eitaa logo
نهج البلاغه
36.9هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۱۵ تواضع.mp3
4.46M
🌹سلسله جلسات درسهای_پ نهج البلاغه 📒 5⃣1⃣ ⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى (تواضع) 🎙حجت الاسلام 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى‌اش به فلسفۀ و آثار چند حكم از احكام مهم الهى اشاره فرموده كه به صورت بسيار گسترده‌تر در حكمت 252 نيز آمده است. مى‌فرمايد: «نماز موجب تقرب هر پرهيزگار و حج جهاد هر ضعيف است و براى هر چيز زكاتى است و زكات بدن روزه است و جهاد زن شوهردارى شايستۀ اوست»؛ (الصَّلَاةُ‌ قُرْبَانُ‌ كُلِّ‌ تَقِيٍّ‌، وَ الْحَجُّ‌ جِهَادُ كُلِّ‌ ضَعِيفٍ‌. وَ لِكُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ‌ زَكَاةٌ‌، وَ زَكَاةُ‌ الْبَدَنِ‌ الصِّيَامُ‌، وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ‌ حُسْنُ‌ التَّبَعُّلِ‌) . شك نيست كه نماز بهترين وسيلۀ تقرب به پروردگار است كه از آن در روايات به معراج مؤمن تعبير شده است كه تعبيرى بسيار گويا و رسا در تأثير نماز براى قرب الى الله است؛ ولى امام عليه السلام شرط آن را تقوا شمرده تقوايى كه سبب مى‌شود انسان با بال و پر نماز به آسمان‌ها و ملكوت پروردگار پرواز كند. همان‌گونه كه در قرآن مجيد در داستان قربانى فرزندان آدم عليه السلام آمده است: «إِنَّمٰا يَتَقَبَّلُ‌ اَللّٰهُ‌ مِنَ‌ اَلْمُتَّقِينَ‌» ؛ خداوند تنها، (قربانى را) از پرهيزگاران مى‌پذيرد». «قربان» به چيزى گفته مى‌شود كه به وسيلۀ آن تقرب مى‌جويند؛ خواه اين وسيله، عبادتى از عبادات مانند نماز و روزه و حج باشد يا گوسفندان و ساير حيوانات قربانى يا صدقه‌اى در راه خدا. بعضى گفته‌اند «قربان» مصدر از مادۀ «قُرب» است ولى با توجه به اين‌كه در محل كلام ما معناى وصفى دارد (چيزى كه مايۀ قرب مى‌شود) بايد پذيرفت كه مصدرى است كه به معناى وصفى به كار رفته است 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين سخن حكيمانه به يكى از ويژگى‌هاى متضاد زنان اشاره كرده مى‌فرمايد: «زن عقربى است كه نيش زدن او شيرين است»؛ (ألْمَرْأَةُ‌ عَقْرَبٌ‌ حُلْوَةُ‌ اللَّبْسَةِ‌) . شارحان نهج البلاغه هم در تفسير اين جمله اختلاف فراوان دارند و هم در اين‌كه آيا نسخۀ اصلى لَسبه است يا لِبسه (بر وزن حسبه). در نسخۀ محمد عبده لِبسه آمده كه به معناى معاشرت و ملابست است، بنابراين نسخه، تفسير جملۀ بالا چنين است: زن گرچه همچون عقرب گزنده است؛ اما معاشرت با او داراى فوايد و بركات و آثار مثبتى است كه آن را جبران مى‌كند و به دليل اين آثار معاشرت با او مطلوب است. همان‌گونه كه قرآن مجيد هم به آن اشاره كرده مى‌فرمايد: ««وَ مِنْ‌ آيٰاتِهِ‌ أَنْ‌ خَلَقَ‌ لَكُمْ‌ مِنْ‌ أَنْفُسِكُمْ‌ أَزْوٰاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهٰا»؛ از آيات خدا اين است كه براى شما همسرانى از جنس شما آفريد تا در كنار آنها آرامش پيدا كنيد» و در جايى ديگر مى‌فرمايد: ««هُنَّ‌ لِبٰاسٌ‌ لَكُمْ‌ وَ أَنْتُمْ‌ لِبٰاسٌ‌ لَهُنَّ‌»؛ زنان براى شما همچون لباس هستند و شما براى آنها همانند لباس (هر دو زينت هم هستيد و هر دو سبب حفظ يكديگر)». ولى در غالب نسخه‌هاى ديگر مانند نسخۀ مورد بحث ما «لَبسه» آمده است كه به معنى نيش زدن است. 🔶 @Nahj_Et
13.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی «فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه» 🖌عاجزترین مردم کسی است که نتواند برای خود دوستی انتخاب کند. شماره 12 🔶 @Nahj_Et
