eitaa logo
نهج البلاغه
37هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه
💠گزيده سخنان مشكل آن حضرت كه نياز به تفسير دارد 👇 🔹وَ فى حَديثِهِ عَلَيْهِ السَّلامُ:- اِذا بَلَ
💠گزیده سخنان مشکل امام علی علیه السلام👇 🔹فَنَصُّ الْحِقاقِ يُريدُ بِهِ الاِْدْراكَ، لاَِنَّهُ مُنْتَهَى الصِّغَرِ، پس نصّ الحقاق منظور رسیدن دختر به بلوغ است، چه اینکه منتهای‌ زمان کودکی‌ می‌ باشد 🔹وَالْوَقْتُ الَّذى يَخْرُجُ مِنْهُ الصَّغيرُ اِلى حَدِّ الْكَبيرِ. وَ هُوَ مِنْ اَفْصَح ِ و وقت گذر از خُردی‌ و رسیدن به بزرگی‌ است. و این از فصیح ترین 🔹الْكِناياتِ عَنْ هذَا الاَْمْرِ وَ اَغْرَبِها. يَقُولُ: فَاِذا بَلَغَ النِّساءُ ذلِكَ کنایه ها و شگفت آورترین آنها در این زمینه است. می‌ فرماید: زمانی‌ که زنان به مرحله 🔹فَالْعَصَبَةُ اَوْلى بِالْمَرْاَةِ مِنْ اُمِّها اِذا كانُوا مَحْرَماً مِثْلَ الاِْخْوَةِ وَ الاَْعْمامِ، رشد و بلوغ برسند خویشان پدری‌ که محرم او هستند مانند برادران و عموها 🔹وَ بِتَزْويجِها اِنْ اَرادُوا ذلِكَ. به شوهردادن او از مادرش سزاوارترند 🔶 @Nahj_Et
. ☜ «قهرمان»، یا قهرمان؟! 🚩 یکی از موانع فهم متن حدیث، خلط معنای فارسی و عربی است. ✍️ پس از مسلمان شدن ايرانيان، زبان فارسی از زبان عربی تأثیر پذیرفته و بسیاری از واژه‌های زبان عربی را به کار گرفته است. همچنین ورود معارف عمیق برگرفته از قرآن و حدیث موجب شده گاه همان واژه‌ها در زبان فارسی جای گیرند و حتی از معادل‌های فارسی خود، پرکاربردتر و روشن تر شوند؛ ✧ واژه‌هایی مانند: شُکر، محبّت، عقل و علم از این قبیل‌اند. ❈ در این میان، شباهت شکلی و شنیداری برخی واژه‌های عربی به واژه‌های فارسی، موجب این تصور در خواننده و شنونده می‌شود که منظور و مفهوم آن واژه عربی، همان مفهوم واژه فارسی است. 🔻حدیث مشهور در نهج البلاغه(۱)، که درباره زن فرموده است: 🔅«اَلْمَرْأه رَیحانَه وَ لَیسَتْ بِقَهْرَمانَه»، چنین فهمیده شده است که: زن گل خوشبوی است و نه قهرمانه و پهلوان، حال آنکه قهرمانه در زبان عربی بدین معنا نیست! ☆ قهرمانه در عربی به معنای پیشکار و وکیل و متصدی کارهای فرد دیگر است و مقصود حضرت در اینجا، نهی از به خدمت گرفتن زن در امور خانه و مزرعه و کار کشیدن از او در امور شخصی و مربوط به شوهر است. ═✧ همین نکته سبب شده تا برخی این حدیث را انکار کنند و تأخّر پیدایش واژه قهرمان نسبت به زمان صدور حدیث امام علی علیه السلام را دلیل بر جعلی بودن این حدیث بدانند! حال آنکه این واژه در کافی و برخی کتب متقدم بر نهج البلاغه موجود است و معلّی بن خنیس را قهرمان، یعنی پیشکارِ امام صادق علیه السلام خوانده‌اند.(۲) ✧═┅┄ 🗯 زن، هوایی است که فضای خانواده را انباشته؛ یعنی همچنان که شما در فضا تنفّس می‌کنید، اگر هوا نباشد، تنفّس ممکن نیست، زن این جوری است؛ زنِ خانواده به منزله‌ی تنفّس در این فضا است. اینکه در روایت هست: اَلمَراَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَة، مال اینجا است، مال خانواده است. «ریحانه» یعنی گل، یعنی عطر، بوی خوش؛ همان هوایی که فضا را پُر می‌کند. «قهرمان» در زبان عربی ــ در «لَیسَت بِقَهرَمَانَة» ــ با قهرمان در زبان فارسی فرق دارد. (۳) ا - - - - - ۱. نهج البلاغه، نامه ۳۱ ۲. درسنامه فهم حدیث،‌ ص۱۹۰ ۳. ، دیدار با بانوان۱۴۰۱/۱۰/۱۴ 🔶 @Nahj_Et
✨وَالاِسْتِشَارَةُ عَیْنُ الْهِدَایَةِ 💠«مشورت عین هدایت است» 📘 🔶 @Nahj_Et
