eitaa logo
نهج البلاغه
37هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 تأثیر غیرت بر پاکدامنی 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 ما زَنَى غَيُورٌ قَطُّ. 🔹 انسان غيرتمند هرگز زنا نمى كند (زيرا كارى كه دوست ندارد ديگران در حق او كنند او در حق ديگران روا نخواهد داشت). 🔶 @Nahj_Et
🔹امیرالمؤمنین علی علیه السلام : 🔸 وَ اللَّهِ لَا أَكُونُ كَمُسْتَمِعِ اللَّدْمِ يَسْمَعُ النَّاعِيَ وَ يَحْضُرُ الْبَاكِيَ ثُمَّ لَا يَعْتَبِرُ *🔹 عبرت گرفتن از مردگان :* سوگند بخدا! من آن كس نیستم كه صدای گریه و بر سر و سینه زدن برای مرده و ندای فرشته مرگ را بشنود و عبرت نگیرد. 🔶 @Nahj_Et
حکمت 32 نهج البلاغه.mp3
1.44M
💠 شرح نهج البلاغه 🔸 🎙 استاد 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه دربارۀ از دست رفتن نعمت‌ها هشدار مى‌دهد و مى‌فرمايد: «از فرار كردن (و رميدن) نعمت‌ها برحذر باشيد كه هر فرارى بازنمى‌گردد»؛ (احْذَرُوا نِفَارَ النِّعَمِ‌ فَمَا كُلُّ‌ شَارِدٍ بِمَرْدُودٍ) . «نِفار» به معنى فرار كردن و «نِعَم» جمع نعمت است، بعضى آن را به فتح نون و به معنى حيوان چهارپا مانند گاو و گوسفند و شتر دانسته‌اند و «شارد» به معناى حيوان فرارى است. در اين گفتار حكيمانه، امام عليه السلام نعمت‌ها را تشبيه به حيوانات اهلى سودمند كرده كه گاه فرار مى‌كنند، فراركردنى كه هرگز به چنگ نمى‌آيند و توصيه مى‌فرمايد كه قدر نعمت‌ها را بدانيد، شكر آن را به جا آوريد، از فرصت‌ها استفاده كنيد و از نعمت‌هاى الهى بهره گيريد. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه دربارۀ از دست رفتن نعمت‌ها هشدار مى‌دهد و مى‌فرمايد: «از فر
💠🔹به يقين، «جوانى» از آن نعمت‌هايى است كه وقتى فرار كرد هرگز بازنمى‌گردد، بايد جوانان از آن بهره گيرند و علم و آداب و فضايل اخلاقى تحصيل كنند كه همۀ اين‌ها در جوانى امكان‌پذير است. به گفتۀ شاعر عرب: فَتَراكَضُوا خَيْلَ‌ الشَّبابِ‌ وَ بادِرُوا اَنْ‌ تَسْتَرِدَّ فَإنَّهُنَّ‌ عَواري بر اسب‌هاى جوانى سوار شويد و با سرعت برانيد (و خود را به مقصد برسانيد) - مبادا گرفته شوند و براى هميشه از دست بروند، زيرا اين مركب‌ها عاريتى هستند. سلامتى جسم، يكى ديگر از آن نعمت‌هاست كه در بسيارى از موارد هنگامى كه گرفته شد بازنمى‌گردد و يا اگر بازگردد به شكل اوّل نخواهد بود. 🔶 @Nahj_Et
حکمت 37 نهج البلاغه.mp3
3.74M
💠 شرح نهج البلاغه 🔸 🎙 استاد 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله : هر که پُر گذشت باشد، عمرش دراز شود 📚اعلام الدین، صفحه ۳۱۵ ❣سالروز ولادت با سعادت حضرت رسول اکرم صلى الله علیه وآله به روایت اهل تسنن و آغاز هفته وحدت❣ 🔶 @Nahj_Et
◽️الْعَفَافُ زِينَةُ آلْفَقْرِ 🌔عفت و خويشتندارى زينت فقر است» ✍شخص فقير به حسب ظاهر و به تصوّر توده مردم داراى نقطه ضعفى است، چراكه دست او از مال دنيا تهى است؛ اما هرگاه عفت و خويشتندارى داشته باشد، چشم به مال مردم ندوزد، از طريق حرام به دنبال كسب مال نگردد ودر مقابل اغنيا سر تعظيم فرود نياورد، اين حالت خويشتندارى كه در عرف عرب «عفت» ناميده مى شود زينت او مى گردد و نقطه ضعف ظاهرى او را مى پوشاند. بايد توجه داشت كه «عفاف» و «عفت» تنها به معناى خويشتندارى در برابر آلود 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به يكى از آثار مهم كرم و سخاوت اشاره مى‌كند و مى‌فرمايد: «رابطۀ سخاوت از خويشاوندى بيشتر است»؛ (الْكَرَمُ‌ أَعْطَفُ‌ مِنَ‌ الرَّحِمِ‌) . «اعطف» به معناى مايل‌تر و با محبت‌تر است و از مادۀ «عطف» (بر وزن وقت) گرفته شده است. در بعضى از منابع لغت، «كرم» را بخشش توأم با سهولت و بدون سخت‌گيرى گفته‌اند، ازاين‌رو «كريم» كسى است كه به راحتى به افراد نيازمند بخشش مى‌كند. توجه به اين نكته نيز لازم است كه در منابع لغت براى واژۀ «كرم» دو معنا ذكر شده است: نخست جود و بخشش و دوم شخصيت و شرافت و ممكن است كه هر دو به يك معنا بازگشت كنند، زيرا يكى از نشانه‌هاى شخصيت و شرافت انسان، جود و بخشش است؛ ولى در هر حال معناى اين كلمه در گفتار حكيمانۀ بالا همان جود و بخشش است 🔶 @Nahj_Et
🔹 اجل قطعی، حافظ انسان 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 كفَى بِالْأَجَلِ حَارِساً. 💠اجل و سرنوشت قطعى، براى حفظ انسان كافى است. (تا عمر به پايان نرسد هيچ حادثه اى نمى تواند انسان را از پاى درآورد). 🔶 @Nahj_Et
🔸امام علی علیه السلام اینگونه به بهانه تراشی (اصحاب جمل) پاسخ دادند: 🔴"آگاه باشید که همانا شیطان حزب و یارانش را بسیج کرده و سپاه خود را از هر سو فراهم آورده است تا بار دیگر ستم را به جای خود نشاند و باطل را به جایگاه خویش پایدار سازد. سوگند به خدا، ناکثین هیچ گناهی از من سراغ ندارند و انصاف را بین من و خودشان رعایت نکردند. آن ها حقی را می طلبند که خود ترک کردند و انتقام خونی را می خواهند که خود ریختند. اگر شریک آن ها بودم، پس آن ها نیز در این خونریزی سهم دارند و اگر تنها خودشان خون عثمان را ریختند، پس کیفر مخصوص آن هاست. مهمترین دلیل آن ها به زیان خودشان است. می خواهند از پستان مادری شیر بدوشند که خشکیده، بدعتی را زنده می کنند که مدّت هاست مرده. 🔶 @Nahj_Et