نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام به زياد كه در آن زمان از سوى آن حضرت به فرماندارى فارس منصوب شده بود هشدار داد كه
💠🔹از تواريخ استفاده مىشود كه مادر زياد، كنيز يكى از اطباى معروف عرب به نام «حارث بن كلده» بود كه با بردهاى به نام «عبيد» ازدواج كرد و زياد به حسب ظاهر نتيجۀ آن ازدواج بود لذا او را زياد بن عبيد مىگفتند؛ ولى چون پدرش غلام و بردۀ ناشناختهاى بود بعضى ترجيح دادند كه به او زياد بن ابيه بگويند و ظاهرا خود او هم از اين امر ابا نداشت؛ امّا بعدها كه معاويه او را برادر خود خواند به او زياد بن ابى سفيان گفتند! و بهراستى انسان از اين وقاحت در حيرت فرو مىرود كه شخصى دعواى خلافت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله داشته باشد و با اين صراحت كسى را به عنوان برادر ولد الزناى خود بخواند
#نامه_44
🔶 @Nahj_Et
امام على عليه السلام :
استَعِدّوا لِيَومٍ تَشْخَصُ فيهِ الأبصارُ، و تَتَدلَّهُ لِهَوْلِهِ العُقولُ ، و تَتَبلّدُ البصائرُ.
براى روزى آماده شويد كه چشمها در آن خيره مى ماند و خردها از هراس آن از كار مى افتد و تيز بينى ها به كودنى مى گرايد.
(غرر الحكم : ۲۵۷۳ )
امام على عليه السلام :
إنّ الدُّنيا مُنقَطِعةٌ عنكَ ، و الآخِرةَ قريبةٌ منكَ.
همانا دنيا از تو جدا شدنى و آخرت به تو نزديك است.
( نهج البلاغة : الكتاب ۳۲ )
🔶 @Nahj_Et
امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام فرمودند :
فِی بَعْضِ خُطَبِهِ یَا أَیُّهَا النَّاسُ.. وَ طُوبَی لِمَنْ لَزِمَ بَیْتَهُ وَ أَکَلَ قُوتَهُ وَ اشْتَغَلَ بِطَاعَةِ رَبِّهِ وَ بَکَی عَلَی خَطِیئَتِهِ فَکَانَ مِنْ نَفْسِهِ فِی شُغُلٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِی رَاحَةٍ.
ای مردم! خوشا بر کسی که در خانهاش بماند؛ خوراکش را بخورد؛ به طاعت پروردگارش بپردازد؛ بر گناهانش بگرید؛ و به خود مشغول باشد؛ و مردم از او در آسایش باشند و آزار نبینند.
نهج البلاغه، #خطبه_174
🔶 @Nahj_Et
🔸امام علی علیه السلام
بی ارزشترین دانش، دانشی است که بر سر زبان است و بهترین آن، علمی است که در اعضا و جوارح، آشکار است.
📚نهج البلاغه #حکمت_92
✍🏼 دانشی که باعث ایجاد تحول در انسان نشود و تنها حفظ کردن یک سری الفاظ و اصطلاحات باشد، از دیدگاه اسلام بی ارزش است؛ زیرا علم برای عمل است و علمی مفید است که اثرش در انسان متجلی شود.
