💠 حدیث روز 💠
💎سخن امام حسین(ع) درباره صبر در زمان غیبت
🔻امام حسین علیهالسلام:
لَهُ غَیْبَةٌ یَرْتَدُّ فیها اَقْوامٌ وَیَثْبِتُ فیها اخَرُونَ فَیَوُذُّونَ وَ یُقالُ لَهُمْ: «مَتی هذَا الْوَعْدُ اِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ». اَما اَنَّ الصّابِرَ فی غَیْبَتِةِ عَلَی الاَْذی وَالتَّکْذیبِ بَمِنْزِلَةِ المجاهِدِ بِالسَّیْفِ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله
❇️ حضرت مهدی دارای غیبتی است که گروهی در آن مرحله مرتد میشوند و گروهی ثابت قدم میمانند و اظهار خشنودی میکنند.
افراد مرتد به آنها میگویند: «این وعده کی خواهد بود اگر شما راستگو هستید؟»
ولی کسی که در زمان غیبت در مقابل اذیّت و آزار و تکذیب آنها صبور باشد، مانند مجاهدی است که با شمشیر در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله جهاد کرده است.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹در اين كلام شريف، امام عليه السلام پاسخ دندانشكنى به ايراد بعضى از يهود مىدهد كه از روى سرزنش
💠🔹فَقال عليه السلام له: إِنَّما اخْتَلَفْنَا عَنْهُ لَا فِيهِ، وَ لٰكِنَّكُمْ مَا جَفَّتْ أَرْجُلُكُمْ مِنَ الْبَحْرِ حَتَّى قُلْتُمْ لِنَبِيِّكُمْ: «اِجْعَلْ لَنٰا إِلٰهاً كَمٰا لَهُمْ آلِهَةٌ قٰالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ» ). از حديث شريف بالا استفاده مىشود كه اسلام، آزادى وسيعى به غير مسلمانان در محيط اسلام داده بود كه حتى افراد عادى يهودى مىتوانستند رئيس مسلمانان را به چالش بكشند و سؤال معنادارى بيان كنند و حتى مسلمانان را سرزنش كنند كه چرا هنوز پيغمبرتان مدفون نشده بود اختلاف كرديد؛ اما هنگامى كه با پاسخ دندانشكنى روبرو مىشدند گاه چنان تحت تأثير قرار مىگرفتند كه دين اسلام را برمىگزيدند چنانكه در بعضى از كتابها پس از نقل اين روايت مىخوانيم: «فَأَسْلَمَ الْيَهُودِىُّ؛ مرد يهودى، مسلمان شد». امام عليه السلام در اين پاسخ دست روى نقطۀ حساسى گذاشت و آن اينكه ما در مورد پيغمبر و اصول دينمان هيچ اختلافى نداريم؛ خدا را به يگانگى مىشناسيم و پيغمبرمان را خاتم انبيا؛ ولى شما بعد از ديدن آن معجزات عجيب، شكافتن دريا و عبور توأم با سلامت از جادهاى كه ميان دريا نمايان شد و سپس غرق شدن فرعون و لشكرش در همان جاده براثر جمع شدن آب دريا، با اين همه چشمتان كه به بتهاى بتپرستان افتاد، هوس بتپرستى كرديد و گفتيد: اى موسى! تو هم براى ما بتى بساز مانند آنها
#حکمت_317
🔶 @Nahj_Et
💠🔹. در نكتۀ اول مىفرمايد: او اعتقادى به مسائل اسلامى ندارد با آن هماهنگ نيست، آنجا كه به نفع دنياى او باشد ديندار مىشود و آنجا كه به زيان دنياى او باشد احكام دين را رها مىكند. قرآن مجيد اين وصف را براى جمعى از منافقان بيان كرده كه راه تبعيض را پيش مىگرفتند و آنچه را به نفعشان بود مىپذيرفتند و بقيه را انكار مىكردند، مىفرمايد: « إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللّٰهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللّٰهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلاً »؛ كسانى كه خدا و پيامبرانِ او را انكار مىكنند، و مىخواهند ميان خدا و پيامبرانش تبعيض قائل شوند، و مىگويند: «به بعضى ايمان مىآوريم، و بعضى را انكار مىكنيم و مىخواهند در ميان اين دو، راهى براى خود انتخاب كنند)»
