واقع بینی در مبارزه با دشمنان
🌿 يَا إِخْوَتَاهْ إِنِّي لَسْتُ أَجْهَلُ مَا تَعْلَمُونَ وَ لَكِنْ كَيْفَ لِي بِقُوَّةٍ وَ الْقَوْمُ الْمُجْلِبُونَ عَلَي حَدِّ شَوْكَتِهِمْ يَمْلِكُونَنَا وَ لَا نَمْلِكُهُمْ وَ هَا هُمْ هَؤُلَاءِ قَدْ ثَارَتْ مَعَهُمْ عِبْدَانُكُمْ وَ الْتَفَّتْ إِلَيْهِمْ أَعْرَابُكُمْ وَ هُمْ خِلَالَكُمْ يَسُومُونَكُمْ مَا شَاءُوا وَ هَلْ تَرَوْنَ مَوْضِعاً لِقُدْرَةٍ عَلَي شَيْءٍ تُرِيدُونَهُ
🎞 ای برادران! از آنچه شما می دانید بی اطلاع نیستم، اما قدرت اجرای آن را چگونه به دست آورم؟ آنان با ساز و برگ و نیرو به راه افتادند، بر ما تسلط دارند و ما بر آنها قدرتی نداریم، هم اكنون بردگان شما با آنها می جوشند، و بادیه نشینان اطراف شما به آنها پیوسته اند، آنها در میان شما زندگی می كنند، و هر مشكلی را كه بخواهند بر شما می بارند، آیا برای خواسته های خود توانایید؟
#خطبه_168
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام ارزش هر انسانى را در اين عبارت حكيمانۀ كوتاه به روشنى بيان كرده است مىفرمايد: «قيمت و ارزش هر كس به اندازۀ كارى است كه مىتواند آن را به خوبى انجام دهد»؛ (قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ) . اشاره به اينكه حسب و نسب، مقام و مال و پستهاى اجتماعى و رسمى هيچكدام دليل بر ارزش انسان نيست. ارزش واقعى انسان را كارهاى مهمى تشكيل مىدهد كه از عهدۀ آن بر مىآيد. جراحى بسيار ماهر، معلمى شايسته، شاعرى توانا، نويسندهاى قوى و فقيهى ماهر كه مىتواند مردم را به احكام الهى آشنا سازد ارزش آنها به قدر همان كارى است كه به خوبى از عهدۀ آن بر مىآيند. نه تنها در نزد مردم چنين است، در نزد خداوند هم كسانى قيمت و ارزش دارند كه اعمال شايستهتر و مجاهدتهاى بيشتر و اصلاحات بهترى انجام مىدهند. براى اين حديث شريف جز آنچه در بالا آمد تفسيرهاى ديگرى هم شده است.
ادامه دارد......
#حکمت_81
🔶 @Nahj_Et
🔔 معرفی دنیا ...
🔰 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌷 دَارٌ بِالْبَلاَءِ مَحْفُوفَةٌ وَ بِالْغَدْرِ مَعْرُوفَةٌ، لاَ تَدُومُ اءَحْوَالُهَا، وَ لاَ يَسْلَمُ نُزَّالُهَا.
💚 (دنـيـا) سـرايـى اسـت كه بلاها آن را احاطه كرده و به بى وفايى و مكر معروف است ، حالاتش يكنواخت نمى ماند و ساكنانش ايمن نيستند.
#خطبه_217
🔶 @Nahj_Et
202030_1940445042.mp3
566.6K
💠🔹بعضى گفتهاند منظور از «مٰا يُحْسِنُهُ» علم و دانشهايى است كه شخص دارد، بنابراين ارزش هر انسان به مقدار معرفت و علم و دانشى است كه به خوبى آن را فرا گرفته است. بعضى اين دو را با هم آوردهاند: معرفت بالا و عمل با ارزش. برخى ديگر تفسير چهارمى براى اين حديث شريف ذكر كردهاند و «ما يحسنُهُ» را به معنى احسان و نيكوكارى تفسير نموده گفتهاند: ارزش هر كس به اندازۀ احسان و نيكوكارى اوست. گرچه جمع بين هر چهار تفسير در مفهوم جمله امكانپذير است، زيرا استعمال لفظ در بيش از يك معنا كاملاً بىمانع است؛ ولى تفسير اول صحيحتر و مناسبتر به نظر مىرسد.