🔶 @Nahj_Et
📜 #خطبه68 : (پس از آنكه محمّد بن ابی بكر در مصر در سال ۳۸ هجری شهيد شد فرمود:)
🔹ستودن هاشم بن عتبه برای فرمانداری مصر پس از شهادت محمد بن ابی بكر
♦️می خواستم هاشم بن عُتبه را فرماندار مصر کنم، اگر او را انتخاب می کردم ميدان را برای دشمنان خالی نمی گذارد و به آنها (عمرو عاص و لشکريانش) فرصت نمی داد، نه اينکه بخواهم محمدبن ابی بکر را نکوهش کنم، که او مورد علاقه و محبّت من بوده و در دامنم پرورش يافته بود
#خطبه_68
🔶 @Nahj_Et
◀️ با نهج البلاغه
(اعجاز در انتقاد پذیری و مبارزه با چاپلوسی)
☀️امیرالمومنین امام علی صلوات الله علیه فرمودند:خداوند سبحان، براي من، بر شما به جهت سرپرستي حكومت، حقی قرار داده، و براي شما همانند حق من، حقي تعيين فرموده است....... پس مردم اصلاح نمي شود جز آنكه زمامداران اصلاح گردند،و زمامداران اصلاح نمي شوند جز با درستكاري مردم.......از پست ترين حالات زمامداران در نزد صالحان اين است كه گمان برند آنها دوستدار ستايش باشند،و كشورداری آنان بر كبر و خودپسندي استوار باشد، و خوش ندارم،در خاطر شما بگذرد كه من ستايش را دوست دارم،و خواهان شنيدن آن مي باشم، سپاس خدا را كه چنين نبودم،..... اما من از شما مي خواهم كه مرا با سخنان زيباي خود مستاييد، تا نفس خود را به وظایفی كه نسبت به خدا و شما دارم خارج سازم، و حقوقي كه مانده است بپردازم، و واجباتي كه بر عهده من است و بايد انجام گيرد اداء كنم، پس با من چنانكه با پادشاهان سركش سخن مي گويند، حرف نزنيد، و چنانكه از آدمهاي خشمگين كناره مي گيرند دوري نجوييد، و با ظاهرسازي با من رفتار نكنيد، و گمان مبريد اگر حقي به من پيشنهاد دهيد بر من گران آيد، يا در پی بزرگ نشان دادن خويشم. زيرا كسي كه شنيدن حق، يا عرضه شدن عدالت بر او مشكل باشد، عمل كردن به آن دشوارتر خواهد بود. پس، از گفتن حق، يا مشورت در عدالت خودداري نكنيد،
📗نهج البلاغه #خطبه_216
🔶 @Nahj_Et
💠🔹🔹خدا شناسی «شناخت صفات خدا»
♦️ستايش خداوندی را سزاست که صفتی بر صفت ديگرش پيشی نگرفته تا بتوان گفت، پيش از آنکه آخر باشد اوّل است و قبل از آن که باطن باشد ظاهر است. هر واحد و تنهايی جز او اندک است. هر عزيزی جز او ذليل و هر نيرومندی جز او ضعيف و ناتوان است. هر مالکی جز او بنده و هر عالمی جز او دانش آموز است، هر قدرتمندی جز او گاهی توانا و زمانی ناتوان است. هر شنونده ای جز خدا، در شنيدن صداهای ضعيف کر و برابر صداهای قوی، ناتوان است و آوازهای دور را نمی شنود. هر بيننده ای جز خدا، از مشاهده رنگ های ناپيدا و اجسام بسيار کوچک ناتوان است. هر ظاهری غير از او پنهان و هر پنهانی جز او آشکار است. مخلوقات را برای تقويت فرمانروايی و يا برای ترس از آينده يا ياری گرفتن در مبارزه با همتای خود و يا برای فخر و مباهات شريکان و يا ستيزه جويی مخالفان نيافريده است. بلکه همه آفريده های او هستند و در سايه پرورش او، بندگانی فروتن و فرمانبردارند. خدا در چيزی قرار نگرفته تا بتوان گفت در آن جاست و دور از پديده ها نيست تا بتوان گفت از آنها جداست. آفرينش موجودات او را در آغاز ناتوان نساخته و از تدبير پديده های آفريده شده باز نمانده است. نه به خاطر آنچه آفريده قدرتش پايان گرفته و نه در آنچه فرمان داد و مقدّر ساخت دچار ترديد شد. بلکه فرمانش استوار و علم او مستحکم و کارش بی تزلزل است. خدايی که به هنگام بلا و سختی به او اميدوار و در نعمت ها از او بيمناکند
#خطبه_65
🔶 @Nahj_Et
🌺تأملی در نهج البلاغه :🌺
🍂 حکمت ١٠۴:
طُوبَى لِلزَّاهِدِينَ فِي الدُّنْيَا، الرَّاغِبِينَ فِي الآخِرَةِ......
⚡️ترجمه :
خوشا به حال كسانى كه از دنيا بريده اند و به آخرت روى آورده اند.....
🔴 خوشا به حال آنان که مى توانند تعلقات دنیوى را از خود دور سازند و بار خود را سبک کنند و به زندگى هر چه ساده تر قانع شوند، چرا که زندگى هاى پر خرج و تجملاتى از یک سو تمام افکار انسان را به خود جذب مى کند و از آخرت غافل مى سازد و از سویى دیگر تهیه آن از مال حلال غالباً مشکل است، لذا انسان را به حلال یا مشتبه آلوده مى سازد و از سوى سوم براى نیازمندان مایه حسرت و دل شکستگى و محدودیت و محرومیت مى شود.
💥 بیشتر به فکر آخرت باشیم که خانه ابدی ماست.
#حکمت_104
🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨
✳️مکاتبه عایشه و زید بن صوحان
✍(ابن ابی الحدید میگوید): هنگامی که علی بن ابیطالب(علیه السلام) وارد بصره شد
عایشه نامهای به زید بن صوحان نوشت:
از عایشه دختر ابوبکر صدیق همسر پیغمبر(ص) به فرزند با اخلاص خود، زید بن صوحان، امّا بعد:
تو در خانهات بنشین و مردم را از اطراف علی بن ابیطالب پراکنده کن، باید آنچه را من دوست میدارم از تو به من برسد، همانا تو موثّقترین مردم هستی نزد من. والسلام.
زید بن صوحان در پاسخ به عایشه نوشت:
از زید بن صوحان به عایشه دختر ابوبکر اما بعد:
خداوند تو را به چیزی امر فرموده، و ما را به چیز دیگری امر فرموه
تو را به این امر کرده که در خانهات بنشینی، و ما را به جهاد امر کرده است.
نامه تو به من رسید، تو دستور دادهای که من برخلاف آنچه خدا امر فرموده عمل کنم، یعنی وظیفهای که خدا برای تو مقرر کرده(در خانه نشستن)، من آن را به جا آورم، و وظیفهای که خدا برای من مقرر کرده (جهاد)، تو به جا آوری!!
(ای عایشه) فرمان تو اطاعت نمیشود، و نامه تو جواب ندارد. و السلام.
📚شرح نهج البلاغه ابن أبي الحديد: ج ٦، ص ٢٢٦ - ٢٢٧.
🔶 @Nahj_Et
💠 #حضرت_زهرا سلام الله علیها در کلام #امیرالمومنین علیه السلام
امیرالمومنین علیه السلام خطاب به معاويه لعنة الله عليه
"وَ مِنَّا خَيْرُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ"؛
از ماست بهترين زنان جهان.
📚 نهج البلاغه، #نامه_28
(كه يكى از نيكوترين نامههاى امام است كه پس از جنگ جمل در سال ۳۶ هجرى نوشته شد.)
🔶 @Nahj_Et
👇👇👇👇👇👇👇
🌹امام علی علیه السلام می فرمایند:
فَانْظُرْ إِلَى الشَّمْسِ وَالْقَمَرِ، وَالنَّبَاتِ وَالشَّجَرِ، وَالْمَاءِ وَالْحَجَرِ، وَاخْتِلاَفِ هذَا اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ، وَتَفَجُّرِ هذِهِ الْبِحَارِ، وَكَثْرَةِ هذِهِ الْجِبَالِ، وَطُولِ هذِهِ الْقِلاَلِ. وَتَفَرُّقِ هذِهِ اللُّغَاتِ، وَالْأَلْسُنِ الُْمخْتَلِفَاتِ.فَالْوَيْلُ لِمَنْ أَنْكَرَ الْمُقَدِّرَ، وَجَحَدَ الْمُدَبِّرَ! زَعَمُوا أَنَّهُمْ كَالنَّبَاتِ مَا لَهُمْ زَارِعٌ، وَلاَ لاِخْتِلاَفِ صُوَرِهِمْ صَانِعٌ؛ وَلَمْ يَلْجَؤُوا إِلَى حُجَّةٍ فِيها ادَّعَوْا، وَلاَ تَحْقِيقٍ لِمَا أَوْعَوْا. وَهَلْ يَكُونُ بِنَاءٌ مِنْ غَيْرِ بَانٍ، أَوْ جِنَايَةٌ مِنْ غَيْرِ جَانٍ!
خورشيد و ماه وگياه و درخت و آب و سنگ را بادقت بنـگر، و نيز آمـد و شد شب و روز را و درهم خروشيدن درياها و انبوهى كوهها و بلنداى قله ها را و نيز كثـرث واژگان و گوناگونى زبانها را در نظر آر.با اين همه، واى بر آنان كه تقدير گر آفرينش را انكار مى كنند و مدبر نظام هستى را ناديده مى گيرند. اينان مى پندارند چون علفهاى هرز، كشاورزى ندارند و چهره هاى گونه گون آنان را نگارگرى نيست، بى آنكه براى پندار خود به دليل و برهانى تكيه كنند و براى جنجال بيهوده شان پشتوانه تحقيق و پژوهشى داشته باشند.
📚نهج البلاغه، #خطبه_185
🔶 @Nahj_Et