«مهم ترین برنامه پیامبران، شناسایی و شکوفایی این گنجینه های معنوی است که به نام عقل و فطرت، درون انسان نهادینه شده است» 📚کتاب سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) ج۱ ص۲۳۰/تألیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨ 🔴میخواهیم دنیا رو کنار بزاریم ولی نمیشه... ✍حضرت علی (ع) فرمودند: آنكه ياد مرگ بسيار كند، از دنيا به اندك خشنود شود. 📕نهج البلاغه، حكمت 349 معنای این روایت این است که کسی که دنیا را می‌طلبد و سیری ندارد، به این معناست که قطعا مرگ را فراموش کرده، بهترین نسخه برای رهایی از محبت دنیا، یاد مرگ است؛ عشق دنیا از آن کسانیست که در آن قصد اقامت دائم کرده‌اند و برای خود چنان دنیایی برپا کرده‌اند که گویی مرگی وجود ندارد! اگر یاد مرگ نباشد حتی مومنین هم بر سر سجاده نشسته و طلب دنيا ميكنند. از بین اذکار، ذكر ازدياد رزق به لب دارند و دنبال آیاتی هستند که بر روزیشان بیافزاید؛ مفاتیح و قرآن را هم مقدمه رسیدن به دنیا می‌کنند. ‌‌‌‌ 🔶 @Nahj_Et
چند درصد به این دو روایت باور داریم؟! حضرت سید الشهدا فرمود: ۱-بدانيد نيازهاي مردم به سوي شما از نعمت هاي خداوند بر شماست. بنابراين، اين نعمت ها را از خود دور نسازيد؛ كه اگر چنين كنيد، اين نعمت (مراجعه مردم به سوي شما از شما گرفته مي شود) و به ديگران داده مي شود. حضرت امیر فرمود: ۲-مسکین و نیازمند و شخصی که احتیاج دارد، فرستاده خداست، كسى كه از او دريغ دارد از خدا دريغ داشته و كسى كه به او عطا كند به خداوند عطا كرده است. إعْلَمُوا أنَّ حَوَائِجَ النّاسِ إلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللّه ِ عَلَيْكُمْ فَلا تَمَلُّوا النَّعَمَ فَتَتَحَوَّلُ إلي غَيْرِكُمْ. مستدرک الوسائل ج ۱۲، ص ۳۶۹ إِنَّ الْمِسْكِينَ رَسُولُ اللّهِ، فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اللّه، وَمَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اللّهَ. نهج البلاغه حکمت ۳۰۴. 🔶 @Nahj_Et
ایران در نگاه امام علی (ع) شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ( ج ۲۰ ص ۲۸۴) 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 تأثیر کلام و سخن ✅ امام علی علیه السلام: چه بسيار سخن هايى كه از حمله كردن (و اعمال قدرت) نافذتر است. 📙 حکمت 394 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
📚 📖حکمت،۳۵۹ ✅حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام❤️ به سخنی که کسی بر زبان رانده تا آنجا که برداشت نیکویی می توان از آن داشت،گمان بد مبر. 🔶 @Nahj_Et
◽️هَيْهَاتَ ! لاَ يُخْدَعُ اللهُ عَنْ جَنَّتِهِ، وَلاَ تُنَالُ مَرْضَاتُهُ إلاَّ بِطَاعَتِهِ 🔴هيهات ! هرگز، نمى توان خدا را در مورد بهشت جاويدانش فريب داد، و رضاى او جز با اطاعتش به دست نمى آيد» 🖊اشاره به اين که، آنها که در ظاهر مسلمانند و در صفوف اهل ايمان جاى دارند ولى در باطن عملاً با سکوت خود راضى به فسادند، آنها هرگز نمى توانند خدايى را که از اسرار درون انسانها همچون اعمال و گفتار برونشان، آگاه است، فريب دهند. ممکن است چند صباحى ديگران و حتى خودرا بفريبند، ولى آن گاه که در پيشگاه حق و يوم البروز، همه چيز ظاهر و آشکار مى شود غرق ندامت و شرمسارى خواهند شد. 📘 🔶 @Nahj_Et
💠گزیده سخنان مشکل امام علی علیه السلام👇 🔹وَ الْحِقاقُ مُحاقَّةُ الاُْمِّ لِلْعَصَبَةِ فِى الْمَرْاَةِ، وَ هُوَ الْجِدالُ وَالْخُصُومَةُ وَ قَوْلُ و حقاق درگیری‌ مادر با خویشان پدری‌ درباره دختر است، و آن ستیز و خصومت و گفتار 🔹كُلِّ واحِد مِنْهُما لِلاْخَرِ: «اَنَا اَحَقُّ مِنْكَ بِهذا». يُقالُ مِنْهُ: هر یک به دیگری‌ است که: «من به شوهردادن دختر از تو سزاوارترم». گفته می‌ شود: 🔹«حاقَقْتُهُ حِقاقاً» مِثْلَ «جادَلْتُهُ جِدالاً». وَ قَدْ قيلَ: اِنَّ نَصَّ الْحِقاقِ «حاقَقْتُهُ حِقاقاً» مانند «جادَلْتُهُ جِدالاً»: با او به ستیز برخاستم. و گفته شده: 🔹 نصّ الحقاق، بُلُوغُ الْعَقْلِ، وَ هُوَ الاِْدْراكُ، لاَِنَّهُ عَلَيْهِ السّلامُ اِنَّما اَرادَ بلوغ عقلی‌ است و آن رسیدن دختر به سنّ ازدواج است، چرا که آن حضرت اراده فرموده 🔹مُنْتَهَى الاَْمْرِ الَّذى تَجِبُ فيهِ الْحُقُوقُ وَالاَْحْكامُ. وَ مَنْ رَواهُ نهایت زمانی‌ را که در آن حقوق و احکام واجب می‌ شود. و کسی‌ که 🔹«نَصَّ الْحَقائِقِ» فَاِنَّما اَرادَ جَمْعَ حَقيقَة. «نصّ الحقائق» روایت کرده مرادش از حقایق جمع حقیقت است. 🔶 @Nahj_Et