🔺مسابقه پنجم نهج پویا
حکمت هفدهم:
تغییر حکم با تغییر شرایط
📚 از امام علی درباره اين گفتار پيامبر سؤال شد که فرموده است: «موهاى سفيد خود را تغيير دهيد (و آن را رنگ و خضاب کنيد) و خود را شبيه يهود نسازيد».
امام در پاسخ فرمود:
اين سخن را پيامبر زمانى فرمود که پيروان اسلام کم بودند اما امروز که اسلام گسترش يافته و آرامش و امنيت برقرار گشته و هر کسى مختار است که رنگ بکند يا نه.
شرح و تفسیر حکمت ۱۷
🪴در آغاز اسلام که عدد مسلمانان کم بود و در ميان آن ها گروهى از پيران نيز حضور داشتند پيامبر اکرم اصرار داشت که پيران چهره جوان به خود بگيرند تا مايه ترس و وحشت دشمن شوند به همين دليل دستور رنگ کردن صادر شد. منتها براى اين که دشمنان اعم از يهود و مشرکان، از نکته اين کار باخبر نشوند و دوستان نيز احساس ضعف نکنند پيامبر اکرم اين دستور را مستند به عدم شباهت با يهود کرد که اين کار را به خود اجازه نمى دادند.
🪴امام علی به اين نکته دقيق اشاره مى کند که هر حکمى تابع موضوع خود است؛ اگر موضوع تغيير يابد آن حکم نيز عوض مى شود، همان گونه که اگر شراب سرکه شود و يا کافر مسلمان گردد حکم آن تغيير پيدا مى کند.
📚📖تفسیر آیتالله مکارم شیرازی
#مسابقه_چهل_حکمت_اول
#حکمت_هفدهم_نهجالبلاغه
#حکمت_۱۷
#نهج_پویا
࿐჻ᭂ⸙🍃🌼🍃⸙჻ᭂ࿐
به کانال نهج پویا بپیوندید👇
@NahjePooya
#حکمت_۱۷
🪴موضوع اين حکم، رعب افکندن در دل دشمنان از طريق جوان نمايى پيران بوده و اين مربوط به زمانى است که عدد مسلمانان کم بود اما در عصر امام علی که اسلام سراسر منطقه را فراگرفته بود و حکومت اسلامى تثبيت يافته بود نه ترسى از مشرکان وجود داشت و نه خوفى از يهود، ديگر موضوعى براى رعب افکندن در دل دشمن از طريق رنگ کردن موهاى سفيد باقى نمانده بود.
خوب قرار شد نیاز محور حکمت ها را ببینیم
الان چه مشکل عقیدتی از ما حل میکنه؟
چه سوالاتی به ذهنتون میاد که در تقابل با این حکمت است؟!
در اين جا دو سؤال پيش مياد:
سؤال اول اين که ما معتقديم: حلال و حرام اسلام تا دامنه قيامت تغييرناپذير است. اين اصل با آنچه در اين حديث آمده چگونه سازگار است؟!🤔
مرحوم مغنيه در شرح نهج البلاغه خود پاسخ خوبى به اين سؤال داده است که با توضيحى آن را مى آوريم: احکام شرع دو گونه است: احکامى که بر اساس موضوعات ثابت و فطرى تشريع شده مانند نماز و روزه و حج و... که تغييرپذير نيست👌، همچون قوانين ثابتى که در جهان آفرينش حکم فرماست، و احکامى که بر اساس موضوعات متغير وارد شده است که با تغيير موضوع، حکم عوض مى شود؛ مثلاً مى دانيم که خريد و فروش خون و اعضاى بدن انسان در سابق جزء محرمات بود، زيرا هيچ فايده مباحى نداشت ولى امروز که براى نجات جان مصدومان يا پيوند اعضا آثار حيات بخش دارد کاملاً قابل خريد و فروش به قيمت هاى بالاست. امثال اين احکام در ميان احکام اسلامى کم نيست.
❌ سؤال دوم اين که مى دانيم خضاب يکى از مستحبات است چگونه امام علی مى فرمايد: امروز هر کس مخير است بين خضاب و ترک آن؟!😳
پاسخ اين سؤال اين است که در آن زمان پيغمبر اکرم براى ياران مسن خود الزام کرده بود که خضاب کنند و امام علی مى فرمايد: آن الزام اکنون برطرف شده و هر کس آزاد است و اين امر منافاتى با استحباب خضاب (رنگ کردن) ندارد، زيرا ممکن است آثار ديگرى در روحيه خود انسان و همسر و فرزندان و اطرافيان او داشته باشد.👨🦰
May 11
نهج پویا
اسامی برندگان مسابقه چهارم #نهج_پویا 🎊🎊🎊 علیرضا و مبینازهرا بچه های خودمون هستند که اسمشون در اومد
👆👆
اسامی و امتیازات دانش آموزان مدرسه ابوذر بندرعباس هم تحویل معلم گرانقدر خانم دهقانی شد جهت قرعه کشی
😊😊
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 بعد شهادت ما ...
🔹از سید حسن بشنوید
#سید_حسن_نصرالله
#انا_علی_العهد
࿐჻ᭂ⸙🍃🌼🍃⸙჻ᭂ࿐
به کانال نهج پویا بپیوندید👇
@NahjePooya
نهج پویا
🔻🔻🔻 پویش سراسری حفظ و ارایه چهل حکمت اول نهجالبلاغه در چهل هفته 🎁 هر چهار حکمت یک مسابقه قرعهکش
بنر کانال نهج پویا هم این جاست
یادتون نره نشر بدید 😊👆
#نهج_پویا
#حکمت_۱۷
🪴موضوع اين حکم، رعب افکندن در دل دشمنان از طريق جوان نمايى پيران بوده و اين مربوط به زمانى است که عدد مسلمانان کم بود اما در عصر امام علی که اسلام سراسر منطقه را فراگرفته بود و حکومت اسلامى تثبيت يافته بود نه ترسى از مشرکان وجود داشت و نه خوفى از يهود، ديگر موضوعى براى رعب افکندن در دل دشمن از طريق رنگ کردن موهاى سفيد باقى نمانده بود.