#حکمت_405
🔶 @Nahj_Et
#شرح_حال_پيشينيان
💠الَّذِينَ احْتَلَبُوادِرَّتَهَا وَ أَصَابُوا غِرَّتَهَا وَ أَفْنَوْا عِدَّتَهَا، وَ أَخْلَقُواجِدَّتَهَا. وَ أَصْبَحَتْ مَسَاکِنُهُمْ أَجْدَاثاًوَ أَمْوَالُهُمْ مِيرَاثاً. لاَ يَعْرِفُونَ مَنْ أَتَاهُمْ، وَ لاَ يَحْفِلُونَ مَنْ بَکَاهُمْوَ لاَ يُجِيبُونَ مَنْ دَعَاهُمْ
🔹همانها که شير از پستان دنيا دوشيدند و به فريب آن گرفتار شدند، مدت آن را به پايان بردند و تازه هاى آن را کهنه ساختند و سرانجام کاخها و مساکن آنها گورستان شد و ثروتهايشان، ميراث براى ديگران. (چنان از دنيا بيگانه شدند که) کسى که نزد آنان برود وى را نمى شناسند و به آنها که برايشان گريه مى کنند اهمّيّت نمى دهند و به کسانى که آنان را صدا زنند پاسخ نمى گويند»
#خطبه_239
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتهاى اشاره مىكند كه توجه به آن انسان را در برابر حو
💠🔹هنگامى كه اجل او فرا رسيد او را در مقابل حوادث تنها مىگذارند. من نيز چنين هستم؛ هنگامى كه اجلم فرا رسد، شقىترين امت مىآيد و محاسنم را با خون سرم رنگين مىسازد. اين وعدهاى مسلم و كاملاً صدق است. شبيه همين كلام شريف به شكل ديگرى در حكمت 201 آمده بود. در اينجا سؤالى پيش مىآيد كه اگر اين سخن را بپذيريم بايد تمام اقدامات احتياطى در برابر حوادث گوناگون و در مقابل دشمنان را ترك كنيم؛ نه سپرى در جنگ لازم خواهد بود و نه درست كردن سنگر، نه وسايل اختفا و نه پرهيز از جادههاى خطرناك و غذاهاى مشكوك، بلكه بايد بگوييم تا سرآمد عمر ما نرسد هيچ چيز و هيچكس نمىتواند به ما آسيبى برساند
#حکمت_306
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو نكتۀ مهم اشاره مىكند. نخست مىفرمايد: «زهد و بىاعتنايى به (زرق و برق) دنيا پيشهكن تا خداوند چشم تو را براى ديدن عيوب آن بينا سازد»؛ «ازْهَدْ فِي الدُّنْيَا يُبَصِّرْكَ اللّٰهُ عَوْرَاتِهَا» . روشن است كه انسان هرگاه دلبسته و عاشق چيزى باشد هرگز عيوب آن را نمىبيند بلكه بسيار مىشود كه عيوب را محاسن و صفات برجسته مىشمرد و در حديث مشهورى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمده است «حُبُّكَ لِلشَّىءِ يعْمِى وَ يصِمُّ؛ علاقۀ تو به چيزى، نابينا و كرت مىكند». اين مسأله با تجربههاى شخصى كاملاً به اثبات رسيده است كه در واقع محبت افراطى و عشق به چيزى، از حجابهاى معرفت محسوب مىشود و تا اين حجاب كنار نرود انسان حسن و عيبها را از هم تشخيصنمىدهد. شاعر عرب هم مىگويد: وَ عَيْنُ الرِّضا عَن كُلِّ عَيْبٍ كَلِيلَةٌ وَ لكِنّ عَيْنَ السُّخْطِ تُبْدِى المَساوِيا نگاه خوشبينانه (و عاشقانه) به چيزى، تمام عيوب را مىپوشاند ولى نگاههاى خشمگين همۀ عيوب را آشكار مىسازد
#حکمت_391
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💠يَخْتِلُونَ بِعَقْدِ الأَيْمَانِ وَ بِغُرُورِ الاِْيمَانِ
🔹فتنه گران مردم را با سوگندها و تظاهر به ايمان فريب مى دهند»
🖊آرى! فتنه گر براى پيشبرد اهداف شيطانى خود از هر وسيله اى استفاده مى کند، کشتن و در هم کوبيدن و در صورت لزوم، تظاهر به ايمان کردن و امان نامه براى افراد نوشتن و بعد همه را به دست فراموشى سپردن.
