نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار آموزنده مىفرمايد: انسان نبايد در برابر پيمانشكنان و كسانى كه پايبن
💠🔹. قرآن مجيد نيز دراين باره دستور قاطعى داده است. «وَ إِمّٰا تَخٰافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيٰانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلىٰ سَوٰاءٍ إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يُحِبُّ اَلْخٰائِنِينَ» ؛ و هر گاه (با ظهور نشانههايى،) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را شكسته، حملۀ غافلگيرانه كنند)، بهطور عادلانه به آنها اعلام كن كه پيمانشان لغو شده است، زيرا خداوند، خائنان را دوست نمىدارد!». در شأن نزول آيه آمده است كه اشاره به قوم يهود مدينه است كه آنها بارها با پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پيمان بستند و پيمان خويش را ناجوانمردانه شكستند، ازاينرو مىفرمايد: اگر از خيانت و پيمانشكنى آنها بترسى، پيمانت را با آنها قطع كن. البته اين سخن به آن معنا نيست كه يكجانبه و بدون هيچ نشانهاى پيمان با آنها را بشكنند بلكه هميشه به دنبال نشانههايى از ارادۀ پيمانشكنى خوف حاصل مىشود
#حکمت_259
🔶 @Nahj_Et
*🌳 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام : *
🌲 وَ قَالَ (عليه السلام): الشَّيْطَانُ الْمُضِلُّ وَ الْأَنْفُسُ الْأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ غَرَّتْهُمْ بِالْأَمَانِيِّ وَ فَسَحَتْ لَهُمْ بِالْمَعَاصِي وَ وَعَدَتْهُمُ الْإِظْهَارَ فَاقْتَحَمَتْ بِهِمُ النَّارَ
*💐 ذم و نکوهش خوارج:*
و درود خدا بر او فرمود: شیطان گمراه كننده، و نفسی كه به بدی فرمان می دهد، آنان را با آرزوها مغرور ساخت، و راه گناه را بر ایشان آماده كرد، و به آنان وعده پیروزی داد، و سرانجام به آتش جهنم گرفتارشان نمود.
#حکمت_323
🔶 @Nahj_Et
#از_این_صفات_زشت_بپرهیز
#نهج_البلاغه
💥وَإِيَّاکَ وَالاِْعْجَابَ بِنَفْسِکَ، وَالثِّقَةَ بِمَا يُعْجِبُکَ مِنْهَا، وَحُبَّ الاِْطْرَاءِ
🌔«از خودپسندى و تکيه بر نقاط قوت خويش و علاقه به مبالغه در ستايش (ستايش گويان) شديداً بپرهيز»
📘 #نامه_53
🔶 @Nahj_Et
🔴نه خطاكن_نه عذرخواهى❗️
#نهج_البلاغه
◽️الإِسْتِغْنَاءُ عَنِ آلْعُذْرِ أَعَزُّ مِن الصِّدْقِ بِهِ
🌔بى نياز بودن از عذرخواهى، بهتر از عذر صادقانه ومقبول است.
✍اشاره به اينكه چرا انسان مرتكب خطايى شود كه ناچار دست تقاضا به درگاه خدا يا بندگان خدا بردارد و از آنها عذرخواهى كند، هرچند عذر، عذر قابل قبولى باشد تا چه رسد به اينكه عذر ساختگى و غير قابل قبول باشد. گرچه تعبير بالا بيشتر متناسب عذرخواهى در برابر بندگان است؛ ولى اطلاق عموم اين تعبير نيز دور از ذهن نيست، زيرا در روايات آمده است كه انسان ترك گناه كند بهتر از آن است كه گناهى مرتكب شود و توبه به درگاه خدا آورد
📚#حکمت_329
🔶 @Nahj_Et
👈👌آنگاه که علی علیه السلام به فرماندهی یک سپاه با سربازانش از یمن برمیگشت
👥و حُلّههای یمنی همراه داشت که متعلق به بیتالمال بود، نه خودش یکی از آن حلّهها را پوشید و نه به یکی از سپاهیان اجازه داد در آنها تصرف کند.
🕋یکی دو منزل نزدیک مکه (آن وقت رسول خدا برای حج به مکه آمده بود) خود برای گزارش زودتر به حضور رسید و سپس برگشت که با سربازانش با هم وارد مکه شوند. وقتی که به محل سربازان رسید،
😐دید آنها آن حلّهها را آورده و پوشیدهاند. علی بدون هیچ ملاحظه و رودربایستی و مصلحتاندیشی سیاسی، همه را از تن آنها کند و به جای اول گذاشت.
😔سربازان ناراحت شدند. وقتی که به حضور رسول خدا رسیدند، از جمله چیزهایی که رسول خدا از آنها پرسید این بود که از رفتار فرماندهتان راضی هستید؟ گفتند بلی، اما... و قصه حلّهها را به عرض رساندند.
✨اینجا بود که رسول خدا این جمله تاریخی را درباره علی فرمود: انَّهُ لَاخَیشِنٌ فی ذاتِ الله
او خشن تَرَک فردی است در ذات خدا؛ یعنی علی آنجا که پای امر الهی برسد، از هرگونه مصانعه و ملاحظهکاری بدور است.
☝️مصانعه و مصانعه دوستی نوعی ضعف و زبونی است و نقطه مقابل خشونت اصولی است که نوعی شجاعت و قوّت است.
📚 #استاد_مطهری، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صدساله اخیر، ص105، 106
🔶 @Nahj_Et