ادامه دارد......
#حکمت_81
🔶 @Nahj_Et
🎉 #امیرالمؤمنین علی علیه السلا در نامه ای به اسود بن قطبه، فرمانده سپاه حلوان ((در جنوب شهر سرپل ذهاب فعلی)) می فرماید :
📜 أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْوَالِيَ إِذَا اخْتَلَفَ هَوَاهُ مَنَعَهُ ذَلِكَ كَثِيراً مِنَ الْعَدْلِ فَلْيَكُنْ أَمْرُ النَّاسِ عِنْدَكَ فِي الْحَقِّ سَوَاءً فَإِنَّهُ لَيْسَ فِي الْجَوْرِ عِوَضٌ مِنَ الْعَدْلِ
🌟 پس از یاد خدا و درود.
اگر رای و اندیشه زمامدار دچار دگرگونی شود، او را از اجرای عدالت بسیار باز می دارد، پس كار مردم در آنچه حق است نزد تو یكسان باشد. زیرا در ستمكاری بهایی برای عدالت یافت نمی شود.
#نامه_59
🔶 @Nahj_Et
💠🔹شاهد اين سخن حديث زيبايى است كه امام جواد عليه السلام از پدرانش از اميرمؤمنان عليهم السلام نقل كرده است كه فرمود: «چهار سخن را من گفتم و خداوند متعال تأييد آن را در كتابش نازل فرمود. من گفتم: «الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ فَإِذَا تَكَلَّمَ ظَهَرَ؛ شخصيت انسان در زير زبانش نهفته است هنگامى كه سخن بگويد آشكار مىشود»
پایان#حکمت_81
🔶 @Nahj_Et
🍀 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌱 لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّيْطَانِ حِينَ نَزَلَ الْوَحْيُ عَلَيْهِ (صلي الله عليه وآله) فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا هَذِهِ الرَّنَّةُ فَقَالَ هَذَا الشَّيْطَانُ قَدْ أَيِسَ مِنْ عِبَادَتِهِ إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَي مَا أَرَي إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِيٍّ وَ لَكِنَّكَ لَوَزِيرٌ وَ إِنَّكَ لَعَلَي خَيْرٍ
💛 هنگامی كه وحی بر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرود میآمد، ناله شیطان را شنیدم، گفتم ای رسول خدا، این ناله كیست گفت: شیطان است كه از پرستش خویش مأیوس گردید، سپس پیامبر فرمود: «علی تو آنچه را من میشنوم، میشنوی، و آنچه را كه من میبینم، میبینی، جز اینكه تو پیامبر نیستی، بلكه وزیر من بوده و به راه خیر میروی»
#خطبه_192
🔶 @Nahj_Et
📜 وصیتی در مورد ابن ملجم خطاب به امام حسن و حسین علیهما السلام
♻ #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
〽 يَا بَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لَا أُلْفِيَنَّكُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِينَ خَوْضاً تَقُولُونَ قُتِلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ أَلَا لَا تَقْتُلُنَّ بِي إِلَّا قَاتِلِي انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَةً بِضَرْبَةٍ وَ لَا تُمَثِّلُوا بِالرَّجُلِ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله) يَقُولُ إِيَّاكُمْ وَ الْمُثْلَةَ وَ لَوْ بِالْكَلْبِ الْعَقُورِ.
💯 ای فرزندان عبدالمطلب: مبادا پس از من دست به خون مسلمین فرو برید و بگویید: امیرمؤمنان كشته شد! بدانید جز كشنده من، شخص دیگری نباید كشته شود. درست بنگرید! اگر من از ضربت او مردم، او را تنها یك ضربت بزنید، و دست و پا و دیگر اعضای او را مبرید، چرا که من از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم كه فرمود: "بپرهیزید از بریدن اعضای مرده، هر چند سگ دیوانه باشد."