#خطبه_151
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو نكتۀ مهم اشاره مىكند. نخست مىفرمايد: «زهد و بىاعت
💠🔹در شعرى از مجنون عامرىِ معروف دربارۀ معشوقهاش ليلى مىخوانيم: يَقولونَ لَيْلى سَوْدَةٌ حَبَشِيَّةٌ وَ لَو لا سَوادُ المِسْكِ ما كانَ غالِيا مىگويند ليلى سياه و حبشى است (درست است ولى) اگر مشك، سياه نباشد گرانقيمت نيست. و به گفتۀ شاعر فارسىزبان: اگر بر ديدۀ مجنون نشينى به جز زيبايى ليلى نبينى از همينرو گفتهاند كه عيوب خود را از ديگران بشنويد و در آينۀ وجود ديگران ببينيد زيرا انسان به خود بسيار خوشبين است و همين خوشبينى مانع از مشاهدۀ عيوب خويشتن است. اين سخن درمورد تمام امورى كه انسان به آن علاقه دارد صادق است. افرادى هستند كه وقتى فحشهاى ركيك از فرزندانشان مىشنوند آن را شيرينزبانى مىپندارند و هنگامى كه شيطنتهاى بدى از آنها مىبينند آن را نشانۀ نشاط و استعداد آنها مىشمرند. امام عليه السلام دربارۀ زيبايىهاى ظاهرى دنيا نيز هشدار مىدهد و مىفرمايد: اگر مىخواهيد از عيوب دنيا آگاه شويد بايد زهد در دنيا را پيشه كنيد
#حکمت_391
🔶 @Nahj_Et
🔘نكوهش از سستى و نافرمانى كوفيان
💎نفرين بر شما كوفيان كه از فراوانى سرزنش شما خسته شدم. آيا به جاى زندگى جاويدان قيامت به زندگى زود گذر دنيا رضايت داديد و بجاى عزّت و سر بلندى، بدبختى و ذلّت را انتخاب كرديد هر گاه شما را به جهاد با دشمنتان دعوت مى كنم، چشمانتان از ترس در كاسه مى گردد، گويا ترس از مرگ عقل شما را ربوده و چون انسان هاى مست از خود بيگانه شده، حيران و سرگردانيد. گويا عقل هاى خود را از دست داده و درك نمى كنيد. من ديگر هيچ گاه به شما اطمينان ندارم، و شما را پشتوانه خود نمى پندارم، شما ياران شرافتمندى نيستيد كه كسى به سوى شما دست دراز كند. به شتران بى ساربان مى مانيد كه هر گاه از يك طرف جمع آورى گرديد، از سوى ديگر پراكنده مى شويد.
#خطبه_34
🔶 @Nahj_Et
11.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞نماهنگ جدید|ویژه سوگواری ماه محرم
🏴غریب مادر،حسین
⚜همخوانی فارسی-عربی در مدح حضرت امام حسین علیه السلام
🌀برگرفته از اشعار عربی منسوب به حضرت سکينه سلام الله علیها
🚧کاری از:
💠گروه تواشیح نونهالان تسنیم
🔶 @Nahj_Et
💠 حدیث روز 💠
🏴 فقامَ إلیهِ رجُلٌ آخَرُ فقالَ: یا أمیرَ المؤمنینَ، حَدِّثْنا عنِ الفِتَنِ. قالَ: إنَّ الْفِتَنَ إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ، ینْکَرْنَ مُقْبِلَاتٍ وَ یُعْرَفْنَ مُدْبِرَاتٍ.
💠 بعد از یکی از خطبههای امیرالمؤمنین(ع)، مردی برخاست و عرض کرد: اى امیرمؤمنان! از فتنهها برایمان بگو. حضرت فرمودند: فتنهها آنگاه که روى آورند با حق شباهت دارند، و چون پشت کنند، حقیقت آن نشان داده میشود. وقتی میآیند، قابل تشخیص دادن نیستند و آنگاه که پشت میکنند و تمام میشوند، تازه شناخته میشوند.
📓 نهج البلاغه، #خطبه_93
🔶 @Nahj_Et