eitaa logo
نهج البلاغه
37.1هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 بشتابید که دری از درهای بهشت، به روی مومنان انقلابی باز شده است: "فَاِنَّ الْجِهادَ بابٌ مِنْ اَبْوابِ الْجَنَّةِ، فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ اَوْلِيائِهِ؛ پس جهاد دری‌ است از درهای‌ بهشت، که خداوند آن را به روی‌ اولیاء خاص خود گشوده است." 🔶 @Nahj_Et
◽️الله الله فى عاجل البغى، و آجل وخامة الظلم، و سوء عاقبة الكبر. 🌎برحذر باشيد از خدا! بترسيد از خدا، درباره نتايج دنيوى ظلم و وخامت اخروى آن و بدى عاقبت كبر. 📘 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به سه نكته در مورد خصومت پرداخته، نخست مى‌فرمايد: «كسى كه در دشمنى با مخالفان افراط كند به گناه آلوده مى‌شود»؛ (مَنْ‌ بَالَغَ‌ فِي الخُصومَةِ‌ أَثِمَ‌) . معمولاً خصومت و ستيز با ديگران قابل كنترل نيست، حتى بهترين افراد وقتى گرفتار آن مى‌شوند و آتش خشم و غضب در آنان شعله‌ور مى‌گردد قادر به كنترل خويشتن نيستند و گرفتار گناهانى ازقبيل ظلم و ستم، گفتن سخنان ناروا، ريختن آبروى ديگران و اذيت و آزار مسلمانان مى‌شوند. در جملۀ دوم به نقطۀ مقابل آن اشاره كرده، مى‌فرمايد: «و كسى كه در مقام خصومت و احقاق حق كوتاهى كند بر خود ستم كرده (زيرا حقش پايمال مى‌شود)»؛ (وَ مَنْ‌ قَصَّرَ فِيهَا ظَلَمَ‌) 🔶 @Nahj_Et
hkhmt_257_nhj_lblgh.mp3
6.12M
💠 شرح نهج البلاغه 🔸 🎙 استاد 🔶 @Nahj_Et
💥عِبَادَ اللّهِ، إِنَّ الدَّهْرَ يَجْرِي بِالْبَاقِينَ کَجَرْيِهِ بِالْمَاضِينَ 💠بندگان خدا! روزگار بر بازماندگان، آن سان مى گذرد که بر پيشينيان گذشت!» ✍اين سخن، اشاره به مطلب معروفى است که مى گوييم تاريخ همواره تکرار مى شود و حوادث امروز ، با تفاوت مختصرى ـ همچون حوادث ديروز است 📘 🔶 @Nahj_Et
🌰 علی علیه السلام : 🌹 وَ قَالَ (عليه السلام): وَ لَا لِيَفْتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ ✨ رابطه توبه و آمرزش : و درود خدا بر او فرمود: و «خداوند» دَرِ توبه كردن را باز نگذاشته كه دَرِ آمرزش را بسته نگهدارد. 📚 ، 🔶 @Nahj_Et
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌼🍃امیرالمؤمنین امام على علیه السلام: 🌲🌳لَعَنَ اللّهُ مَنْ لایغارُ. خدا لعنت کند کسى را که غیرت ندارد. 📚نهج البلاغه، کلمات قصار ح۴۷ 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به سه نكته در مورد خصومت پرداخته، نخست مى‌فرمايد: «كسى كه د
💠🔹قرآن مجيد نيز در ذيل آيات نهى از ربا مى‌فرمايد: «لاٰ تَظْلِمُونَ‌ وَ لاٰ تُظْلَمُونَ‌» ؛ نه ظلم كنيد و نه ظلم به شما شود». گرچه اين آيه دربارۀ رباخواران است؛ ولى در حقيقت يك شعار وسيع اسلامى است كه دستور مى‌دهد به همان نسبت كه مسلمانان بايد از ستمگرى بپرهيزند بايد از تن دادن به ظلم نيز اجتناب كنند و به گفتۀ بعضى از دانشمندان: «اگر ستم‌كِش نباشد ستمگر كمتر پيدا مى‌شود». و اگر مسلمانان آمادگى كافى براى دفاع از خود داشته باشند، كسى نمى‌تواند به آن‌ها ستم كند، بنابراين همان گونه كه بايد به ظالم بگوييم ستم مكن، به مظلوم بايد بگوييم تن به ستم مده 🔶 @Nahj_Et