#نامه_47
🔶 @Nahj_Et
💫 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام درباره فتنه ها اینگونه می فرماید :
🎞 أَلَا وَ إِنَّ أَخْوَفَ الْفِتَنِ عِنْدِي عَلَيْكُمْ فِتْنَةُ بَنِي أُمَيَّةَ فَإِنَّهَا فِتْنَةٌ عَمْيَاءُ مُظْلِمَةٌ عَمَّتْ خُطَّتُهَا وَ خَصَّتْ بَلِيَّتُهَا وَ أَصَابَ الْبَلَاءُ مَنْ أَبْصَرَ فِيهَا وَ أَخْطَأَ الْبَلَاءُ مَنْ عَمِيَ عَنْهَا
📲آگاه باشید همانا ترسناكترین فتنه ها بر شما، فتنه ای كور و ظلمانی است كه سلطه اش همه جا را فرا گیرد و بلای آن دامنگیر نیكوكاران است، هر كس آن فتنه ها را بشناسد نگرانی و سختی آن دامنگیرش گردد، و هر كس كه فتنه ها را نشانسد، حادثه ای برای او رخ نخواهد داد.
#خطبه_93
🔶 @Nahj_Et
💙 #تقسیم_روزی
🌟 قَسَمَ اَرْزاقَهُم وَ اَحْصى آثارَهُم وَ اَعْمالَهُم وَ عَدَدَ اَ نْفُسِهِمْ وَ خائِنَةَ اَعْيُنِهِم وَ ما تُخفى صُدورُهُم مِنَ الضَّميرِ
👣 خداوند، روزى هاى مردم را تقسيم فرموده و قدم ها و كرده ها و شمار نَفَس ها و نگاه هاى دزدانه چشم ها را و آنچه را كه سينه ها پنهان مى دارند، مى داند.
#خطبه_90
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتهاى دربارۀ حيا اشاره كرده، مىفرمايد: «كسى كه حيا لباس خود را بر او بپوشاند، مردم عيب او را نخواهند ديد»؛ (مَنْ كَسَاهُ الْحَيَاءُ ثَوْبَهُ، لَمْ يَرَ النَّاسُ عَيْبَهُ) . «حيا» همانگونه كه سابقا نيز اشاره كردهايم حالتى نفسانى است كه سبب مىشود انسان در برابر زشتىها حالت انقباض پيدا كرده و از آنها چشم بپوشاند. در واقع، حيا سپرى است در مقابل اعمال قبيح و منكرات و اگر اين سپر وجود نداشته باشد، انسان به آسانى آلودۀ هر كار زشتى مىشود و تير قبايح بر بدن او فرو مىنشيند. «حيا» گاهى سبب ترك گناه و زشتىها نمىشود، بلكه سبب پوشاندن و مخفى ساختن آن مىگردد كه اين نيز در حدّ خود اثر مثبتى است.
ادامه دارد......
#حکمت_223
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتهاى دربارۀ حيا اشاره كرده، مىفرمايد: «كسى كه حيا ل
💠🔹امام عليه السلام در گفتار حكيمانۀ بالا به هر دو اشاره مىكند؛ حيا را به لباس (زيبايى) تشبيه كرده كه بر تن انسان مؤمن است و اگر عيبى نيز داشته باشد به وسيلۀ آن پوشيده مىشود و مردم آن را نمىبينند. «حيا» بنا به روايتى كه از امام صادق عليه السلام نقل شده از ويژگىهاى انسان و داراى آثار بسيار زيادى در زندگى بشر است. در آن حديث خطاب به مفضل چنين مىفرمايد: «انْظُرْ يَا مُفَضَّلُ إِلَى مَا خُصَّ بِهِ الْإِنْسَانُ دُونَ جَمِيعِ الْحَيَوَانِ مِنْ هَذَا الْخَلْقِ الْجَلِيلُ قَدْرُهُ الْعَظِيمُ غَنَاؤُهُ أَعْنِي الْحَيَاءَ فَلَوْلَاهُ لَمْ يُقْرَ ضَيْفٌ وَ لَمْ يُوَفَّ بِالْعِدَاتِ وَ لَمْ تُقْضَ الْحَوَائِجُ وَ لَمْ يُتَحَرَّ الْجَمِيلُ وَ لَمْ يَتَنَكَّبِ الْقَبِيحُ فِي شَيْءٍ مِنَ الْأَشْيَاءِ حَتَّى إِنَّ كَثِيراً مِنَ الْأُمُورِ الْمُفْتَرَضَةِ أَيْضاً إِنَّمَا يُفْعَلُ لِلْحَيَاءِ فَإِنَّ مِنَ النَّاسِ مَنْ لَوْ لَا الْحَيَاءُ لَمْ يَرْعَ حَقَّ وَالِدَيْهِ وَ لَمْ يَصِلْ ذَا رَحِمٍ وَ لَمْ يُؤَدِّ أَمَانَةً وَ لَمْ يَعْفُ عَنْ فَاحِشَةٍ أَ فَلَا تَرَى كَيْفَ وُفِّيَ لِلْإِنْسَانِ جَمِيعُ الْخِلَالِ الَّتِي فِيهَا صَلَاحُهُ وَ تَمَامُ أَمْرِهِ ؛ اى مفضل! نگاه كن به صفتى كه خداوند تنها به انسان ارزانى داشته و حيوانات از آن محرومند؛ صفتى كه مقامش والا و غنايش بزرگ است؛ يعنى حيا
#حکمت_223
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به يكى از آفات حسد اشاره كرده مىفرمايد: «در شگفتم كه چگونه حسودان از سلامتى خويش غافلاند»؛ (الْعَجَبُ لِغَفْلَةِ الْحُسَّادِ، عَنْ سَلَامَةِ الْأَجْسَادِ!) . «حُسّاد» جمع «حسود» است. روشنترين تفسير براى گفتار حكيمانۀ بالا آن است كه حسد روح و قلب انسان را مىفشارد و بر اثر اين فشار، انسان بيمار مىشود و گاهى از شدت حسد دق مىكند و مىميرد، زيرا مىبيند شخص محسود داراى نعمتهاى مختلفى است. هرچه نعمت او بيشتر مىشود، غم و اندوه حسود فزونتر مىگردد.
ادامه دارد......
#حکمت_225
🔶 @Nahj_Et
*🌿 الا تسمعون الي جواب اهل النار حين سئلوا: و ما سلککم في سقر؟قالوا: لم نک من المصلين(1)*
✍️ *آيا به پاسخ اهل دوزخ گوش فرا نمی دهيد که وقتی از آنها سؤال مي شود چه چيز شما را گرفتار دوزخ ساخت؟ گويند: ما از نمازگزاران نبوديم. نماز، ياد خدا و بالاترين ذکر اوست. نشانه ی ايمان، سيمای مکتب و ستون دين است. از اين رو ترک نماز از روی عمد از گناهان کبيره شمرده شده است و در بعضی روايات از تارک نماز به عنوان «کافر» تعبيرشده و مراد کسی است که از روی انکار نماز نخواند.*
📒 نهج البلاغه، #خطبه ی_190
🔶 @Nahj_Et
راههای شناخت امام علی (ع).mp3
824.8K
🎙 راههای شناخت امیرالمؤمنین (ع)
👤 امام موسی صدر
🔶 @Nahj_Et
🌴حضرت علی علیهالسلام
✉️ادامه نامه سی و یک به حضرت مجتبی
۱۴ ضرورت واقع نگری در زندگی (ارزشهای گوناگون اخلاقی)
به یقین بدان که تو به همه آرزوهای خود نخواهی رسید، و تا زمان مرگ بیشتر زندگی نخواهی کرد، و بر راه کسی میروی که پیش از تو میرفت،
پس در به دست آوردن دنیا آرام باش، و در مصرف آنچه به دست آوردی نیکو عمل کن، زیرا چه بسا تلاش بی اندازه برای دنیا که به تاراج رفتن اموال کشانده شد. پس هر تلاشگری به روزی دلخواه نخواهد رسید، و هر مدارا کنندهای محروم نخواهد شد.
نفس خود را از هر گونه پستی باز دار، هر چند تو را به اهدافت رساند، زیرا نمیتوانی به اندازه آبرویی که از دست میدهی بهایی به دست آوری.
