شرح #حکمت_242
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
✨اِتَّقِ اللّهَ بَعْضَ التُّقَى وَإِنْ قَلَّ، وَاجْعَلْ بَيْنَکَ وَبَيْنَ اللّهِ سِتْراً وَإِنْ رَقَّ
💠تقوا و پرهيزكارى پيشه كن، هرچند كم باشد و ميان خود و خدا پردهاى قرار ده، هرچند نازك باشد.
✍روشن است كه مخاطب در اين كلام حكمتآميز، اولياء الله و پاكان و نيكان وپرهيزكاران سطح بالا نيستند، بلكه مخاطب، تودههاى مردمند كه گاه لغزشى براى آنها پيدا مىشود و به گناه نزديك شده و يا آلوده مىگردند. گاه در ميان آنها كسانى يافت مىشوند كه همه پردهها را پاره كرده و به اصطلاح، پلهاى پشت سر خويش را ويران مىسازند و رابطه خود را به كلى با خدا قطع مىكنند.
✔️ امام عليه السلام به آنها خطاب كرده، مىفرمايد: اگر لغزشى هم پيدا كرديد، پردهدرى كامل نكنيد؛ لااقل بخشى از تقوا را حفظ كنيد كه اميد است شما را به سوى خدا بازگرداند و توفيق توبه كامل پيدا كرده از هرگونه گناه پاك شويد.
🔶 @Nahj_Et
🌴#ترین_ها در نهج البلاغه (2)🌴
🔸بیشترین حسرت در روز قیامت از آن کسی است که از راه حرام، پول به دست آورده ولی وارثان او در راه خدا انفاق کرده و وارد بهشت می شوند ولی او وارد دوزخ می شود
🌹قصار 429 : إِنَّ أَعْظَمَ الْحَسَرَاتِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَسْرَةُ رَجُلٍ كَسَبَ مَالًا فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللَّهِ فَوَرِثَهُ رَجُلٌ فَأَنْفَقَهُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَدَخَلَ بِهِ الْجَنَّةَ وَ دَخَلَ الْأَوَّلُ بِهِ النَّارَ
🔸بهترین وسیله ای که انسان به آن متوسل می شود ایمان به خدا و رسول خدا (ص) و جهاد در راه خداست
🌹خطبه 110 : إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْإِيمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيله
🔸با فضیلت ترین انسان ها در نزد خداوند کسی است که عمل به حق را از هر چیز دیگری بیشتر دوست دارد هرچند منفعت زیادی برای او نداشته باشد و از باطل دوری می کند هرچند منفعت زیادی برای او داشته باشد
🌹خطبه 125 : إِنَّ أَفْضَلَ النَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ مَنْ كَانَ الْعَمَلُ بِالْحَقِّ أَحَبَّ إِلَيْهِ وَ إِنْ نَقَصَهُ وَ كَرَثَهُ مِنَ الْبَاطِلِ وَ إِنْ جَرَّ إِلَيْهِ فَائِدَةً وَ زَادَه
🔸بهترین حمد خدا، حمد بر، داشته ها و نداشته ها و حمد در سلامتی و ابتلاست
🌹 خطبه 160 : اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا تَأْخُذُ وَ تُعْطِي وَ عَلَى مَا تُعَافِي وَ تَبْتَلِي حَمْداً يَكُونُ أَرْضَى الْحَمْدِ لَكَ وَ أَحَبَّ الْحَمْدِ إِلَيْك
🔸 با فضیلت ترین بندگان خدا، پیشوای عادلی است که خود، هدایت شده و دیگران را هدایت کرده است
🌹خطبه 164 : أَنَّ أَفْضَلَ عِبَادِ اللَّهِ عِنْدَ اللَّهِ إِمَامٌ عَادِلٌ هُدِيَ وَ هَدَی
🔸 بدترین مردم در نزد خدا، پیشوای ظالمی است که گمراه شده و دیگران نیز به وسیله او گمراه می شوند
🌹خطبه 164: وَ إِنَّ شَرَّ النَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ إِمَامٌ جَائِرٌ ضَلَّ وَ ضُلَّ به
🔸 با فضیلت ترین زهد، پنهان داشتن زهد است
🌹قصار 28 : أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ
🔸 با فضیلت ترین اعمال، عملی است که خودت را بر انجام آن، مجبور سازی
🌹قصار 249 : أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَكَ عَلَيْهِ
🔸ناتوان ترین مردم کسی است که در دوست یابی ناتوان است و عاجزتر از او کسی است که در نگهداری از دوست خود، ناتوان است
🌹قصار 12 : أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُم
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒استدلال امام بر پذیرش یا عدم پذیرش حکمیت
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_122/ قسمت7
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
😳 دیدن یا اندیشیدن❓کدام مهمتر است❓
✍🏻 دیدگان انسان، همیشه صداقت ندارد بلکه در پاره ای از موارد خطا می کند
👈 پس به صرف دیدن یک صحنه نباید در مورد آن، قضاوت کرد
🙄بلکه لازم است در مورد آن، اندیشید و خرد و عقل را به کار بست🌷
🏖 چه بسیار که چشم انسان، حکمی برای او ثابت می کند ولی اندیشه کردن در پیرامون آن، حکمی بر خلاف حکم چشم، ثابت کرده است.
✔️به عبارت دیگر
❌ گاهی چشمان، به انسان دروغ می گوید ولی هیچگاه، عقل اشتباه نمی کند مگر در مواردی که عقلی نباشد
✅ مولای متقیان علی علیه السلام می فرماید:
🌴 ليْسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالْمُعَايَنَةِ مَعَ الْإِبْصَارِ فَقَدْ تَكْذِبُ الْعُيُونُ أَهْلَهَا وَ لَا يَغُشُّ الْعَقْلُ مَنِ اسْتَنْصَحَه
✔️ تفكر و انديشه همچون ديدن با چشم نيست، چرا كه گاهى چشم به صاحبش دروغ مىگويد ولى عقل سليم نسبت به كسى كه از او راهنمائى بخواهد غش و خيانت نمىكند.
📚نهج البلاغه #حکمت_281
🔶 @Nahj_Et
حضرت علی علیه السلام فرمودند:
🌸وَ مَا بَیْنَ أَحَدِکُمْ وَ بَیْنَ الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ إِلاَّ الْمَوْتُ أَنْ یَنْزِلَ بِهِ. وَ إِنَّ غـَایَةً تَنْقُصُهَا اللَّحْظَةُ، وَ تَهْدِمُهَا السَّاعَةُ، لَجَدِیرَةٌ بِقِصَرِ الْمُدَّةِ. وَ إِنَّ غَائِباً یَحْدُوهُ الْجَدِیدانِ: اللَّیْلُ و النَّهَارُ، لَحَرِىٌّ بِسُرْعَةِ الاَْوْبَةِ. وَ إِنَّ قَادِماً یَقْدُمُ بِالْفَوْزِ أَوِ الشِّقْوَةِ لمُسْتَحِقٌّ لاَِفْضَلِ الْعُدَّةِ. فَتَزَوَّدُوا فِی الدُّنْیَا، مِنَ الدُّنیَا، مَا تَحْرُزُونَ [تجوزون] بِهِ أَنْفُسَکُمْ غَداً🌸
🍀ميان شما و بهشت و دوزخ، فاصله اى جز فرا رسيدن مرگ نيست و مسلّماً مقصدى که گذشتنِ لحظات، فاصله آن را مى کاهد و عبور ساعت ها آن فاصله را نابود مى کند، سزاوار است که بسيار کوتاه باشد و امر غايبى که (اشاره به سرآمدِ زندگى است) گذشتِ شب و روز، آن را به پيش مى راند، سزاوار است به سرعت فرا رسد و مسافرى که به زودى با سعادت و خوشبختى يا با شقاوت و بدبختى فرا مى رسد بايد بهترين آمادگى را براى استقبال از او داشت; حال که چنين است در اين جهان، از اين جهان، براى خود زاد و توشه اى برگيريد که فرداى قيامت خود را با آن حفظ کنيد.
📚نهج البلاغه.#خطبه_64
🔶 @Nahj_Et
مرگ پایان زندگی نیست بلکه عصاره زندگی و حیات است / انسان باید سعی کند همواره خیرش به مردم برسد و دیگران از شرّ او در امان باشند!
آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح #حکمت_116 (در برخی نسخه ها #حکمت_122) نهج البلاغه پرداختند.
🔹 معظم له بیان داشتند: کلمه حکیمانه و نورانی نهج البلاغه این است: «وَ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلًا يَضْحَكُ، فَقَالَ: كَأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ، وَ كَأَنَّ الْحَقَّ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا وَجَبَ، وَ كَأَنَّ الَّذِي نَرَى مِنَ الْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ، نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ وَ نَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ كَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ، ثُمَّ قَدْ نَسِينَا كُلَّ وَاعِظٍ وَ وَاعِظَةٍ وَ رُمِينَا بِكُلِّ فَادِحٍ وَ جَائِحَةٍ.» مرگ از پیچیده ترین مسائل ماست و تا ما حیات را نشناسیم، نمی توانیم #حقیقت_مرگ را بشناسیم.
