💢 اعتماد به خدا، لازمۀ ایمان
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 لا يَصْدُقُ إِيمَانُ عَبْدٍ، حَتَّى يَكُونَ بِمَا فِي يَدِ اللَّهِ، أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِي يَدِه.
🔹ايمان عبد صادق نيست مگر اينكه اعتمادش به آنچه نزد خداست از آنچه در دست خود دارد بيشتر باشد.
📚 حکمت ٣١٠ نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
📖💗« #درس_استاد_مطهری ~»
🤲دعاهای اسلامی یکی از بهترین و آموزندهترین تعلیمات اخلاقی و معنوی است.
💫چه نکتهها و لطایف روحی و اجتماعی بزرگ که با زبان دعا گفته میشود! جملهای در همین دعا هست که: وَ اجْعَلْ ثارَنا عَلی مَنْ ظَلَمَنا
🗣یعنی خدایا، انتقام ما را نسبت به آن کسان قرار بده که به ما ظلم کردند. این جمله نکته لطیفی دارد.
❗️رسول اکرم نفرمود خدایا از ستمگران ما انتقام بکش، فرمود: خدایا انتقامجویی ما را نسبت به آن کسان قرار بده که بر ما ظلم کردند.
✍«ثأر» یا «ثار» به معنی میل به مکافات دادن است و به اصطلاح حس انتقامجویی. میخواهد بفرماید در اثر اینکه ظلمی بر ما مردم میشود،
😫قهرآ روح ما فشرده و آزرده و انتقامجو و ثائر میشود. همینکه این حالت در روح ما پیدا شد، هر وقت باشد و هرجا باشد و به هر راه باشد اثر خودش را خواهد کرد،
🔥مثل یک آتش زبانه خواهد کشید. امروز علمای معرفةالروح ثابت کردهاند که کینهها و عداوتهایی که در روح پیدا میشود ممکن است موقتآ به اعماق روح فرو برود و انسان به حسب شعور ظاهر خود، آنها را فراموش کند
😶و از یاد ببرد اما واقعآ محو نمیشود؛ در همان اعماق روح، بیخبر از شعور ظاهر و عقل ظاهر مشغول فعالیت است که راهی پیدا کند و بیرون بیاید.
💗🤒رسول اکرم میگوید: خدایا این آتش که در دل ما هست و روزی زبانه خواهد کشید، دیگری را نسوزد، اگر میخواهد بسوزد همان کس را بسوزد که به ما ظلم کرده و سبب این آتش شده است.
☝️اگر بنا بشود انسان با عقل و اراده و شعور ظاهر خود انتقام بگیرد، انتقام شخصی را از شخصی دیگر نمیگیرد،
🙅♂اگر در بلخ آهنگری گناه کرده باشد در شوشتر سر مسگری را نمیبرد. اما وقتی که انسان نه به فرمان عقل آزاد بلکه به فرمان آن عقدهها و کینههای تهنشینشده در اعماق روح بخواهد انتقام بگیرد، دیگر این ملاحظات در کار نیست.
👈رسول خدا میفرماید: خدایا ما را طوری کن که انتقامها و کینههای ما همانقدر باشد که دشمن را سرکوب کنیم؛
😔😱در اعماق روح ما در اثر بیعدالتیها و مظلومیتها و ناتوانیها عقدهها و ثأرها پیدا نشود که روح ما طبعآ فشرده و آزرده و عاصی و سرکش و بدخواه و ظالم بشود، از ظلم لذت ببرد، از لگدمال کردن مردم لذت ببرد.
📚 #استاد_مطهری، بیست گفتار، ص78،79 ✨
🔶 @Nahj_Et
💠گوشه ای از زهد پیامبر اسلام (ص)
💠🔹پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم ) بیش از حد نیاز، از دنیا بهره نگرفت، پهلویش از همه لاغرتر، و شکمش از همه گرسنه تر بود ... روی زمین (بدون فرش) می نشست و غذا می خورد، و متواضعانه هم چون بردگان می نشست، و با دست خود، کفش و لباسش را وصله می کرد، و بر مرکب برهنه سوار می شد، حتی کسی را پشت سر خود، سوار می کرد. روزی پرده ای را در خانه (حجره یکی از همسرانش) آویخته دید، که تصویرهائی در آن پرده بود به او فرمود:
«غیبیه عنّی، فانّی اذا نظرت الیه ذکرت الدّنیا و زخارفها؛ آن را از من دور ساز، که هرگاه چشمم به آن می افتد، به یاد دنیا و زرق و برقش می افتم».
آری او با تمام قلب خویش از زرق و برق دنیا، چشم پوشید، و یاد دنیا را در وجود خود میراند، او علاقه بسیار داشت که زیورهای دنیا در برابر دیدگانش قرار نگیرند. دنیا را کاروان سرا قرار داده بود. از این رو دلبستگی به آن را از قلبش دور ساخت... .
از شما می پرسم: آیا خداوند، محمد (صلی الله علیه و اله و سلم ) که چنین روشی برای خود انتخاب کرده بود، را گرامی داشت، یا به او اهانت نمود، اگر کسی بگوید: خدا او را تحقیر کرده که به خدا سوگند، دروغ بزرگی به خدا نسبت داده است، و اگر بگوید: او را گرامی داشته، پس باید بداند که خداوند غیر او را (که روش او را انتخاب نکرده و دلبستگی به زرق و برق دنیا پیدا کرده)، تحقیر کرده است.
