💠وَ قَالَ علیه السلام مَا المُجَاهِدُ الشّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَعظَمَ أَجراً مِمّن قَدَرَ فَعَفّ لَکَادَ العَفِیفُ أَن یَکُونَ مَلَکاً مِنَ المَلَائِکَةِ
🔹شهادت در راه خدا که شهید را در ردیف پیامبران می برد در نظر امام (علیه السلام) اجرش از پاکدامن کمتر است. زیرا شهید چند ساعت و یا چند روز در راه خدا جهاد می کند و کشته می شود او در جهاد خود با عده ای معدودی نبرد کرده و کشته شده اما پاکدامن لحظه به لحظه، دست، زبان و تمام بدنش را باید حفظ کند، از هر گذر که می گذرد و در برابر هر سخنگوئی باید با هوای نفس مجاهده کند تا آلوده به دروغ، غیبت، مال حرام، زنا و فحشاء نگردد. ابن ابی الحدید حدیثی نقل می کند: (من عشق فکتم و عف و صبر فمات مات شهیدا و دخل الجنه) کسی که عاشق شد و ابراز نکرد و پاکدامنی کرد و صبر نمود و از دنیا رفت در ردیف شهیدان از دنیا رفته است. خدا به جوانان عزیز سفارش کرده ازدواج کنند و آنانکه قدرت ازدواج ندارند عفت داشته باشند تا خدا به آنان ثروت دهد.
📙شرح#حکمت_474
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص478
🔶 @Nahj_Et
🔹آیت الله العظمی #جوادی_آملی:
🖌«سالک راه آخرت باید مهلت چند روزه زندگی دنیا را که خدای سبحان در اختیارش نهاده غنیمت شمارد و از آن برای #توبه و #بازگشت به سوی خدا بهترين بهره را ببرد: «اغتَنَمَ المَهَلَ» وگرنه چنانچه انسان از فرصتی که خدا به وی داده غنیمت نبرد، غرامت خواهد داد.یاقوت را با وقت میتوان به دست آورد؛ ولی وقت با یاقوت به دست نمیآید.»
سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) ج۴ص۵۴۳
🔶 @Nahj_Et
💠 امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام
🔹و قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: فِي اَلَّذِينَ اِعْتَزَلُوا اَلْقِتَالَ مَعَهُ: خَذَلُوا اَلْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا اَلْبَاطِلَ
🔸 و آن حضرت در باره كسانى كه از جهاد در كنار او دورى جستند فرمود: حق را فرو گذاشتند، و به يارى باطل بر نخاستند.
📗نهج البلاغه، #حکمت_18
ترجمه: حجت الاسلام حسین #انصاریان
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 راه و روش فریبکاری شیطان
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_121/ قسمت10
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
🌹قَالَ علیه السلام القَنَاعَةُ مَالٌ لَا یَنفَدُ
🍃(قناعت، ثروت بی پایان است). سیدرضی می گوید: بعضی این سخن را از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند کلمه ی مال را برای قناعت با صفت بی پایان از آن رو استعاره آورده است که بدان وسیله بی نیازی ابدی حاصل می شود، همچون ثروتی که جاودانه باشد.
📙شرح#حکمت_475
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص479 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
💠🔹قَالَ علیه السلام لِزِیَادِ ابنِ أَبِیهِ وَ قَدِ استَخلَفَهُ لِعَبدِ اللّهِ بنِ العَبّاسِ عَلَی فَارِسَ وَ أَعمَالِهَا فِی کَلَامٍ طَوِیلٍ کَانَ بَینَهُمَا نَهَاهُ فِیهِ عَن تَقَدّمِ الخَرَاجِ.استَعمِلِ العَدلَ وَ احذَرِ العَسفَ وَ الحَیفَ فَإِنّ العَسفَ یَعُودُ بِالجَلَاءِ وَ الحَیفَ یَدعُو إِلَی السّیفِ
💠🔹امام (علیه السلام) به زیاد بن ابیه- وقتی که او را برای خطه ی فارس به جای عبدالله بن عباس تعیین کرد- در ضمن سخنی طولانی که بین آنها رد و بدل شد و امام او را از پیشاپیش گرفتن مالیات نهی کرد، فرمود: (با عدل و انصاف رفتار کن، و از تندروی و ستم بپرهیز، زیرا که تندروی منجر به آوارگی مردم، و ستمکاری باعث به کار بردن شمشیر می گردد). امام (علیه السلام) زیاد را به عدالت امر کرده و از ستمکاری بر مردم و بی انصافی برحذر داشته است، یعنی وادار کردن مردم به کارهای دشواری که بر انجام آنها هیچ تمایلی ندارند. امام (علیه السلام) از بی عدالتی به وسیله ی قیاس مضمری برحذر داشته است که مقدمه ی صغرای آن فان العسف … است یعنی بی عدالتی باعث می شود، آنان که مورد ستم قرار گرفته اند وطن خود را رها کنند و بدیهی است که ستمکاری زمینه فرار از وطن را فراهم می سازد، و یا باعث قیام مردم با شمشیر در برابر ستمگر می گردد، و کبرای مقدر نیز چنین است: و هر چه اینطور باشد، اجتناب از آن لازم است.
📙شرح#حکمت_476
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص480 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام أَشَدّ الذّنُوبِ مَا استَخَفّ بِهَا صَاحِبُهُ
🔹سختترین گناهان، گناهی است که صاحب گناه آن را سبک شمارد
توضیح آن که گنهکار به خاطر سبک شمردن گناه، آن را به حدی ادامه می دهد که به صورت ملکه و خویی جدایی ناپذیر درمی آید، برخلاف گناهی که مهم تلقی کند، که چه بسا آن را پیش از استحکام، ریشه کن سازد، تفسیر این سخن قبلا گذشت.
📙شرح#حکمت_477
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص481 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
✨قَالَ علیه السلام مَا أَخَذَ اللّهُ عَلَی أَهلِ الجَهلِ أَن یَتَعَلّمُوا حَتّی أَخَذَ عَلَی أَهلِ العِلمِ أَن یُعَلّمُوا
✨(خداوند از نادانان پیمان نگرفته که بیاموزند، مگر این که (اول) بر دانایان واجب کرده است که تعلیم دهند). چون آموختن بر نادان واجب است و این واجب جز به وسیله ی دانایی که تعلیم دهد امکان پذیر نیست، بنابراین وجوب آموختن بر نادان، مستلزم وجوب تعلیم دادن بر داناست، در خبر مرفوعی آمده است: هر کس علمی را فراگیرد، و آن را پنهان دارد، خداوند روز قیامت او را با لجامی از آتش لگام کند. و معاذ بن جبل از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل کرده است که فرمود: علم را بیاموزید که آموختن علم برای خدا حسنه و مطالعه و تحقیقش تسبیح، و بحث و گفتگویش جهاد، و پی گیری اش عبادت، و آموزش به دیگران صدقه، و در اختیار اهلش قرار دادن، باعث تقرب به خداست. زیرا که دانش نشانه های حلال و حرام، موجب شناخت راه بهشت، همدم در هنگام ترس، و هم سخن در خلوت و همنشین تنهایی، و رفیق در غربت، و راهنما به سوی خوشیها و کمک در برابر ناخوشیها و زینت در نزد دوستان، و اسلحه در مقابل دشمنان است.
📙شرح#حکمت_478
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص482 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
📿وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ
🟤کسى که سفره دل خويش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) باز کند (و مشکلات خود را فاش سازد) رضايت به ذلت خود داده است
✍ روشن است هرگاه انسان نزد طبيب درد خود را بگويد و از وى راه درمان بطلبد يا پيش قاضى ظلمى را که بر او رفته بيان سازد و از او احقاق حق بخواهد يا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگويد کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشايى بوده; اما طرح مشکلات نزد کسانى که هيچ گونه توانايى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافکندگى انسان نخواهد داشت. در اين گونه موارد بايد خويشتن دار بود و لب به شکايت نگشود.
📚#حکمت_2
🔶 @Nahj_Et
🌟وَ قَالَ علیه السلام شَرّ الإِخوَانِ مَن تُکُلّفَ لَهُ
🌟بدترین دوستان کسی است که به خاطر او انسان به زحمت افتد. یعنی کسی که نیاز باشد برای او زحمتی تحمل شود. توضیح آن که دوستی صمیمانه مستلزم خوشی و شادمانی میان دوستان و باعث ترک زحمت از یکدیگر است. بنابراین نبودن این جهت و وجود زحمت، مستلزم عدم ملزوم یعنی صمیمیت در دوستی خواهد بود، و کسی که دوست صمیمی نباشد پس بدترین دوستان است. این جمله به منزله مقدمه ی صغرایی است که بدان وسیله امام (علیه السلام) بر اجتناب از چنین برادری توجه داده است، و تقدیر جمله چنین است: هر کس که باعث نیاز به رنج و زحمت زیاد باشد او بدترین دوستان است و کبرای مقدر نیز چنین است: و هر کس بدترین دوست باشد، اجتناب از او لازم است.
📙شرح#حکمت_479
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص483 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et