۲۱۰ ✨اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً، وَجَدَّ تَشْمِيراً; وَكَمَّشَ فِي مَهَل، وَبَادَرَ عَنْ وَجَل، وَنَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَعَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ، وَمَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ 💠تقواى الهى پيشه كنيد; تقواى كسى كه براى اطاعت خدا دامن به كمر زده در حالى كه خود را از جدا ساخته و سخت مى كوشد و با بصيرت در راه خدا با چابكى گام بر مى دارد و از ترس اعمالِ خود، به سرعت پيش مى رود و در بازگشت به پناهگاه اصلى و به سرانجام زندگى و عاقبت كار مى انديشد» ✍مى دانیم تقوا و پرهیزگارى بهترین زاد و توشه سفر آخرت: و والاترین نشانه شخصیت انسان و قرب او در درگاه خدا: 👈ولى تقوا مراحلى دارد که بستگى زیادى به انگیزه هاى آن و نشانه هایى در آثار آن دارد و امام علیه السلام در اینجا بالاترین مرحله تقوا را پیشنهاد مى کند که پنج وصف در آن موجود است. 🔹نخست به شخص باایمانى اشاره مى کند که دامن همت به کمر زده و خود را از علایق مادى جدا ساخته است 🔹دومین وصف این است که بعد از آمادگى کامل با جدیت تمام در این مسیر گام بر مى دارد. 🔹سومین وصف این که در عین جدیت، با بصیرت و دقت حرکت مى کند و چالاکى را با فکر و اندیشى مى آمیزد. 🔹چهارمین توصیف این که انگیزه او ترس از مجازات الهى به علّت گناهان و یا ترس از پایان یافتن عمر پیش از اندوختن زاد و توشه براى سفر آخرت است. 🔹پنجمین وصف این که او دائماً درباره سعادت جاویدن و جایگاهش در آخرت و سرانجامِ این حرکت و منزلگاه اصلى که به آن منتهى مى شود مى اندیشد. ✔️به یقین کسى که با این انگیزه هاى بسیار قوى و مؤثر و با آمادگى کامل و تلاش توأم با بصیرت در این راه گام بر دارد به عالى ترین درجه تقوا رسیده است. 🔶 @Nahj_Et
بسم الله 🔵خلافتِ انتصابیِ علی بن ابی‌طالب در کلمات خود حضرت 1) روایات متعدد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایات متعددی این مضمون را بیان کرده است که من حقی داشتم و آن حق را پس از وفات پیامبر ضایع کردند. 2) تواتر معنوی این روایات: ابن‌ابی‌الحدید درباره این روایات پذیرفته است که این روایات تواتر دارند. 3) ظهور روایات در خلافت انتصابی: ابن‌ابی‌الحدید این را هم پذیرفته است که این روایات ظهور دارند در اینکه علی ع نه فقط به خاطر فضایل شخصی بلکه به خاطر فضایل شخصی و نصب الاهی، استحقاق آن را داشته است که اولین خلیفه انتصابی بعد از پیامبر ص باشد. 4) تأویل روایات: ابن‌ابی‌الحدید این ظهور را تأویل برده و از اندیشمندان امامیه نیز گلایه کرده است که چرا این روایات را به همان معنای ظاهری‌اش حمل می‌کنند؟!!!!! 5) قرینه‌ی ابن‌ابی‌الحدید برای تأویل بردن این روایات چیست؟ او معتقد است اگر این روایات را بر معنای ظاهری‌اش حمل ‌کنیم، لازم می‌آید که برخی از بزرگان مهاجرین و انصار را فاسق بدانیم! فقط همین! ↩️پ ن: این روایات، به گزارش خود ابن‌ابی‌الحدید، عبارت‌اند از: قوله:‏ «ما زلت مظلوما منذ قبض الله رسوله حتى يوم الناس هذا» و قوله‏: «اللهم أخز قريشا فإنها منعتني حقي و غصبتني أمري‏» و «قوله‏ فجزى قريشا عني الجوازي فإنهم ظلموني حقي و اغتصبوني سلطان ابن أمي‏» و قوله:‏ «و قد سمع صارخا ينادي أنا مظلوم فقال هلم فلنصرخ معا فإني ما زلت مظلوما» و قوله:‏ «و إنه ليعلم أن محلي منها محل القطب من الرحى‏» و قوله:‏ «أرى تراثي نهبا» و «قوله‏ أصغيا بإنائنا و حملا الناس على رقابنا» و قوله:‏«إن لنا حقا إن نعطه نأخذه و إن نمنعه نركب أعجاز الإبل و إن طال السرى‏» و قوله:‏ «ما زلت مستأثرا علي مدفوعا عما أستحقه و أستوجبه‏» 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏9، ص: 306 و 307 با معارف نهج البلاغه238 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨✰﷽✰✨ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌ ─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌ ✰نهج‌البلاغه در آینه تصویر✰ فرمان خدا قضای حتمی و حکمت، و خشنودی او مایه امنیّت و رحمت است؛ از روی علم، حکم می‌کند و با حلم و بردباری می‌بخشاید. 📚نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et