جهاد را ترک کنند، ذليل و سر به زير و آسيب پذير خواهند بود.بنابراين، منظور اين است که لباس تقوا که در قرآن به آن اشاره شده، مصداق کاملش همان جهاد است که از تمام جوانب، جامعه را در امن و امان قرار مى دهد،و مايه حسن و زيبايى است. 📘 🔶 @Nahj_Et
4_5960965842895112465.mp3
6.87M
🌺شرح جلسه١ بخش‌اوّل ⏲زمان 13:51 حجم 6,5 MB 🎤 🔶 @Nahj_Et
. ◫ نگاهت را به انتهاى سپاه دشمن بدوز! ✓ امام علی علیه السلام ـ زمانى كه در جنگ جمل پرچم را به دست فرزندش محمّد بن حنفيه داد ـ فرمود : 🔅 كوه ها از جاى خود مى‌جنبند اما تو نَجُنب، دندان‌هايت را بر هم بفشار و كاسه سرت را به خداوند عاريت دِه، پاى خود را در زمين ميخكوب كن، نگاهت را به انتهاى سپاه دشمن بدوز و ديده‌ات را [از برق شمشيرها و نيزه‌ها] فرو بند و بدان كه پيروزى از جانب خداوند سبحان است. ◌ تَزولُ الجِبالُ و لا تَزُلْ، عَضَّ على ناجِذِكَ، أعِرِ اللّهَ جُمجُمَتَكَ، تِدْ في الأرضِ قَدَمَكَ، اِرْمِ بِبَصَرِكَ أقصَى القَومِ، و غُضَّ بَصَرَكَ، و اعلَمْ أنَّ النَّصرَ مِن عِندِ اللّهِ سبحانَهُ . 🔶 @Nahj_Et
✍ «تنها از دنیا آنقدر مال تو خواهد بود که با آن سرای آخرتت را اصلاح کنی»؛ (إِنَّمَا لَکَ مِنْ دُنْیَاکَ، مَا أَصْلَحْتَ بِهِ مَثْوَاکَ). [۱] اشاره به اینکه ثروت‌های دنیا می‌آید و می‌رود و گاه آلاف و الوف از انسان باقی می‌ماند و به دست دیگران می‌افتد که حسابش در قیامت با اوست و لذتش در دنیا برای دیگران. هیچ یک از اینها مال حقیقی انسان نیست. تنها آن مقدار که برای اصلاح سرای آخرت از پیش فرستاده است مال حقیقی اوست. در حدیثی از کلمات قصار امام علیه السلام می‌خوانیم: «لِکُلِّ امْرِئٍ فِی مَالِهِ شَرِیکَانِ الْوَارِثُ وَالْحَوَادِثُ؛برای هر انسانی در اموالش دو شریک است: وارث و حوادث (حوادثی که اموال او را بر باد می‌دهد». [۲] در حدیث دیگری، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «یَقُولُ ابْنُ آدَمَ مَالِی مَالِی وَ هَلْ لَکَ مِنْ مَالِکَ إِلَّا مَا أَکَلْتَ فَأَفْنَیْتَ أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَیْتَ أَوْ تَصَدَّقْتَ فَأَمْضَیْتَ وَ مَا عَدَا ذَلِکَ فَهُوَ مَالُ الْوَارِثِ؛انسان می‌گوید: مال من مال من (کدام مال؟ ) آیا مال تو چیزی جز آن است که خورده ای و از بین برده ای یا پوشیده ای و کهنه و فرسوده کرده ای و یا صدقه داده ای و آن را (برای سرای آخرت) گذارده ای و غیر از آن ص: ۶۷۰ هر چه هست مال وارث است». [۱] یعنی مال واقعی انسان تنها دو بخش است: بخشی که آن را مصرف می‌کند و حدّ اقل در دنیا از آن استفاده می‌کند و بخش دیگری که ذخیره آخرت و یوم المعاد می‌سازد، بقیه اموالی خیالی هستند که گاه در حوادث از بین می‌روند و اگر باقی بماند نصیب وارث است. [۱]: ۱). «مثوی»همان طور که قبلاً اشاره شد به معنای جایگاه و در اینجا به معنای جایگاه آخرت است. 📙[۲]: ۲). نهج البلاغه، کلمات قصار، ۳۳۵. 📙[۱]: ۱). بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۱۳۸، ح ۶. 🔶 @Nahj_Et
✨بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ✨ فرازی از نهج البلاغه : اى كوفه، گويى مى بينمت كه چون چرم عكاظى، از هر طرف كشيده شوى. و پامال حوادث گردى و به بلاها گرفتار آيى. نيك مى دانم، كه هر جبار ستمگر كه قصد آزار تو كند، خداوندش به بلايى مبتلا سازد يا به دست قاتلى بكشدش. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا