📿ویژگیهای مؤمن واقعی
▫️شَكُورٌ صَبُورٌ
🟤مؤمن شكرگزار و صبور است
✍ «شكور» يعنى شخص بسيار شكرگزار؛ كسى كه پيوسته با قلب و زبان و اعضاى خود شكر نعمتهاى الهى را به جا مى آورد و از صاحب نعمت هرگز غافل نيست. حوادث روزگار او را دگرگون نمىسازد و در برابر آزمونهاى الهى صابر است. در بلاها عنان اختيار را از دست نمى دهد و زبان به شكوه نمى گشايد و جزع و بى تابى نمى كند. درواقع اين دو وصف، حال مؤمنان راستين را در نعمت و بلا ترسيم مى كند؛ به هنگام نعمت شاكر و به هنگام بلا صابرند.
📚 #حکمت_333
🔶 @Nahj_Et
آیت الله العظمی جوادی آملی:
گزینش ابتدایی دین و گام نهادن در مسیر آن، به تنهایی برای رسیدن به مقصد نهایی کافی نیست،بلکه باید این راه روشن را تا پایان عمر رفت و در این مسیر تابناک، ثبات و استقامت داشت. بنابراین، سالک مجاهد باید ملازم بزرگراه نورانی شریعت باشد تا در ادامه مسیر دچار انحراف و لغزش نشود.
سلونی قبل ان تفقدونی (تحریر نهج البلاغه) ج۴ ص۵۴۲
🖌آیت الله #جوادی_آملی
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿ارزش محبت به مردم از دیدگاه امام علی علیه السلام
▫️خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَکَوْا عَلَیْکُمْ، وَإِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَیْکُمْ
🟤آن گونه با مردم معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک ریزند و اگر زنده مانید به شما عشق ورزند
📘#حکمت_10
🎤آیت الله #مکارم_شیرازی
🔶 @Nahj_Et
💢امیرالمؤمنین علی (صلواتاللهعلیه) :
«و الله لو اعطیت الاقالیم السبعة مع ما تحت افلاکها علی ان اعضی الله فی نملة اسلبها جلّب شعیرة ما فعلته؛
⚡️به خدا قسم اگر همه اقالیم هفتگانه را با آنچه در آنها است به من دهند تا در مقابل، پوست دانه جویی را از دهان مورچهای بگیرم، نمیگیرم.⚡️»
؛
✍نه خدا توانمش خواند
نه بشر توانمش گفت
متحیرم چه نامم
شه ملک لافتی را
📚منبع :نهج البلاغه، ص۳۴۷، خطبه۲۲۴.
🔶 @Nahj_Et
امام على علیه السلام:
عَلى لِسانِ المُؤمِنِ نُورٌ يَسطَعُ وَعلى لِسانِ المُنافِقِ شَيطانٌ يَنطِقُ؛
بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
شرح نهج البلاغه، ابن أبى الحديد، ج20، ص280، ح 218
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒یادآوری امام در مورد مکر و فریب شامیان در گرماگرم جنگ
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_122/ قسمت4
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
سیدرضى(ره)
او كه خود همت به جمع آورى این اثر سترگ گماشته و با نهج البلاغه جاودانه شده و همچون قطره اى كه خود دریا شده مى نویسد: جویندگان و سود برندگان از آن زیاد است و این به دلیل گران سنگى و قدر و منزلت این كتاب در فراهم داشتن شگفتى هاى سخن ورى و زبان آورى اوست.(1)
سیدرضى(ره) باز هم مى نویسد :
بعد از قرآن و بیانات پیامبر اكرم (ص) هر كلام و خطبه و مقاله اى را كه خواندم و شنیدم توانستم با آن رقابت كنم و بهتر از ان یا همانندش را بگویم مگر كلمات امیرالمؤمنین على ع را كه هرچه كوشیدم توانایى رقابت با آن را در خود نیافتم.
📙پی نوشت ها:
1- استادى، رضا، بحثى كوتاه پیرامون مدارك نهج البلاغه، بنیاد نهج البلاغه، تهران، 1362 .
2- محمد امین النواوى: جولات اسلامیه، بیروت، 1980، چ 3، ص 99 .
🔶 @Nahj_Et
🍃وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَنْكَرَ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى وَ هُوَ يَرَى النَّشْأَةَ الْأُولَى
⚡️ترجمه :
و تعجب مى کنم از کسى که جهان دیگر را انکار مى کند در حالى که این جهان را مى بیند.
🔴 در این دنیا صحنه هاى معاد و زندگى پس از مرگ پیوسته دیده مى شود;
درختان در فصل زمستان مى میرند یا حالتى شبیه به مرگ دارند،
هنگامى که باد بهارى مى وزد و قطرات حیات بخش بارانِ بهار فرو مى افتد، تولد تازه اى پیدا مى کنند و آثار حیات همه جا نمایان مى شود.
بعد از شش ماه، فصل پاییز که شبیه خزان عمر است، فرا مى رسد و بار دیگر دوران مرگ، و سپس حیات تکرار مى شود.
این صحنه را بارها و بارها در عمر خود دیده ایم و بازگشت به زندگى پس از مرگ را آزموده ایم. پس چرا معاد را فراموش کرده ایم؟
#حکمت_126
🔶 @Nahj_Et
انسان باید حق مدار و حق محور باشد / روز قیامت روز حساب است نه روز عمل / دنیای کنونی مبتلا به فراموشی است و لذا جریان غزه، بشریت را تکان نمی دهد
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته پنج شنبه هجدهم آبان 1402 در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه بیان داشتند: کلمه حکیمانه و نورانی نهج البلاغه جمله 121 این است: «قال علیه السلام: شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ»؛ فرمود برخی از عمل ها لذتش زودگذر است ولی تبعات تلخ او ماندنی است و برخی از اعمال اند که رنجشان زودگذر است ولی گنجشان و آثارشان می ماند...
🔹 روز قیامت روز حساب است نه روز عمل، می فرماید به اینکه درست است که عمل ها فرق می کند عامل ها فرق می کند اهداف فرق می کند ولی خطوط کلی حاکم بر عمل یکی است و آن این است که هر عملی را با حق می سنجند. اصلش را فرمود دنیا مزرعه آخرت است، دنیا تجارت خانه است بعضی بهره می برند بعضی زیان می کنند. این سوددهی و زیان بردن این بهره وری و محروم شدن روی میزان و معیاری است. تشخیص آن معیار سخت است. فرمود در قیامت آن میزان و ترازو را ما نصب می کنیم.
🔹 هر چیزی حسابی دارد کتابی دارد. اگر دنیا با این روش کنونی پیش برود، نتیجه اش همین جنگ غزه است. اصلاً هیچ خبری از انسانیت نیست. هیچ! یک کمی بوی انسانیت هم در اینها نیست. این است که دین فرمود ما حرف تازه آوردیم که اینها را شما نمی فهمید. فرمود ما یک چیزهایی تازه آوردیم که اصلاً در فکر بشر نیست. چه آوردیم؟
گفتیم در درون شما یک غده بدخیمی است که مزاحم شماست. کدام علم می تواند این را کشف بکند؟ شما یک دشمن درونی دارید و این غده بدخیم است و این می خواهد حیات ما را از بین ببرد، سعادت ما را از بین ببرد، ما را به سوخت و سوز گرفتار کند. فرمود هوی و هوس شما بالاخره شما را به کشتن می دهد به هلاکت می دهد گرفتار این و آن می کند.
🔹 ائمه(علیهم السلام) به ما آموختند که شما حق مدار و حق محور باشید، عمده آن است که ما اگر حق شناس باشیم علماً، می شویم محقق، عملاً می شویم متحقق، آن وقت در حسابرسی راحت هستیم نه بیراهه می رویم نه راه کسی را می بندیم. دنیای کنونی براساس آیه سوره مبارکه «جاثیه» مبتلا به فراموشی است. کسانی که مانند کفار می گویند ﴿وَ قالُوا ما هِيَ إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیا﴾یک؛ ﴿نَمُوتُ وَ نَحْیا﴾دو و ﴿وَ ما يُهْلِكُنا إِلاَّ الدَّهْر﴾ سه؛ دنیا پیش اینها بدون آخرت است، مرگ و حیات است بدون اعطای مرگ و حیات و پایان کارش هم نیستی است! لذا شما ببینید جریان #غزه و امثال غزه اصلاً اینها را تکان نمی دهد. اینها مثل اینکه روی یک مشت خاک توپ می ریزند همین!
مطالعه بیشتر:
https://news.esra.ir/fa/w/2028135
آیت الله العظمی#جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/08/18
🔶 @Nahj_Et