🌷امیرالمؤمنین علی علیه السلام : 💥 هَذَا مَا اشْتَرَي عَبْدٌ ذَلِيلٌ مِنْ مَيِّتٍ قَدْ أُزْعِجَ لِلرَّحِيلِ اشْتَرَي مِنْهُ دَاراً مِنْ دَارِ الْغُرُورِ مِنْ جَانِبِ الْفَانِينَ وَ خِطَّةِ الْهَالِكِينَ 🌍این خانه ای است كه بنده ای خوارشده، و مرده ای آماده كوچ كردن، آن را خریده، خانه ای از سرای غرور، كه در محله نابودشوندگان، و كوچه هلاك شدگان قرار دارد. 📚 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️روابط سالم و متقابل رهبر و مردم ✅پس، از گفتن حق، يا مشورت در عدالت خوددارى نكنيد، زيرا خود را برتر از آن كه اشتباه كنم و از آن ايمن باشم نمى دانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد. پس همانا من و شما بندگان و مملوك پروردگاريم كه جز او پروردگارى نيست. او مالك ما، و ما را بر نفس خود اختيارى نيست. ما را از آنچه بوديم خارج و بدانچه صلاح ما بود در آورد. به جاى گمراهى هدايت، و به جاى كورى بينايى به ما عطا فرمود. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹يكى از خطبه‌هاى امام عليه السّلام است كه دربارۀ رعايت عدالت در پيمانه و وزن سخن مى‌گويد: خطبه در يك نگاه امام عليه السّلام در اين خطبه به پند و اندرز مسلمانان پرداخته و نصايح شافى و كافى ذكر مى‌كند: نخست: از كوتاهى عمر دنيا و اين كه مردم همچون مهمانى در آن هستند و به سرعت اين مهمانى پايان مى‌گيرد، در حالى كه اعمال انسان براى حساب و جزا محفوظ مى‌ماند. سپس در بخش ديگرى از اين خطبه از گسترش فساد در آن عصر و زمان، شكوه مى‌كند. و در بخش سوّم، به نيكان و پاكان و صالحان و آزاد مردان و سخاوتمندان و پرهيزگاران پيشين اشاره كرده و با مقايسه آن دو به يكديگر، به مردم هشدار مى‌دهد كه خويشتن را اصلاح كنند و فساد را از جامعه بر اندازند. و در پايان خطبه به مذمّت و نكوهش ريا كارانى مى‌پردازد، كه امر به معروف مى‌كنند و خود اهل آن نيستند و نهى از منكر مى‌كنند و خود عامل منكراتند. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹يكى از خطبه‌هاى امام عليه السّلام است كه دربارۀ رعايت عدالت در پيمانه و وزن سخن مى‌گويد: خطبه در
💠ادامه خطبه ۱۲۹ 🔹شما و آنچه از اين دنيا اميد داريد، مهمانانى هستيد براى مدتى معين، و بدهكارانى مورد باز خواست، سر آمدى كوتاه داريد، و اعمالى كه (نزد خدا) محفوظ است. چه بسيار كوشش كننده‌اى كه به جايى نرسيد، و زحمت كشنده‌اى كه جز زيان، چيزى نصيبش نشد، شما در زمانى زندگى مى‌كنيد كه خير و نيكى پشت كرده و رو به كاستى گذارده، شر و بدى روى آورده و رو به فزونى است، و شيطان طمعش در گمراهى مردم بيشتر شده 🔶 @Nahj_Et
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تبیین حقایق در کلام اميرالمؤمنين (ع) 💎 :" تبیین" حقایق را برای مردم بیان میکرد؛ شما خطبه‌های نهج‌البلاغه را نگاه کنید، بسیاری از آنها تبیین واقعیّاتی است که در جامعه‌ی آن روز وجود داشته چه خطبه‌های حضرت، چه نامه‌های حضرت بخشی از نهج‌البلاغه خطبه‌ها است، بخشی نامه‌ها است؛ آن نامه‌ها غالباً نامه‌ی به کسانی است که حضرت به آنها اعتراضی دارد؛ یا دشمنانند مثل معاویه و امثال اینها، یا عمّال خود آن حضرتند که حضرت به آنها ایراد دارد؛ غالباً این‌جوری است؛ بعضی‌ها هم توصیه و دستورالعمل و فرمان است، مثل عهد مالک اشتر؛ در همه‌ی اینها تبیین میکند، حقایق را بیان میکند برای مردم. یکی از رشته‌های کار امیرالمؤمنین این است. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ 🔶 @Nahj_Et