برده دیگری مباش«»، که خدا تو را آزاد آفرید، آن نیک که جز با شر به دست نیاید نیکی نیست، و آن راحتی که با سختیهای فراوان به دست آید، آسایش نخواهد بود. بپرهیز از آن که مرکب طمع ورزی تو را به سوی هلاکت به پیش راند، و اگر توانستی که بین تو و خدا صاحب نعمتی قرار نگیرد، چنین باش، زیرا تو، روزی خود را دریافت میکنی، و سهم خود بر میداری، و مقدار اندکی که از طرف خدای سبحان به دست میآوری، بزرگ و گرامیتر از (مال) فراوانی است که از دست بندگان دریافت میداری، گرچه همه از طرف خداست.
آنچه با سکوت از دست میدهی آسانتر از آن است که با سخن از دست برود، چرا که نگهداری آنچه در مشک است با محکم بستن دهانه آن امکان پذیر است،
و نگهداری آنچه که در دست داری، پیش من بهتر است از آن که چیزی از دیگران بخواهی، و تلخی نا امیدی بهتر از درخواست کردن از مردم است.
شغل همراه با پاکدامنی، بهتر از ثروت فراوانی است که با گناهان به دست آید، مرد برای پنهان نگاه داشتن اسرار خویش سزاوارتر است، چه بسا تلاش کنندهای که به زیان خود میکوشد، هر کس پر حرفی کند یاوه میگوید، و آن کس که بیندیشد آگاهی یابد،
با نیکان نزدیک شو و از آنان باش، و با بدان دور شو و از آنان دوری کن.
بدترین غذاها، لقمه حرام، و بدترین ستمها، ستمکاری به ناتوان است.
جایی که مدارا کردن درشتی به حساب آید به جای مدارا درشتی کن، چه بسا که دارو بر درد افزاید، و بیماری، درمان باشد، و چه بسا آن کس که اهل اندرز نیست، اندرز دهد، و نصیحت کننده دغل کار باشد.
هرگز بر آرزوها تکیه نکن که سرمایه احمقان است، و حفظ عقل، پند گرفتن از تجربههاست، و بهترین تجربه آن که تو را پند آموزد. پیش از آن که فرصت از دست برود، و اندوه ببار آورد، از فرصتها استفاده کن. هر تلاشگری به خواستههای خود نرسد، و هر پنهان شدهای باز نمیگردد.
از نمونههای تباهی، نابود کردن زاد و توشه آخرت است. هر کاری پایانی دارد، و به زودی آنچه برای تو مقدّر گردیده خواهد رسید. هر بازرگانی خویش را به مخاطره افکند.
چه بسا اندکی که از فراوانی بهتر است نه در یاری دادن انسان پست چیزی وجود دارد و نه در دوستی با دوست متّهم، حال که روزگار در اختیار تو است آسان گیر، و برای آن که بیشتر به دست آوری خطر نکن. از سوار شدن بر مرکب ستیزه جویی بپرهیز.
ادامه دارد.........
#حکمت_31
🔶 @Nahj_Et
🌺 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
💓 93- وَ قَالَ (عليه السلام): لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَي فِتْنَةٍ وَ لَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ
💛 و درود خدا بر او فرمود: كسی از شما نگوید: خدایا از فتنه به تو پناه می برم، زیرا كسی نیست كه در فتنه ای نباشد، لكن كسی كه می خواهد به خدا پناه برد، از آزمایشات گمراه كننده پناه ببرد.
📚 #حکمت_93
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به ظالمان هشدار مىدهد كه در انتظار انتقام باشند، مىفرمايد: «روز انتقام مظلوم از ظالم، شديدتر از روز ستم كردن ظالم بر مظلوم است»؛ (يَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ) . همانگونه كه در ذكر سند اين حكمت آمد، شبيه آن با تفاوتى در حكمت 341 آمده است آنجا كه مىفرمايد: «يَوْمُ الْعَدْلِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومِ؛ روز اجراى عدالت بر ستمگر، سختتر است از روز ظلم ستمگر بر مظلوم». جمعى از شارحان نهجالبلاغه اين سخن را اشاره به انتقام الهى در روز قيامت دانستهاند. در اين صورت شديدتر بودن روز انتقام مظلوم آشكار است، زيرا مظلوم مثلاً يك بار به دست ظالم كشته يا مجروح مىشود ولى كيفر ظالم در روز قيامت مكرر خواهد بود و به آسانى پايان نمىيابد.
ادامه دارد.....
#حکمت_241
🔶 @Nahj_Et