بنابر این، پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم ) را الگو قرار دهید و در خط او حرکت کنید و گرنه راه شما، راه هلاکت و سقوط خواهد بود.[1]
پی نوشت:
[1] . نگاه کنید به قسمت آخر خطبه 160 نهج البلاغه
🔶 @N
با وجود عترت، گمراهى چرا⁉️
#نهج_البلاغه
◽️فَأَيْنَ يُتَاهُ بِکُمْ! وَ کَيْفَ تَعْمَهُونَ وَ هُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ، وَ أَعْلاَمُ الدِّينِ، وَ أَلْسِنَةُالصِّدْقِ
🌖چرا سرگردانیددر حالی که عترت پیامبر شما در میان شماست، آنها زمامداران حق و یقیند، پیشوایان دین، وزبان های راستی و راستگویانند.
📚 #خطبه_87
🔶 @Nahj_Et
#نهجالبلاغه 🌹
♦️امام علی علیه السلام:
در دگرگونیهای روزگار، گوهر مردان شناخته میشود
فی تَقَلُّبِ الأَحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ
حکمت ۲۱۷
🔶 @Nahj_Et
11.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_ویژه
❇️ وقتی دانشجوی ایرانی در دانشگاه تگزاس آمریکا به استاد فلسفه بی خدایش ترجمه «نهج البلاغه» امام علی (ع) را هدیه می دهد...
🔹این استاد (گری کارل لگنهاوزن) با خواندن نهج البلاغه چنان شیفته شخصیت امام علی (ع) می شود که می گوید اگر علی (ع) خدا را قبول دارد من هم قبول دارم.
🔶 @Nahj_Et
💠گزيده سخنان مشكل آن حضرت كه نياز به تفسير دارد 👇
🔹وَ فى حَديثِهِ عَلَيْهِ السَّلامُ:- اِذا بَلَغَ النِّساءُ نَصَّ الْحِقاقِ فَالْعَصَبَةُ
در گفتار آن حضرت است: هنگامی که زنان به نهایت کمال رسند خویشان پدری
🔹اَوْلــى .
سزاوارترند.
🔹- وَيُرْوى «نَصَّ الْحَقائِقِ». وَالنَّصُّ: مُنْتَهَى الاَْشْياءِ وَمَبْلَغُ اَقْصاهاكَالنَّصِّ فِى
«نصّ الحقائق» هم روایت شده. «نصّ» نهایت اشیاء و آخرین مرحله آنهاست مانند نصّ در
🔹السَّيْرِ، لاَِنَّهُ اَقْصى ما تَقْدِرُ عَلَيْهِ الدّابَّةُ. وَ تَقُولُ: «نَصَصْتُ
سیر و حرکت، که نهایت سیری است که مرکب بر آن قدرت دارد. و می گویی:
🔹«نَصَصْتُ
الرَّجُلَ عَنِ الاَْمْر» اِذَا اسْتَقْصَيْتَ مَسْاَلَتَهُ عَنْهُ لِتَسْتَخْرِجَ ما عِنْدَهُ فيهِ.
الرَّجُلَ عَنِ الاَْمْر» زمانی که سؤال خود را از او به آخر برسانی تا آنچه را نزد اوست به دست آوری.
🔶 @Nahj_Et
💢 اهمیت مال برای انسان
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ينَامُ الرَّجُلُ عَلَى الثُّكْلِ، وَ لَا يَنَامُ عَلَى الْحَرَبِ.
🔹آدم داغدار مى خوابد، امّا مال غارت شده، نمى خوابد.
📚 حکمت 307 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💠(دین حقیقی، حقوق حیوانات را رعایت می کند چه برسد به حقوق و جان انسانها)
☀️امیرالمومنین امام على صلوات الله عليه فرمودند :
وَ لْيُرَفِّهْ عَلَى اللاّغِبِ وَلْيَستَأنِ بِالنَّقِبِ و الظّالِعِ
🌙و بايد شتر خسته را استراحت دهد و آن را ، كه آسيب ديده يا از رفتن ناتوان شده ، آرام براند
📗نهج البلاغه ، نامه 25
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍امام علی علیه السلام می فرمایند:
پس ادمی باید در کوتاهی روزگار اندیشه کند و به ماندن کوتاه در دنیا نظر ورزد تا آن را به منزلگاهی بهتر مبدل سازد خوشا به حال کسی که قلبی سالم دارد
خدای هدایتگر را اطاعت می کند از شیطان گمراه کننده دوری میگزیند
📚خطبه ۲۱۴ نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
بالاتر از هر نيكوكارى، نيكوكارى [ديگر] هست، تا آن گاه كه مرد در راه خدا كشته شود . پس چون در راه خدا كشته شد، بالاتر از آن، نيكى اى (ارزشى) وجود ندارد
الكافی جلد 2 صفحه 348
امام على عليه السلام ـ در پايان عهدنامه خود به مالك اشتر ـ نوشت:
من از خداوند، به [حقّ ] رحمت گسترده و قدرت عظيمش بر برآوردن هر خواهشى، مسألت دارم كه... عاقبت من و تو را به سعادت و شهادت ختم فرمايد
از نامه 53 نهج البلاغه
وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند
آیه 169آل عمران
🔶 @Nahj_Et