🔹 حیات از مجهول ترین مجهول هاست که معنای آن مشخص نیست... . مرگ بهترین موعظه کننده انسان هاست «كفى بالمَوتِ واعِظا»... .
مرگ پایان زندگی نیست، بلکه مرگ عصاره زندگی است، مرگ پایان حرکت نیست بلکه ثمره و نتیجه حرکت است و چون مرگ عصاره و نتیجه حیات انسانی هست،
پس ای انسان موعظه بپذیر و به گونه ای زندگی کن که نه باری بر دوش دیگری بگذاری و نه بگذ اری کسی باری بر روی دوشات بگذارد، ستم نپذیر و زیر بار ستم هم نرو، در زندگی خود به کسی تیغ نزن، حرف بد نزن، حرف زائد نزن، مال کسی را بر ندار، آبروی کسی را نبر، همواره ناصح باش هم برای خودت و هم برای دیگران.
🔹 جهنم را خود شخص می آورد، ما هیزمی در جهنم غیر از اختلاسی و نجومی و اینها نداریم، هیزم جهنم همین تبهکاران هستند ﴿وَ أَمَّا الْقٰاسِطُونَ فَكٰانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾ این آیه فردوسی را تربیت کرده که می گوید:
اگر بار خار است خود کشته ای *** اگر پرنیان است خود رشته ای
مرگ عصاره زندگی است نه پایان زندگی ، میوه درخت که به صورت آبمیوه در آمده است عصاره کار درخت است نه پایان درخت.
🔹 عشق از پاکترین واژه ها ست و وقتی حوزه به سمت این کلمات نرود، این کلمه طیب و طاهر به دست دیگران می افتد اینکه فرموده اند: «أفضَلُ النّاسِ مَن عَشِقَ العِبادَةَ» بدین معناست که انسان باید عشق به عبادت بورزد... .
فاضل ترین مردم کسی است که به عبادت عشق بورزد، چنین شخصی همواره سعی می کند خیرش به مردم برسد و دیگران از شرّ او در امان باشند!
مطالعه بیشتر:
https://news.esra.ir/fa/w/2042245
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#درس_اخلاق
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/08/25
🔶 @Nahj_Et
💎ويژگى هاى قرآن
📿وَ عَلَيْکُمْ بِکِتَابِ اللّهِ، فَإِنَّهُ الْحَبْلُ الْمَتِينُ، وَ النُّورُ الْمُبِينُ
🔮کتاب خدا را محکم بگيريد چرا که رشته اى است مستحکم و نورى است آشکار
✍انسان ها قبل از پذيرش تعليم و تربيت، گويى در چاه طبيعت گرفتارند و براى نجات از آن بايد به رشته اى چنگ زنند و خود را نجات دهند. اين رشته بايد محکم باشد که در وسط راه آنان را رها نسازد; لذا از قرآن به «الحبل المتين» ياد شده که وسيله نجات انسان هاست و باتوجه به اين که پيمودن راه در ظلمات، سبب گمراهى و سقوط در پرتگاه هاست، قرآن تشبيه به نور آشکارى شد، که انسان را تا رسيدن به سرمنزل مقصود بدرقه مى کند.
📘#خطبه_156
🔶 @Nahj_Et
♨️بى تابى كشنده است
💥مَنْ لَمْ يُنْجِهِ الصَّبْرُ أَهْلَكَهُ الْجَزَعُ
🌎 كسی را كه شكیبایی نجات ندهد، بی تابی او را هلاك خواهد كرد.
✍به يقين در طول زندگى انسان، مصائب و مشكلات فراوانى است كه هيچ كس از آن بر كنار نمى ماند. عكس العملى كه انسان مى تواند در مقابل اين حوادث دردناك و غم انگيز نشان بدهد يكى از دو چيز است: نخست صبر و تحمل و شكرگزارى به درگاه خدا و دقت در يافتن راه نجات از آن مشكل يا مصيبت و حداقل كاستن از آثار زيان بار آن است. ديگر جزع و بى تابى است كه هم اعصاب انسان را در هم مى كوبد و او را گرفتار بيمارى هاى مختلف كرده و گاه به مرگ مى كشاند و هم سبب ناشكرى به درگاه خداوند و وزر و وبال براى سراى ديگر مى شود. انسان عاقل راه نخست را بر مى گزيند كه هم اجر صابران را دارد و هم فوايد و بركات صبر را.
📚 #حکمت_189
🔶 @Nahj_Et